"E-Kadıköy’e San Diego Modeli"

Sedat Özkol / Epsilon Genel Müdürü    Türkiye’nin ilk “Entegre e-Belediye Dönüşüm Projeleri”nden biri Kadıköy Belediyesi tarafından gerçekleştirildi. Tasarımının Epsilon tarafından yapıld...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
E-Kadıköy’e San Diego Modeli
Sedat Özkol / Epsilon Genel Müdürü  
 
Türkiye’nin ilk “Entegre e-Belediye Dönüşüm Projeleri”nden biri Kadıköy Belediyesi tarafından gerçekleştirildi. Tasarımının Epsilon tarafından yapıldığı,  proje aynı zamanda TÜSİADve TBV’nin “e-Türkiye Yarışması”nda da,  “e-Yerel Yönetim Hizmetleri” kategorisinde “Büyük Ödül”ü  kazandı. Epsilon’un kurucusu ve genel müdürü Sedat Özkol, bu çalışma için çok büyük bir hazırlık yaptıklarını, dünya örneklerini incelediklerini ve sonunda Kadıköy’e benzeyen ABD’nin San Diego Belediyesi’ni örnek aldıklarını söylüyor.  
 
Kadıköy Belediyesi tarafından öncü bir girişimle başlatılan Türkiye’nin ilk “Entegre e-Belediye Dönüşüm Projesi” geçtiğimiz günlerde sonuçlandı. Kadıköy Belediye Başkanı Selami Öztürk’ün startını verdiği projenin tasarımını Epsilon Danışmanlık gerçekleştirdi. Proje, Türk Sanayici ve İşadamları Derneği (TÜSİAD) ile Türkiye Bilişim Vakfı (TBV)’nın “E-Türkiye Yarışması”nda,  “e-Yerel Yönetim Hizmetleri” kategorisinde “Büyük Ödül”ü  kazandı.  
 
Türkiye’nin alanında örnek çalışmalardan biri olan “E-belediye” projesini yürüten Epsilon’un kurucusu Dr. Sedat Özkol,  1960 yılında İTÜ İnşaat Mühendisliği’nden mezun olmuş. Uzun yıllarını okuma ve çalışma amacıyla Amerika’da geçiren Özkol’un burada da birçok öğretim üyeliği ve dernek görevleri bulunuyor. Özkol, şu anda Maltepe Üniversitesi’nde öğretim görevlisi olarak görev yapıyor.  
 
Sedat Özkol, projenin “e-belediye dönüşüm stratejisi” çerçevesinde gerçekleştirildiğini, bir elektronik dönüşümün ötesinde, çalışma yöntemlerini de değiştiren, köklü bir değişim olduğunu vurguluyor. Özkol, bu projeyle ilgili talebin de Kadıköylülerden geldiğini söylüyor.  
Sedat Özkol’un sorularımıza verdiği yanıtlar şöyle:  
 
Bu proje nasıl ortaya çıktı? Genel olarak neleri amaçladınız?  
 
Aslında Kadıköy Belediyesi’nin e-dönüşüm projesi temelde üç bileşenden oluşuyor. Günümüzde e-dönüşüm, elektronik dönüşüm diye algılanıyor. Ancak, biz elektronik dönüşümün yeterli olmadığını düşünüyoruz. Bizce “e-dönüşüm”ün üç bileşeni vardır;  etik, entegre ve elektronik. Her kurum, 21. yüzyıl kurumu olmayı amaçlıyorsa, bu üç bileşeni bütünleşik, birleşik ve sürekli olarak yaşatacak şekilde olmalı.  
 
Yani etik olacak, entegre olacak ve elektronik olacak. Etik dediğimiz şey müşteriler, tedarikçiler, sosyal paydaşlar, çalışanlar yani genel olarak insanlar. Yani olayın insan boyutu bu noktada önemli. Entegre ve elektronik ise işin teknik kısmını oluşturuyor. Kadıköy Belediyesi E-dönüşüm Projesi işte bu üç bileşen ile, yani “E-belediye Dönüşüm Stratejisi” ilkeleri ile yaşama geçirildi.  
 
Projeyi nasıl gerçekleştirdiniz ve içeriğinde neler var?  
 
Bu projenin esas talebi doğrudan Kadıköylülerden gelmiştir. Kadıköylüler tüm insanlar gibi daha hızlı, daha çağdaş, daha nitelikli, daha etkileşimli, daha ekonomik hizmetler talep ediyorlar. Diğer yandan Kadıköy’ün seçilmiş yönetimi ve Kadıköy Belediyesi’nde çalışan kamu görevlileri ve işçi arkadaşlarımızın da bu yönde talepleri olmuştur.  
 
İşe 1999 yılında Kadıköy Belediyesi’nde çalışan 600 kişi ile görüşülerek başlandı. Önce bu çalışanlar projeye ısındırıldı. Ardından uluslararası yaptığımız çalışmalar ile bu konuda başarı sağlamış kuruluşları araştırdık. Ağırlıklı olarak Amerika’da değerlendirmeler yapıldı. Bu amaçla Amerika’daki bir kurumdan “Central Of Digital Development” (Dijital Hükümet Merkezi” Amerika’daki kurumları ve belediyeleri, digital yeterlilik olarak nasıl değerlendirdiği hakkında bilgi alındı. Sonunda sürekli her yıl bu konuda birinci ya da ikinci gelen bir belediye bulduk. Bu da San Diego Belediyesi idi. Bu belediye hem 1 milyon 200 bin nüfusu hem de vatandaşın demografik yapısı nedeniyle Kadıköy’e oldukça benziyordu.  
 
Tüm bu çalışmaların sonucu ortaya “Kadıköy Belediyesi Küresel Dönüşüm İyi Yönetişim” projesi çıktı. Kadıköy Belediyesi’nde çalışan tüm arkadaşlarımız iletişim tekniği, stres yönetimi, proje yönetimi, vücut dili ve toplumsal sorumluluklar anlamında eğitilmeleri söz konusuydu. İlk olarak Kadıköy’e bağlı 25 müdürlük, birbirlerini müşteri olarak görecek anlayış getirildi ve temel müşteri olarak da Kadıköylüler belirtildi. Bu bağlamda bilgisayar eğitimi dahil çeşitli eğitimler verildi.  
 
Altyapı çalışmaları olarak ne yapıldı?  
 
Öncelikle yerel bir network yapısı olması gerekliliğine karar verildi. Network üzerinde bilgi, dosya paylaşımı olması düşünüldü. Yaş imzaya kadar geçen tüm işlemlerin tüm kademeler arası bu şekilde takip edilmesi kolaylığı planlandı. Yani doküman yönetimi sağlandı.  
Güncel, etkileşimli ve güvenli bir web sitesi yapılması istendi. Ayrıca bu web sitesinde kültürel etkinliklerin duyurulmasından imar durumu bilgisine kadar çeşitli çalışmaların yapılmasına karar verildi. Vatandaşın buradan ilgili vergilerini görüp kredi kartıyla ödeyebilmesi için bir sistem amaçlandı. Bunun dışında tüm coğrafi ve elektrik, sokak, bina gibi bilgilerin ulaşılabileceği bir kent bilgi sistemini de kurmayı hedefledik.  
 
Hemen ardından yapım ihalesine çıkıldı ve biz de bu ihalede görüşlerimizi bildirdik. İhalenin bir kısmını Sabancı-IBM ortaklığı olan I-Bimsa firması kazandı. Bu parçada network kurulması, doküman yönetimi ve web sitesi yer alıyordu. Diğer bölümünde ise kent bilgi sistemini Intergraph adlı bir firma kazandı ve kurdu. Bu proje 2001 yılının sonuna doğru bitti. Ancak, hala çalışmalar devam ediyor.  
 
Bunların dışında Kadıköy Belediyesi için, sizin yaptığınız başka projeler oldu mu?  
 
Evet oldu. Bizim yine anahtar teslimi yaptığımız ve yine web sitesi ile çalışan bir e-rehber projemiz oldu. Bu projede tüm Kadıköy, semt semt, mahalle mahalle tüm ticari kurumlar ki bu 10 binin üzerinde yer anlamına geliyor; kayıtlara alındı. Bu sayede örneğin siteyi girip sorgulama yapılarak, bana tüm müteahhitleri ver ya da sadece bostan mahallesindekileri ver dediğiniz takdirde sizin karşınıza bunları getirebilir.  
 
