"30 yıllık yolculuk"

Zirveye çıkanların sırları arasında akıllı yatırımlar, güçlü sermaye, inovasyon ve global düşünmek var.

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
30 yıllık yolculuk
KORD BEZİ SEKTÖRÜNDE dünyanın en büyüğü olan Kordsa Global, bu noktaya tam 37 yılda geldi. Yine dünyanın en büyük elyaf üreticisi Aksa Akrilik’in zirveye çıkması 38 yılını aldı. Zirve yolculuğu, parça halıda dünyanın en büyük 3’üncü üreticisi olan Merinos için 23, seramikte Avrupa’nın en büyük ikinci üreticisi Kale Seramik için ise 50 yıl sürdü.  THY, ilk kez bu yıl mayıs ayında, kuruluşunun 77’nci yılında, Lufthansa ve Air France’ın ardından Avrupa’nın en çok yolcu taşıyan 3’üncü havayolu şirketi oldu.  Sadece onlar da değil… Bugün gerek Avrupa gerek dünya liginde kendi sektöründe ilk 3’te yer alan yerli devlere baktığımızda ciddi bir emek ve sabırla bu işe yıllarını verdikleri gözleniyor. İlk 3’e girmenin süresi ise sektörlere göre değişmekle birlikte ortalama 25-30 yıl sürüyor. Avrupa ve dünya liginde ilk 3’e girmeyi başaran çok sayıda Türk şirketi var. Kimi satış ve ciroda kimi üretimde kimi ise tesis büyüklüğünde dünyanın ve Avrupa’nın ilk 3’ünde yer alıyor. Uzmanlar ise kendi alanında “dünya ligine” girebilmiş Türk şirket sayısının ekonomimizin büyüklüğüne oranlandığında çok yetersiz olduğunu savunuyor. Onlara göre Güney Kore’den Samsung, Hyundai çıkıyorsa Türkiye’den de böyle dev oyuncular çıkabilmeli. Ancak buna ulaşmak sadece şirketlerin çabasıyla çok mümkün değil. Kapsamlı bir devlet desteği, ekonomik kalkınma modeli gerekiyor. Şirketlerin üzerine düşen ise hem bölgesel hem global anlamda satın alma, ortaklık ve borçlanma fırsatlarını kaçırmamak.

14 şirketin zirve yolculuğu kaç yıl sürdü görmek için görsele tıklayın

LİG YOLCULUĞU
Akrilik elyafta Aksa Akrilik, yatak kumaşında Boyteks, kord bezinde ise Kordsa Global… Onlar Türkiye’nin “dünya birincisi” olarak gurur duyduğu şirketler arasında başı çekiyor. Başarı hikayeleri ise genelde birbirini çağrıştırıyor. Güçlü bir özsermaye, önce bölgesel sonra global büyüme, tavizsiz yatırım kararları ve başarılı stratejik işbirlikleri…
Örneğin Kordsa Global, bugün kendi alanında tek. Ama bu noktaya gelmesi çok da kolay olmadı. 1973’te kurulan şirketin zirveye çıkması yılları buldu. Şirketin bu yolculuğunu Kordsa Global CEO’su Mehmet N. Pekarun, şöyle anlatıyor:
“70’li yıllar Kordsa Global’in bölge pazar satışlarına, 80’li yıllar ihraç pazarlarına ve bölgesel büyümeye odaklandığı yıllardı. 90’lı yıllar ise uluslararası ortaklıklarla büyümeye odaklandık. 2000’li yıllar da global şirkete dönüşmeye odaklandığımız dönem oldu.”  Akkök Ailesi’ne ait Aksa Akrilik’in başarı hikayesi de benzer şekilde ilerliyor. Doğru ve niş bir alanda, önce bölgesel sonra global olmak…  Onların yolculuğu ise yaklaşık 40 yıl sürdü. 1968’de Yalova’da kurulan şirket, ilk yıllarda 5 bin ton/yıl kapasiteyle üretim yapıyordu. 38 yıl sonra 2006’da ulaştığı 290 bin ton/yıl ve tam kapasite üretimle “dünyanın en büyük akrilik elyaf üreticisi” oldu. Bugün dünya akrilik elyaf pazarının yüzde 12,5’ini elinde tutuyor. Şimdi de gözünü karbon elyafa dikmiş durumda. Temmuzda ilk karbon elyaf tesisini devreye soktu. Şirket yöneticilerinin açıkladığı global hedef yüzde 10’luk pazar payına ulaşmak. Jakarlı dokumada dünya lideri Boyteks’in başarı hikayesini ise genel müdür Mustafa Yıldırım, şöyle anlatıyor:  “Kendi alanımızda dünyanın tek çatı altıdaki en büyük üreticisiyiz. Bundan 10 yıl önce 24 makineyle üretime start verirken amacımız mükemmel uyku konforunu tüm dünyaya yaşatmaktı. Yatırımlarımıza hiç ara vermeden devam ettik. Bugün dünya lideriyiz. Ulaşmadığımız yeni pazarlara girmeyi hedefliyoruz.”

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz