Gelir uçurumunu ters inovasyonla halledebiliriz

Prof. Vijay Govindarajan'la 7. Vizyon Semineri’nin konuğu olarak geldiği İstanbul'da buluştuk. Kendisi sorularımızı şöyle yanıtladı.

1 AĞUSTOS, 20130
Paylaş Tweet Paylaş
Gelir uçurumunu ters inovasyonla halledebiliriz

Daha sonra buralardan dünyaya yayılır. Ters inovasyon ise tam tersi yönde hareket eder. Ters inovasyon, sınırlı parası olan insanlarla başlar ve siz onlar için yenilik yaparsınız. Bu yüzden ürettiğiniz şey, basit, düşük maliyetli ve uygun fiyatlı olmalıdır. Sonra bu inovasyonu, zengin ülkelere gitmek için kullanırsınız. Bir başka değişle ters inovasyon, geçmişte inovasyonu gerçekleştirme şeklimizin tam zıttıdır.

Ters inovasyon kavramını ilk kez ne zaman ve nasıl keşfettiniz?
Bu kavramı Hindistan’da büyürken düşünmeye başladım. Çünkü nasıl büyüdüğünüz sizde her zaman bir etki bırakır. Hindistan’da büyürken ülkenin çok fazla problemi ve çok az kaynağı olduğunu gördüm. Bu açığı ancak inovasyonla kapatabilirdik. Sonra ABD’de inovasyonüzerine çalıştım. Orada tabii ki tipik inovasyon üzerinde pratikler yaptık. Ama ters inovasyon beni tekrar köklerimle buluşturdu.

Ters inovasyonun sadece şirketleri değil dünyayı değiştirme potansiyeli olduğunu ve bunun seçime bağlı olmadığını söylüyorsunuz. Biraz açabilir misiniz?
Bugün dünyada 7 milyar civarında insan yaşıyor. Bunun sadece 1 milyarı tüketici, geri kalan 6 milyarı hiçbir şey tüketemiyor. Bu 6 milyarın çoğu Hindistan, Çin ve Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerde yaşıyor. Bu tüketici olmayanların problemini çözmek, büyüme için bir numaralı fırsat. Fakirlerin sorununu çözdüğünüz zaman, ortaya uygun fiyatlı bir ürünle çıkmışsınız demektir. Şöyle düşünün: Eğer zengin bir adam için bir ürün üretirseniz bunu herkes satın alamaz. Ama eğer fakir bir adam için bir şey üretirseniz, o zaman herkes bunu sahip olabilir. Çünkü fakir bir adam buna satın alabiliyorsa zengin zaten alabiliyor demektir. Dolayısıyla ürün herkes için elde edilebilir olur. Böylece tüm dünyayı değiştirirsiniz.

Şirketler neden ürünlerini önce Çin, Hindistan gibi gelişmekte olan ülkelerde üretip daha sonra global olarak dağıtsın? Onları buna itecek temel nedenler nedir?
Anahtar nedenlerden biri, ABD’deki büyüme eksikliği. Burada şirketleri ters inovasyona iten temel motivasyon, batıdaki şirketlerin yerel pazarlarda yeterince büyüme kaydedememesi. Çünkü kalkınmış ülkeler, artık daha fazla büyüyemiyor. Bu yüzden büyümenin olduğu pazarlara yönelmek zorundalar.

Çokuluslu bir şirketin, ters inovasyon yapabilmesi için geçmesi gereken aşamalar nelerdir?
Çok uluslu şirketler, bugün halihazırda hizmet verdikleri 1 milyar tüketiciye odaklanarak büyüyemeyeceklerinin farkına vardı. Mesela Colgate, sadece bu 1 milyar tüketiciye diş macunu satmaya çalışıyorsa çok zorlanacak. Çünkü bu çok kalabalık bir pazar ve herkes aynı müşteriye diş macunu satmaya çalışıyor. Bu yüzden çokuluslu şirketler er ya da geç daha fakir ülkeleri hedeflemeleri gerektiğini görecek.

Bugün ters inovasyonun dünyada öncü şirketleri hangisi?
Başarılı olanların başında General Electric geliyor. Hindistan ve Çin’de alt segment tıbbi cihazlar ürettiler. Bu
ülkelerde ultra düşük maliyetli ultrason, elektro kardiyogramlar üretip daha sonra tüm dünyaya sattılar. Ya da M-pesa şirketi, önce düzenli bir bankacılık ortamının bulunmadığı Kenya’da mobil bankacılık sistemini geliştirdi ve daha sonra bu sistemi ABD ve İngiltere’ye getirdi. Yine büyük tarım üreticileri için tarım araçları üreten John Deere, Hindistan’da küçük çiftçiler için ucuz traktörler yaptı.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.