Yenilikçiliğin en önemli kaynaklarından biri şirket içinde yatıyor.
Günümüz şirketleri, inovatif olmak için çalışanlarını dinliyor, onların
fikrini soruyor. Hatta bunun için özel intranet sistemleri kuran şirket
sayısı da hiç az değil. Eczacıbaşı "İnocino", Migros "Fikrime Hayat
Ver", TAV "TAV IDEAport", PepsiCo "Fikir Pazarı", Viko "Innoviko"
platformlarıyla çalışanlarının fikrin i topluyor. Havuzda b ir iken
fikirler i se değerlendirme sürec inden sonra hayata geç iriliyor.
Aslında çalışanına fikrini sorma trendinin kökeni 1950’li yıllara kadar
iniyor. O dönemde bunun ilk örneklerinden birini Toyota sergiledi.
Şirket, binlerce çalışanından milyonlarca öneri topladı. Öneri
programlarına katılan Toyota çalışanlarının oranı yüzde 98’e ulaştı. Her
öneriyi titizlikle inceleyen Toyota liderleri, 72 saat içinde fikir
sahibine geri bildirim yaptı. Çalışanlar kendilerini son derece değerli
hissederken Toyota da inovasyonda sürdürülebilir başarıyı yakaladı.
BASF
ise 2012 yılında dünya çapındaki çalışanlarından gelen 38 bin öneriden,
yaklaşık 20 binini uygulamaya koydu ve bu sayede 50 milyon Euro’nun
üzerinde tasarruf sağladı. BASF, çalışanların fikirlerini
projelendirirken öneri sahiplerinin yaratıcı ruhunu ve yenilikçi gücünü,
toplamda 4,2 milyon Euro’nun üzerinde ikramiyelerle ödüllendirdi.
Dünyada sadece Toyota ve BASF değil, Microsoft’tan 3M’e pek çok dev,
yenilikçilikte çalışanlarına fikir soruyor. Türkiye’de benzer bir trend
var. Eczacıbaşı Grubu’ndan Anadolu Grubu’na, Migros’a Arçelik’e,
Petkim’e kadar pek çok şirkette yenilikçi fikirlere ulaşmada
çalışanlarının sesine dikkatle kulak veriliyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın. SIR ÖNERİLERDE
Migros,
Türkiye’nin en yenilikçi perakendecilerinden biri. Şirketin genlerine
işleyen yenilikçiliğinin sırrı ise aslında öneri sisteminde yatıyor.
Migros, 2008 yılından beri “Fikrime Hayat Ver” adlı öneri platformu
üzerinden tüm çalışanlarının fikir ve önerilerini topluyor. “Fikrime
Hayat Ver” portalı üzerinden gelen fikir ve öneriler arasından ön
değerlendirme yaparak uygulanabilir olanları belirleyen şirkette, 18 bin
500 çalışanın hepsi her yıl bir ya da birden fazla fikir üretiyor.
Migros yetkilileri, her yıl düzenli olarak “Fikrime Hayat Ver” projesi
ile öneri sistemini başlattıklarını söylüyor. Çalışan fikirlerinin ön
değerlendirmeden geçtikten sonra yine tüm çalışanların oylamasına
sunulduğunu belirten Migros yetkilileri, işe en yarayan fikirleri şöyle
anlatıyor:
“Gelen önerilerin yaklaşık yüzde 30’u, mevcut
uygulamalarda projelendirilmiş ya da projelendirilmesi planlanan
önerilerden oluşuyor. Örneğin IOS/Android uygulamamız olan Migros
Mağazam uygulamasında da gerek çalışanlarımızın gerekse müşterilerimizin
bize ilettikleri fikir, ihtiyaç ve taleplerinden yararlanarak süreci
tasarladık.