Yeni dönem ne getirecek

Karim Taga, mobil ödemeler konusunda yaptıkları araştırmanın detaylarını ve bu alanda geleceğe dair öngörülerini anlattı

23.12.2015 13:10:190
Paylaş Tweet Paylaş
Yeni dönem ne getirecek
Dünyada mobil ödeme hacmi, 2014 yılında 285 milyar dolara ulaştı. Bu rakamın 2015 sonunda 426 milyar dolar olması bekleniyor. 2017 yılında ise ikiye katlanarak 823 milyar dolar olacağı öngörülüyor. Tüm bu verilere ise Arthur D. Little’ın “Mobil Ödemeler/ Bu bir Dönüm Noktası Mı?” araştırmasından ulaşmak mümkün. Dünya ve Türkiye’deki mobil ödeme sistemlerini değerlendiren Arthur D. Little’ın Avusturya ofisi yönetici ortağı ve telekomunikasyon ve iletişim teknolojileri iş kolu başkanı Dr. Karim Taga, mobil ticaretin en yaygın olduğu alanların eğlence, seyahat, elektronik ve giyim olduğunu söylüyor. Özellikle perakende ve hizmet sektöründeki işletmecilerin mobilde yapacakları geliştirmelerin rakiplerinin önüne geçmesinde etkili olacağını belirtiyor. Taga, NFC olarak adlandırılan temassız ödeme teknolojisinin ödeme sistemlerini şekillendiren en önemli trend olacağına da dikkat çekiyor. Karim Taga, mobil ödemeler konusunda yaptıkları araştırmanın detaylarını ve bu alanda geleceğe dair öngörülerini Capital’e anlattı:
* Mobil ticaret hayatımızda nasıl bir etki yaratıyor?
 Tüketici, mobil ticaretle zaman ve mekandan bağımsız olarak istediği ürüne erişebiliyor ve satın alabiliyor. Akıllı cihazların kullanım oranları gün geçtikçe artıyor ve bu telefonlar sayesinde geçmişte bilgisayarlarla gerçekleştirilen alışveriş ve ödeme işlemlerinin büyük bir kısmı, kullanımı rahat ve güvenli mobil uygulamalar üzerinden gerçekleştiriliyor. Bu trend de şirketleri, interaktif uygulamalar sayesinde müşteri tercihlerine yön verebilir hale getirdi. Şirketler, artık mobil cihazlarla uyumlu, mobil ödeme sistemleriyle entegre, kolay ve güvenilir platformlar oluşturuyor.
* Dünyada mobil ticaret ve beraberinde mobil ödeme sistemleri nasıl ilerliyor?
 Akıllı telefon kullanımının arttığı, teknolojinin hızla geliştiği, online alışverişin popülerlik kazandığı günümüzde finans ve perakende sektörlerinin de hızlı adaptasyonuyla mobil ticaret hızlı şekilde büyüyor. Özellikle gelişmiş ülkelerde mobil ticaretin payı, online alışverişin tüketici alışkanlıklarındaki yerinin sağlamlaşması ve altyapının olgunlaşmasıyla oldukça ilerledi. Mobil cihazlar ağırlıklı olarak bankacılık işlemlerinde kullanılırken e-ticaret şirketleri de mobilin yükseliş trendine ayak uydurarak mobil uyumlu siteler ve uygulamalar geliştiriyor.
* Mobil ödeme hangi ülkelerde daha yaygın?
 Şaşırtıcı şekilde mobil ödemede büyümenin arkasındaki itici güç olarak gelişmiş pazarların aksine gelişmekte olan pazarlar ön plana çıkıyor. 2014 sonunda gelişmekte olan pazarlarda, 21’i 1 milyonun üzerinde kullanıcıya ulaşmış olmak üzere toplam 259 şirket  faaliyet gösteriyor. Özellikle yaygın bankacılık hizmetlerinden yoksun olan pazarlarda, mobil ödemeler kolay, güvenilir yollarla para transfer etme ve biriktirme ihtiyaçlarına çözüm sunuyor. Diğer yandan gelişmiş pazarlarda mobil ödemelerin beklenilenin gerisinden geldiğini görüyoruz. Uzun zaman önce “nakitsiz toplumlar” haline gelen pazarlar bile halen mobil ödemeler alanında emekleme aşamasında. Örneğin, 2014 yılında İsveç’te nakit ödemeler toplam ödemelerin yüzde 22’sine kadar gerilemesine rağmen, mobil ödemeler toplam ödemelerin sadece yüzde 3’lük kısmını oluşturabildi.
* Mobil, şirketler bakımından nasıl bir önem taşıyor? Özellikle hangi sektörlerde mobil ticaret yaygın? Henüz yaygınlaşmamış ve potansiyeli olan sektörler hangileri?
Dünyada ve Türkiye’de mobil ticaretin en yaygın olduğu sektörler, eğlence, seyahat, elektronik ve giyim sektörleri. Türkiye’de yemek, taksi çağırma ve bankacılık gibi uygulamalar mobil ticaret hacminin oldukça büyük bir kısmını oluşturuyor. Mobil ticaret perakende sektörü için oldukça büyük bir potansiyele sahip. Perakende sektöründe, mobil ödeme uygulamalarının hızla yaygınlaşmasını beklemek mümkün. Bunda özellikle Türkiye’de BKM tarafından başlatılan mağaza içi uygulamaların devreye sokulması etkili olacaktır. Akaryakıt istasyonları, toplu taşıma araçları ve taksilerde mobil ödeme imkanı olması durumunda, yine mobil ödeme kullanımı artacaktır.
* Mobil ticaretin yaygınlaşması ve gelişmesi için sizce şirketlerin nasıl bir strateji izlemesi gerekiyor?
Şirketlerin mobil ticaret potansiyelinden yararlanabilmesi için yapması gerekenlerin başında, mobil alışverişi teşvik edici pazarlama aktiviteleri, mobile özel kampanyalar, mobil ödeme imkanı, alışverişi hızlı ve kolay halde getiren uygulama ve altyapı kullanımı geliyor. Bunun yanı sıra mağaza içi mobil/online deneyiminde inovasyon, önümüzdeki yıllarda fark yaratmak açısından önemli bir fırsat ve odak noktası haline gelecek. Perakendecilerin ve hizmet sektöründeki işletmecilerin bu alanda yapacakları geliştirmelerle rakiplerinin önüne geçmesi mümkün olacak.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz