Bazı şirketler tasarruf çerçevesinde doğrudan birtakım uygulamalardan
vazgeçerken bazıları da iyileştirme sağlayan sistemleri devreye sokuyor.
Boston Consulting Group Türkiye Yönetici Ortağı ve Genel Müdürü Burak
Tansan, şirketlerin “personel”, “satış ve pazarlama”, “üretim”,
“lojistik ve ulaşım”, “kira ve bina” olmak üzere 5 ana gider kalemi
altında 100 alt maliyet kaleminde tasarruf edebileceğini belirtiyor.
Tansan, “Son dönemde şirketler belirsizlikten değil rekabet güçlerini
artırmak için iş yapış kültürlerine uygun tasarruf tedbirlerini hayata
geçiriyor” diyor. Türkiye’nin önde gelen şirketleri arasında yaptığımız
araştırma da Tansan’ın saptamasını doğrular nitelikte. Boydak Grubu’nun
amiral gemisi İstikbal Mobilya’da son 5 yılda tam 25 farklı maliyet
kaleminde tasarruf sağlanmış. Altınyıldız Genel Müdürü Zeki Çaputlu ise
son 5 yılda Altınyıldız’da 500 farklı maliyet kaleminde tasarruf
sağladıklarını açıklıyor. EFG İstanbul’un finans direktörü Erkan Kurt da
son dönemde düşen kâr marjlarının tasarruf konusunda şirketleri daha
fazla tedbir almaya yönlendirdiğini söylüyor. Kurt’a göre en çok alınan
tasarruf tedbirleri arasında geri dönüşü net ölçülemeyen reklam ve
pazarlama faaliyetleri bulunuyor. Kurt, “Yan haklarda yapılan
kısıtlamalardan fazla mesaiye kadar şirketlerin tasarruf ettikleri
maliyet kalemlerinde her geçen gün artış yaşanıyor” diyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın. ENERJİ İLK SIRADA
Artan enerji maliyetleri hemen her sektör ve şirkette öncelikli tasarruf
kalemleri arasında ele alınıyor. Ünlü işadamları da her fırsatta
sürdürülebilir büyüme ve çevre konularına vurgu yapıyor. Örneğin Rahmi
Koç, her fırsatta enerji tasarrufunun önemine dikkat çekiyor. Koç,
konuşmalarında yöneticilere “Enerji tasarrufuna riayet edin”
tavsiyesinde bulunuyor. Enerjide önemli başarı sağlamış şirketlerden
biri de Vodafone. Son 3 yıldır enerji tasarrufuna odaklanan şirkette bu
hedef doğrultusunda Yeşil Teknoloji ve Yeşil Ofis gibi farklı programlar
uygulanıyor. Vodafone Türkiye İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Hasan Süel,
enerji tasarrufu sağlamayı hedefleyen “Yeşil Teknoloji” sayesinde
elektrik tüketimini yüzde 81 oranında azalttıklarını söylüyor. Süel,
“Son dönemde tasarruf alanları olarak enerjiye, karbon salınımına ve
atık yönetimine odaklandık” diyor ve ekliyor: “Bu konuda son derece
başarılı sonuçlar elde ettik. Sadece elektrik tüketiminde 10,5 milyon
lira tasarruf sağladık.” Vodafone’da son 1,5 yıldır uygulanan “Yeşil’e
Saygılı Kırmızı” adlı program ise şirketin mevcut araç filosunu daha
yeşil ve çevreci hale getirmek için başlatılmış. Bu süreçte araç
filosunun enerji tasarrufu sağlayan yeşil otomobillerle yenilenmesi
sonrasında yakıt maliyeti yüzde 11, araç kiralama maliyetleri ise yüzde
20 azalmış, Sadece Vodafone değil, pek çok şirket üretim ve hizmet
binalarında enerji tasarruflu ürünler kullanılarak enerji maliyetleri
azaltılıyor. İstikbal Mobilya Genel Müdürü Mesut Yiğit, enerjide
yaptıkları tasarruf sayesinde elektrik maliyetlerinin yüzde 64, ısınma
giderlerinin ise yüzde 40 azaldığını söylüyor. Bankalarda da enerji
tasarrufu öncelikli konular arasında. Örneğin ING Bank da enerji
tasarrufu için tüm şube ve hizmet binalarında zaman saati kullanılıyor.
ING Bank Kurumsal Marka Stratejisi ve Pazarlama İletişimi Direktörü
Seçil Refik, “Yeni aldığımız tüm cihazlarda enerji verimliliği kriterini
dikkate alıyoruz” diye konuşuyor.