"İletişimin Yüzde 75’i İnternete Taşınacak"

2007’de dünyadaki sesli iletişimin yüzde 75’i internet teknolojisi üzerinden sağlanacak. IP telefon pazarı muazzam bir hızla büyüyecek. Türkiye ise bu alanda henüz emekleme aşamasında. Kullanıcı or...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
İletişimin Yüzde 75’i İnternete Taşınacak
2007’de dünyadaki sesli iletişimin yüzde 75’i internet teknolojisi üzerinden sağlanacak. IP telefon pazarı muazzam bir hızla büyüyecek. Türkiye ise bu alanda henüz emekleme aşamasında. Kullanıcı oranı yüzde 6’nın altında. Ancak, sağladığı maliyet ve mobilite gibi avantajlar nedeniyle bu alana ilgi giderek artıyor. Sistem, telefonun 100 yılda aldığı mesafeyi birkaç yılda katediyor.  
 
Dünyada kullanım alanı daha fazla. Türkiye’de ise gerekli yasal düzenlemelerin yapılmasıyla birlikte IP (internet protokolü) telefon uygulamalarında artış yaşanıyor. Kurumlara yüzde 40’a varan maliyet avantajı sağlayan sistem, dağınık çağrı merkezi imkanı sunması nedeniyle de tercih ediliyor.  
 
IP telefon uygulamaları, başta Voice Over IP (VoIP) olmak üzere benzeri ve tamamlayıcı teknolojiler kullanılarak oluşturulan bir sistem. Önümüzdeki dönemde bu uygulamanın, işyerlerinde yoğun olarak kullanılan analog-sayısal telefon santrallerinin yerini alması bekleniyor. Daha zengin uygulamalar içermesi bu teknolojiyi cazip kılıyor.  
 
Yapılan araştırmalara göre, IP telefon uygulamalarının bütün dünyada büyük bir sıçrayış yapması bekleniyor. Synergy Research’in yaptığı araştırma, pazarın 2005 yılındaki büyüklüğünün 3,9 milyar dolara ulaşacağını gösteriyor. Bu, toplam santral satışlarının yüzde 20’sini oluşturuyor. Allied Business Intelligence’a göre de  2006 yılında IP-PBX pazar büyüklüğü 16,5 milyar dolar olacak. Frost&Sullivan verileri ise, 2007 yılına kadar tüm dünyadaki ses servislerinin yüzde 75’inin, VoIP kullanılarak yapılacağını gösteriyor.  
Türkiye’de ise bugüne kadar pazarın daha hızlı gelişmesi öngörülüyordu. Fakat gerekli yasal düzenlemeler yapılmadığı için, firmaların çoğu bekleyiş içindeydi. Ses taşınmasının yasal hale gelmesiyle birlikte üretici ve kurumsal kullanıcı tarafında çalışmalar hız kazandı.  
 
Neden internet telefonu?  
 
Daha az harcama yaparak verimliliği artırmak her şirketin temel sorunu. Uzmanlar, iş hayatında sıklıkla kullanılan telefon sisteminin bu anlamda gözden geçirilmesi gereken ilk sistem olduğuna dikkat çekiyor. Sıradan bir telefonun yapamayacağı pek çok fonksiyonu yerine getiren internet telefonları, ses ve veriyi bütünleştirerek şirketleri iki ayrı ağ kurma ve işletme masrafından kurtarıyor. Başlangıçta sadece veri aktarımı için tasarlanan sistem, son 10 yıl içinde telefonun 100 yılı aşkın sürede elde ettiği gelişmelerin çok daha fazlasını sunmaya başladı. Artık IP sadece veri aktarımı için değil, sesli ve görüntülü görüşmeler, uzaktan eğitim gibi alanlarda da kullanılıyor.  
 
