Tolga Dülger / Bigpara.com Portal Sorumlusu Bigpara.com, Doğan Online’ın yarattığı bir finans sitesi. Çok fazla bir geçmişi yok. Ancak, buna rağmen çok hızlı büyüme gösteriyor, günlük 500 bin say...
Tolga Dülger / Bigpara.com Portal Sorumlusu
Bigpara.com, Doğan Online’ın yarattığı bir finans sitesi. Çok fazla bir geçmişi yok. Ancak, buna rağmen çok hızlı büyüme gösteriyor, günlük 500 bin sayfa görüntüleme düzeyine ulaşıyor. Borsadan dövize, yatırım fonlarından tahvile, bütün yatırım araçlarını, sürekli güncellenen verilerle ziyaretçilerine sunmak, sitenin en büyük avantajı. Ayrıca, İMKB’den canlı seans, teknik analiz ve özel araştırmalar da öne çıkıyor. Portal sorumlusu Tolga Dülger, hedeflerinin kişiselleştirme konusuna odaklanmak olduğunu söylüyor.
Piyasaları derinden etkileyen son kriz elbette en çok finans dünyasını karıştırdı. Şubat ayının sonunda patlak veren kriz ile birlikte borsa dibe vurdu, faizler hiç görülmemiş bir biçimde yükseldi, döviz kurlarında patlama yaşandı. Dolayısıyla sokaktaki esnaftan holdinglerin tepe yöneticilerine kadar herkes piyasalardaki gelişmeleri inanılmaz bir ilgiyle yakından izlemeye başladılar.
İnternet bu anlamda büyük bir önem kazandı. Anında güncellenebildiği için doğru bilgiye en kısa zamanda ulaşmak isteyen işadamları ve yatırımcılar, interneti tercih etmeye yöneldiler. Bu trend, finansal içerik sunan, özellikle de sürekli güncellenen donanımlı finansal siteleri öne çıkardı. İşte bu ortamın yıldızı da Bigpara.com sitesi oldu.
Doğan Online’ın bir kuruluşu olan www.bigpara.com da finansal içerik sunan bir internet sitesi. Sitede her gün piyasa bilgileri neredeyse eş zamanlı olarak yer alıyor. Bigpara Portal sorumlusu Tolga Dülger, Türkiye’nin krizi Bigpara’dan izlediğini belirtiyor. Kriz dönemiyle birlikte siteye ziyaretlerin beklenmedik ölçüde artması da bu görüşü destekliyor.
Sitenin üye profili
“Bigpara” son derece elit bir üye profiline sahip. Üyelerinin yüzde 78’i erkek. Çoğunluğunu lise ve üniversite mezunları oluşturuyor. Üyeler daha çok 26-35 yaş grubu arasında yoğunlaşıyor. Ziyaretçilerin çoğunluğunu iş saatlerinde işyerlerinden bağlanan orta ve üst düzey yöneticiler oluşturuyor. Tolga Dülger, Bigpara’nın diğer üyelerini şöyle gruplandırıyor:
“Öğrenciler daha çok akşam saatlerinde giriyorlar. Bunun dışında kendi hesabı olan yatırımcılar da sitemizin üye profili içinde yer alıyor. Tabii üyelerimizin ve ziyaretçilerimizin hepsinin internet kültürüne sahip olduklarını da belirtmem gerekiyor. Ziyaretçilerin sosyal dağılımına baktığımızda, daha çok çalışan profesyonel yöneticileri görüyoruz diyebilirim.”
Son zamanlarda ise farklı bir gelişme gözleniyor. Ekonomideki hareketlilik nedeniyle 2001 yılının başından bu yana siteye finansal kuruluşlardan da bağlananlar olduğu dikkati çekiyor. Sitenin bir de küçük yatırımcı üyeleri bulunuyor. Dülger, küçük yatırımcıların daha çok sık güncellenen bilgileri izlediklerini belirtiyor.
Kriz “Bigpara”ya ilgiyi artırdı
Bigpara, daha çok borsanın açılış saatinden bir saat öncesi ve bir saat sonrası arasında ziyaret ediliyor. Bu da, sabah 9 ve öğleden sonra 5 saatleri arasına denk geliyor. Tolga Dülger, sitenin ziyaretçi sayısının, özellikle krizin başlaması ile birlikte ciddi bir biçimde arttığını vurguluyor. Bigpara’nın krizin takip edildiği adreslerden biri haline geldiğini belirten Dülger bunun nedenini internetin hızı ile açıklıyor:
“Gün içinde verilerin çok kısa zamanda değiştiği bir ortamda internet veri açısından çok kritik bir önem taşıyor ve ciddi bir hız avantajı sağlıyor. Biz gelişmelere çok duyarlı olduğumuz, piyasaları yakından takip edebildiğimiz için, şubatta yaşanan krizden itibaren ciddi bir yükseliş içine girdik. Yaklaşık 500 bin civarında sayfa görüntülenme olduğunu ve hafta içinde yüz bin oranında farklı insanın siteyi ziyaret ettiğini görüyoruz.”
Piyasa uzmanları Bigpara’da
Daha çok piyasa odaklı olan Bigpara’da finans piyasaları, TL piyasası, faizler, borsa, yatırım fonları, altın ve döviz ile ilgili bilgiler yer alıyor. Ayrıca, site aracılığı ile doların yönü, serbest piyasada nasıl olduğu, borsada hisselerin ve endekslerin değeri gibi verilere de ulaşılabiliyor. Bu bilgilerin yanında her piyasanın uzmanları ile birlikte hazırlanan yorumlara da yer veriliyor. Dülger sitede bulunan diğer başlıkları şöyle sıralıyor:
“Sitede ayrıca bazı analiz enstrümanları da sunuyoruz. Örneğin siteden hissenizi seçip teknik analizini yapabiliyorsunuz. İnteraktif pek çok uygulama bulunuyor. Bizim çok önem verdiğimiz uygulama da kişisel ürünler. Ziyaretçilerimiz siteye ilk girdiklerinde bir form doldurarak kayıt oluyor ve siteye bir daha girdiğinde onu tanıyoruz. Ayrıca, kişilere yönelik portföy uygulaması var. Kişiler portföylerini siteden takip edebiliyorlar. Bir diğer kişiselleştirilebilir uygulama ise hisseler ile ilgili. Siteye girdiğinizde tüm hisseleri görmek yerine, ilgilendiklerinizi seçebiliyor ve sadece onları görebiliyorsunuz.”
Bigpara’da, ayrıca, İMKB Endeksi, yine İMKB’nin isteği ile 3 dakika gecikmeli olarak sunuluyor. Fiyatlara ilişkin tüm veriler, hissenin son fiyatından İMKB endekslerine, hissenin haftalık performansına ilişkin her şey gün boyunca güncelleniyor. Bunun dışında döviz çevirici ile üyeler ellerindeki dövizin hem TL hem de diğer para cinsinden değerini görebiliyor.
Üye isteklerine özel yanıt
Üyelerin talepleri bu tip bir site için büyük önem taşıyor. İnternet ortamında üyeler site ile ilgili taleplerini anında ulaştırabiliyorlar. Bigpara portal sorumlusu Tolga Dülger, en büyük şanslarının, ziyaretçilerinin her türlü görüş ve önerilerini elektronik ortamda anında kendileriyle paylaşabilmesi olduğunu belirtiyor. Dülger, “Böylelikle müşteri ihtiyaçlarına ve taleplerine daha duyarlı olabiliyoruz” diyor.
İnternette de genel trendin daha interaktif ve daha çok kişiselleştirilebilir siteler yönünde olduğunu söyleyen Dülger, “Bigpara”nın tüm bu yeniliklerin iddialı bir takipçisi olmaya devam edeceğini vurguluyor.
En çok hit alanlar
Bigpara’da yer alan başlıklar arasında en çok ilgiyi döviz piyasaları çekiyor. Dülger, kurumların ve bireylerin son dönemde dövize ciddi bir ilgi gösterdiğini belirtiyor. Bunun yanında, borsa da en çok takip edilen başlıklar arasında yer alıyor. Krizden sonra faize olan ilginin de arttığı belirtiliyor.
Tolga Dülger, sitede yer alan şirket araştırmaları bölümünün de yüksek hit aldığını belirtiyor. Bu bölümde Dışbank, Dış Yatırım ve Finans Invest ile ortak çalışılıyor ve onların yaptıkları araştırmalar üyelere ulaştırılıyor. Bu başlık altında IMKB 100 şirketlerinin araştırmalarına ve geçmişe yönelik araştırmalara da erişilebiliyor. Bu araştırmalar bilanço dönemlerinin sonlarında ya da şirketlerle ilgili yeni gelişmeler olduğunda tekrar güncelleniyor.
Hedef kapasite arttırımı
İnternet sürekli gelişen ve değişen bir ortam olduğundan, bu alanda uzun dönemli planlar yapmak ve hedefler belirlemek de çok yararlı olmuyor. Bigpara’nın yakın dönem planları arasında ise şu anda yapmakta olduğu işin kapasitesini arttırmak var. Dülger bu hedefi belirlerken dikkate aldıkları konuları şöyle sıralıyor:
“Türkiye’de tüm aracı kurumlarda, bankalarda, kısacası finansal sistemde iş internete doğru kayıyor. Yayıncılıkta da işler internete kayacak ve ikisi bir noktada kesişecek diye düşünüyorum. Örneğin, çok ziyaret edilen sitelerin üzerinden hisse alım-satımı gerçekleştirilebilecek belki. Dünyada bu konuda ciddi ilerlemeler var. Yakın zamanda okuduğum bir araştırmada, Amerika’da küçük ve orta yatırımcıların yaptığı işlemlerin yüzde 51’ini internet üzerinden gerçekleştirdikleri sonucu çıkarılmıştı. Bu son derece ciddi bir rakam. Çünkü böylece bankalar ve aracı kurumlar işlem maliyetlerini düşürüyor ve daha hızlı olabiliyorlar.”
“KİŞİSELLEŞTİRİLMİŞ ÜRÜNLER AĞIRLIKTA OLACAK”
Yakın gelecekte Bigpara’da planlanan değişiklikler var mı?
İnternet aslında çok ilginç bir ortam. Rekabet unsuru var ve biz de Bigpara’da büyük avantaja sahibiz. Çünkü, Türkiye’de nerede finans ile ilgili bir içerik yaratılıyorsa, bu yüzde 90 olasılıkla Doğan Gurubu tarafından oluşturuluyordur. Biz genelde bu alanda belirleyici oluyoruz ve takip ediliyoruz diyebilirim.
İnternette her gün yeni bir gelişme oluyor ve kullanıcılarınız her gün yeni bir taleple geliyorlar. Dolayısıyla biz de her gün yeni bir şeyler yapıyoruz ve sürekli devam eden projelerimiz var. Bu nedenle, her gün her şey değiştiği için uzun dönemli planlar yapamıyoruz. Örneğin bir ürün tasarlamaya başlıyoruz, o devam ederken başka bir fikir ortaya çıkıyor.
Ama önümüzdeki dönemde genelde kişiselleştirilebilir ürünler üzerinde durmaya devam edeceğiz. Sunduğumuz kişiselleştirilebilir ürünlerin ve analizlerin sayısını arttırmayı planlıyoruz. Borsaya ilişkin analiz kapsamını da genişletmeyi düşünüyoruz.
“KRİZ SİTEYE İLGİYİ ARTIRDI”
Bigpara’nın ilk gününden bu yana düşünürsek istenen ya da beklenen ziyaretçi sayısına ulaşabildiniz mi?
Aslında bizim tahminimizden öte bir ziyaretçi sayısına ulaştık diyebilirim. Buradaki en büyük etken de, 2000 yılının kasım ayından beri herkesin dikkatinin ekonomi üzerinde olması. Piyasada sürekli bir hareketlilik olduğu için de planladığımızın ötesinde bir sayıya ulaştık. Bugün herkes ekonomiden bahsediyor. Sokaktaki herkes borsayı ve döviz piyasasını takip ediyor örneğin. İlgilerin tam da bizim içinde bulunduğumuz alana kayması sonucunda beklenenden çok daha hızlı gittiğimizi söyleyebilirim.
Türkiye’de kriz döneminin başlaması ile birlikte ziyaretçi sayımız ciddi oranda arttığı için olumlu yönde ilerliyoruz. Ancak tabii ki kriz olduğu için sevindiğimizi söyleyemem.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?