Capital: Bu durumda, Türkiye otomotivde rekabet avantajını nasıl sürdürebilir?
- Türkiye, otomotiv sektörü açısından büyük potansiyel oluşturuyor. Kişi
başına düşen binek araç sayısı gelişmiş ülkelerin gerisinde. Ancak
pazar, vergi baskılarının altında. İç pazarın vergi baskıları altında
kalmaması lazım. ÖTV’ler gibi çok hızlı değişimlere uğramaması
gerekiyor. Türkiye’nin bu geçiş döneminde akıllı hareket edip otomotiv
sektörünü iyi kurgulaması gerekiyor. Önümüzdeki dönemde en önemli
gücümüzü AR-GE ve kalifiye iş gücümüz oluşturacak. AR-GE’ye yatırım
yaptığınız takdirde dünyayla rekabet edebilirsiniz. Pazarda kalıcı olmak
için fikri ve sınai hakları bize ait ürünler geliştirmeliyiz. Aksi
takdirde fırsatları kaçırırız. Türkiye’nin rakiplerine göre en önemli
avantajlarından biri kalifiye iş gücü. Baktığınızda Türkiye’nin
otomotivdeki rekabet gücü de buradan geliyor. Türk otomotiv sektörü
olarak beyinsel rekabette diğer ülkelere göre iki adım öne geçiyoruz.
Farkı bu şekilde yaratıyoruz.
Capital: Tofaş olarak pazardaki değişim sizi nasıl etkiledi? Sizin öncelikleriniz neler oldu?
- Tofaş olarak son 10 yılda aldığımız en önemli karar “raf ürünü”
yapmamak oldu. İlk olarak fikri ve sınai hakları tamamen bize ait olan
proje yapmaya Doblo’yla başladık. Bugün ürettiğimiz bütün ürünlerin
fikri ve sınai hakları bizde bulunuyor. Raf projesi yapmıyoruz.
Dışarıdan hazır proje yapmak yerine ürünlerimizi kendimiz geliştiriyoruz
ve bu yolda ilerliyoruz. Önümüzdeki dönemde de teknolojisi kendimize
ait projelerle ilerleyeceğiz. Dışarıdan hiçbir proje getirmeyeceğiz. Tüm
projelerimizi Türkiye’de geliştireceğiz. Bu konuda iddialıyız. Bunun
için AR-GE’ye büyük yatırım yapıyoruz. Bugüne kadarAR-GE’ye 35 milyon
Euro tutarında yatırım gerçekleştirdik. Önümüzdeki dönemde ciro içinden
AR-GE’ye ayırdığımız yüzde 3’lük tutarı daha da artırmayı planlıyoruz.
Bu sayede ürünlerimizi 10 yıl sonraki müşterinin ihtiyaç ve
beklentilerine göre kurgulayabiliyoruz.
Capital: Bugün gündeminizde neler var?
- Bugün şirketimizin gündemi, global olduğu kadar geleceğe bakma
ihtiyacını doğuruyor. Biz, hiçbir şeye kısa vadeli bakmıyoruz. Yönetim
kadromuzun zamanının yarısından fazlası, gelecek 10 yılı planlamakla
geçiyor. Hele benim zamanımın tamamını gelecek 10 yılı planlamak alıyor.
Bugün itibarıyla Tofaş’ın gelecek 10 yıllık planlarının hepsi hazır.
Capital: Otomotiv üretiminde bütün dünyada Batıdan doğuya bir kayış var. Bu durum Türkiye’yi nasıl etkiliyor ve etkileyecek?
- Otomotivde üretim doğuya kayıyor. Ancak Kuzey Amerika hala yağmur bulutlarını üzerinde taşıyor.