"E-Sigortada Sınıfta Kaldık"

Türkiye'de e-ticaret, perakende, bankacılık gibi birçok sektörde hızla yaygınlaşırken sigorta sektörü müşterisi hâlâ internetten uzak duruyor. Avrupa genelinde, 2003 yılında, yaklaşık 10.8 milyon k...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
E-Sigortada Sınıfta Kaldık
Türkiye'de e-ticaret, perakende, bankacılık gibi birçok sektörde hızla yaygınlaşırken sigorta sektörü müşterisi hâlâ internetten uzak duruyor. Avrupa genelinde, 2003 yılında, yaklaşık 10.8 milyon kişi sigorta poliçesi satın aldı. En yakın komşumuz Yunanistan'da bu rakam 53 bin seviyesinde. Türkiye'de ise hala 8 bin'ler konuşuluyor…  
 
“Türkiye’de internet belli bir düzeye geldi. Bankacılıkta çok iyi kullanılıyor, market alışverişi bile yapılıyor. Ancak, sigorta müşterisi hala insan unsurunu arıyor. E-sigorta için biraz zamana ihtiyaç var.” Bu sözler, Türkiye’nin önde gelen sigorta şirketlerinden birinin genel müdürüne ait. Ona göre, Türk tüketicisinin ciddi anlamda “e-sigorta” satın alması için henüz çok erken. Bu konuda hem tüketicinin hem de şirketlerin kendini geliştirmesi gerekiyor.  
 
Oysa, Avrupa’da durum çok farklı. Özellikle bazı ülkelerde müthiş bir ilerleme var. Forrester Research'ün araştırması bunu açıkça gözler önüne koyuyor. Araştırmaya göre, 2002 yılında 6.6 milyon Avrupalı internet üzerinden sigorta poliçesi satın aldı. Bu rakam 2003 yılında 10.8 milyona ulaştı. Avrupa'da e-sigortanın en yaygın kullanıldığı ülke ise İngiltere. Forrester Research'ün araştırmasına göre, 2003 yılında İngiltere'de 4.7 milyon kişi elementer branşlardaki sigorta poliçesini internet üzerinden aldı. Bu alanda İngiltere'yi 2.1 milyon kişi ile Almanya, 948 bin kişi ile İtalya, 635 bin kişi ile Hollanda izliyor. Hollanda'nın ardından 330 bin kişi ile İspanya, 299 bin kişi ile İsveç geliyor. Avrupa'da 2003 yılında e-sigortanın en az kullanıldığı ülke ise 12 bin online poliçe alıcısı ile Lüksemburg olarak görülüyor.  
 
Avrupa’da büyümeye devam  
 
Aynı araştırmaya göre Avrupa'da e-sigorta önümüzdeki yıllarda da büyümesini hızla sürdürecek. İngiltere'de 2005 yılında 6.5 milyon kişinin, 2007 'de ise 8 milyon kişinin e-sigorta hizmetlerinden faydalanması bekleniyor. Almanya'da ise bu rakam sırasıyla 4 milyon ve 5.2 milyon olarak tahmin ediliyor.  
 
İnternet üzerinden sigorta poliçesi alma konusunda İtalya'nın ciddi bir atak yaparak 2005'te 2.2 milyon, 2007'de 3.1 milyon kişiye ulaşacağı öngörülüyor. Yakın komşumuz Yunanistan'da ise 2007'de 297 bin kişinin on-line olarak poliçe alacağı hesaplanıyor. Görüldüğü gibi Avrupa ülkelerinin internetten poliçe alımına ilişkin tahminleri oldukça iyimser. Forrester Research, Avrupa'da 2005 yılında toplam 18.6 milyon kişinin sigorta poliçelerini internet üzerinden alacağını, 2007'de ise bu rakamın 30 milyona yaklaşacağını öngörüyor.  
 
Türkiye'de son tablo  
 
Türkiye'de ise e-sigorta ile ilgili rakamlar Avrupa rakamlarına oranla oldukça düşük. Sigorta şirketlerinin bir kısmı web siteleri üzerinden online satış yapıyorlar. Ancak, bunlar henüz sembolük düzeyleri aşamıyor. Zaten sigorta şirketleri de internet üzerinden poliçe satışlarının toplam satışlara oranını yüzde olarak ifade etmekte zorlanıyor.    
 
Bu nedenle şirketler şimdilik tanıtım ve imaj ağırlıklı siteler oluşturuyorlar. Sitelerde şu anda ürün tanıtımı, fiyat ve bilgi alma sunma var. Yetkililer, bunun da bir süre daha bu şekilde devam edeceğini düşünüyor. Türkiye'deki sigorta sektörü müşterisinin internet üzerinden online satışa hazır olmadığı düşüncesiyle de şimdilik bu alana yatırım yapmaktan kaçınıyor.  
 
Commercial Union Sigorta Genel Müdürü Ertan Fırat, internet üzerinden satışın önümüzdeki yıllarda önemli bir potansiyele ulaşacağı görüşünde. Ancak, önce belli standartlar oluşması ve hukuk sisteminin oturması gerektiğini söylüyor. Fırat, “Bunun da 5 yıldan önce gerçekleşmesini beklemiyorum” diyor.  
 
Tek örnek Sigortam.net  
 
Türkiye’de online sigorta konusunda en önemli girişimlerden birini Sigortam.net gerçekleştirdi. Bağımsız bir girişim olan ve çok sayıda şirketin poliçesini pazarlayan Sigortam.net, bu alanda belli bir düzeye ulaştı.  
 
Sigortam.net Pazarlama ve CRM Müdürü Özgür Zeybek,Türkiye’de sigorta sektöründe internet kullanımını başlattıklarını söylüyor. 2.5 yıldır bu konuda hizmet verdiklerini, son bir yılda bireysel satış miktarının yüzde 120 arttığını ifade ediyor. Zeybek, “Ulaştığımız rakamlar çok iyi. 2003 yılında Sigortam.net üzerinden poliçe satın alanların sayısı 8 bine ulaştı” diye konuşuyor.  
 
Ray Sigorta Genel Müdür Yardımcısı İsmet Güngör ise sigortada her ürünün tüm dağıtım kanallarına uymadığını söylüyor. Bu nedenle de internet üzerinden satış konusunda sigorta sektörünün çok etkin olmadığına dikkat çekiyor. Güngör, “Örneğin, Zorunlu Deprem Sigortası poliçeleri internet üzerinden satışa çok uygun. Ancak, bu konuda başarılı olunamadı” diyor.  
 
İnternetin gözdesi kasko  
 
Sigorta şirketleri ve Sigortam.net’in verilerine göre, internet üzerinden en çok trafik, kasko, seyahat ve küçük hayat poliçeleri satılıyor. Bu poliçelerin ortak özelliği ise ucuz ve tüm şirketlerde standart olan ürünler olması. Bu nedenle de sigorta şirketleri internet üzerinden satışa uygun poliçeleri bu kanal aracılığıyla satmayı tercih ediyor.  
 
Sigortam.net Pazarlama ve CRM Müdürü Özgür Zeybek, sigorta şirketlerinin ağırlıklı olarak DASK ve trafik gibi standart ürünleri web siteleri üzerinden sattığını söylüyor. Bu ürünlerin dışında ise sigorta şirketlerinin interneti çok fazla kullanmadığını ifade ediyor.  
 
Koç Allianz Sigorta Genel Müdürü Thomas Baron, birkaç yıl önce internet üzerinden poliçe satışına ilişkin araştırmalar yaptıklarını, ancak çıkan sonucun etkileyici olmadığını söylüyor. Baron, şöyle devam ediyor: “Araştırma, yapacağımız yatırımın, bizim beklentilerimizi karşılamaktan çok uzak olduğunu ortaya koydu. O nedenle yatırım yapmadık. İnternet, önümüzdeki yıllarda birçok sektör açısından önemli bir satış kanalı olacak. Fakat, bunu sigorta sektörü için söylemek doğru olmaz. Çünkü, sigorta ürününü tanıtmak, riskleri anlatmak durumundasınız.”    
 
2007'de 75 bin kişi  
 
Şu andaki rakamlar pek parlak değil. Ancak, imdilik rakamlar pek iç açıcı görünmese de önümüzdeki yıllara yönelik tahminler o kadar karamsar sayılmaz. Sektör yetkilileri, önümüzdeki yıllarda Türkiye'de e-sigorta faaliyetlerinin önemli ölçüde artacağını tahminediyorlar.  
 
Bu tahminlere göre, 2005 yılında Türkiye’de internet sigortacılığını kullananların sayısı 30 binleri bulacak. Bu rakam 2007 yılında ise 75 binlere kadar çıkacak. Sigortam.net Pazarlama ve CRM Müdürü Özgür Zeybek, internet kullanıcı sayıları arttıkça, kafalardaki online sigortacılıkla ilgili soru işaretlerinin de yok olacağını söylüyor. Buna bağlı olarak da internet üzerinden satılan poliçelerin sayısında ciddi artış olacağını ifade ediyor.  
 
“E-SİGORTA İÇİN SİSTEMLER GELİŞTİRİLMELİ”  
 
Mustafa Su / Anadolu Hayat Ve Emeklilik  
 
Bes E-Sigorta’ya Hız Verecek
 
 
Sektörde internet kullanımı, Bireysel Emeklilik Sistemi'nin (BES) başlamasıyla birlikte daha da önem kazandı. Bunun nedeni de, emeklilik şirketlerinin, müşterilerine bireysel emeklilik hesapları hakkında bilgi verme zorunlulukları.  
 
Etkin İletişim Sağlanıyor  
 
Şirketlerin kurumsal yaklaşımlarını, ürünlerini, faaliyetlerini daha titizlikle web sitelerine yansıttıklarını gözlemliyoruz. Doğru internet uygulamaları sayesinde, müşterilerle şirket arasında daha etkin bir iletişim ortamının kurulması gerekiyor. Bu sürecin internet üzerinden satışa gitmesi için tasarım, içerik, teknoloji ve güvenlik gibi konularda gelişmek gerekiyor.  
 
Ziyaretçi Sayısı Arttı  
 
Örneğin, bireysel emeklilik alanında faaliyet göstermeye başlamamızla birlikte web sitemizdeki ziyaretçi sayımız yüzde 80’e yakın arttı. Biz Anadolu Hayat Emeklilik olarak web sitemizden ürün tanıtımı, prim, katkı payı, kapital hesabı ve online başvuru kabul ediyoruz. Bu kanaldan geçtiğimiz yıl içinde bine yakın satış yaptık.  
 
Dijital İmza Olumlu Etkiler  
 
Dijital imza konusundaki gelişmeler paralelinde internet üzerinden yapılan işlemlerin artacağını düşünüyoruz. Biz de şirket olarak bu doğrultuda hazırlıklarımızı yapıyoruz.  
 
“STANDARTLARIN GELMESİ ÖNEMLİ”  
 
Ertan Fırat / Commercial Union
 
 
Commercial Union Sigorta Genel Müdürü Ertan Fırat, Türkiye’de e-sigortanın henüz yaygınlaşmadığını söylüyor. Ertan Fırat, konuyla ilgili görüşlerini şöyle anlatıyor:  
 
* Aslına bakılırsa sigorta sektörünün bu alanda çok büyük beklentileri de yok. Buna bağlı olarak da bu konuda önemli yatırımlar yapılmadı. Web sitelerimiz daha çok bilgi, fiyat alma ve ürünleri tanıtma amaçlı kullanılıyor. Sanırım bu konuda en iyi ortam, hedef kitlenin şirket ve ürün karşılaştırması da yapabileceği sigortam.net.  
 
* Aslında Türkiye’de e-ticaret konusunda sadece sigortada değil, birçok sektörde güven problemi var. Tabii bu zamanla yıkılacak. Ancak, bunun olması için belli standartların oluşması ve hukuk sisteminin oturması gerekiyor. Bu da 5 yıldan önce gerçekleşmez.  
 
* Biz şimdilik online olarak olmasa da, web sitemize gelen talepleri alarak satışa dönüştürüyoruz. Ancak, bu da henüz toplam satışlarımız içerisinde yüzde olarak ifade edilebilecek boyuta ulaşmadı.  
 
* Yine de internet üzerinden poliçe satabilmek için yeni yatırım yapmak iş planlarımız arasında bulunuyor. Ancak, bu plan orta ve uzun vadeli projeksiyonlarımız arasında yer alıyor.”  
 
 

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz