"Model Yarışı"

Otomobil çok canlı… Bunu yılın ilk 4 ayına ait rakamlardan da görmek mümkün. Satışlar, 2000 yılı düzeyini geçecek gibi görünüyor. Ancak, satışlardaki performans her marka ve modele aynı ölçüd...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Model Yarışı
Otomobil çok canlı… Bunu yılın ilk 4 ayına ait rakamlardan da görmek mümkün. Satışlar, 2000 yılı düzeyini geçecek gibi görünüyor. Ancak, satışlardaki performans her marka ve modele aynı ölçüde yansımıyor. Bazı modeller, ortalamanın çok üstünde satış artışı yakalarken, bir bölümü sınırlı artış gösteriyor. Bu, şirketler arasındaki “model yarışı”nı, daha doğrusu “Türkiye’nin en çok satan modeller” ligini baştan aşağıya değiştiriyor. Yeni tablonun zirvesinde ise Renault Megan II, Corolla ve Palio var.  
 
Türkiye’de 2004’ün ilk 4 ayında otomotiv sektörünün toplam satışları 244 bin 100 olarak gerçekleşti. Otomobilin bu dönemdeki payı ise 143 bin 400 adet. Otomobil satışlarının içinde ithal otomobiller daha büyük yer kaplıyor. İlk 4 aylık dönemde 98 bin 112 ithal, 45 bin 278 yerli otomobil satıldı. Bu, ithal otomobil satışlarının, geçen yılın aynı dönemine göre yaklaşık 5 kat arttığı anlamına da geliyor.    
 
Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar 2003 yılında güven ortamı oluşması, faizlerin düşmesi ve ekonomideki olumlu gelişmelerin sektörü canlandırdığına dikkat çekiyor. Ayrıca 20 yaş, ya de gelen tabiriyle “hurda” indirimi de bir başka olumlu etken olarak öne çıkıyor. Aybar, 2003 yılında binek otomobil pazarı ve ticari araç pazarı toplamında bir önceki yıla göre yaklaşık yüzde 139 oranında bir artış yaşandığının da altını çiziyor.  
 
Ancak, yaşanan gelişmeler, her marka ve modeline aynı ölçüde yansımıyor. Bazı modellerde satış artışları, ortalamanın çok üzerinde seyrediyor. Bir bölümünde ise ortalamanın altında rakamlar yakalanıyor. Bu tablo, “Türkiye’nin en çok satılan modeller” ligindeki sıralamayı da değiştiriyor. Son 2 yıl bu açıdan karşılaştırıldığında, ciddi farklılıklar olduğu ortaya çıkıyor.  
 
Renault model bazında lider  
 
Son dönemde otomobil satışlarına bakıldığında tüketicilerin daha çok küçük modelleri tercih ettikleri görülüyor. Ancak, Renault, geçtiğimiz yıl eylül ayında sunumunu yaptığı Megane II Sedan ile 2004’ün ilk 4 ayında en çok satan modeller sıralamasında lider. Renault’nun bu modeli sadece Türkiye’de üretiliyor ve diğer ülkelere ihraç ediliyor.  
 
Megane II Sedan 2003 yılı sonunda 15 bin 895 adet satış ile Clio Symbol’ün ardından Türkiye’nin en çok satan ikinci otomobili olmuştu. 2004’ün ilk 4 ayında ise Clio Symbol’ü geride bırakarak liderliği devraldı.  
 
Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar, otomotiv sektöründe 2003 yılında başlayan gelişmenin, çok önemli bir kriz olmadığı takdirde, bu yıl da artarak devam edeceğini belirtiyor. Bu şartlar altında binek otomobil pazarının en az 300 bin dolaylarında gerçekleşmesini beklediğine dikkat çeken Aybar, “Binek ve ticari araç pazarının ise minimum 450 binler seviyesinde gerçekleşmesi öngörülüyor” diyor.  
 
Renault, mart ayında Mégane ailesinin üçüncü üyesi olarak Scénic II’yi lanse etti. 2004 yılının devamında ise Mégane ailesinin diğer üyeleri Mégane Coupe Cabriolet, Mégane Renault Sport, Mégane Wagon ve Grand Scénic modellerini sunacak.  
 
Fiat ve VW’dan yeni modeller  
 
Fiat, son dönemde hafif ticari araç kategorisindeki Doblo modeliyle öne çıkıyor. Ancak, binek otomobilde de en çok satan modeller arasında üçüncü sırada olan Fiat Palio büyük ilgi görüyor. Tofaş Ticari Grup Direktörü Müfit Ataseven, Palio’nun tüketiciler tarafından tercih edilmesinin nedeni olarak küçük otomobiller segmentinde ulaşılabilir ve modern olmasını gösteriyor. Ataseven, ayrıca, yakın zamanda Avrupa’da yılın otomobili seçilen Fiat Panda’nın Türkiye pazarına da çıkacağını belirtiyor. Şehirli bir model olarak tanımlanan Fiat Panda’nın başarılı bir satış grafiği izlemesi bekleniyor.  
 
Volkswagen (VW) da en fazla satan otomobiller arasında Polo modeli ile ilk sıralarda yer alıyor. Doğuş Otomotiv VW Genel Müdürü Ömer Aksaç, bu yıl da en çok satışı özellikle hurda teşviği ile çok cazip hale gelen Polo’dan ve şubat ayında piyasaya çıkan yeni Golf V’ten beklediklerini söylüyor.  
 
Aksaç, segmentinden yüzde 20 pay almasını bekledikleri Golf V’in, 2004 yılının en önemli modeli olacağını belirtiyor ve ekliyor: “Passat modelimiz için Exclusive adında yeni bir donanım paketi pazara sunuldu. Polo için yeni donanım paketleri çalışması devam ediyor. Ayrıca, Sharan modeli de yeni makyajlı kasası ile kısa bir süre sonra pazara sunulacak”.  
 
Tüketici tercihleri değişiyor  
 
Toyota Corolla, Türk tüketicisinin en fazla tercih ettiği ikinci model. Yılın ilk 4 ayında gerçekleşen satış adedi 4 bin 501. Toyota Satış ve Pazarlama Direktörü Fatih Çantalı, en çok satan modeller sıralamasının, tüketicinin beklenti ve ihtiyaçlarına göre zaman içinde değişiklik gösterdiğine dikkat çekiyor. Fatih Çantalı, şöyle devam ediyor:  
 
“C segmentindeki araçların boyutları büyüdükçe ve ekipman zenginlikleri arttıkça tüketici beklentilerini daha çok karşılar hale geldiler. Bir üstteki D segmentinin payını alıyorlar. Küçük otomobil segmenti de ekonomik kullanım özellikleri ve ailelerin ikinci otomobili kavramının ön plana çıkmasıyla birlikte payını artırıyor.”  
 
25-35 yaş arasındaki genç tüketicilerin tercihlerinde ise teknolojik unsurlar daha belirleyici oluyor. Örneğin, akıllı anahtar, yol bilgisayarı, akıllı aydınlatma genç tüketicilerin otomobil seçerken aradığı özellikler arasına giriyor. Bunun yanında tüketiciler tüm tercihlerinde ekonomik yakıt kullanımı ve zengin donanımı göz önüne alıyor.  
 
Tercihi fiyat belirliyor  
 
Ekonomik krizin ardından ertelenen otomobil talebi gerçekleşmeye başladı. Ancak, tüketiciler, yeni otomobil satın alırken artık sadece kaliteye değil, uygun fiyata da bakıyor. Bazı marka ve modeller de bu özellikleri nedeniyle tercih ediliyor. Dacia, Daihatsu ve Skoda bu markalara örnek olarak verilebilir. Dacia Türkiye Genel Müdürü Merih Tüzün, Solenza Rapsodie modelinin yer aldığı segmentte tüketicinin tercihini belirleyen en önemli etkenin fiyat olduğunu belirtiyor. Ancak, fiyatın yanında, yakıt ekonomisi, marka imajı, tasarım, konfor ve yaygın satış ve satış sonrası hizmet ağının etkisini de vurguluyor.  
 
Doğuş Otomotiv Audi Genel Müdürü Tanju Özenç ise Türk tüketicisinin, ihtiyaçlarını belirledikten sonra önem verdiği ilk konunun fiyat olduğunu söylüyor. Fiyatla birlikte uygun kredi koşullarının da tercihleri etkilediğini belirten Özenç, “Ancak, marka imajı, tasarım, performans ve güvenlik unsurlarını da tüketiciler göz önünde bulunduruyor” diyor.  
 
F&B Otomotiv Ürün Planlama ve Lojistik Sorumlusu Çisem Kökten ise devlet uygulamalarına dikkat çekiyor. Türk tüketicisinin marka ve model tercihlerinde rol oynayan kriterlerin devletin uygulamalarıyla bağlantılı olduğunu söylüyor. Kökten, “Vergi oranlarının düşürülmesiyle, lüks segmentteki araçlara olan talep artar. Devlet tarafından uygulanan “hurda indirimi” yasası, düşük motor seçeneklerine olan talebi peşinde getirmiştir” yorumunu yapıyor.  
 
Lüks segmentin profili  
 
Binek otomobiller sınıfında bir de ayrıca değerlendirilmesi gereken lüks segment yer alıyor. Mercedes, BMW veJaguar gibi markaların başını çektiği lüks segmnette de model bazında yaşanan ciddi bir rekabet var. BMW’de en çok tercih edilen model 3 serisi. 2003 yılında compact dahil bin 695 adet satılan 3 serisini 5 serisi izliyor. Şu anda da model bazında satış grafiği bu şekilde seyrediyor.  
 
Jaguar’ın en başarılı satış grafiğine sahip modeli ise geçtiğimiz yıl 89 adet satılan X-Type. Ardından gelen S-Type 2003 yılında 37 adet satıldı. 2004’ün ilk çeyreğinde sıralama bozulmadı. Jaguar Ürün Müdürü Filiz Savaşan, bu iki modelin de orta lüks sınıfta yer aldığını belirtiyor.  
 
Günümüzde lüks sınıf araç tercih eden kişilerin şehir içi kullanım, performans, sürüş keyfi, pratiklik ve rahatlık gibi özellikleri aradıklarını vurguluyor.  
 
Mercedes de lüks segmentin vazgeçilmez markaları arasında yer alıyor. 2003 yılında E200K modeli ile rakipleri arasında en çok satan oldu. 2003’de 702 adet satılan E200K 2004’ün ilk 4 ayında 431 adetlik bir performans yakaladı. Bu modeli 66 adetlik satışla C200K izliyor. Mercedes-Benz Türk yetkilileri, bu iki modelin öne çıkmasının güvenlik, tasarım ve kalite olduğunu belirtiyor.  
 
“YENİ MODELLERLE GELİYORLAR”  
 
AUDI:   Yılın son çeyreğinde önce yeni A6, ardından da A3 Sportback pazara girecek. Yeni A6 lüks C segmentinde yer alacak. A3 Sportback ise lüks compact sınıfta yer alacak 5 kapılı bir model.  
 
CITRÖEN:   C2, C3 ve C5 modellerinin ardından Citröen Türk binek otomobil pazarına yeni bir modelle daha girmeyi planlıyor. Citröen C4’ün önümüzdeki yıl pazarda yer alması bekleniyor.  
 
DACIA: Dacia Renault Grubu markası. Kasım ayında, Renault grubunun uluslararası pazarlar kazanma programı X90’ın ilk modeli olan L90’ın lansmanı yapılacak.  
 
FIAT:   Avrupa’da “Yılın Otomobili” seçilen Fiat Panda yakında pazara girecek. Tüketicilerin bu modeli merakla bekledikleri belirtiliyor. Daha çok şehirli kullanıcıya yönelik bir model olacak.  
 
KIA:   Nisan ayında A-B segmentinde yer alan Picanto pazara girdi. Mayısta ise C segment Cerato’nun lansmanı yapılacak. Yılın son çeyreğinde de 2.0 litre “common rail diesel” motor teknolojisine sahip küçük sınıf SUV aracını pazara sokacak.  
 
MAZDA: RX-8 modeli yakında pazara sunulacak. Spor bir araç olmasına rağmen 4 kişilik bir ailenin rahatlıkla oturabileceği bir araç. Bu modeli Mazda4 izleyecek. Her iki modelin de iyi bir satış grafiği izlemesi bekleniyor.  
 
MITSUBISHI:   Son olarak 2003’ün eylül ayında Mitsubishi Lancer pazara girmişti. Bu yıl eylül ya da ekim ayında Mitsubishi Colt modelinin lansmanı gerçekleştirilecek. Bu modelin en çok satan model olması bekleniyor.  
 
RENAULT:   Bu yıl mart ayında lansmanı gerçekleştirilen Scénic II modelinin ardından yılın devamında Mégane Coupe Cabriolet, Mégane Renault Sport, Mégane Wagon ve Grand Scénic lansmanları bekleniyor.  
 
SKODA: Yeni Octavia modeli eylülde piyasaya sürülecek. Bu modelin dünya lansmanı Uluslararası Cenevre Otomobil Fuarı’nda gerçekleştirilmişti. Daha geniş bir iç hacme sahip olan otomobilin tasarımında da önemli değişiklikler yapıldı.  

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz