Yeni yol haritası

Bugünlerde BT sektöründe son 25 yılın en önemli değişimi yaşanıyor.

1.03.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Yeni yol haritası
Birçok kategoride pazarda oyuncu giriş çıkışları hızlanıyor Konsolidasyonbeklentisi tüm oyuncuları ve pazar yapısını yeniden şekillendiriyor. Yeni teknolojiler rekabetin yönünü değiştiriyor.Bilişim teknolojileri sektörü son hızla büyürken her kategoride büyümeye farklı trendler yön verecek gibi görünüyor. En önemlisi, yeni dönemde büyümenin mobil cihazlar, uygulamalar, bulut bilişim büyük veri ve sosyal medya gibi alanlardan gelmesi bekleniyor. Günümüzde bilgi teknolojileri sektöründe önemli değişimler yaşanıyor. BT sektörüne yeni giriş yapan güçlü oyuncular da var, değişime ayak uyduramayıp rekabet sahnesinden silinerek unutulanlar da... Sektörün yapısını değiştiren bu gelişmeler sadece oyuncu giriş ve çıkışlarından ibaret değil. Sektörde ciddi bir konsolidasyon dalgası da yeni bir tablo ortaya çıkmasına neden oluyor. Yeni teknolojiler, rekabetin yönünü değiştiriyor. Dünyada BT pazarında büyümenin Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerden gelmesi bekleniyor. Oyuncular da bu ortamda stratejilerini ve yol haritalarını yeniden belirliyor. Uzmanlara göre bu değişiklikler yeni döneme özel bir durum. Sektörde her 20-25 yılda önemli bir dönüşümün olduğuna dikkat çeken Symantec Güneydoğu Avrupa ve Türkiye, Bölge Teknoloji Müdürü Burak Sadıç, “Son 5 yılda dünyada olduğu gibi Türkiye pazarında da önemli değişiklikler yaşandı ve bu süreç devam ediyor” diye konuşuyor. Bu değişimi ise son dönemde öne çıkan, yeni şirket girişleri, değişen rekabet haritası ve konsolidasyon rüzgarı gibi yeni trendler yönlendiriyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

1- PAZARIN YAPISI DEĞİŞTİ
Son 5 yılda bilişim sektöründe oyuncu giriş, çıkışlarında önemli bir hareketlilik söz konusu. Bu durum da pazarın yapısında önemli bir değişime neden olmuş durumda. Çıkış yaşanan kategorilerde PC ön plana çıkıyor. Yeni girişlerin ise ağırlıklı olarak tablet kategorisinde olması dikkat çekiyor. Pazardan çıkışlarda çoğunlukla Türkiye’de operasyonu olan dev bilişim şirketlerinin merkezlerindeki gelişmelerin rol oynadığını görüyoruz.~
Örneğin, LG ve Datron PC pazarından çıktı. Crea kapanarak pazardan çekildi. Diğer kategorilerde de konsolidasyon bazlı çıkışlar gözlendi. Oracle, Sun Microsystems’ı satın aldı. Fujitsu, daha önce Siemens’le ortak ürettiği bilgisayar bölümünü kendi bünyesine kattı. Nec, server pazarını terk etti. Tüm bunlar Türkiye pazarına da yansıdı. Bu çıkışların yanında son 5 yılda çok sayıda yeni oyuncu girişi de oldu. Hitachi, Palo Alto Networks, F5 Networks, FireEye, Tibco gibi birçok şirket ve marka Türkiye ofisini açtı. Cisco Türkiye, server pazarına girdi. Huawei, mobil cihaz/el takımı ve tablet bilgisayarlarını Türkiye’ye getirdi. Sektör oyuncuları, pazardaki bu değişimi yaşanan rekabete bağlıyor. Anadolu Bilişim Strateji ve Pazarlama Müdürü Övgü Güneri, “Buradaki en önemli faktör müşterilerin pazarlık gücünün yüksek olması ve pazarda yaşanan rekabet sonucunda kâr marjlarının düşmesi” diyor. Sektörün lider şirketlerinden birinin yöneticisi, özellikle masaüstü bilgisayar segmentinde sarsılma olduğunu doğruluyor ve ekliyor: “Özellikle yerel oyuncular bu trendden önemli ölçüde etkilendi. Örnek vermek gerekirse Escort markası artık yok. Aidata’yı ise Casper satın aldı.” Diğer taraftan tablet piyasasının yeni oluşumuyla birlikte Apple, Samsung ve ASUS gibi markaların sektöre gelişi ortamın canlanmasına neden oldu. ASUS Sistem İş Grubu Türkiye Ülke Müdürü Bora Aras da “Tablet tarafında son 5 yılda 50’den fazla markanın Türkiye pazarına girdiğini söyleyebiliriz” diyor.

2- BAŞKA KİMLER GELECEK?
Uzmanların ortak görüşü, geçtiğimiz 5 yılda yaşanan bu hareketliliğin önümüzdeki yıllarda da devam edeceği yönünde. Önümüzdeki dönemde sektörde yeni oyuncu girişlerinin ve çıkışlarının olması bekleniyor. İlk sırada ise Yıldız Holding’in bünyesindeki Exper’i satmak istediği yer alıyor. Bununla birlikte bazı güçlü oyuncuların gelecekteki konumlarına da şüpheyle yaklaşılıyor. Örneğin bir sektör yetkilisi, “Özellikle PC ve server pazarında bazı global şirketler Türkiye pazarından çekilebilir” sözleriyle endişelerini dile getiriyor. Türkiye pazarına girmeyi planlayan BT şirketlerinin hangileri olduğuna yönelik söylentilere gelince... Önümüzdeki dönemde Nextel Communications, Hon Hai, Texas Instruments, MMO2, America Movil, Quanta Computer, First Data, SK Telecom, Telenor, Autamatic Data ve Virgin Group gibi birçok uluslararası şirketin farklı kategorilerde Türkiye pazarına giriş yapacağı tahmin ediliyor. IDC Türkiye PC ve tabletlerden sorumlu analisti Kerem Kılıç, son yıllarda Türkiye pazarının yabancı yatırımcıların ilgisini çektiğini belirtiyor ve devam ediyor: “400’den fazla şirketi bulunan Virgin Group’un yönetim kurulu başkanı Sir Richard Branson, Türkiye’deki telekom sektörüyle yakından ilgileniyor. 11 ülkede cep telefonu hizmeti veren Branson’un şirketi Virgin Mobile, sanal operatör alanında faaliyet göstermek için Türkiye’de görüşmelere başladı.”

3- KONSOLİDASYON DEVAM EDER Mİ?
Sektör oyuncuları bu konuda kategori bağımsız aynı yanıtı veriyor. Örneğin, yazılımda önümüzdeki dönemde yoğun konso-lidasyon bekleniyor. Her yıl onlarca hatırı sayılır şirketin satın almalarla birleştiğini gözlemlediklerini belirten SAP Türkiye Satış Destek Direktörü Erdem Şekeroğlu, bu dalganın süreceğini ifade ediyor ve “Gelecekte 10 yıl sonrasının ihtiyaçlarını görüp ürün ve hizmetlerini bu doğrultuda hazırlayan şirketler ayakta kalacak” diyor.~
PC ayağında da konsolidasyon beklentisi hakim. Bugün hemen hemen tüm PC markalarında kârlılık sıkıntısı olduğuna dikkat çeken Acer Türkiye Ülke Müdürü Sinan Kender, şu analizi yapıyor: “Pazarın aşırı rekabetçi yapısı, herkesin büyük pazar payları peşinde koşmasına neden oluyor. Bu da kabul edilmesi zor şartlara katlanmayı gerektiriyor. O yüzden konsolidasyonların olmasını normal karşılamak lazım. Gelecek yıllarda yaptığı işleri birden çok alana dağıtabilen şirketler güçlü olabilecek.” Anadolu Bilişim Pazarlama Müdürü Övgü Güneri, “Rekabetin yoğun ve parçalanmanın olduğu pazarlarda bir süre sonra konsolidasyon olmasını doğal gelişme olarak değerlendiriyoruz. Bu sebeple konsolidasyon sürecinin pazarda daha az oyuncu kalıp yeni denge kurulana kadar bir dönem daha devam edeceğini tahmin ediyoruz” diyor

4- BÜYÜMENİN YENİ ADRESLERİ
Bu hareketliliğin arkasındaki en önemli nedenlerden biri, hiç kuşkusuz BT pazarının Türkiye’deki potansiyeli. BT yatırımları EMEA (EuropeMiddle East and Africa- Avrupa, Ortadoğu ve Afrika) ve Türkiye bölgesinde büyümeye devam ediyor. 2012 yılında Türkiye’de 9,5 milyar dolar olan BT pazar büyüklüğü, EMEA bölgesinde 629,6 milyar dolara ulaştı. Bu hacmin 2013’te Türkiye’de 10,2 milyar doları, 2014’te 11,1 milyar doları, 2015’te de 11,8 milyar doları yakalaması bekleniyor. Aynı şekilde EMEA bölgesinde de 2013’te büyüklüğün 651,1 milyar dolara, 2014’te 677,8 milyar dolara, 2015’te de 702,8 milyar dolara çıkacağı tahmin ediliyor. Yani Türkiye ve EMEA bölgesinde pazarın hemen hemen her yıl çift haneli büyüme kaydetmesi bekleniyor. Türkiye’de pazara donanım kategorisi liderlik ediyor. TÜBİSAD’ın son araştırmasına göre, BT pazarının yüzde 75’i donanım, yüzde 25’i yazılım ve hizmetlerden oluşuyor. Ancak son yıllarda yazılım ve hizmetlerde önemli bir artış olduğu ve bu dağılımın katma değerli hizmetler lehine gelişme gösterdiği biliniyor. Araştırmaya göre donanım pazarı 8,9 milyar TL, yazılım ve hizmet pazarı da 4,2 milyar TL büyüklüğe ulaşmış durumda. IDC Türkiye’nin tahmini, şu anda Türkiye’de 933 milyon dolar seviyesinde olan yazılım pazarının yıllık ortalama yüzde 13’lük bir büyüme oranıyla 2016’da 1,5 milyar dolara ulaşacağı yönünde, Pazardaki oyuncular da Türkiye’nin önümüzdeki dönemde BT pazarında önemli büyüme göstereceği yönünde hemfikir. IBM Türk Teknoloji Lideri Kıvanç Uslu, Türkiye BT pazar büyüklüğünün 2014 yılında 10 milyar dolar seviyesini aşacağını söylüyor.