Bu proje’nin toplam maliyeti ne kadar oldu?  
 
Tüm donanımları ve danışmanlık hizmetleri dahil sanırım 1.5 milyon dolara yakın bir rakam oldu. Ama dediğim gibi, bu halen devam eden bir proje aslında. En azından bazı güncellemelerin sürekli yapılması gerekiyor.  
 
Son olarak TÜSİAD–TBV Büyük Ödülü’nü kazanmanızdan biraz bahseder misiniz?  
 
Bu çok anlamlı ödül için, Türkiye’deki yüzlerce belediye ve yerel yönetim kuruluşu arasında  “E-Yerel Yönetim Hizmetleri” sunabilecek yetkinlikte proje ve uygulama sahibi “22” kuruluş yarıştı. Yarışma sonucunda yapılan değerlendirme de Epsilon’un “E-belediye Projesi” birincilik ödülünü aldı. Bu özellikle benim “torunum” diyebileceğim bu iş için çok gurur verici oldu.  
 
Türkiye çok büyük ve güçlü bir ülke. Bizim yaşadığımız bu idealler, çalışma azim ve ilkeler gibi, uğraşılırsa bizim ülke olarak çok daha büyük işler yapmamız hayal olmayacaktır. Ayrıca, Epsilon’un bu idealleri ile daha önce “Birleşmiş Milletler Mükemmellik Ödülü” nü de aldığını belirtmeliyim. Bu ödülü alabilen Türkiye’deki tek kuruluş olmamızın yanında bu başarının birçok dünya devinin yanı sıra satış rakamları baz alınarak değil, firma idealleri ve prensipleri doğrultsun da verildiğini de eklemeliyim.  
 
YENİ PLANLAR NELER?  
 
Bu projeyle ilgili devam eden planlar var mı?
 
 
Belediyenin temel birimlerinin başında imar müdürlüğü gelir. İmar Müdürlüğü veya hesap işleri ilgili yerlerde binlerce dosya vardır. Bu dosyalar belediyenin birtakım depolarında saklı tutulmaktadır. Bu dosyalarda hem aradığını bulmak veya güncelleme yapmak çok zor olduğu gibi, belgelerin dayanıklılığı da zamana bağlıdır. Yani zamanla bu belgeler tozlanabilir, rutubetlenebilir veya bozulabilir. Tüm bunları engellemek için, tüm bu belgelerin taranmasına ve sayısal olarak kodlanıp arşivlenmesine karar verildi. Daha sonra web ortamından dahi gizli olmayan dosyalar görülebilsin istedik. Bu proje halen devam ediyor. Ve 10 bin dosyalık kısmı bitmiş durumda.  
 
HANGİ ÇÖZÜMLERDEN OLUŞUYOR?  
 
Proje şu“e-belediyecilik sistem ve çözümleri oluşuyor:  
 
*Kadıköy Belediyesi’ndeki 23 müdürlük ve diğer ilgili yönetim ve hizmet birimleri arasında “Veri ve Bilgi İletişimi” altyapısını oluşturan “Yerel Ağ” ve bu ağ üzerinde çalışan “Elektronik / Entegre Doküman ve Arşiv Yönetimi / İş Akış Sistemi”  
 
*Kadıköylülerle güncel, doğru, nitelikli, hızlı, ekonomik, bütünleşik iletişim / erişim ve paylaşımı sağlayan “Kadıköy Belediyesi Portalı”.  
 
*Kadıköy’e ait tüm sözel ve grafik bilgileri “sayısal”(dijital) olarak içeren ve çevrimiçi olarak sorgulanarak sürekli bilgi alınan “Kent Bilgi Sistemi”.  
 
*“Kadıköy Belediyesi Elektronik İmar Arşivi: e-İmar Arşivi” ve “Kadıköy Belediyesi Elektronik Rehberi: e-Rehber” çalışmaları.  

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz