Zamanımın tamamı gelecek 10 yılı planlamakla geçiyor

Tofaş’ın CEO’su Kamil Başaran’la otomotivdeki büyük değişimi, değişimin etkilerini ve Tofaş’ın yeni dönem planlarını konuştuk.

1.08.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Zamanımın tamamı gelecek 10 yılı planlamakla geçiyor

Pazar büyüyor, üretim ve AR-GE gelişiyor. Türkiye pazarında ise hacim sorunumuz yok, pazar büyüyor. Dolayısıyla üzerimizde yağmur bulutları var ve bundan faydalanıyoruz. Bazı sorunlarımız olmasına rağmen Türkiye, güçlü, geleceğini kurabilen bir ülke. Önümüzdeki 10   yıl içinde, dünya otomotiv üretiminin batıdan doğuya kayışında Türkiye’nin rekabet avantajı olacağına inanıyorum. Bizim en önemli görevimiz rekabeti Türkiye’de tutabilmek.

Capital: Afrika kıtası Türkiye’ye rakip olabilir mi?
- Önümüzdeki 10 yıl içinde Tofaş olarak Afrika’yla ticaretimizi daha da artıracağız. Öte yandan üretim anlamında Afrika, Türkiye’ye göre rekabetçi olabilir. Ancak, rekabeti sadece üretim maliyetinde görmemek lazım. Sonuçta raf projesini nereye götürseniz götürün belki çok daha ucuz üretebilirsiniz. Ancak
raf projesinde ürettiğiniz ürün o ülkenin olmayacaktır. Bu açıdan baktığımızda Türkiye’nin daha rekabetçi olduğunu düşünüyorum.

Capital: Önümüzdeki dönemde, otomotivde Türkiye’ye kimler rakip olabilir?
- Bugün Polonya’nın Türkiye’ye rekabet avantajı neredeyse kalmadı. Romanya, Türkiye’ye karşı öne çıktı. Ancak burada da sürekli işçilik artıyor. Bulgaristan potansiyel sunabiliyor. Ancak endüstriyelleşme aşamasına geçmediği için hala bu bölgeye yatırım kârlı görülmüyor. Dolayısıyla Doğu Avrupa’da belli yerler, Türkiye için orta ve kısa vadede belki rakip olabilir. Ancak bir şeyi üretmek tek başına yeterli değil. Geliştirip tüketicinin beğenisine sunabilmek çok önemli. Böyle bir değer zincirini rekabet olarak gözden geçirdiğinizde Türkiye’nin önümüzdeki 10 yılda rakiplerine göre çok daha iddialı olabileceğini görebiliyoruz.

Capital: Önümüzdeki dönemde, sizin öncelikli pazarlarınız nereler olacak?
- Türkiye’nin çevresinde bir sürü zor günler geçirmiş, savaştan çıkmış ülkeler var. Dolayısıyla bizim için çevre ülkeler büyük potansiyel oluşturuyor. Bunun dışında özellikle otomotivde en hızlı büyüyen ülkelerden biri olan Rusya pazarı, bizim öncelikli pazarlarımız arasında. Ayrıca Afrika da önümüzdeki dönemde büyüyeceğimiz, potansiyel gördüğümüz bölgelerin başında geliyor. Bunun yanında Avrupa da bizim vazgeçebileceğimiz bir yer değil. Aksine niş ürünlerle birlikte buradaki fırsatları maksimize etmemiz lazım. Kuzey Amerika pazarına ise şimdilik kapının arasından ayağımızı koyduk. Çok zor bir pazar, çok ciddi yatırımlar yapılması lazım.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz