"Online"

Cep Telefonu Kullanıcılarının Farklı Profilleri Özellikle bilişim ve komünikasyon sektörüne yönelik araştırmalarıyla tanınan Strategy Analytics’in cep telefonları kullanıcılarının profilini ortaya...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Online

Cep Telefonu Kullanıcılarının Farklı Profilleri

Özellikle bilişim ve komünikasyon sektörüne yönelik araştırmalarıyla tanınan Strategy Analytics’in cep telefonları kullanıcılarının profilini ortaya koyan son araştırması ilginç sonuçlar içeriyor. Bu araştırmaya göre, cep telefonu kullanıcıları, “Gelenekseller, Takipçiler, Mesajcılar, Sesciler, Dijital Gençlik, İşkolikler ve Teknoseverler” olarak 7 gruba ayrılıyor. Her bir profil yaş grupları, refah seviyesi, cep telefonu kullanma alışkanlıkları ve yeni teknolojiye ilgileri bazında farklı özellikler gösteriyorlar. Üç ana grup altında toplanan bu yedi profilin tüketim alışkanlıkları operatörler ve cihaz üreticileri için önemli ipuçları içeriyor.

1 - Geriden Takip Eden Edenler

Gelenekseller refah düzeyi yüksek olup yüksek fiyatları ödeyerek yeni çıkan modelleri satın alabilen kişiler. Ancak bu kesim konuşma dışında telefonun sunduğu diğer teknik özelliklerle pek ilgilenmiyorlar... Hizmet aldıkları telekom operatörlerine sadıklar. Aynı sadakati cep telefonu markalarına da gösteriyorlar ve cep telefonlarını sık sık değiştirmiyorlar. Ortalama kullanım sürelerinden daha uzun süre aynı telefonu kullanıyorlar. İşten ziyade evde ya da özel yaşamlarında cep telefonuyla konuşuyorlar.

Takipçiler genelde cep telefonunu yeni yeni kullanmaya başlayan ya da uzun süreli kullanıcılar arasından hesaplı tarifelerin peşinde koşan kesimi oluşturuyor. Bu grup cep telefonlarını ses ve kısmen mesajlaşma için kullanıyor. Bu kesim de operatörlerine sadık ve telefonlarını yenilemek konusunda meraklı değiller.
 
Sadece ses hizmetlerini talep ettikleri ve daha fazla özellik aramadıkları, dolayısıyla telefon ya da operatörlerini değiştirme isteği göstermedikleri için bu iki grup da telekom operatörleri ve cihaz üreticileri için iyi bir hedef kitle olarak görülmüyor.

2- Kitleye Ayak Uyduranlar
 
Mesajcılar düşük gelir seviyesinden gelen ve düşük maliyetler açısından ses yerine daha çok mesajlaşmayı tercih eden daha genç bir kesim. Her ne kadar daha iyi bir model cep telefonuna geçme istekleri ve değiştirme oranları yüksek olsa da en az harcayan profil.

Sesciler ise yeni cep telefonlarına para ayırmaya hazır, refah düzeyi daha yüksek bir kesimi temsil ediyorlar.  Cep telefonlarını daha çok arabalarında ve ev dışında kullanıyorlar ve ses servislerinden yoğun olarak faydalanıyorlar. Çoğu zaman sabit telefonlar yerine ellerinin altında bulunan cep telefonunu kullanmayı tercih ediyorlar.

Dijtal Gençlik adı üstünde genç cep telefonu kullanıcıları... Bu demografik kitle en iyi teknik özellikleri, en düşük parayı ödeyerek satın almaya çalışıyor. Dolayısıyla en hesaplı fiyatları sunan operatörleri seçiyorlar. Paralarının önemli bir bölümünü genişbant internet erişimi ve DVDler gibi teknoloji ihtiyaçlarına ayırdıkları için orta kademe cep telefonları ile yetiniyorlar. Yoğun olarak mesaj kullanıyorlar. Konuşma düzeyleri genel ortalamalara paralel seyrediyor ancak telefonun fotoğraf çekme, resim gönderme gibi eğlence unsurlarını seviyor ve kullanıyorlar.

Bu üç profil özellikle operatörler için en iyi hedef kitleyi temsil ediyor. Çünkü yeni özelliklere meraklı olmalarına karşın çok talepkar olmadıkları için sunulanla yetiniyor daha fazlasını aramıyorlar. Yazı ve resim gönderme ve oyun gibi özellikler operatörlerin kolaylıkla sunabildiği hizmetler olduğu için bu kitleyi memnun etmek ve taleplerini karşılamak nispeten kolay oluyor.

3- Teknolojiyi İlk Benimseyenler

Teknoseverler cep telefonlarını temel iletişim aracı olarak gören ve herkesten önce satın alan kişiler. Genellikle kariyer merdivenin ilk basamaklarında olan bu kesim ortalama bir gelir seviyesine sahip. Çok konuşan ve yüksek miktarlarda harcama yapan bu profildekiler biraz tasarruf etmek için operatör değiştirmeye hazırlar. En sık operatör ve model değiştiren kesim içinde yer alıyorlar. Yüksek SMS ve diğer servis ve özellikleri yoğun olarak kullanmalarıyla dikkat çekiyorlar. Evlerinde de teknolojiden hayli fazla yararlanıyorlar.

İşkolikler orta yaşlı ve iş odaklı, mobil bir yaşamı olan ve notebookları ile dolaştıkları için mobil hizmetlere ve bağlanmaya yüksek talep gösteren bir kesim. Hem hizmetler hem de cihazlar için harcama yapmaktan kaçınmıyorlar. Cihaz markalarına sadakat oranları yüksek ancak aynı bağlılığı operatörlere göstermiyorlar ve sık sık operatör değiştirebiliyorlar.

Bu iki profil mobil telefon teknolojisini ilk benimseyenler olarak en son özelliklere sahip telefonları almak için harcama yapmaya istekliler. Ancak aynı durum operatörler için söz konusu değil. Dolayısıyla özellikle cihaz üreticilerinin bu hedef kitleyi yakından takip etmesinde yarar var. Teknoseverler ve İşkolikler Batı Avrupa ve Kuzey Amerika pazarındaki mobil telefon kullanıcılarının yüzde 23.8’ini oluşturuyor. Operatörler ve cihaz ciroları açısından incelendiğinde ise şu ilginç sonuçlar çıkıyor: Operatörlerin cirolarında bu grubun payı yüzde 23 iken, cihaz operatörlerinin cirosunda bu profillerin payı yüzde 38’e yükseliyor. Dolayısıyla cihaz satıcıları için bu grubun baş tacı edilmesi gereken müşteri kitlesi olduğu açıkça ortada. Operatörlerin hedef kitlesinde ise Mesajcılar, Sesciler ve Dijital Gençlik yer almalı. Bu grubun yeni teknolojiler ve özellikler için gösterdiği mütevazı talep operatörler üzerinde daha az baskı yaparak yeni tüketicilerin de yolunu açıyor. 

Gelenekseller çoğunlukta
hed

Sesciler  % 6.6
Dijital gençlik  % 7.3
Teknoseverler   % 9.5
İş Bitiriciler  % 14.2
Mesajcılar  % 18.8
Takipçiler  % 20.4
Gelenekseller  % 23.1

Kaynak: Strategy Analytics, Temmuz 2004, (Araştırma Kuzey Amerika ve Batı Avrupa ülkelerindeki cep telefonu kullanıcılarını kapsıyor.




Cep telefonu kullanıcılarının yarısı internete erişebiliyor

Mobinet’in geçtiğimiz temmuz ayında yayınlanan araştırma raporuna göre cep telefonu kullanıcılarının yüzde 49’u cep telefonlarından internete erişebiliyor. İnternet erişimli cep telefonları penetrasyonun en yüksek olduğu ülke ise yüzde 79 ile Japonya. Avrupa’da penetrasyon yüzde 47 seviyesinde iken, Kuzey Amerika yüzde 37 ile bu arenada hayli geride kalıyor.

A.T. Kearney ve Cambridge University Business School tarafından geliştirilen Mobinet projesi 13 ülkeden 4 bin 500 mobil telefon kullanıcısını kapsıyor. Çalışmaya göre, cep telefonu kullanıcılarının yüzde 75’i mobil data hizmetlerinden yararlanıyorlar. Ancak bunlar içinde yoğun kullanıcıların oranı sadece yüzde 1.

Peki cep telefonu kullanıcılarının internet erişimini yoğun olarak kullanmamasının nedenleri neler? Mobinet çalışmasına göre en önemli faktör maliyetler… Kullanıcıların üçte birinden fazlası yüksek maliyetlerden yakınıyor. Cep telefonu kullanıcılarını internet servislerinden uzak tutan diğer önemli faktör ise güvenlik ve kişisel bilgileri saklı tutma kaygısı.

İçeriğin yeterli olmaması gibi nedenler ise iki yıl önce her dört kullanıcıdan biri tarafından dile getirilirken bu yıl sadece yüzde 10’luk bir kesim yetersiz içeriği bir neden olarak öne sürüyor. Telefonlar üzerindeki kullanılması zor küçük klavyelerden şikayetçi olanların oranı da yüzde 10’un altında.

İnternet bağlantısı olan cep telefonu kullananların oranı nasıl değişti?

                                                     
2001 (%) 
 
2004 (%)
Brezilya

-

37

Avrupa

19

47

Japonya

51

79

Kuzey Amerika

14

37

Diğer Asya ülkeleri

-

54

Dünya ortalaması

24

49

hed

















Kaynak: A.T. Kearney ve Cambridge University, Temmuz 2004

Cepten internete bağlanmayanlar hangi nedenleri öne sürüyor?

%
Maliyet 35
Güvenlik/gizlilik 22
Yavaş erişim 18
Bu teknolojiye alışamamak 16
Navigasyonun zor olması 15
Zayıf içerik 12
Klavyenin çok küçük olması 9

hed















Kaynak: A.T. Kearney ve Cambridge University, Temmuz 2004

Sadece zil seslerinden 3 milyar dolar ciro yaratılıyor

Informa Media Group’un mayıs ayında yayınlanan raporuna göre, dünya çapında cep telefonu zil seslerinden elde edilen gelir, önümüzdeki yıllarda hızla yükselmeye devam edecek. Ve bundan en çok kazançlı çıkacak sektörlerden biri de müzik olacak. Informa’nın tahminlerine göre, 2003 yılında 3 milyar dolar düzeyinde olan zil sesleri cirosunun 2008 yılında 4 milyar 700 milyon dolar seviyesinde çıkacak. 

 


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz