30 yıllık yolculuk

Zirveye çıkanların sırları arasında akıllı yatırımlar, güçlü sermaye, inovasyon ve global düşünmek var.

1.09.2010 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
30 yıllık yolculuk


AVRUPA LİDERLERİ
Konu Avrupa birinciliğine geldiğinde ise Türkiye’den çıkan lider sayısının daha fazla olduğu gözleniyor. Örneğin Zorlu Grubu’nun iki tekstil şirketi de Avrupa liginde ilk sırada. Ev tekstilindeki lider Zorluteks bu noktaya 18 yılda, polyester ipliğin şampiyonu Korteks ise 8 yılda ulaştı. Her iki şirketin geldiği noktayı ve başarı hikayelerini Zorlu Tekstil Grubu Başkanı Vedat Aydın, şöyle değerlendiriyor: “Korteks 1989’da kuruldu. 1997’de günlük 550 ton kapasiteyle Avrupa’nın en büyük polyester iplik üreticisi konumuna geldi. Korteks bugün üretim, ciro, satış, tesis büyüklüğü bakımından Avrupa ve Ortadoğu’da en büyük polyester iplik üreticisi. Zorluteks ise ev tekstilinde üretim ve ciro olarak Avrupa’daki birinciliğini korurken, dünya pazarında da yine ciro açısından 3’üncü büyük konumunda bulunuyor.” Zirveye çıkmak kadar orada kalmanın da zor olduğunu söyleyen Aydın, “İlk 3’e girmek başta yüksek yatırım bütçeleriyle mümkün oldu. Ama konumu korumak için satın alma, ürün geliştirme ve mevcut pazarlarımızdaki raf paylarımızı artırma gibi önemli misyonlarımız var. Zirvede kalmak ancak böyle mümkün olacak” diyor.  Sabancı Grubu’nun yüz aklarından Yünsa ise 12 milyon metre üretim ve satış kapasitesiyle bugün Avrupa’nın en büyük yünlü kumaş üreticisi. Bu noktaya ulaşmak tam 32 yıl sürdü. Yünsa Genel Müdürü Cem Çelikoğlu, dünya sıralamasında da ilk 5 içinde olduklarını söylüyor. Global başarıyı nasıl yakaladıklarını şöyle özetliyor:  “Yünsa 1973’te kuruldu. Bu noktaya gelmek pek tabii ki uzun ve zorlu bir yolculuktu. Müşteri odaklı yaklaşım, pazar koşullarına ve trendlere hızla uyum gösterme kabiliyeti, farklılaşma stratejisi ve kendi koleksiyon gücümüze yaptığımız yatırım global başarıyı beraberinde getirdi.”

ZİRVEYE KOŞANLAR
Gerek Avrupa gerekse dünyada liderleri çok yakından takip eden yerli oyuncular da var. Bu oyuncuların işi biraz daha zor. Çünkü hem konumlarını korumak hem bir üst basamağa çıkmak için çaba harcıyorlar.
Onlara ilk örnek Merinos Halı. Şirket, kurulduktan 23 yıl sonra parça halı sektöründe üretim ve satış cirosu bazında dünyanın en büyük 3’üncü oyuncusu oldu. Merinos’un zirveye çıkışını, yönetim kurulu başkanı İbrahim Erdemoğlu şöyle paylaşıyor:  “1983’te 1 makineyle üretime başladık. 2006’dan beri dünya parça halı üretiminde 3’üncü sıradayız. 3 yılda dünya birincisi olmayı hedefliyoruz.” Elektrolitik bakırda Avrupa’nın en büyük ikinci üreticisi olan Sarkuysan da zirveye koşanlardan. Dünyada da ilk 5’te bulunuyor. Bu noktaya gelmesi 28 yıl sürdü. Sarkuysan Genel Müdürü Hayrettin Çaycı, “Gerçekten zorlu ve olağanüstü bir çabanın sonucuydu” diyor.
Koç Holding’in amiral gemisi Arçelik, ciro bazında Avrupa’nın 3’üncü büyük beyaz eşya üreticisi. 2005’te benimsediği “2010’da dünyanın ilk 10 markasından birine sahip olmak” hedefine 2008’de ulaştı. Beko markasıyla dünyanın en çok satılan 10 beyaz eşya markası arasında.  Vestel ise dünyanın en büyük OEM ve ODM üreticilerinden. 2009 performansıyla Avrupa LCD TV pazarında ikinciliği elde etti. Vestel Şirketler Grubu İcra Kurulu Başkan Vekili Turan Erdoğan, “Artık hedefi, bir basamak yukarı koymak durumundayız. Yeni hedefimiz pazar liderliğidir” açıklamasını yapıyor.  Avrupa liginde 2’nci olan bir diğer yerli dev de Kale Seramik. Şirket karo seramikte dünyanın da 10’uncu büyük üreticisi. Bu noktaya gelmesi 50 yılı buldu. Kale seramik Satış ve Pazarlama Koordinatörü Bahadır Kayan, “60’a yakın ülkeye kendi markalarımızla satış yapıyoruz. 20 ülke, odaklandığımız ve marka yatırımı da yaptığımız pazarlar” diyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz