Liman yatırımları son hız sürüyor. Önümüzdeki 5 yıl için özel limanların yatırım tutarı 1 milyar doların üzerinde.
Türkiye’nin toplam elleçleme kapasitesi 350 milyon ton/yıl düzeyinde... 2009’da elleçlenen yük miktarı ise 309,4 milyon ton civarında. Bu miktar, Şangay ve Roterdam limanlarının neredeyse yarısı kadar. Denizyolu taşımacılığının ihracattaki payı ise yıllara göre değişmekle birlikte yüzde 72-76 arasında. İthalattaki payı yüzde 93’e ulaşıyor. Yani dış ticarette çok önemli bir role sahip. Üstelik denizyolu taşımacılığı, karayolu taşımacılığına göre 6,5 ve demiryolu taşımacılığına göre 3,5 kat daha ekonomik olduğu için global ticaret arttığı sürece büyüme göstermesi kaçınılmaz. İşte bu nedenlerle denizyolu taşımacılığında, yani liman işinde çok ciddi bir potansiyel var. Uzmanlara göre potansiyele ve ilgiyi rağmen denizyolu taşımacılığı Türkiye’de gerekli büyüme hızını yakalayamıyor. Bu sıkıntının nedenini Petkim Genel Müdürü Hayati Öztürk, şöyle anlatıyor: “Türkiye’de liman özelleştirme süreçlerinde yaşanan sıkıntılar, iş hacmi ve ihracatı her gün artan Türk özel sektörüne büyük sıkıntılar yaşatıyor. Özelleştirme süreçleri, özel sektörümüzün hızına yetişemiyor.” Öztürk, bu sıkıntılara en iyi örnek olarak İzmir Alsancak Limanı’nı gösteriyor: “26 Nisan 2010 günü Özelleştirme İdaresi’nin ihaleyi iptal etmesiyle 3 yıl öncesine dönüldü. Pek çok liman az ya da çok İzmir Limanı’nın akıbetine uğruyor. Hal böyle olunca, özel sektörümüz yine başının çaresine bakmaya başlıyor.” Mersinport Genel Müdürü John Phillips, toplam elleçleme kapasitesi yıllık 350 milyon ton yük olan Türkiye limanlarının, bölgenin ihtiyacını yeterli düzeyde karşılayamadığını vurguluyor ve mevcut limanların kapasite artırımıyla ilgili çalışmaları hızlandırması gerektiğinin altını çiziyor. ~
Yeni liman izinlerinin zorluğu ve doğru lokasyonda yatırım isteği, özelleştirme ihalelerine talebi sürekli kılıyor. Özelleştirme takvimine göre yakın tarihte İskenderun, Alsancak, Mersin 2, Filyos ve Çandarlı limanları taliplerini bekliyor olacak. Türk ve yabancı liman şirketlerinin çoğu bu ihalelerle ilgilendikleri şimdiden belirtiyor. Gemport Genel Müdürü İsmail Hakkı Taş, “Özelleştirmeler dahil fizibilitesi uygun her liman projesi ile ilgilenebiliriz” diyor. Global Liman İşletmeleri de İskenderun Limanı başta olmak üzere özelleştirmelerle ilgilendiğini açıklayan şirketlerden. Arkas Holding Liman Hizmetleri Grup Başkanı Hakan Genç, İzmir ve İskenderun limanlarına ilgilerinin devam ettiği vurguluyor ve “İzmir limanı için İzmir’e mal olacak bir oluşum sağlanabilirse içinde olmayı arzu ediyoruz. İskenderun’da da ortaklı bir yatırım düşünüyoruz, kamu-özel sektör ortaklığı ya da yabancı ortaklıklar olabilir” diye konuşuyor. Limaş prt Genel Müdürü Hakan Elmas da özelleştirilecek ya da yeni yapılacak limanlarla ilgilendiklerini belirtiyor: “Ancak geçtiğimiz dönemde özelleştirmelerde anormal fiyat seviyelerine şahit olduk. İzmir Limanı ihalesinin sonuçlandırılamamasıyla da tespit edildi. Gerçekçi fiyat oluşması ve uzun vadede önemini yitirmeyecek lokasyonda olduğu düşünülen limanlarla ilgileniriz” diyor. Filyos Limanı için Torunlar, Kibar, Çalık Grubu ile birlikte adı geçen Nurol ise özelleştirmeler için alınmış herhangi bir kararları bulunmadığını ifade ediyor. ~
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?