Hilton’un önerilerini okurken 100 bile geçse, yönetim ve pazarlama yaklaşımlarının değişmediğini bir kez daha gördüm.
Sam Walton, 1970’in sonunda Wal-Mart mağazalarının sayısını 100’ün üzerine taşıdığında, Türkiye’de sadece 17 Migros mağazası vardı. Şirkete ait 35 satış kamyonu da başta İstanbul olmak üzere birkaç büyük şehirde tüketicinin ayağına, 50-100 çeşit ürünü götürüp perakendeyle tanıştırıyordu. Küçük bir bakkal dükkanıyla yola çıkan Sam Walton, 1980’lerde büyümeye başladı, 1990’larda ise dünya çapında tanınan bir marka haline geldi. 1990 sonunda mağaza sayısı 1.525’e ulaşmıştı. Aynı dönemde Migros’un mağaza sayısı, dikkatinizi çekerim, sadece 36 adet idi. Wal-Mart’ın yaşadığı patlamayı Migros bu yıllarda, özellikle Bülend Özaydınlı’nın göreve gelmesiyle gerçekleştirdi. Özaydınlı’dan dinlemiştim. Merhum Vehbi Koç’u ikna etme sürecini, onun başlangıçta olumsuz yaklaşımını ve tekrar tekrar gidip anlatmasını anlatmıştı. Uzun uzun dinleyen, sorular soran, analiz eden Vehbi Koç, sonunda ikna olmuş ve Migros’un büyük çıkışı da başlamıştı. Bunu 2000 yılı sonunda ulaşılan mağaza sayısından da görüyoruz. 10 yılda 36 mağazadan 450 mağazaya ulaşılması, önemli bir başarıdır. Mağaza sayısının 12,5 kattan fazla artmasından söz ediyoruz. 2009 yılı sonuna gelindiğinde ise Wal-Mart’ın 4 bin 304, Migros’un da 1.727 mağazası var. Migros 40 yılda mağaza sayısını 11 kata yakın, Wal-Mart ise 13 kat artırmış. Migros, bir zamanlar bir yılda açtığı mağazayı, şimdi bir ayda açar hale geldi. İki şirketin önünde de büyük fırsatlar var. Perakendede organizenin payının düşük olduğu Türkiye’de, daha alınacak yol ve açılacak mağaza var. ABD’de ise perakendecilik belli bir düzeye ulaşmış durumda… Her segmentten, her ülkeden perakendeci müthiş bir rekabet içinde… Bu, çok başarılı olmasına rağmen Wal-Mart’ı bir miktar zorluyor. Yeni rekabet, şimdiye kadar “süper merkezler” ağırlıklı büyüyen şirketi, özellikle indirim mağazalarına karşı önlem amaçlı mağaza açmaya itiyor. Yeni dönemde Wal-Mart indirim mağazaları ve daha küçük ve kentli insanlara yakın formatlar açacak. Böylece Alman Aldi ve Supervalu şirketinin Save-A Lot mağazalarıyla başa çıkmayı planlıyor. Çünkü Save-A Lot, mağaza sayısını 1.197’den 2 bin 400’e, Aldi ise 72 yeni mağaza ile yıl sonunda 1.083 mağazaya ulaşmayı hedefliyor. Okyanus ötesinden iki şirket, iki başarı öyküsü… Biri üstüne kitaplar yazılıyor, efsane gibi gösteriliyor. Diğeri bizden biri ve başarısı, diğer başarılı Türk şirketleri gibi gölgede kalıyor. Bülend Özaydınlı’ya iletmiştim, şimdi tekrar edeyim. Migros’un öyküsünü, hafızalar tazeyken yazmak lazım. Severek yazarım.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?