2004 yılında kurulan Etiya, crm, sipariş yönetimi, veri madenciliği alanlarında uzman bir şirket. 2011 yılında geliştirdiği yüzde 100 türk yapımı crm yazılımı telaura ile dikkat çekti. Etiya şirket ortağı aslan doğan, farklı ürünlerle önce türkiye’de ardından bölge ülkelerde faaliyet göstereceklerini söylüyor ve “2015 hedefimiz big data, crm, sipariş yönetimi konularında bölgede önemli bir oyuncu olmak” diye konuşuyor. Etiya, 2004 yılından bu yana yazılım sektöründe faaliyet gösteren yerli bir şirket. CRM, sipariş yönetimi, SOA, veri madenciliği konularında hizmet veriyor. 2011 yılında geliştirdiği CRM yazılımı Telaura ile dikkat çeken şirket, Amerika’dan “En Etkileyici Müşteri Çözümü” ödülünü almaya hak kazandı. Bu yazılımla da hem CRM hem de sipariş yönetimi alanında sektördeki rakiplerinden belirgin bir şekilde ayrılmayı hedefliyor. Bugün İstanbul Yıldız Teknokent ve Ankara Bilkent Cyberpark’ta varlık gösteren Etiya, İzmir Teknoloji Geliştirme Bölgesi’nde de hizmet vermeye hazırlanıyor. 250 kişinin çalıştığı Etiya’nın sloganının “çözüm” ve “değer” olduğunu söyleyen Etiya Şirket Ortağı ve İş Geliştirmeden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Aslan Doğan, şirket ve ürünlerle ilgili sorularımızı yanıtladı.
Etiya’nın kuruluş hikayesinden bahseder misiniz?
Etiya, üç ortak Ali Durmuş, Aslan Doğan ve Serdar Dağdelen tarafından kurulmuş bir şirket. Türk Telekom’a bir proje yaparak işe başladık. ADSL’in Türkiye’ye gelmesiyle bir satış aktivasyon sistemi yazdık. Şirketin ilk merkezi uygulamasıydı. 2009 yılına gelindiğinde, telekom sektöründe CRM ve sipariş yönetimi alanlarında uçtan uca ciddi tecrübe kazandık. 2009 yılında ise kendi ürünümüzü oluşturmak üzere bir yol haritası belirledik. Yurtdışında da rekabet edebilecek bir ürün oluşturma hedefiyle harekete geçtik ve Telaura’yı geliştirdik.~
Bu yazılım için nasıl bir hazırlık yaptınız?
Önce mevcut sorunları ve çözümleri araştırdık. Telekom ve teknolojideki son trendlere baktık. Yeni ürünün iş gereksinimlerini karşılayacak olmazsa olmaz metriklere sahip olması gerekiyordu. Bu metriklerin başında hızlı ve müşteri ihtiyacına uygun teklifler oluşturabilmek, yakınsama dediğimiz birden fazla servisi aynı anda müşteriye sunabilmek, sipariş işleme süreçlerini kısaltarak servisin kullanımını müşteriye en kısa sürede sağlamak, siparişi en kısa sürede faturalanabilir hale getirmek geliyor. İş gereksinimleri yanında teknik gereksinimleri karşılayacak metrikler de bizim için çok önemliydi. Hızlı uygulanabilir, open API dediğimiz, müşterilerimizin uygulama üzerinde inovatif geliştirmeler yapabilecekleri bir platform olmalıydı. Kısaca hem teknoloji hem de iş gereksinimleri açısından müşterilerimize rekabet avantajı sağlayacak bir çözüm sunmayı hedefledik ve bütün tasanmlarımızı bu yönde yaptık.
Ürünü tasarlarken nelere dikkat edildi?
Uygulamalar geleceğe yönelik olarak elinizi kolunuzu bağlamamalı. Esnek ve yeni sistemlere kolay entegre edilebilir olmalı. Dolayısıyla ortaya konan çözüm ileride yapılacak teknolojik yatırımların maliyetini artıran değil, tam tersi maliyetleri düşüren bir çözüm olmalı. Bizim endüstri standartlarından kastımız tam da bu noktada önem kazanıyor. Kolay entegre edilebilir, esnek ve konfigürasyona dayalı çözümler sunuyoruz.
Yazılım ne zaman kullanılır hale geldi?
2011 yılında TTNET’te bu ürünü devreye aldık. Ürün uçtan uca satış, CRM, satış-sipariş yönetimi, ürün yönetimi, kampanya yönetimi gibi temel bileşenleri içeriyor.
Çok kısa bir süre değil mi bu?
Evet. Ürünün tasarlanması, kodlanması ve ilk müşterimizde devreye alınması 1,5 yıl gibi rekor bir sürede yapıldı. Dünyada bir benzeri yok. Benzer projelerin sadece uygulaması yani hazır ürünlerin çalışır hale getirilmesi bile 3 ila 5 yıl sürerken biz bu başarıyı yakaladık.
Bu yazılım nerelerde kullanılabilir peki?
Telaura CRM Suite, yakınsak (convergent) pazarlama, satış desteği ile telekomünikasyon, enerji, su, doğalgaz ve medya sektörlerinde ihtiyaç duyulan karmaşık yapıdaki ürün ve hizmetlerin kolayca tanımlanmasına ve yönetilmesine olanak sağlayan bir ürün ailesi. Şu an enerji sektöründe takip ettiğimiz çok ciddi fırsatlar var. Bu sektörde de kısa süre içinde başarı hikayeleri oluşturacağız.~
Yurtdışında ürünün pazarlamasını yapmayı planlıyor musunuz?
Ürünün pazarlamasına geçen yıl başladık. Şu anda Türkiye pazarında dünyanın en büyük şirketleri ve
ürünleriyle rekabet ediyoruz. Yurtdışmda da takip ettiğimiz, bu yıl içinde kesinleşecek fırsatlar var. Ürünün pazarlaması ve tanıtımı için ciddi bir bütçe oluşturduk. Şubat başında Dubai’deki TMFORUM fuarında, şubat sonunda Barselona’daki Mobile World kongresinde, yine mayıs ayında Nice’te stantlarımız olacak. Bahsettiğimiz bu fuarlara dünyanın her yerinden telekom operatörleri geliyor. Bu fuarlarda sadece stant açmıyoruz, aynı zamanda konuşmacı olarak da yer alıyoruz. Bence bu, çok önemli. Geçen yıl Amerika, Dublin ve Dubai’ye konuşmacı olarak davet edildik. Etiya ve özelinde Telaura CRM uygulamamız yurtdışında biliniyor.
Başka ürünleriniz var mı?
Biz bu alanda big data, machine to machine gibi bütün trendleri takip ediyoruz. Big data konusunda 500 bin dolarlık bir yatırım yaptık. Bizim ölçekteki bir firma için bu ciddi bir yatırım. Oracle, big data konusunda bölgedeki stratejik partner olarak bizi seçti. Yaptığımız yatırımla 80 ülkeye teknolojik danışmanlık ve hizmet vermeyi amaçlıyoruz. Bunun dışında Tübitak’tan aldığımız Ar-Ge desteği ile yazdığımız, Somemto adını verdiğimiz sosyal medya yönetim ürünümüz var. Somemto sosyal medyadaki veri yığınından, sizin öğrettiğiniz kriterleri esas alarak doğrudan hedefe yönelik sonuçlar çıkarıyor. Sosyal medyada müşterinin sizin ürün ve hizmetlerinizle ilgili yaptığı yorumları toplayıp anlamlandırıyoruz. Kısaca veri yığını arasından sizin için anlamlı olan veriyi buluyoruz. Bu veri üzerinden proaktif churn, profil analizi, rakip analizi, algı analizi yapabiliyoruz ve potansiyel müşterileri belirleyebiliyoruz. Bu ürünümüzü mevcut CRM uygulamaları ile entegre olarak kullanıp CRM uygulamalarını sosyal CRM’e dönüştüren müşterilerimiz de var.
ETİYA’NIN UÇTAN UÇA ÇÖZÜM PRENSİBİNİN AVANTAJI NEDİR?
Bizim faaliyet gösterdiğimiz sektörlerde süreç çok önemli. Müşterinin işini etkin olarak yerine getirebilmesi ve bizim ürünlerimizden verim alabilmesi için uçtan uca sürecin çok iyi çalışması gerekiyor. Biz bu noktadan hareketle uçtan ucu çözümlere önem veriyoruz. Örneğin yeni abonelik bir süreç ve bunu tamamlayabilmek amacıyla en basit ifadeyle müşteri yaratma, abone olunacak servisin atanması ve servisin aktivasyonunun gerçekleştirilerek müşterinin kullanabilir hale gelmesi bu sürecin fonksiyonları. Ve bunların her birini yerine getiren bir veya birden fazla uygulama söz konusu. Bu fonksiyonların tam otomasyonunu gerçekleştirerek sürecin tek bir noktadan yönetilebilmesi yaklaşımına uçtan uca çözüm diyoruz.~
2015' E ODAKLANDILAR
2013 yılında belli bir olgunluğa geldiklerini söyleyen Aslan Doğan, “2015 hedefimiz ise big data, CRM, sipariş yönetimi konularında bölgede önemli bir oyuncu olmak” diye konuşuyor. Sonrasında işi daha ileriye götürüp dünyanın çeşitli ülkelerindeki müşterilerine çözümler sunmak istediklerini söyleyen Doğan, ihtiyacı karşılayan ürünler üretmeye devam edeceklerinin altını çiziyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?