Küresel krizde zarar gören şirketler, yeni tip liderlerle çalışmak istiyor. Hatta sektör bağımsız her şirkette bu konuda çıta yükselmiş durumda.
Yeni nesil liderin bir filozof gibi bilge, bir idealist gibi tutkulu,
bir politikacı gibi motive edici olması bekleniyor. Krizden başarıyla
çıkan Apple, Ford Motor, AT&T gibi şirketlerin liderleri bu
tanımlamaların çoğuna sahip. Uzmanlar, Türkiye'de de bu tip liderlik
becerileri olan örneklere dikkat çekiyor. İshak Alaton'u filozof lidere,
Cem Boyner ve İzzet Karaca'yı idealiste, Süreyya Ciliv'i ise iyi takım
oyuncusuna örnek gösteriyorlar. Usta liderler arasında ise Mehmet Emin
Karamehmet, Hüsnü Özyeğin, Bülend Özaydınlı ve Murat Ülker ön plana
çıkıyor.Türkiye'nin en büyük iki holdingi Koç ve Sabancı, son 10 yılda 4
CEO değiştirdi. 2000 yılında Sabancı Holding'in CEO'su olan Hazım
Kantarcı'nın ardından bu koltuğa sırasıyla Celal Metin, Ahmet Dördüncü
ve en son da Zafer Kurtul oturdu. Şirketler cephesinde de durum çok
farklı değil. Aynı sürede Tofaş, Ford ve Aygaz 5 CEO değiştirdi. Dünyada
da son küresel kriz sonrasında pek çok büyük şirket, CEO'suyla
yollarını ayırdı. HP, son 10 yılda 3 CEO değiştirdi. CEO'ların görev
sürelerinin kısalmasında finansal başarısızlığın yanında iyi liderlik
özelliklerini barındıran CEO bulmanın zorlaşması da yer alıyor. Sonuçta
konjonktür artık tek tip liderlerin başarıyı yakalamasına imkan
vermiyor. Tüm bunlar ise aranan lider tipinde önemli değişiklikler
ortaya çıkmasına, çıtanın yükselmesine neden oluyor. Artık liderlerin
otoriter yerine filozof gibi bilge, politikacı gibi motivatör olması
isteniyor. Gerektiğinde hikayeleriyle ikna edici, tutkulu ve takım
oyuncusu olması da yine aranan özellikler arasında. Harvard Business
Review yazarlarından Ikujiro Nonaka ve Hirotaka Takeuchi de aynı
görüşte. Yeni tip lideri filozof, usta, idealist, motivatör, hikayeci ve
iyi bir takım oyuncusu olarak tanımlıyorlar. Nonaka, ancak bu
yetkinliklere sahip liderlerin şirketini daha iyiye götürebileceğine
dikkat çekiyor ve ekliyor: "Bir CEO aynı anda birçok şey olmalı. Bu, çok
idealist bir beklenti olabilir. Ancak şirketlerin yaşamak için bu
özelliklerin her birine sahip, yeni tip liderlere ihtiyaçları var." Peki
yeni dönemde aranan kritik yetkinlikler ne anlama geliyor? Bu
yetkinlikleri taşıyan yeni tip liderler kimler? Tüm bunları ve daha
fazlasını İK uzmanlarına danıştık. Ortaya yeni dönem liderin kendinde
barındırması gereken 6 özellik çıktı. İşte bu özellikler ve onları
taşıyan yeni tip liderler...
1- FİLOZOF LİDERLER YÜKSELİŞTE
Günümüz koşullarında güçlü temel etik değerlere ve ilkelere sahip
olmak yeni tip liderliğin en önemli özelliklerinden biri. Uzmanlar da
liderlerin bir filozof gibi bilge olması gerektiği konusunda hemfikir.
Ikujiro Nonaka, "Hissedarların parasını artırmak iyi bir şeydir ancak
filozof liderin vizyonu daha yüksek hedefler içermeli" diyor. Dünyada
yüksek ahlaki değerlere sahip olan liderlere Toyota, Mitsui, Honda gibi
Japon şirketlerinin başkanları örnek gösteriliyor. Örneğin, Toyota'nın
kurucu başkanı Eiji Toyoda çalışanlarına hep, "Sadece inandığınız
şeyleri yapın" tavsiyesinde bulunarak diğer liderlerden kendini
ayırmıştı. Ona göre kişinin inandığı doğruyu yapması yukarıdan gelen bir
ses gibiydi. Dünyanın en büyük hazır giyim markalarından Uniqlo'nun
başkanı Tadashi Yanai ise bu konudaki felsefesini, "Yöneticiler genel
iyilik için karar vermeli. Sadece kâr ve rekabet avantajını düşünmemeli"
diye özetliyor. Ona göre bir şirket toplumla ahenkli bir şekilde
yaşamalı, toplumca kabul edilmeli ve ona katkı sağlamalı. Mitsui Başkanı
Shoei Utsuda da iyi ve doğru karar vermek için "Yapmak istediğim iş
toplum ve şirketim için iyi mi olacak" diye sürekli kendine sorduğunu
söylüyor. Başarısız olan şirketler de çoğunlukla toplumla şirket
arasındaki kritik dengeyi sağlayamayanlar arasından çıkıyor. Türkiye'de
uzmanlar bilge liderlere İshak Alaton, Güler Sabancı, Ahmet Zorlu,
Bülent Eczacıbaşı gibi isimleri örnek gösteriyor. Felsefeye olan merakı
ile tanınan Alarko Holding Yönetim Kurulu Başkanı İshak Alaton, karar
alırken her zaman yol göstericisinin demokrat düşünce tarzı olduğunu
söylüyor. Demokrasiden şirket içinde de taviz vermediğini belirtiyor ve
iş felsefesini şöyle özetliyor: "Hiçbir zaman Türkiye'nin en büyük ilk 5
holdingi arasında yer almayı istemedim. Benim felsefemde toplumun
gözünde saygın bir holding yaratmak daha önemliydi."
Yeni tip liderin 6 özelliğini görmek için görsele tıklayın~
2- USTA OLMAK ÖNEMLİ
Uzmanlar yeni tip liderin usta olmasının da önemine değiniyor.
Onlara göre usta liderlerin en önemli özelliği geleceği iyi tahmin
edebilmek. 20'nci yüzyılın usta liderleri arasında Honda'nın kurucusu
Soichiro Honda dikkat çeken profillerden... Honda, "Motosiklete her
baktığımda bir sonraki jenerasyonun makinesini ve bir sonraki adımı
düşünürdüm" diyor. Bu sayede bir sonraki adımını net şekilde
planlayabildiğini belirtiyor. Ikujiro Nonaka, usta olmak için küçük
şeylere konsantre olmanın önemine değiniyor ve "Temel ilkelere dönüş
yapmak önemli. Bunu yapmadığınız sürece bir sonraki safhaya
geçemezsiniz" diye konuşuyor. Yaratıcı İnsan Platformu Başkanı Pembe
Candaner de büyük düşünen değil daha büyük düşünen liderin rekabette öne
çıkacağını ve ustalaşacağını söylüyor. Candaner, "Hayal kurabilen ancak
mümkün olmayanı gerçekleştirebilir" diyor. Msearch Genel Müdürü Ali
Midillili de usta lider profilini baskı altında çalışmayı seven kişiler
olarak tarif ediyor. Midilli'ye göre bu tip liderler çalışanlarına
sadece ne yapacaklarını söylemiyor. Onlara sorumluluk verip önlerine
çıkabilecek engelleri nasıl aşacakları konusunda destek de oluyorlar.
Türkiye'de ise Hüsnü Özyeğin, Bülend Özaydınlı, Murat Ülker, Mehmet Emin
Karamehmet, Şarık Tara ve Akın Öngör usta liderliğe en uygun isimler
olarak gösteriliyor. Migros Yönetim Kurulu Başkanı ve Murahhas Azası
Bülend Özaydınlı, hızlı karar alabilme ve değişimi yönetme becerilerinin
liderin ustalığını gösterdiğini söylüyor. Bilgiye daha hızlı
ulaşabildikleri için genç yöneticileri daha şanslı bulan Özaydınlı,
rekabetin yoğunluğuna dikkat çekiyor ve ekliyor: "Yoğun rekabet
dinamizmi körüklüyor. Böylesine bir ortamda şirketlerin farklılık
yaratmak için değişim içinde olmaları şart. Günümüzde yöneticiler,
şirketlerinin geleceğini şekillendirecek, farklılık yaratacak değişim
planlarını geliştirebilmeli. Kararları çalışma arkadaşları ile birlikte
takım halinde alabilme ve uygulama başarısı gösterebilmeliler."
3- İDEALİSTLER ON PLANA ÇIKIYOR,
Yeni tip liderin en önemli özelliklerinden biri de idealist
olmaları. İdealist liderler organizasyonlarının amaçlarını net bir
şekilde tanımlayıp, yarattıkları faydayı ortaya koyuyorlar. Uzmanlarca
idealist liderler arasında ilk sıralarda gösterilen Sütaş Yönetim Kurulu
Başkanı Muharrem Yılmaz, gelecekte hem şirketlerin hem liderlerin
önemli değişikliğe uğrayacağına inandığını söylüyor. "Geleceğin başarılı
liderleri birer filozof, tutkulu aşık ve yürekli idealistler olacak"
diye konuşuyor. Stanton Chase Yönetici Ortağı Çağrı Alkaya'ya göre ise
idealist liderlerin en önemli özelliği vizyon çizebilmesi ve bu vizyonda
paydaşlarını birleştirebilmesi... Ikujiro Nonaka da idealist liderin
toplumla şirket arasında ortak bağ oluşturduğunu söylüyor. Dünyanın önde
gelen yatırım ve ticaret şirketi Mitsui'den örnek veren Nonaka, 2002
yılında şirketin CEO'su olan Shoei Utsuda'nın gerçekleştirdiği yuvarlak
masa toplantıları ile hem şirket hem de toplumun kalitesini artırmayı
hedeflediğini söylüyor. Ayda bir iki kez öğle yemeği ve iş sonrasında
yapılan bu toplantılara çalışanlar gönüllü olarak katılıp şirket ve
toplum için iyi kalitenin anlamını tartışıyor. Dolayısıyla günümüz
liderlerinden sadece kendi çalışanları ve şirketleri için değil toplum
için de büyük ideallerin peşinden koşmaları bekleniyor. Türkiye'de
liderlik özelliklerine bakıldığında idealist lidere örnek gösterilen
isimlerden biri de Denizbank Genel Müdürü Hakan Ateş. Mutluluğun
hayattaki ideallerden ibaret olduğunu söyleyen Ateş, bankada projeleri
finanse ederken her zaman toplum ve ülke için ideali aradığını söylüyor.
"Hiçbir zaman yaptığım işe bankacı gözüyle bakmadım" diyen Ateş,
haftada 50 saat çalışmasını, çoğu zaman ailesinden bile fedakarlık
etmesini gerektiren ideallerini şöyle anlatıyor: "Ben işime hep 'Bu
ülkede çok işsiz insan var, gelecek nesillere borçluyuz' şeklinde
yaklaştım. Ben iyi çalışırsam çocuklarım ve diğer gençler de rahat eder
diye düşündüm. Bu idealimi gerçekleştirmek için de her zaman istihdam
yaratacak, Türkiye'ye üstünlük sağlayacak projeleri finanse ettim."~
4- HİKAYECİLER KAZANIYOR
Artık herkes kabul ediyor. İyi iletişim, liderin hayallerini hayata
geçirmesi için kritik öneme sahip. Ancak iletişimi güçlü kılan bazı
faktörler de var. İletişimi hikaye, metafor ve diğer mecazi dillerden
yararlanarak yapanlar son dönemin kazanan liderleri arasında
gösteriliyor. Bu şekilde konunun özünü en iyi şekilde anlatıp daha fazla
kişiye ulaşmayı başarıyorlar. Bu konuda en başarılı isimler arasında
Canon'un başkanı Fujio Mitarai ile Apple'ın efsane CEO'su Steve Jobs
gösteriliyor. Konuşmalarını hikayelerle süsleyen Mitarai,
çalışanlarından da yıllık iş planlarını hikaye ile anlatmalarını
istiyor. Jobs ise kendi sunumlarında vermek istediği mesajı hikayelerle
süslüyor. Bu şekilde mümkün olan en yüksek sayıda kişiyle iletişime
geçmeyi de başarıyor. Uniqlo'nun başkanı Tadashi Yanai de çalışanlarına
seslenirken özellikle beyzbol terimleri kullanıyor. Sonuçta metaforlar
insanın hayal gücünü çalıştırdığı için daha çok ilgi çekiyor. Türkiye'de
ise Pegasus Havayolları'nın sahibi Ali Sabancı, Teknosa Genel Müdürü
Mehmet Nane ile Akkök CEO'su Mehmet Ali Berkman "hikayeci" liderler
olarak tanınıyor. Teknosa'yı Türkiye'nin en büyük 58'inci şirketi yapan
Mehmet Nane, çalışanlarına hem kendi deneyimlerini hem de görüşüne önem
verdiği yöneticilerin tecrübelerini hikayelerle anlattığını söylüyor.
Nane, "Çalışanlar ile konuşurken kendi deneyimlerinizden veya yaşanmış
başka deneyimlerden örnekler vermek konunun anlaşılması açısından çok
önemli ve pozitif değer yaratıyor. Kendi deneyimlerinizi, varsa
hatalarınızı paylaşmak aynı hataların tekrar yapılmaması açısından etkin
bir tecrübe paylaşımı oluyor" diyor. 40 yıllık profesyonel yöneticilik
hayatında birçok kez ödül alan Berkman ise hikayeci yönünü, "Çalışma
arkadaşlarıma her fırsatta iyi ve başarılı örnekleri anlatırım. Çok
başarılı uluslararası şirketlerden hiçbir eksiğimiz olmadığını bıkmadan
anlatarak onları cesaretlendirmeye ve motive etmeye çalışırım" diyerek
vurguluyor ve kendi liderlik anlayışını şöyle özetliyor: "Lider iyi bir
filozof, idealist, motivatör, hikayeci ve takım oyuncusudur. Bu
özellikleriyle de usta olur."
5- MOTİVASYON GÜÇLENDİRİYOR
Günümüzde usta liderlerin politik güçlerini kullanmasının önemi
büyük. Hatta politik olmanın çalışanları ve paydaşları motive etmek için
önemli bir silah olduğu da bilinen bir gerçek. Uzmanlara göre bu tip
liderlerin en
önemli özelliği sonuç odaklı olmaları. Çalışanlarını daha yüksek
performansa yönelik motive etmeleriyle de dikkat çekiyorlar. Bunu
yaparken çalışanların sözlü ve sözsüz davranışlarından faydalanıyorlar.
Toshiba'nın Başkanı Atsutoshi Nishida, politik gücünü kullanarak motive
eden lidere iyi bir örnek olarak gösteriliyor. Nishida, insanların
duygusal ve mantıklı olduklarına inanan bir lider. Bu yüzden her zaman
onlarla sağlam diyaloglar geliştirmenin önemini vurguluyor. Bu nedenle
şirket toplantıları bazen normalden 2 kat daha uzun bile sürebiliyor.
Türkiye'den ise TAV'ın CEO'su Sani Şener, Ağaoğlu Yönetim Kurulu Başkanı
Ali Ağaoğlu, Akbank Yönetim Kurulu Başkanı Suzan Sabancı Dinçer,
Garanti Bankası Genel Müdürü Ergun Özen yüksek motivasyon
yetkinlikleriyle öne çıkan liderler arasında gösteriliyor. Küresel kriz
sonrasında liderin motive edici olmasının kaçınılmaz bir özellik
olduğunu söyleyen Suzan Sabancı Dinçer, "Kriz, maddi ödüller ile
performans arasındaki ilişkinin zayıflamasına yol açtı. Çalışanlarla
daha sıkı ilişkiler kurmak motivasyonu artırıyor" diyor ve ekliyor: "İyi
bir lider şirketini başarılı kılmak için her şeyden önce hedefini,
şirketin vizyonunu, ürün ve hizmetlerini çalışanları ile paylaşmalı.
Öncelikle müşteri kesimini sürdürülebilir şekilde motive eden, ikna eden
yöneticiler tüm müşterilerine ulaşmayı başarır." Sani Şener ise
çalışanları motive etmenin temel şartının adaletli davranmak ve değer
vermek olduğunu söylüyor. Ulaşılabilinir olmanın çalışanların bir
liderden beklediği en önemli özellik olduğunu da belirten Şener, "Her
gün çalışanlarımdan yüzlerce mail gelir. Hepsine aynı gün içinde yanıt
veririm. Onlar da bana bir mail kadar yakın olduklarını bilirler" diye
konuşuyor.~
6- TAKIM OYUNCULARI İLERİ GİDİYOR
Eskiden olduğu gibi yeni dönemde de liderin en önemli işi iyi bir
ekip kurmak ve onları motive ederek hedefe odaklamak. Bunun için de
liderin iyi bir takım oyuncusu olması önemli. Hirotaka Takeuchi, "Usta
liderler diğerlerindeki pratik bilgeliği geliştirir" diyor ve ekliyor:
"Örnek lider, normal olan insanlardan normal olmayan sonuçlar
doğurmalarını bekler. Pratik bilgeliği geliştirmenin diğer bir yolu da
usta kalfa ilişkisidir." Yönetim danışmanı Ali Midillili, bu tip
liderlerin ortak akılla hareket ettiğini, ortak kararlar alınmasını,
çalışanların karar alma süreçlerine katılımcı olmasını sağladığını
söylüyor. Midilli, "İyi takım oyuncuları, çalışanlarının orta ve uzun
vadede gelişimleri için planlamalar yapar ve bunu onlarla sürekli
paylaşır" diyor. Seven Eleven'ın Japon CEO'su Toshifumi Suzuki de
şirkette part-time çalışanlara bile detaylı eğitim verdiklerini ve takım
oyununa büyük önem verdiklerini söylüyor. Suzuki, "2 gözüm ve bir aklım
var. Benim dükkanlarımda binlerce part-time çalışan var. Herkes bir
fikir öne sürse birçok gözümüz ve aklımız olur" diyor. Türkiye'de ise
takım çalışmasını sonuna kadar destekleyen, cesur ve ilerici liderlik
anlayışına sahip olan isimlerden biri olarak Eczacıbaşı CEO'su Erdal
Karamercan gösteriliyor. Uzun yıllar aynı ekiple çalışması ile tanınan
Karamercan, takım ruhunu geliştirmek için yöneticileri ile şirket
dışında da bir araya gelmeye özen gösterdiğini söylüyor. Karamercan'ın
holding yöneticilerinden oluşan müzik grubu da bulunuyor
HÜSNÜ ÖZYEĞİN/ FİBA HOLDİNG YKB
BAŞARILI LİDERİN ÖZELLİKLERİ
MARATON KOŞUCUSU
Liderin, takım üyelerini iyi oyunculardan seçmesi ve bu oyuncuların
ahenkli çalışmasını sağlaması lazım. Liderin hiç bir enstrümanı kendi
çalmaması ve orkestra şefi olarak işi yönetmesi gerekir. Ayrıca her
zaman uzun vadeli ve sürdürülebilir bir başarı için çalışılması gerekir.
Bunun için liderin 100 metre değil maraton koşusuna hazırlanıp organize
olması ise şarttır.
SÜRDÜRÜLEBİLİR BAŞARI
Başarılı olduğu zaman liderin mütevazılığının artması değil azalması
beklenir. Ekibini ve çevresini eskisine nazaran daha da fazla
dinlemelidir. Kararlar ne kadar aşağı kademelerden alınıp yukarı doğru
gelirse o kadar sağlıklı olur ve başarı hep beraber sahiplenilir.
Başarısızlık da sadece liderin olmaz. Lider, başarıları ödüllendirir ve
böylece başarısızlıkları da cezalandırma fırsatı doğar.
BUNLARA DİKKAT!
Teknolojiyi takip etmeyen liderler ve ekipler başarılı olamaz.
Lider, bir kurumda insan kaynağının, en alt kademeden en üst kademeye
kadar başarının temel unsuru olduğunu benimsemeli. Bana göre sadece
kurumunun başarısı için çalışan ancak ülkesinin ve insanının ilerlemesi
ile ilgilenmeyen lider, lider değildir. Ben liderin, sadece şirketine
değil faaliyette bulunduğu sektöre de liderlik vasıflarıyla örnek
olmasını isterim.~
İZZET KARACA / UNİLEVER Türkiye CEO'su, Asya, Afrika, Orta ve Doğu Avrupa Başkan Yardıncısı
DAHA İDEALİST OLMAK ZORUNDAYIZ"
BÜYÜME İÇİN GEREKLİ
Tüketiciler artık sadece aldığı ürünü değil, o ürünün arkasındaki
hikayeyi, o ürünü üreten şirketi ve benimsediği değerleri de önemsiyor.
Bu noktada işimizin sürdürülebilirliği için idealist olmak büyük önem
kazanıyor. idealistlik sürdürülebilirliği de beraberinde getiriyor.
İÇTEN GELMELİ
Gönüllü olarak, içten gelerek idealist olunması gerekiyor. Bu anlamda
ben kendi adıma idealistliğimin ailemden, yetiştiğim çevreden, çeşitli
ülkelerde tanık olduğum gelir ve kültür farklılıklarından ve buna karşı
harekete geçme tutkumdan ileri geldiğini söyleyebilirim.
MUTLULUK KAYNAĞI
Kendim ve kurumum adına Türkiye ve insanlık için bir şeyler yapıyor
olmak bana kendimi çok iyi hissettiriyor. Bu nedenle geçtiğimiz yıl
açıkladığımız yeni vizyonumuz "Her gün daha iyi bir gelecek yaratmak
için çalışmak" ve hayata geçirdiğimiz "Unilever Sürdürülebilir Yaşam
Planı" beni çok mutlu ediyor.
DERS VERİYORUM
Ayrıca, üniversitelerde, çeşitli seminer ve konferanslarda öğrencilerle
bir araya gelmeye onlarla tecrübelerimi paylaşmaya özen gösteriyorum.
Her yıl Boğaziçi Üniversitesi'nde iş etiği dersine giriyorum. Bu yolla
Türkiye'de etik şirket kültürü geliştirilmesine destek oluyorum.
AHMET ZORLU / ZORLU HOLDİNG YKBLİDERİN UFKU GENİŞ OLMALI'
DEĞİŞİMİ YÖNETMELİ
Günümüz dünyasını ifade eden en güçlü kelimenin "değişim" olduğunu
düşünüyorum. Yaşayarak gördük ki başarıya giden yol, değişim sürecini
doğru yönetmekten geçiyor. Bu noktada "liderlere" önemli bir rol
düşüyor. Liderler, "değişimden etkilenen" değil, "değişimi yöneten" ya
da "değişimin önünde giden" kişiler olmalı.
EKOSİSTEMİN ÖNEMİ
Dünyanın gittiği yönde her şey toz pembe değil. En önemli gündem
maddesi kaynaklarımızın etkin kullanımı. iş dünyasının yaptığı
faaliyetin özünü, sonucunu, etkisini, etkilenenini, tüm ekosistemi göz
önünde bulundurması gerekiyor. Bu nedenle de günümüzde liderlerin
filozofça bir bakış açısına sahip olması gerekiyor.
VİZYON SAHİBİ OLMAK
Günümüzde liderlerde olması gereken en önemli özelliklerden biri de
vizyon sahibi olmak. Vizyon sahibi olmak, gündelik düşünmeyip, dar
kalıpları kırıp, ülkede ve dünyada işin ne anlama geldiğini ve ileride
nasıl olması gerektiğini bilmek ve bu konularda görüş üretmektir.
Kısacası geniş bir ufka sahip olmaktır.
YARIŞMAK GEREKİYOR
Günümüz liderlik anlayışı, yarışmayı, yarışırken kendini sürekli
aşmayı gerektirir. Lider, ihtiyacı herkesten önce hissetmeli, sorunları
teşhis etmeli, çözüm üretmeli ve ortaya koyduğu yeni fikirleri etrafına
da yaymalı. Tam da bir filozof gibi...
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?