Anket yoluyla yapılan araştırma, en başarılı 25 yöneticiyi belirledi.
Kriz yönetimi, sosyal medya okuryazarlığı ve yeni döneme hızlı
adaptasyon, kazananların ortak özelliği olarak ortaya çıktı.
Bu
yöneticiler, tüketiciden insan odaklı pazarlamaya geçiş, yeni kralının
içerik olması, gerçek zamanlı pazarlama, süper hedefleme gibi
pazarlamanın yeni konularını hızla içselleştirdi.
Özellikle sosyal
medyada dünyaya örnek işlere imza attılar. Markalarının değerini
yükseltirken bunu finansal sonuçlarına da yansıttılar. İşte pazarlamada
yeni dönem ve bu dönemi en iyi değerlendiren 25 yönetici...
Tabloları görmek için görsellere tıklayın. Finansbank
Genel Müdürü Temel Güzeloğlu, bankacılık sektöründeki pazarlama
yaklaşımlarının farklılaştığı yeni bir döneme dikkat çekiyor. Güzeloğlu,
bu değişimi şöyle anlatıyor: “Bankacılıkta ve birçok sektörde, eskiden
pazarlamada şöyle bir yaklaşım vardı: Ürün özellikleri, fiyat ve yer çok
önemliydi.
Bunlara hakim olursan bu iş gider yaklaşımı vardı. Yeni
dünyada, bilgi akışkanlığı arttıkça, herkes bilgiye sahip oldukça ürün
özelliklerinde farklılaşmak diye bir şey ortadan kalktı. Ben
farklılaşsam 3 gün sonra nasıl farklılaştığım ortaya çıkıyor ve bu bilgi
yayılıyor.
Rakipleriniz hemen aynısını yapabiliyor. Fiyatta
farklılaşmak, hele bizim sektörümüzde şu an çok çok zor.
Farklılaştığınız anda rekabet de hemen oraya geliyor. Hal böyle olunca
ürünler, emtia (commodity) haline geliyor. Bu dünyada pazarlama
kavramına yeni bir şeyler eklemek lazım.”~
Bu gerçeğin farkında
olan pazarlama yöneticileri de yeni dönemin ruhuna uygun pazarlama
yaklaşımlarını devreye alıyor. Hiç kuşkusuz bu yaklaşımlara teknolojik
gelişmeler doğrultusunda dijitalleşme eğiliminin artması öncülük ediyor.
Artık pek çok pazarlamacı, dijital dünyayı etkin bir mecra olarak
kullanıyor, bu kanallarla etkili iletişim kuruyor ve buradan elde
ettikleri verilerle daha tüketici odaklı oluyor.
Capital’ın
13’üncü kez hazırladığı “Yılın En Başarılı Pazarlama Yöneticileri”
seçimine de işte bu gerçekler damgasını vurdu. Anket yoluyla yaptığımız
araştırmanın sonuçlarına göre kazananların en önemli yetenekleri, kriz
yönetimi, sosyal medya okuryazarlığı ve yeni döneme hızlı adaptasyon.
İşte Türkiye’nin 25 pazarlama yöneticisi ve 2013’te pazarlamada
yaşananlar...
PAZARLAMA 3.0 DÖNEMİ
“Son 60 yıl içinde pazarlama, ürün merkezli (Pazarlama 1.0) olmaktan tüketici merkezli (Pazarlama 2.0) olmaya yöneldi.Şirketlerin
odak noktasını, ürünlerden tüketicilere ve insanlığın karşı karşıya
kaldığı sorunlara doğru genişlettiğini görüyoruz.
Pazarlama 3.0,
şirketlerin tüketici merkezli olmaktan insan merkezli olmaya doğru
kaydığı ve kârlılığın kurumsal sorumlulukla dengelendiği aşamadır” diyen
Philip Kotler yüzde 100 haklı çıktı. Turkcell, Unilever,
Coca-Cola, Garanti Bankası, Mavi, Eti, Ülker, İş Bankası, Migros gibi
büyük şirketler, “Pazarlama 3.0” aşamasına geçerek öncülerden oldu.
Odağına insanı alan yeni dönemin şirketlerinin pazarlama yöneticileri de
verdikleri pazarlama mesajlarında iyi şirket olmayı, sürdürülebilirlik
yaklaşımlarını öne çıkarıyor. Kriz yönetimi, itibar yönetimi, iyi bir
şirket olmak, sosyal sorumluluk, duyarlı şirket gibi konular, ilk defa
bu kadar sesli bir şekilde gündeme geliyor.~
Bunda teknolojinin
dijitalleştirdiği yeni dünya da etkili oluyor. İnternet, akıllı
telefonlar, GPS teknolojisi ve sosyal medya, üreticilerin ve
tüketicilerin davranış biçimlerini adeta yeniden yapılandırıyor. Bu
değişime ayak uyduramayan şirketler ise yeni tüketiciler tarafından
cezalandırılıyor.
DİJİTALDE MÜTHİŞ BÜYÜME
İnternet
reklamcılığı hızla büyümeye devam ediyor. ZenithOptimedia’nın geçtiğimiz
aylarda yayınlanan global raporunda internet reklamcılığının tüm
geleneksel mecralardan çok daha hızlı büyüdüğü vurgulanıyor. Rapora göre
internet reklamcılığı, 2013’te yüzde 8, 2014 ve 2015’te ise yüzde 7
büyüyerek mobille beraber reklam pazarının yüzde 20,3’üne ulaşacak.
Dijital
reklamcılıkta Türkiye pazarı ise çok daha hızlı büyüyor. 2013’ün ilk
yarısında reklam sektörünün lokomotifi dijital oldu. IAB Türkiye dijital
reklam yatırımları raporuna göre 2013’ün ilk 6 ayında internetin reklam
pastasından aldığı pay, 2012’nin aynı dönemine göre yüzde 30 büyüyerek
541,8 milyon TL’ye ulaştı.
Mobil ve video ve oyun reklam yatırımları ise
en hızlı büyümeyi kaydetti. 2012’de 24,3 milyar Euro’luk büyüklüğe
ulaşan Avrupa’nın en büyük internet nüfusuna sahip 6’ncı ülkesi olan
Türkiye’deki büyümenin, 2016’ya kadar dünya ortalamasının üstünde
olacağı ve 2016’da internetin televizyondan sonra en büyük ikinci mecra
olacağı tahmin ediliyor. IAB Türkiye Başkanı Ahmet Pura, şöyle
konuşuyor:
“İnternet, reklam sektörü içinde en iyi performansı
gösteren mecra oldu. Bu trend yılın bütününe yansıyacak. 2013’ün ilk
yarısında yüzde 62’lik büyümeyle öne çıkan mobil ve yüzde 96’lık
büyümeyle toplamdaki payını artıran video önümüzdeki dönemde de benzer
bir seyir izleyecek.”~ ANINDA PAZARLAMA
Amerika’nın en
iyi 10 pazarlama gurusundan biri kabul edilen Scott Scratten,
“Pazarlamayı bırakın, etkileşim yaratmaya başlayın” derken Unmarketing
adlı kitabında, dikkatleri gerçek zamanlı pazarlamaya çekti.
Saniyede
600 Tweet’in atıldığı, 700 Facebook durum güncellemesinin yapıldığı ve
34 bin Google aramasının yapıldığı bir dünyada, pazarlama da artık
gerçek zamanlı hale geldi. 2013’ün en iyi pazarlama yöneticileri de
geleneksel kanalların dışındaki mecralarda da başarılı bir performans
izleyerek yıldızlaştı.
Bu isimlerin özellikle sosyal medya üzerinden
gerçekleştirdikleri proaktif iletişimler dikkat çekti. Tüketicilerle
geliştirilen diyaloglar, ödül sistemleri, kampanyalar ile bu mecralardan
toplanan her verinin anlık yönetimi fark yarattılar.
PepsiCo
Yiyecek Pazarlama Direktörü Alpagut Çilingir, Algida Pazarlama Direktörü
Leyal Eskin Yılmaz, Coca-Cola Türkiye Gazlı İçecekler Genel Müdürü
Sedef Salıngan Şahin, Mavi Pazarlama Direktörü Serpil Berkan, Volkswagen
Pazarlama Müdürü Çağrı Öztaş, gerçek zamanlı pazarlamayı en iyi
uygulayanlardan bazıları.
Örneğin Volkswagen Pazarlama Müdürü Çağrı
Öztaş, bu kapsamda neler yaptıklarını şöyle anlatıyor: “24 saat
kesintisiz iletişimi hedefleyen pazarlama aktiviteleri gerçekleştirdik.
Google Plus+’ta takipçi olarak otomotivde 1’inci sırada, tüm markalar
arasında 2’nci sıradayız.
YouTube üzerinde yer alan Volkswagen
Türkiye kanalı, Türkiye’de en çok izlenen otomotiv markası unvanına
sahip. Volkswagen Facebook sayfamız bugün Türkiye’de en fazla takipçiye
sahip otomobil markası ve en fazla takipçisi olan ikinci marka
durumunda.”~ YENİ KRAL İÇERİK
Bill Gates’in “İçerik
kraldır” demesinin üzerinden tam 17 yıl geçti ama içeriğin saltanatı
güçlenerek sürüyor. Hanley-Wood Business Media’nın araştırmasına göre
üst düzey pazarlama yöneticilerinin yüzde 78’i, özel üretilmiş
içeriklerin pazarlamanın geleceği olduğunu düşünüyor.
Marmara
Üniversitesi İşletme Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Serdar Pirtini,
içeriğin krallığının pazarlamayı nasıl dönüştürdüğünü şöyle anlatıyor: “Daha
önce vaktinin çoğunu Facebook ve Twitter’da geçirenler, artık Instagram
ve YouTube gibi görsel ve video ağırlıklı sosyal ağlara daha fazla
vakit ayırıyor.
Dijital pazarlamada yeni trend animasyon video, Akıllı
telefonların kullanım oranının artmasıyla mobil mecrada video izlenme
oranları da hızlı bir şekilde yükseliyor. Bu gerçekle 2013’te dijital
platformlarda video ile yapılan iletişim faaliyetlerinin, markalar
açısından büyük bir değer sağlayacağı söylenebilir.” Tam da öyle oldu ve
2013’te Mey İçki’den Anadolu Efes’e, Coca-Cola’dan Mavi’ye sosyal
medyada etkin şirketler videolarla pek çok tüketiciye ulaştı.
FİYATLANDIRMA KRİTİK
Fiyatlandırma,
2013’te yöneticilerin odaklandıkları bir diğer konuydu. Çünkü pek çok
sektörde pazar, 2013 yılında daha da fiyata duyarlı bir yapıya büründü.
Bu durum, pazarlama yöneticilerinin büyük bölümünü, hem rekabetçi
konumlanabilecek bir doğru fiyatlamaya hem marka değerini korumaya
yönelik düşünmeye itti.
Marka danışmanı Hakan Senbir, “Çünkü ürün ve
hizmetlerin birbirine benzediği ve ayrıştırıcı özelliklerinin azaldığı
bir ortamda, fiyat rekabetine girmek zorunda olmak dünyanın her yerinde
pazarlama yöneticilerinin kabusu” diyor.~
2013 yılında
fiyatlandırma stratejisini en iyi uygulayan pazarlama yöneticilerinden
biri Migros Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Cem Lütfi
Rodoslu oldu. Rodoslu, Migros’un marka değerini nostaljik ürünler gibi
yenilikçi kampanyalarla yükseltirken 365 gün süren indirim
kampanyalarıyla fiyatlandırmada da rekabetçi olabileceğini gösterdi.
TTNet Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı Mert Başar da fiyatlandırmayı çok
hassas şekilde kurguladı. Tüketicilere hayır diyemeyecekleri
tekliflerle giderek kazananlar arasında yer aldı.
"SÜPER HEDEFLEME"
2013’ün
en önemli pazarlama silahlarından biri de “süper hedefleme” de denen
birebir iletişim. Pek çok öncü şirket, süper hedeflemeyle müşterileriyle
birebir iletişime geçti.
Turkcell Genel Müdür Yardımcısı Burak
Sevilengül, bu kapsamda yaptıkları çalışmaları şöyle anlatıyor: “30
milyonu aşkın müşterimizi hayat tarzlarına göre segmente edip
ürünlerimizi, pazarlama mesajlarımızı, iletişim mecralarımızı, müşteri
hizmetleri uygulamalarımızı her bir grubun özel ihtiyaçlarına göre
yeniden şekillendirdik.
Her bir müşteri grubuna onların özel ihtiyacını
karşılayan çözümler oluşturup bunları onların izlediği mecralardan,
onların diliyle anlattık. Segmentlere olan odağımızla özel tasarlanmış
hizmet kanalları geliştirdik ve müşteri hizmetlerimizi de
farklılaştırdık. Gençlerin dilinden anlayan ve onların dilinden konuşan
genç ekibimiz gencaverleri ve özel hizmet ekiplerimizi, buna en iyi
örnekler olarak gösterebiliriz. Bu çalışmalarımızın sonucunda yoğun
rekabetine rağmen açık ara pazar liderliğimizi sürdürdük.”~
SEÇİM SÜRECİ NASIL GERÇEKLEŞTİ?
1- Öncelikle pazarlama dünyasının önde gelen isimlerinin önerileriyle 73 kişiden oluşan bir aday listesi belirlendi. 2-
Daha sonra liste, 50 kişiden oluşan ve Türkiye’nin pazarlama konusunda
önde gelen akademisyen, danışman, yazar, uzman, medya ve ajans
başkanlarından oluşan danışma kurulu üyeleriyle web’te bir anket
aracılığıyla oylandı. 3- Bu yıl ayrıca Capital CMO Club
üyelerine de en beğendikleri pazarlama yöneticileri için kendileri ve
kendi grupları dışındaki kişileri seçme şartıyla oy kullanma şansı
verildi. 4- Oylar, ağırlıklı puan ortalaması kullanılarak değerlendirildi.
“AKILLI PAZARLAMA DÖNEMİNE GİRDİK"
PROF. DR. SERDAR PİRTİNİ / MARMARA ÜNİVERSİTESİ İŞLETME FAKÜLTESİ
YENİ MEDYA DEĞİŞİMİ
2013’te
pazarlama yöneticilerinin odağında yeni medya olarak tarif edilen
dijital teknolojiler vardı. Yeni medya olarak bilinen sosyal medya,
internet, akıllı telefonlar geleneksel ticari ilişkileri ve yaşam
tarzlarını alt üst etti. Ekonomide bilinen doğruları yıkarak bildiğimiz
pazarlamanın sonunu getirdi.
Lokasyon bazlı servisler sayesinde, cep
telefonu abonesi sizin çekim alanınıza girdiğinde onu dükkanınızın içine
sokacak anlık ve kişisel kampanyalar yapabiliyorsunuz. Dijital
ekonomide, mobil ortamda yapılan pazarlamayla müşterilere önceden
tanımlanan profiline uygun kişisel pazarlama aktiviteleri yapılabiliyor.
İNSAN MERKEZDE
Yeni
bilişim ekonomilerinde ortama duyarlı pazarlama, müşterinin içinde
bulunduğu ortama göre yer, zaman ve aktivite boyutlarında hareket
karakteristiklerini analiz ederek müşterinin tam ihtiyaç duyduğu anda ve
yerde teklif sunumuna izin veriyor.~
GPS teknolojisi sayesinde gerçek
zamanlı akıllı pazarlama teklif sunumu başarıyla yapılabiliyor. 2013
yılında Türk pazarlama dünyası, yalnız tüketici merkezli olmaktan insan
merkezli olmaya yöneldi. KSS ve çevreci bakış açısı işletmelerimizin
pazarlama anlayışını biçimlendirmeye başladı.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?