Yenilikçiliğin en önemli kaynaklarından biri şirket içinde yatıyor.
Günümüz şirketleri, inovatif olmak için çalışanlarını dinliyor, onların
fikrini soruyor. Hatta bunun için özel intranet sistemleri kuran şirket
sayısı da hiç az değil. Eczacıbaşı "İnocino", Migros "Fikrime Hayat
Ver", TAV "TAV IDEAport", PepsiCo "Fikir Pazarı", Viko "Innoviko"
platformlarıyla çalışanlarının fikrin i topluyor. Havuzda b ir iken
fikirler i se değerlendirme sürec inden sonra hayata geç iriliyor.
Aslında çalışanına fikrini sorma trendinin kökeni 1950’li yıllara kadar
iniyor. O dönemde bunun ilk örneklerinden birini Toyota sergiledi.
Şirket, binlerce çalışanından milyonlarca öneri topladı. Öneri
programlarına katılan Toyota çalışanlarının oranı yüzde 98’e ulaştı. Her
öneriyi titizlikle inceleyen Toyota liderleri, 72 saat içinde fikir
sahibine geri bildirim yaptı. Çalışanlar kendilerini son derece değerli
hissederken Toyota da inovasyonda sürdürülebilir başarıyı yakaladı.
BASF
ise 2012 yılında dünya çapındaki çalışanlarından gelen 38 bin öneriden,
yaklaşık 20 binini uygulamaya koydu ve bu sayede 50 milyon Euro’nun
üzerinde tasarruf sağladı. BASF, çalışanların fikirlerini
projelendirirken öneri sahiplerinin yaratıcı ruhunu ve yenilikçi gücünü,
toplamda 4,2 milyon Euro’nun üzerinde ikramiyelerle ödüllendirdi.
Dünyada sadece Toyota ve BASF değil, Microsoft’tan 3M’e pek çok dev,
yenilikçilikte çalışanlarına fikir soruyor. Türkiye’de benzer bir trend
var. Eczacıbaşı Grubu’ndan Anadolu Grubu’na, Migros’a Arçelik’e,
Petkim’e kadar pek çok şirkette yenilikçi fikirlere ulaşmada
çalışanlarının sesine dikkatle kulak veriliyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın. SIR ÖNERİLERDE
Migros,
Türkiye’nin en yenilikçi perakendecilerinden biri. Şirketin genlerine
işleyen yenilikçiliğinin sırrı ise aslında öneri sisteminde yatıyor.
Migros, 2008 yılından beri “Fikrime Hayat Ver” adlı öneri platformu
üzerinden tüm çalışanlarının fikir ve önerilerini topluyor. “Fikrime
Hayat Ver” portalı üzerinden gelen fikir ve öneriler arasından ön
değerlendirme yaparak uygulanabilir olanları belirleyen şirkette, 18 bin
500 çalışanın hepsi her yıl bir ya da birden fazla fikir üretiyor.
Migros yetkilileri, her yıl düzenli olarak “Fikrime Hayat Ver” projesi
ile öneri sistemini başlattıklarını söylüyor. Çalışan fikirlerinin ön
değerlendirmeden geçtikten sonra yine tüm çalışanların oylamasına
sunulduğunu belirten Migros yetkilileri, işe en yarayan fikirleri şöyle
anlatıyor:
“Gelen önerilerin yaklaşık yüzde 30’u, mevcut
uygulamalarda projelendirilmiş ya da projelendirilmesi planlanan
önerilerden oluşuyor. Örneğin IOS/Android uygulamamız olan Migros
Mağazam uygulamasında da gerek çalışanlarımızın gerekse müşterilerimizin
bize ilettikleri fikir, ihtiyaç ve taleplerinden yararlanarak süreci
tasarladık.~
Halen gelen öneriler doğrultusunda geliştirmelerimizi devam
ettiriyoruz. Çok geniş bir uygulama olan Migros Mağazam içerisinde; En
Yakın Migros, Kartsız Alışveriş, Salla Kazan, Migroskop ve Gördüğünüze
İnanın Kampanyası gibi bölümler bulunuyor. ”
TASARRUF ETTİREN PROJE
TAV
Havalimanları Holding, havalimanı operasyonunun yanı sıra
yiyecek-içecek hizmetleri, yer hizmetleri gibi geniş yelpazede faaliyet
gösteren bir topluluk. TAV Havalimanları İK Direktörü Yiğit Oğuz Duman,
çalışanlarının her konuda yenilikçi fikirler üretmelerini destekleyecek
bir proje fikriyle yola çıktıklarını söylüyor ve fikir portallerini
şöyle anlatıyor: “Bu yıl 14 şirket ve 20 binden fazla kullanıcıyla
hayata geçirdiğimiz TAV IDEAport’ta, çalışanlarımız fikirlerini online
ortamda öneri olarak iletiyor. Bu sayede kurum performansı ile iş yapış
şekillerinin geliştirilmesine katkı sağlıyorlar. Bizler de uygun
önerileri hayata geçiriyor ve ödüllendiriyoruz. TAV IDEAport, inovasyon
platformumuza
açılışından bu yana 4 aylık dönemde 500 üzerinde
öneri yapıldı. Yıllık beklentimiz 1.000 sayısını geçeceğimiz yönünde.”
Duman, şu ana kadar gelen önerilerin yüzde 20’sinin projelendirildiğini
söylüyor. Hayata geçen önerilerin sahiplerinin ödüllendirildiğini ifade
eden Duman, örnek bir öneriyi ve beklentilerini şöyle açıklıyor:
“Projelendirilen
öneriler, bizim gurur tablomuzu oluşturuyor. Platformumuzun açılışından
bu yana hayata geçen onlarca önerimiz içerisinden Atatürk
Havalimanı’nda ortamın ışık seviyesini daha hassas algılayan yeni bir
otomasyon sisteminin kurulması ve armatürlerin son teknoloji LED
armatürlerle değiştirilmesini örnek verebiliriz. Yaklaşık 9 ayda
maliyetini karşılayacak bu proje ile 5 yılda 8,5 milyon kilovat saat
enerji tasarrufu yaparak 2,2 milyon TL maliyet avantajı sağlamayı
öngörüyoruz.”
PEPSICO'DA FİKİR PAZARI
PepsiCo
Türkiye’nin şirket içinde “Fikir Pazarı” adlı online bir öneri ve fikir
platformu var. Pepsico Türkiye insan kaynakları Direktörü Selda Kalleci,
bu platform aracılığıyla çalışanların yeni fikirlerini kolay bir
şekilde iletebildiklerini söylüyor. Fikirlerle ilgili tüm sürecin site
üzerinden online olarak takip edilebildiğine dikkat çeken Kalleci, ‘Yani
herkes fikriyle ilgili gelişmeleri adım adım site üzerinden görebiliyor
ve geri bildirimleri yine buradan online olarak alabiliyor. Fikir
Pazarı platformunda uygulanabilir bulunan fikirler, yönetim kurulu
tarafından değerlendirilerek ödüllendirme yapılıyor” diyor.~
Pepsico
Türkiye, yıl içinde çalışanlarından birçok konuda yeni fikir alıyor.
Kalleci, uygulanabilir ve hayata geçirilen fikirlerin sayısının ortalama
200’ü bulduğunu ifade ediyor ve ekliyor: ‘Yılda ortalama yüzde 6
oranında yeni fikir projelendiriliyor ve hayata geçiriliyor. Bize
öneriyle gelen ve çok başarılı olan bir projeye örnek olarak
fabrikalarımızda kullanıma soktuğumuz otomatik palet çevirme aparatını
verebiliriz. Bu aparat bize, hammadde yükleme-boşaltma operasyonunda
verimlilik artışı sağlıyor. Bu fikir bize geldikten sonra yapılan
değerlendirmelerin ardından öneri için uygun ekipman alarak kullanıma
başladık. Çalışan sağlığı açısından son derece faydalı olmasının yanında
palet başına 5 dakikalık bir zaman kazanımıyla beraber tasarruf
yapmamızı da sağladı. Ekipmanın Tarsus’taki fabrikada kullanımıyla
birlikte elde edilecek tasarruf miktarı daha da artacak. Hem verimlilik
hem iş sağlığı açısından değerlendirildiğinde bu fikir ‘daha farklı’
nasıl yaparız konusuna güzel bir örnek teşkil ediyor.”
ÜRÜNE GİDEN YOL
Arçelik,
Türkiye’nin en yenilikçi şirketlerinden biri. Şirket için tüm
çalışanların önerilerini değerlendirmek oldukça önemli. Arçelik AR-GE
Direktörü Cem Kural, çalışanlardan ve diğer paydaşlardan görüş toplamak
üzere farklı mekanizmalar kullandıklarına dikkat çekiyor. Kural, bu
farklı oluşumları şöyle anlatıyor: “Bayi teşkilatımıza yönelik olarak
çalışan ve pazarlama gruplarına bilgi akışı sağlayan bir öneri
sistemimiz mevcut. Özellikle fabrikalarımızda çalışan kişilerin
önerileri, ayrı bir platformda bir sistem içinde toplanıyor. Bunlara ek
olarak, her yıl yenilikçi fikirler üretmek, toplamak ve geliştirmek
üzere ekip çalışmaları da organize ediyoruz. Son dönemde, intranet
üzerinde fikirlerin toplandığı, gruplar içinde tartışıldığı ve düzenli
olarak değerlendirilerek ürün projelerine dönüştürüldüğü bir yazılım ve
platform geliştirildi. Teknik gruplarca etkin olarak kullanılıyor.”
Arçelik’te
her süreçte yüzlerce fikrin ortaya çıktığını söyleyen Kural, yılda
binin üzerinde fikrin değerlendirmeye alındığını belirtiyor. Bunların da
yüzde 15’inin projelendirildiğini ifade eden Kural, çalışanlardan gelen
öneriyle hayata geçen inovasyonlara şu örneği veriyor: ‘Yeni
çıkardığımız otomatik çay makinesi, bu süreçlerin en güzel örneklerinden
biri. Ön çalışmalarda, otomatik bir makineden ne gibi özelliklerin
beklenebileceği, her seferinde aynı kalitede çayın nasıl yapılabileceği,
daha uzun süre tazeliğinin korunabileceği gibi konular için teknik
çözümler düşünüldü. Bu ürünümüzün ilk fikri, intranet tabanlı fikir
toplama ve tartışma platformunda ortaya çıktı.”~ 17 ÇALIŞAN ÖDÜLLENDİRİLDİ
Türkiye’nin
global şirketlerini yaratan Anadolu Grubu, yenilikçilik konusunda da
öncü şirketlerden biri. Grup için yenilikçiliğe ulaşmada yetenekli
çalışanlar çok önemli. Grubun Ino-Port adlı tüm çalışanlarının,
inovatif, yaratıcı fikir ve projelerinin gönderildiği, internet
üzerinden çalışan bir fikir ve proje platformu var. Portale iletilen
öneriler, inovasyon kabiliyeti, şirketlere katacağı değer,
uygulanabilirlik ve sürdürülebilirlik kriterleri doğrultusunda, şirket
genel müdürleri ve inovasyon ekipleri tarafından değerlendiriliyor.
Geçtiğimiz ay Anadolu Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan,
Ino-Port’a yaratıcı fikirlerini gönderen başarılı proje sahibi
çalışanlarını ödüllendirdi. 500’ün üzerinde proje içinden finale kalan
17 projenin sahiplerine plaketleri, Özilhan tarafından verildi.
Düzenlenen törende, Anadolu Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan, finale kalan 17
başarılı
proje içinden belirlenen ilk 5 projeyi açıklarken Anadolu Grubu’nun
kuruluşundan bu yana vizyonunun, takip eden değil, öncülük eden
olduğunun altını çizdi. Özilhan, şöyle devam etti: “Grubumuzun sahip
olduğu dinamik ve yaratıcı iş gücüne çok değer veriyorum. Değişen ve
gittikçe küreselleşen dünyamızda,
inovasyonun rolünün her geçen
dakika daha da arttığına inanıyorum. Bu anlamda da Ino-Port inovasyon
portalelimizin, grubumuz içindeki sinerjiyi artıracağına ve sahip
olduğumuz yeni fikirleri hayata geçirmemizde öncü rol üstleneceğini
düşünüyorum.”
YENİLİKÇİ ORTAMLAR
Pek çok şirket
çalışanlarını daha yaratıcı bir hale getirmek için öneri sistemlerinden
yararlanıyor. Çalışanlarını inovasyona teşvik eden ortamlar
hazırlıyorlar. İşte bu şirketlerden biri de Viko. Şirket, 2000 yılından
bu yana “VI.Fikrim Var” adlı öneri sistemiyle çalışanlarından gelen
fikirleri değerlendiriyor. Bu sistemle bireysel yaratıcılığı ön plana
çıkardıklarını söyleyen Innoviko Proje Lideri Gülay Selki, 2010 yılından
bu yana ise inovasyonu bir kurum kültürü olarak şirket DNA’sına
yerleştirme amacıyla Innoviko projesini başlattıklarını söylüyor. Selki,
ayrıca çalışanların fikirlerini besleyeceği, inovatif fikirler üreterek
tartışabilecekleri Innofikir Odası’nı hayata geçirdiklerini söylüyor.
Petkim
de inovasyona teşvik eden ortamlar hazırlayan şirketlerden biri. Petkim
Genel Müdürü Sadettin Korkut, “Petkim Fikir Yönetim Sistemi’ni
geliştirdik. 2004 yılından itibaren çalışanlarımız iyileştirme ve
inovatif fikirlerini bu şekilde paylaşıyor.~
Bu sistem içinde
değerlendirilen fikir ve öneriler, konunun uzmanları tarafından hayata
geçiriliyor” diyor. Yılda 500 fikrin geldiğini belirten Korkut, “Gelen
fikirlerin ortalama yüzde 30’u projelendiriliyor” diye konuşuyor.
NG
Hotels&Resorts da bu çalışmalara 2013 yılında başladı. NG
Hotels&Resorts İcra Kurulu Başkanı Hediye Güral Gür, bu sistem
sayesinde çalışanlarının otellerde kendilerini ilgilendiren konularda,
mevcut durumun iyileşmesine yönelik fikirlerini ortaya koyabildiğini
söylüyor.
EN İYİLER DEĞERLENDİRİLDİ
Şirketler,
çalışanlarının fikirlerine çok önem veriyor. Peki bu fikirlerin ne
kadarını hayata geçiriyorlar ve ne elde ediyorlar? Sürat Kargo Genel
Müdürü Halis Sağırlı, çalışanlarının yenilikçi fikir ve projelerini
Kargodata adlı intranetleri sayesinde aldıklarını söylüyor. Gelen
fikirlerin yüzde 10’unu projelendirdiklerini söyleyen Sağırlı, hayata
geçirdikleri projeleri şöyle ifade ediyor: “Şu ana kadar Hızlı Tesellüm,
Barkod Entegrasyonu, Sanal Şube, Çevreci Poşet gibi fikirleri
projelendirerek uygulamaya başladık ve başarılı bir şekilde bu projeleri
kullanmaktayız.” Kipa Kurumsal İlişkiler Direktörü Ellen Gladders,
takım arkadaşlarının fikirlerini 2 yıldır düzenlenen Tesco Yenilikçilik
Ödülleri aracılığıyla incelediklerini söylüyor. Gladders, böylece
yenilikçiliği ödüllendirdiklerini ve daha fazla kişinin yenilikçi
fikirlerle markayı sahiplenmesine yardımcı olmayı hedeflediklerini
belirtiyor. Uygulanan en başarılı projelerini ise şöyle anlatıyor:
“Tesco
Kore/ Homeplus’ın Tesco Grubu için öncülüğünü yaptığı dijital
yenilikler fikrini örnek olarak gösterebiliriz. 1990’lardan beri
kullanılan Tesco ClubCard, sadece müşterilere indirim ve kolaylıkla
sağlamakla kalmıyor, aynı zamanda müşterilerin zevklerini, isteklerini
analiz ederek onlara özel teklifler sunuyor. Tesco Kore/ Homeplus’ın
yeni ürettiği proje ise artık Tesco Clubcard’ın sadece alışveriş
alanlarında değil, telefonlarının yanında olduğu her an kullanımda
olmasını sağladı.”
ÇALIŞAN FİKRİYLE DEVRİMSEL ÜRÜNLER ÇIĞIR AÇAN YENİLİK
Eczacıbaşı
Topluluğu'nun online öneri sistemi İnocino'ya son 5 yılda 18 bin 829
öneri geldi. Buradan çıkan, başarılı bir proje olan VitrA IsoTile'ı
Eczacıbaşı Yapı Ürünleri Grubu Başkanı Atalay Gümrah, şöyle anlatıyor:
"Yakın zamanda piyasaya sunduk.~
Bozüyük'teki VitrA İnovasyon Merkezi'nde
geliştirildi ve fabrikalarımızda üretildi. Hatta benzer bir ürün
olmadığı için TSE standartlarını bile bizim belirlediğimiz bir ürün.
Hafif, dayanıklı, estetik ve izolasyonlu bir karo olan VitrA IsoTile,
bina izolasyonunda çığır açan bir yenilik oldu" MİGRASYON ÖLÇÜMÜ
Duran
Doğan Ambalaj Genel Müdür Yardımcısı Alican Duran, çalışanlarından
gelen fikirle hayata geçirdikleri projeyi şöyle anlatıyor: "Sektörün şu
an ki en önemli gündem başlığı, paketli gıdalarda ambalaj sebebiyle
oluşan zararlı kimyasallar. Türkiye'nin ilk TÜBİTAK onaylı ambalajdan
gıdaya migrasyonu ölçebilecek laboratuvarını hayata geçirdik. Bu
yöntemle ambalajdan ürüne geçen zararlı kimyasal seviyesini tespit
ediyor ve gıda şirketlerine Avrupa standartlarında ürün kalitesi
sunuyoruz. SİGORTADA İLKLER
Eureko Sigorta 'nın çalışan
fikirlerini değerlendirdiği Cinfikir Kutusu'na 2007'den bugüne yaklaşık
12 bin 500 fikir geldi ve bu fikirlerin 569'u hızlı kazanım olarak
değerlendirildi. Eureko Sigorta Genel Müdürü Okan Utkueri, en iyi
projelerden örnekler veriyor: "Mart 2008'de kasko sigortasında devrim
niteliğinde bir yenilik olarak piyasaya çıkan Kaskometre, Cinfikir
Kutusu sürecinin en önemli kazanımlarından biri oldu. Yine Cinfikir
Kutusu sayesinde ATM'den poliçe satışını hayata geçiren ilk sigorta
şirketi olduk"
ALİ KUDAY 3M TÜRKİYE TEKNİK BÖLÜMLER DİREKTÖRÜ
'ÇALIŞAN FİKİRLERİ YENİLİKÇİLİĞİMİZİN OLMAZSA OLMAZI"
KIYMETLİ FİKİRLER
Dünyanın
en inovatif 3 şirketinden biri olan ve inisiyatif kültürünü 1950'lerden
bu yana etkin bir şekilde kullanan 3M için çalışanların fikirleri çok
kıymetli. Çalışanlarımızın fikirlerini topladığımız pek çok oluşumumuz
mevcut. Belli başlı bir iki tanesini örnek vermek gerekirse... 1948'den
bu yana süre gelen, şirket içine yerleşmiş "Yüzde 15 Zaman" kültürüyle
başlamak isterim. Yeni ve tamamen özgün fikirler için ayrılan iş zamanı
anlamına gelen bu kültür, 3M inovasyonunun temel yapı taşlarından biri. YÜZDE 15 ZAMAN
Üstelik
sadece teknik alanda çalışanlar değil, ister üretim hattında çalışan
biri olsun ister sahadaki satış elemanı, yüzde 15 kültüründe her 3M
çalışanı kendi projelerine ek olarak yeni fikirlerini paylaşabilir.
Başarılı olmuş "Yüzde 15 Zaman" projeleri her yıl toplantılar ve
konferanslarda sergilenir ve en beğenilen "Yüzde 15 Zaman" projeleri
şirket içinde ödüllendirilir.~ 1 MİLYON DOLAR ÖDÜL
3M
içinde verilen başka ödül programlan da var. Bu ödüller üzerinden yılda 6
defa olmak üzere toplam 750 bin dolar ile 1 milyon dolar arasında
finansman desteği verilir. Ödüller, CTO ve kurumsal AR-GE başkan
yardımcısı tarafından özel bir törende sunulur. Ödül kazanmış her bir
proje, bir yıl boyunca takip edilir ve gelişimi raporlanır. Yıl sonunda
tüm projeler başkan yardımcılarının, CTO'nun ve direktörlerin de
katılımıyla taçlandırılır. YÜZLERCE FİKİR
Böylesi bir
sistem içinde tahmin edeceğiniz üzere yüzlerce fikir toplanıyor. Sadece
ödül programlarına her yıl 100'ün üzerinde fikir başvurusu oluyor. Bunun
yanı sıra belirttiğim Yüzde 15 Zaman projeleri de ekleniyor. Ayrıca pek
çok farklı programla beraber buluş bildirimleri sürekli destekleniyor.
3M bünyesinde oldukça geniş ve etkili bir teknik organizasyona sahip.
Fikirler de toplandıktan sonra konularında uzman teknik komiteler
tarafından değerlendiriliyor. HAYATA GEÇENLER
Bu süreç
bizim için iş yapışımızın olmazsa olmaz bir parçası. Yüksek sayıda
projenin bu oluşumlarla iletilen fikirlerden olduğunu belirtebilirim.
Multilayer Optical Films olarak adlandırdığımız çok katmanlı optik
fimler, enerji tasarrufu sağlayan ve 25 yıl dayanan 3M Bulb Ampul ve
acıyı yok ederek kolay enjeksiyon sağlayan şırıngaya alternatif Microneedle çok başarılı projelere sadece birkaç örnek.
ANQING WU HUAWEI TÜRKİYE AR-GE MERKEZİ DİREKTÖRÜ
TÜRKİYE'DEN 30'DAN FAZLA ÜLKEYE YAZILIM
4 AŞAMALI SİSTEM
Huawei,
hem müşterilerinin hem AR-GE çalışanlarının yenilikçi fikirlerini
oldukça etkin bir şekilde değerlendirebilen bir yapıya sahip. Huawei'de
yenilikçi bir fikrin ticari bir ürüne dönüşmesi, 4 ana aşamadan oluşan
bir yöntemle gerçekleşiyor. Bu yöntem sırasıyla "fikrin yaratılması’,
"ilgiyi harekete geçirmek’, "tasarım, prototip ve doğrulama" ve "fikrin
onaylanması ve ticarileştirilmesi” aşamalarından oluşuyor. Huawei bu,
fikirden ürüne dönüşüm akışı sayesinde ortaya çıkan yeni iş fırsatlarını
efektif bir şekilde değerlendirebiliyor. YENİLİKÇİLİK ORTAMI
İnsan
kaynağı Huawei'nin en önemli değeri. Huawei, çalışanlarına
yeteneklerini kullanarak müşteriler için yenilikçi çözümler
üretebileceği bir ortam sağlıyor. İnovatif fikirlerin tamamı AR-GE
projelerimizde kendine yer buluyor. Türkiye AR-GE merkezi inovatif fikir
geliştirme, özellikle de yazılımda ihtiyacımız olan inovasyonu
gerçekleştirme konusunda çok aktif. Türkiye'de AR-GE merkezinde
çalışılan yazılımlar, 30'dan fazla ülkede kullanılıyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?