IP telefonu yatırımları şirketlere, bakım ve yönetim giderlerinin düşmesi, verimlilik artışı, esneklik, mobilite ve gelişmiş hizmetler gibi avantajlar sunuyor. Netex Genel Müdürü Erhan Doğan, Türkiye’de IP telefon uygulamalarının kullanım oranlarını tam olarak saptamanın mümkün olmadığını söylüyor. Yine de dünyadaki uygulamaların aksine, geniş bir kesimin hala analog telefon setlerini kullanmaya devam ettiğini belirtiyor. Dünyadaki tablonun ise daha farklı olduğuna değinen Doğan, Avrupa ve Amerika pazarında sayısal set kullanımının yüzde 80, analog set kullanımının ise yüzde 20’lerde seyrettiğini belirtiyor. Doğan sözlerini şöyle sürdürüyor:  
 
“Bugün, maliyet olarak sayısal telefon setleri ile, normal sayısal set fiyatları arasında büyük bir uçurum yok. Sonuç olarak, IP telefon sistemleri, teknolojiye öncelik vererek yatırım yapan büyük kurumlarda kendisine önemli bir pazar buldu diyebiliriz.”  
 
Yatırım miktarı değişiyor  
 
Uzmanlar, sunduğu zengin uygulama olanakları nedeniyle, önümüzdeki dönemde IP telefon sisteminin yaygınlaşacağına dikkat çekiyorlar. Avaya Genel Müdürü Sinan Dumlu, Türk Telekom ve AT&T benzeri geleneksel ses operatörlerinin, zaman içinde kendi taşıyıcı şebekelerinde bu teknolojiyi kullanabileceklerini söylüyor. İnternet Servis Sağlayıcısı şirketlerin de (ISS) IP telefon hizmeti vermeye başlayabileceklerini belirten Dumlu, şöyle devam ediyor:  
 
“Bu uygulamalara uzun dönemli bakmak gerek. Burada da amaç sesin data şebekeleri üzerinden düşük ücretle taşınması olmamalı. Daha çok verimliliği artıracak çözümlere odaklanmak gerekiyor. Data şebekesi üzerinden ses taşımak kısa süreli bir kazanç sağlayabilir. Ülkelerdeki ses operatörleri ise bu teknolojinin kullanımını yasaklayabiliyor. Bir başka karşılaşılan durum ise ses ya da data tarifeleri ile oynayarak bu avantajın ortadan kaldırılması.”  
 
Şirketlerin bu sisteme yapacağı yatırım miktarının değişkenlik içerdiğini söyleyen Dumlu, kurumun var olan telefon altyapısı, istenilen uygulamalar ve mevcut WAN mimarisine göre yatırım miktarının değiştiğini belirtiyor. Kullanılan teknoloji, kullanıcı ve IP telefon teknolojisi kullanılacak olan lokasyon sayısı gibi faktörlerin de önemli olduğuna değiniyor.  
 
Satış yapmak kolaylaşacak  
 
Avrupa’daki pek çok çağrı merkezi bu teknoloji ile çalışıyor. Türkiye için de bu sistemin çağrı merkezlerinde önemli bir dönüm noktası olacağı belirtiliyor. Cisco Systems Başkan Yardımcısı Chris Dedicoat, Avrupa’da bu departmanların piyasaya çıktığı ilk yıllarda, yanıt vermek üstüne kurulu bir sistem oluşturduğunu söylüyor. Şu anda ise çağrı merkezi aracılığıyla toplanan bütün geri dönüşlerin kurum içinde paylaşılmasının önem kazandığını belirtiyor. Sanal çağrı merkezleriyle bilginin daha kolay paylaşımı ve hızın artırılmasının hedeflendiğini kaydediyor. Dedicoat, “Aslında temel olarak yapılmak istenen ses ve veri aplikasyonlarına bir arada ulaşmak. Bunu IP telefonlarıyla yapmak çok daha kolay” diyor.  
 
Telefon teknolojilerinde yaşanan bu değişimin gelecekte şirketler için fark yaratmanın anahtar noktası olacağına değinen Dedicoat, bu durumun şirketlerin kendi içlerindeki entelektüel kapasiteyi de daha verimli kullanmasına neden olacağını söylüyor. Dedicoat sözlerini şöyle sürdürüyor:  
 
“Bu teknolojileri kullanan firmalar kendilerini müşterilerine daha kolay açacaklar. Bugün pek çok firmada müşterilerin şirketle bağlantısının gerektiği gibi olmadığını görüyoruz. Müşteriler bilgi alabilecekleri doğru insanlara ulaşmakta sıkıntı çekiyor. En önemlisi, mevcut teknolojilerle çağrı merkezleri üzerinden satış yapılması imkansız. Özellikle bu durumun bankacılık sektöründe böyle olduğu görülüyor. Ses ve verilerin bağlantıda olduğu bir sistemde satış yapmak da mümkün hale gelecektir.”  
 
Maliyet avantajı sağlıyor  
 
Türkiye’de internet protokolü üzerinden telefon konuşmasının yasal hale gelmesiyle birlikte şirketlerin bu alandaki yatırımları hız kazandı. 3Com Network Danışmanı Orçun Tezel, yine de dünya ölçeklerine göre Türkiye’de kurumsal kullanımın çok geride olduğunu söylüyor. Tezel’e göre, Türkiye’de şu anda IP telefon kullanıcı oranı yüzde 6’yı geçmiyor. Tezel, yaşanan krizin de bu oranın düşüklüğünde etkisi olduğuna değiniyor.  
 
“Sistem her ne kadar maliyet avantajı sağlasa da şirketler başlangıç yatırımından çekindikleri için bu yatırımı ötelediler” diyen Tezel, klasik bir telefon santrali 150-200 dolara mal olurken, IP telefonu için bu rakamların 300 dolara çıktığını söylüyor. Dünyada ise son 3 yılda IP telefon satışlarının klasik PBX’lere göre yüzde 200 artış gösterdiğini belirtiyor. Tezel sözlerini şöyle sürdürüyor:  
 
“Artık IP PBX’ler klasik PBX’lerin yerini aldı. Türkiye’de sadece 3Com’un kurulu 22 adet lokasyonu var. Binin üzerinde IP telefon seti satılmış durumda. Dünyada ise 600 bine yakın set satıldı. Tabii Türkiye’ye ölçeklendiğinde aradaki fark büyük.Yine de önümüzdeki dönemde Türkiye’de de satışlarda artış bekliyoruz. Özellikle Telekom’un durumunun belirlenmesiyle birlikte firmalar hızla yatırım yapmaya başladı. Bu sistem şirketlere maliyet avantajının yanı sıra, mobilite de sağlıyor. Şirketler farklı lokasyonlardaki merkezlerine, şehir içi fiyatlarıyla kolaylıkla ulaşabiliyor.”  
 
SİSTEMİN AVANTAJLARI BÜYÜK  
 
Andrew Elder / Cisco Systems EMEA Bölge Müdürü
 
 
IP telefon uygulamasının şirketlere sunduğu avantajlar neler?  
 
UZAKLIK MALİYETİ ORTADAN KALKIYOR  
 
IP telefon temel olarak ses, görüntü ve veri iletişimini birleştiriyor. Sistem ayrı bir telefon santralı ve kablo şebekesine gerek kalmadan, farklı illerde bile olsa çalışanlar arasında sesli iletişimi sağlıyor. Veri, ses, görüntülü iletişim hizmetlerinin tek bir ağda birleşimi de farklı pek çok fayda sunuyor.  
 
İZİNSİZ ARAMALAR ENGELLENİYOR  
 
Bunların en başında söylediğim gibi yatırım maliyetlerinin düşmesi geliyor. Ayrıca farklı illere dağılmış ofisler arasındaki iletişim güçleniyor. Bu sistem, tüm telefon konuşmalarını, şehir içi ücretle, sisteme bağlı olarak tamamen ücretsiz olacak şekilde yönlendirebiliyor. Kimin nereyi ne kadar aradığını gösteriyor. Kimin nereyi arayabileceğini tanımlamaya izin veriyor. İzinsiz aramaları engelleyebiliyor.  
 
GELEN MASAJLAR KAYDEDİLİYOR  
 
Kullanıcı yerinde yokken gelen telefonları kaydediyor, arayan kişinin numarasına bakarak kimliğini tespit ediyor. Bunun dışında arayanın masajını kaydetmesi de büyük kolaylık.. Bunu, bilgisayardaki telefon defterini kullanarak yapıyor. Gelen mesajları da e-posta ile ulaştırıyor. Bu sistem ile bir tek sunucu bağlantısıyla 2 bin 500 dahili aboneye ulaşılabiliyor.    
 
EN FAZLA OTELLER KULLANIYOR  
 
Türkiye’de bu teknoloji en fazla otellerde kullanılıyor. Bu sayede Türkiye’ye gelip kalan her insan yüksek kalitede hizmet alma imkanı buluyor. Kablosuz iletişim iş hayatı için de son derece önemli. Bu sayede iş adamları rahatlıkla seyahat edebiliyor. Ofislerindeki telefonlarını bulundukları yere yönlendirip ofis dışı çalışmalarına da hız kazandırmış oluyorlar.  
 
ŞİRKETLER NASIL YATIRIM YAPACAK?  
 
Orçun Tezel / 3COM
 
 
Şirketlerin IP telefon sistemine geçmek için izlemesi gereken prosedürler neler?  
 
FİZİBİLİTE ÇALIŞMASIYLA YATIRIM BAŞLIYOR    
 
Şirketlerin ilk önce fizibilite çalışması yapması gerekiyor. Uzak lokasyon sayısına göre yapılacak yatırımın maliyeti değişkenlik içeriyor. Şube ofislerindeki kullanıcı sayısının da belirlenmesi önemli. Ayrıca aylık telefon paralarına bakılıp hangi lokasyonlarda IP telefon uygulamasına geçmenin anlamlı olacağının belirlenmesi faydalı olacaktır.  
 
YATIRIMIN ÖLÇEKLENDİRİLMESİ ÖNEMLİ  
 
Bu çalışmaları tamamladıktan sonra projelendirme aşamasına geçiliyor. Şirket merkez ofis ve şubelerindeki yapılarının tamamını IP telefon uygulamasına geçirmek istiyor mu, buna karar vermeli. Sonuçta yatırımı ölçeklendirmek mümkün. Bütçeye göre ilk önce merkezle başlanıp daha sonra şubelere aşama aşama ilerlenebilir. Hatta bazı uygulamalarda sadece üst düzey yöneticiler bu sistemi kullanıyor. Şirketler daha sonra tam anlamıyla bu sisteme geçiyor.  
 
İHTİYAÇLAR YÖNLENDİRİCİ  
 
Sonuçta her yatırımda olduğu gibi bu sistemin başlatılması için de ihtiyacın belirlenmesi gerekiyor. Bunun dışında şirketlerin ne kadar sürede bu yatırımı geri döndürebileceklerini önceden hesaplaması faydalı olacaktır. Bu sistemin en kullanışlı tarafı, ileride oluşabilecek her türlü ihtiyaca entegre etmenin mümkün olması. Sonuçta çağrı kaydetme, ses tanıma, bu sayede ilgili kişinin dahili numarasını otomatik çevirme gibi sistemlerin bu protokol dahilinde uygulanması mümkün. Sonuçta IP telefonları ucu çok açık bir mimariye sahip.  
 
TOPLAM SAHİP OLMA MALİYETİNDE AVANTAJ  
 
Erhan Doğan / NETEX
 
 
Bu sistemin şirketlere sağladığı tasarruf nedir?  
 
DESTEK HİZMETLERİNDE KOLAYLIK  
 
IP Telephony çözümlerinin sağladığı en büyük fayda, toplam sahip olma maliyeti. Ses ve veri ağı, aynı platform üzerinde olduğu ve standart olan IP protokolünü kullandığı için, bakım ve destek hizmetleri kolayca verilebiliyor. Bunun dışında, geleneksel telefon santralleri, oldukça "üretici-bağımlı" çözümlerdir.  
 
KOLAY ENTEGRE OLUYOR  
 
Buna ek olarak, yükseltme işlemi sadece ilgili üreticinin personeli tarafından yapılabilir ve ölçeklenebilirliği kısıtlıdır. IP dünyası ise standartlar üzerine kurulu bir dünya olduğu için, eğitimli insan sayısı oldukça fazladır. Önemli avantajlardan birisi de, kurumsal kaynak planlama yazılımları ile kolaylıkla entegre edilebilmesinden dolayı, kurum çalışanının her türlü stok, fiyat, fatura, elektronik posta gibi bilgi ve uygulamalara, telefonlarından bile ulaşabilmeleridir.  
 
VERİMLİLİK ARTIYOR  
 
Her şeyden önce, yazılım temelli bir sistem olmasından dolayı, kuruma özel uygulamaların kolaylıkla geliştirilebilmesi şirket içi verimliliği arttırmaktadır. IP Telephony kullanıcısı yer değiştirdiğinde numarası değişmez, hangi noktadan bağlanırsa bağlansın, sistem otomatik olarak kendisini tanır. Bu da kişisel veya departman olarak taşınma durumunda, hiçbir servis almadan kolaylıkla çalışmanın devamlılığını sağlar.  
 

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz