"Zirvede yeni oyuncular var"

"Türkiye'nin en değerli markaları" araştırması sonuçlandı

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Zirvede yeni oyuncular var
FİNANSAL KRİZ, dünya şirketlerinin sadece bilançolarını değil, marka değerini de olumsuz etkiledi. Brand Finance Global500 şirketlerinin marka değeri, 707 milyar dolarlık bir düşüş kaydetti. Bu düşüşle şirketlerin toplam marka değerinde yüzde 24’lük bir azalma oluştu. Bankacılığın ise artık en değerli markaların yer aldığı ilk 10 sektör arasında yer almaması dikkat çekici. Sektörde faaliyet gösteren oyuncuların
marka değerlerindeki yüzde 33’lük azalma, bankacılığın yerini telekomünikasyon sektörüne bırakmasına neden oldu. Genel olarak ilk 500 şirketin görünmez varlıklarının değerindeki yüzde 35’lik düşüş ise şirketlerin bilançolarının dışında da bu krizden etkilendiğinin en önemli göstergesi.
Capital ve dünyanın önde gelen marka değerleme şirketi Brand Finance işbirliğiyle son 4 yıldır hayata geçirilen, “Türkiye’nin En Değerli Markaları 2009” araştırmasının sonuçları ise daha iyimser bir tabloya işaret ediyor. Türkiye’nin ilk ve tek marka değerleme araştırmasında, geçen yıla göre toplam değerde yüzde 1,69’luk düşüş söz konusu. Bu oran,
toplamda 443,38 milyon dolarlık bir büyüklüğe denk geliyor. İlk 3’te yer alan şirketlerin toplam marka değerinde ise yüzde 17’lik, yani 922 milyon dolarlık bir azalma olması dikkat çekici.
“Türkiye’nin En Değerli Markaları” tablosunda ilk 3’te yer alan şirketlerde de önemli değişimler yaşandı. Finansal verilerine bu yıl ulaşılabilen Türk Telekom, 1 milyar 593 milyon dolarlık marka değeriyle listede ilk sırada yer aldı. Dev telekomünikasyon şirketini, yine aynı sektörde faaliyet gösteren Turkcell, 1 milyar 593 milyon dolarlık marka değeriyle izlerken, geçen yılın 4’üncüsü olan Arçelik, bir kademe yukarı tırmanarak 1 milyar 269 milyon dolarlık marka değeriyle 3’üncü sırada yer aldı.  
TABLO NASIL OLUŞTU?
  •  Araştırmayı Capital ve dünyanın önde gelen İngiliz marka değerleme şirketi Brand Finance birlikte yürüttü.
  •  Halka açık ve verilerini paylaşan şirketler araştırmaya dahil edildi. Aynı zamanda halka açık olmayan ancak Türkiye’nin önde gelen şirketlerine de soru gönderildi.
  •  Araştırmaya hammadde ve yatırım malı gibi son tüketiciyle teması olmayan ürünler sunan şirketler dahil edilmedi.
  •  Brand Finance tarafından hesaplaması yapılan araştırma, 4 yıldır “hak bedeli” yöntemine göre belirleniyor.  
  •  Bir şirketin markasının fikri ve sınai hakkını başka bir şirkete lisanslaması durumunda elde edeceği bedel, “hak bedeli aralığı”nı veriyor.
  •  Şirketin marka başarısı, marka yönetimi, marka mevcudiyeti ve marka ağırlığı analizinden oluşan bir “Marka Gücü Endeksi” tespit ediliyor. Sayılan bu her bir gösterge, 0 ila 100 arasında puanlanıyor. Elde edilen ortalama endeks, markalı faaliyetin dahil olduğu “hak bedeli” aralığına uyarlanarak, “hak bedeli oranı” tespit ediliyor.
  •  Şirketlerin geçmişteki en az 3 yıllık satış hasılatı verileri ve kârlılık rakamları ile gelecek 3 yıllık “muhtemel satış hasılatı” hesaplanıyor.
  •  Tespit edilen “hak bedeli oranı” satış hasılatı rakamlarına uyarlanıyor. Bu sayede hak bedelinden oluşmuş ve oluşacak kazanç hesaplanıyor.
  •  Bu kazanç üzerinde markadan, bulunulan kategoriden ve ülkeden doğan ya da doğabilecek riskler nedeniyle bir “iskonto oranı” tespit ediliyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz