"Rekor çeşit durgunlukta büyüme getirdi"

Türkiye’nin en hızlı büyüyen, en atak hazır giyim şirketlerinden… Krize rağmen bir yandan Türkiye’de, bir yandan da yurtdışında mağazalar açıyor.

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Rekor çeşit durgunlukta büyüme getirdi
Her bir Koton mağazasına yılda 15 bin yeni model giriyor. Bu rakamla Koton, H&M ve Zara’yla yarışıyor. Odaklandığı genç ve kentli hedef kitle özelinde ise çeşitlilik rekoru, Koton’un elinde…
 Bundan birkaç yıl öncesine kadar mütevazı bir aile şirketi olan Koton, bugün dünyanın moda liderliğini hedefliyor. Koton Yönetim Kurulu Başkanı Yılmaz Yılmaz, “Tüketiciler ‘Bugün Koton’da yeni ne var’ motivasyonuyla markaya bakıyor. Müşterilerimizin yüzde 55’i, her hafta mağazalarımızı ziyaret ediyor. Bu bir dünya rekoru. Bu çeşitliliğin ve devamlı değişimin sağladığı bir sonuç” diye konuşuyor.
Koton’un yeni ürün konusundaki hızı, büyüme ve verimlilik rakamlarına da yansıyor. 2009’un ilk çeyreğinde hazır giyim perakendeciliği metrekare başına ciroda geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 4,5 oranında küçüldü. Koton ise ilk çeyreği sektöründen 9 puan önde bitirdi. Verimliliği ifade eden metrekare başına cirosunu yüzde 4,5 oranında artırdı. 2007’de 290 milyon TL olan cirosunu ise 2008 sonunda 450 milyon TL’ye taşıdı. 2009’u ise 600 milyon TL ciroyla kapamayı hedefliyor.
Yılmaz, bu hıza müşteriyi sürekli dinleyip, onların beklentilerini en iyi şekilde yerine getirerek ulaştıklarını söylüyor. Kişiselleştirilmiş ürün ve servisler şirketin büyümesinde motor görevi görüyor. “Bu hızla 3 yılda 1 milyar TL ciroyu yakalarız” diye konuşan Yılmaz, şu an tüm dünyada 215 olan mağaza sayısını ise 2011’de 300’e çıkaracaklarını söylüyor. Ayrıca 2009 ve 2010’un satın alma yılı olacağını ekliyor ve “Bundan sonraki dönemde Koton, franchisee’lerini alma aşamasına gelecek. Koton’un yurtdışındaki operasyonlarını satın alma planlarımız var” diyor.
Koton Yönetim Kurulu Başkanı Yılmaz Yılmaz, Capital’e perakendede ulaştıkları hızı, şirketin yeni dönemdeki büyüme ve satın alma planlarını anlattı:
Capital:  Kriz yılı 2008’de hazırgiyim perakendeciliğinde işler pek iyi gitmedi. Koton 2008’i nasıl geçirdi? 2009 nasıl gidiyor?
Bütün franchisee’lerimizle birlikte 450 milyon TL ciroya ulaştık. 2007 ciromuz 290 milyon TL idi. AC Nielsen’in Perakende Endeksi mart ayı rakamlarına göre hazır giyim perakendeciliğinde metrekare başına ciro, bizden yüzde 9 oranında gerideydi. Biz ise geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 4,5 oranında metrekare başına ciromuzu artırmıştık. Yani piyasaya göre yaklaşık yüzde 15 artış yakaladık.
Nisan ayında da sektör yüzde 1,5 büyürken, biz yüzde 9 büyüdük. Metrekare başına ciro sektörde verimliliği ifade eder. Yani rakamlara göre sektörden yüzde 10 daha verimliyiz.
2009, çok enteresan geçiyor. Yılın başında hiç planlamamış olmamıza rağmen 5 tane yeni ülkeye giriyoruz. Bu 5 yeni ülkeden bir tanesinin mağazası tutuldu, eylül ayında açılacak. Hollanda’da, Rotterdam’ın araç trafiğine kapalı en önemli caddesinde, dünya markalarının olduğu caddenin en güzel mağazasını açacağız. Koton’un da en iddialı mağazası olacak. Ayrıca bu yıl Mısır, Libya, Bulgaristan ve Slovakya’ya da giriyoruz.
Capital:  Siz genellikle franchising yoluyla büyüyorsunuz. Yeni mağazaları da franchisee’leriniz mi açacak?
- Dünyada kriz var ama 5 yeni ülkede, çok ciddi yatırımcılar Koton mağazaları açmak için bize başvurdu. Daha doğrusu 10-15 ülkeden talep geldi ama biz aralarından doğru yatırımcı olduğuna inandığımız 5’iyle anlaştık.
Krizin konuşulduğu bir yılda Koton’a olan bu talep de çok ilginç. Yurtdışında 22 ülkede, 53 mağazamız var. Türkiye’de 7’si kendimize ait 105 mağazaya ulaştık. Yunanistan, Dubai ve Belgrad’daki mağazalar sıra dışı bir performans sergiliyor. Yeni ülkelerinde katılımıyla büyüme yurtdışında hızlanacak. İlk defa bu yıl yurtdışında Türkiye’dekinden fazla mağaza açmış olacağız. Yurtdışında bu yıl 13 mağaza açmayı planlamıştık ama sayı 18-20’ye çıkacak. Ciromuzun yüzde 15-20’si yurtdışından geliyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz