Küçük 'ün ilk 3 planı

LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük ile yurtdışına yönelik iddialı hedeflerini anlattığı sohbetimizden çıkan satır başları...

1.07.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Küçük 'ün ilk 3 planı


Capital: Hedeflediğiniz rakamsal büyüklük neydi?
- 1 milyar dolar ciroyu yakaladıktan sonra yurtdışına açılma kararı aldık. Adet olarak da 40-50 milyon üretim kapasitesine ulaşmak hedefimizdi. Bunun yanında üretici kadro anlamında gerektiğinde yurtdışına gönderebilecek bir insan kaynağını yetiştirmeye odaklandık. Yurtdışındaki operasyonumuzu yönetebilecek bir altyapımızın olması önemliydi. Teknolojik altyapıyı hazırlamak da gerekliydi. Ayrıca gittiğimiz pazarda 2-3 yıl zarar etsek bile buna katlanmamızı sağlayacak bir işletme sermayesine sahip olmamız gerekiyordu. Ayrıca, “Yurtdışındaki markaların Türkiye’deki operasyonlarıyla kendi evimizde rekabet edemiyorsak, onlardan burada dayak yiyorsak, yurtdışına gitmenin bir anlamı yok” diye düşündük.

Capital: 2010 yılından önce Rusya’ya deneme amaçlı mı gitmiştiniz?
- Açıkçası deneme amaçlı gitmedik. Kalmak için gittik. Ancak hazır olmadığımızı gördük. Bizde ısrar yoktur. Baktık olmuyor çıkarız o pazardan. Rusya’yı da bir öğreti olarak değerlendirdik. Bu öğretilerin ışığında radikal kararlar aldık. 2010 yılına kadar belirlediğimiz kriterleri yerine getirmek için bekledik.

Capital: Bütün bu şartları yerine getirmiş miydiniz?
- Büyük bir çoğunluğunu yerine getirmiştik.

Capital: İlk olarak hangi pazarı seçtiniz?
- Açıkçası biz seçmedik, proje bize geldi. Romanya’daki bir AVM’den bize teklif geldi. Bizim böyle bir düşüncemiz yoktu. Biz de artık zamanı geldi ve başlayalım diye düşündük. Daha sonra Kuzey Irak geldi.

Capital: Bu arada Avrupa pazarında hangi ülkelere baktınız?
- Aslında Avrupa’nın gelişmiş ülkeleri yani Almanya, İngiltere, Fransa, İtalya, İspanya gibi ülkelerin hepsine baktık. Bunların hepsinin doymuş olduğunu gördük. Ayrıca perakende sektörünün, yüzde 2-3 oranında küçüldüğü pazarlardı bunlar. Bu nedenle Avrupa bizim için öncelikli değil. Biz şu anda doymamış, bakir pazarlarla ilgiliyiz. Türkiye’nin 10 yıl öncesindeki gibi olan ülkelere girmek için uğraşıyoruz.

Capital: Türkiye’nin 10 yıl öncesindeki tablo neydi, hangi ülkeler bu konumda şu anda?
- Romanya, Kazakistan, Mısır, Irak, İran bu konumda. Bu ülkeler artık enflasyonist ortamdan sıyrılmayı başarmış. No name mağazacılığın yeni başladığı, organize perakendeciliğin yeni yeni ortaya çıktığı, AVM’lerin yeni yapıldığı, giyimde fiyatların pahalı olduğu pazarlar. Ölçek ekonomisi de çok geçerli değil. Bundan 10 yıl önce Türkiye’de biz yine sektörün en büyüğüydük. Ancak o zaman pazardan yüzde 1 pay alabiliyorduk. Afrika’da durum daha da kötü. Rusya’da ise Moskova dışındaki diğer tüm şehirlerde durum halen böyle. Biz kendimize bu nedenle birçok markanın burun kıvırdığı bu ülkeleri hedef olarak seçtik.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz