müşterilerimize satış yapmaktan yasal olarak men edilirsek o zaman ne
olur? Gelecek yıl nasıl para kazanabiliriz?” Bu sayede şirketin yeni
müşteriler bulma ve onlara hizmet götürme konusunda yeni öngörüler
keşfetmesi sağlanmıştı. Diğer bir inovasyoncu CEO ise yöneticilerini
batık maliyetler sınırlamaları hakkında düşünmeye kışkırtmak için şöyle
sormuştu: “Eğer şu elemanı işe almamış, bu donanımları kurmamış, o
süreci uygulamamış, şu şirketi satın almamış veya falan stratejinin
peşinden koşmamış olsaydınız o zaman ne olurdu? Bugün yaptığınız işleri
halen yapıyor olur muydunuz?”
3. Keşfetme Yeteneği: Gözlemleme
Keşfetme güdüsüyle hareket eden yöneticiler, gayet sıradan
olayları bilhassa da potansiyel müşterilerin davranışlarını dikkatle
inceleyerek sıra dışı sonuçlar çıkartır. Diğerlerini gözlemlerken sanki
birer antropolog veya sosyal bilimciymiş gibi davranırlar.
Intuit’in kurucusu Scott Cook, iki kilit gözlemde bulunduktan
sonra finansal bir yazılım paketi olan Quicken fikrinde karar kılmıştı.
İlk olarak eşinin aile bütçesini çıkarırken ve belgelerken yaşadığı
zorluklar karşısında nasıl perişan olduğunu gözlemlemişti. Cook, şöyle
anlatıyordu: “Yeni iş fikirlerinin doğmasına neden olan sürprizler,
genellikle diğer insanları çalışırken ve kendi gündelik yaşamlarını
sürdürürken izlemekle ortaya çıkar. Bir şeyler görür ve sorarsınız,
‘Neden bunu yapıyorlar ki?’ Bu size hiç mantıklı gelmez.” Sonra bir
ahbabı sayesinde Apple Lisa isimli grafik arayüzle çalışan dünyanın ilk
görsel bilgisayarına piyasaya çıkmadan önce bir göz atma fırsatı
olmuştu. Cook, Apple’ın genel müdürlük binasından ayrılır ayrılmaz
arabasıyla doğruca bir restorana gitmiş ve Lisa hakkında görebildiği
her şeyi not etmişti. Gözlemleri sayesinde insanlar için bilgisayar
kullanımını kolaylaştıracak grafiksel bir kullanıcı arayüzü oluşturmak
gibi öngörüler tetiklenmişti. Böylece Cook, hem karısının sorununu
çözmüştü hem de piyasaya çıktığı ilk yıl içinde ev finansmanı yazılım
pazarının yüzde 50’sini ele geçirmişti.
İnovasyoncular, işleri yapmanın yeni yolları hakkında öngörüler
edinebilmek için müşterilerin, tedarikçilerin ve diğer şirketlerin
davranış kalıplarındaki küçük ayrıntıları büyük bir dikkatle, sabırla
ve sürekli inceler. Örneğin Ratan Tata’yı, dünyanın en ucuz arabasını
yaratma fikrine yönlendiren gözlemi, dört kişilik bir ailenin sıradan
bir motosiklet üzerinde tıklım tıkış seyahat etmelerini görmesiydi.
Tata Group yıllarca süren ürün geliştirme aşamasından sonra
Hindistan’daki otomobil dağıtım sisteminin tamamını bozabilecek modüler
bir üretim