Son
5 yılda Altınyıldız 500, Doğtaş 240, Sunar Grup 120 kalemde tasarruf
etti. ING Bank 20, İstikbal ise 25 farklı maliyet kaleminde giderlerini
azalttı. Tasarrufa odaklanan bu şirketler, süreçlerini yeniden
tasarlayıp üretim ve organizasyonlarını yalınlaştırdı. Tasarrufta
öncelik ise enerji maliyetlerini düşürmeye verildi. Tasarruflu ürünler
sayesinde enerjide yüzde 40 ila 60 arasında tasarruf sağlandı.
Verimliliği artıran Kaizen ve 6 Sigma sayesinde ise işçilik, üretim ve
hammadde giderleri azaltıldı. Boston Consulting Group Türkiye Müdürü
Burak Tansan, şirketlerin 100 farklı kalemde tasarruf edebileceğini
söylüyor. Ingvar Kamprad, dünyanın en büyük mobilya markası Ikea’nın
kurucusu.. .17 yaşında Ikea’yı kuran ve bugün 86 yaşında olan Kamprad,
46 milyar dolarlık servetine karşın dünyanın en tutumlu patronları
arasında gösteriliyor. Çalışanları onu sadece ekonomi sınıfında uçan, iş
yerinde basit bir kağıdın bile her iki tarafının kullanılmasını
öğütleyen biri olarak anlatıyor. Kamprand, 1996 yılında yayınlanan “Bir
Mobilya Satıcının Vasiyeti” adlı kitabında Ikea’nın sırrını gereksiz
harcamalardan kaçınmak ve her aşamada tasarruf etmek olarak özetliyor.
Kamprand, Ikea çalışanlarına hitaben yazdığı yazıda “Düşük fiyata ürün
sunmalıyız. İşte bu bizi, ürünlerimizi daha ekonomik bir şekilde
üretmeye, daha etkin satın alma yapmaya ve sürekli olarak tasarruf yapma
konusunda inat etmeye sevk ediyor. İşte sırrımız bu. Bu, başarımızın
esas temelidir” diyor. Aslında Ikea tasarruf konusunda yalnız değil...
Yeni rekabet ortamı, düşen kâr marjları ve yerinde sayan fiyatlar,
şirketleri kriz dönemleri dışında da tasarruf yapmaya zorluyor. Tasarruf
kalemleri ise enerjiden, iş gücü ve yönetim maliyetlerine kadar oldukça
geniş bir yelpazeyi kapsıyor. Örneğin ING Bank, Türkiye’de son dönemde
telekomünikasyon, seyahat ve baskı maliyetlerinde ciddi maliyet avantajı
sağlanırken İstikbal Mobilya’da enerjide tasarrufa odaklanılmış. Bu
süreçte üretim araçları tasarruflu ve çevreci olanlarla değiştirilmiş.
Vodafone Türkiye ise son 1,5 yılda araç filosunu enerji tasarruflu yeşil
otomobillerle yenileyerek yakıt maliyetlerinde yüzde 11 tasarruf
sağladığını belirtiyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın. KAÇ KALEMDE TASARRUF?
Dünyaca ünlü danışmanlık firması Boston Consulting Group kriz dönemleri
dışında da şirketlerde tasarruf odaklı yönetim trendinin arttığı
görüşünde. Uzmanlara göre bu durumda artan rekabet ortamı ve düşen kâr
marjları etkili oluyor. Şirketlerin kaç maliyet kaleminde tasarruf
ettiği konusu ise oldukça değişken. Bu rakam, şirkete ve faaliyet
gösterilen sektöre göre değişiyor. Şirketler, genellikle personel
giderlerinden enerji kullanımına AR-GE’den ulaşıma kadar farklı maliyet
kalemlerinde tasarrufa gidiyor.