5- ŞİRKETLERİN YOL HARİTASI
UZMANLIĞINI TAŞIYACAK

SAP, önümüzdeki yıllarda uzmanlıklarını farklı endüstrilerdeki kurumlara taşımaya öncelik vermeyi planlıyor. SAP Türkiye Satış Destek Direktörü Erdem Şekeroğlu, "Mobil uygulama, iş zekası ve büyük veri çözümlerimizi daha fazla kuruma ulaştıracağız. Aynı zamanda özel şirketlere sunduğumuz avantajları e-devlet uygulamaları kapsamında kamu kurumlarına da sunarak Türkiye e-dönüşüm projesine de destek vereceğiz” diyor.~
ENTEGRE YAKLAŞIM
Microsoft Türkiye Sunucu ve bulut Platformu Ürün Yöneticisi Kadir Şener, öngörülerini şöyle açıklıyor: "Veri merkezleri daha etkin ama daha modüler bir yapı kazanırken, internetin etkisiyle bilgi işlem hizmetlerinin kurum dışından verilmesi de ayrı bir iş modeli olarak gelişme gösteriyor.”
IBM’IN 4 ÖNCELİĞİ
IBM'in 2015 yol haritasında belirttiği 4 öncelik ve odak noktası var. Bunlar, akıllı bilgi işlem ve akıllı dünya, büyüyen pazarlarda yer almak, iş analitiği optimizasyonunu sağlamak ve bulut bilişime ağırlık vermek.
DENEYİME ODAKLANACAK
HP, önümüzdeki dönemde kullanıcı deneyimini daha fazla gündemine taşımak niyetinde. HP Türkiye Kişisel Sistemler ve Baskı Grubu Ülke Müdürü Ertuğ Ayık, "Müşterilerimizle temas kurmaya başladığımız kanalları da önümüzdeki yıllarda daha da artırmayı düşünüyoruz” diyor.
SÜRDÜRÜLEBİLİR LİDERLİK
Acer sağlıklı ve sürdürülebilir bir iş modeliyle pazar liderliğine oynamak istiyor. Şirket tablet tarafını da her geçen gün büyütmek peşinde. Acer Türkiye Ülke Müdürü Sinan Kender,"Bu segmentte A-markalı rekabette mevcut olmayan ürünlerle pazar payımızı artırmak istiyoruz” diye konuşuyor.

6- MEHMET NALBANTOĞLU / KOÇSİSTEM GENEL MÜDÜRÜ
YENİ ÜRÜNLER YOLDA
DIŞARIDAN HİZMETE İLGİ

Gartner'ın Ağustos 2012'de yayınladığı ve BT sektörünün yakın geleceğine ilişkin öngörülere yer verdiği raporuna göre, trendler şu eğilimler ışığında belirlenecek: Her geçen gün daha fazla kurumsal şirket, BT'yi üretmek yerine hizmet modeli ile işin profesyoneli şirketlerden almayı tercih ediyor, Kurumlar, dışardan destek aldığı şirketleri, iş ortaklıkları ve değer zinciri açısından değerlendiriyor, Müşteriler artık çözümleri parça parça değil, ihtiyaçlarını uçtan uca adresleyecek tek bir paket olarak satın almayı tercih ediyor.~
MOBİLİTE AKIMI
Bildiğiniz gibi "mobilite” günümüzün en önemli teknoloji akımlarından biri, "Internet of things” dediğimiz eğilim ile makinelerin kendi aralarında konuştuğu yeni bir dalga yaratıldı. Öyle ki mutfaktaki eşyalar ya da arabalarımız gibi bilgisayar dışı cihazlar da internete bağlı olacak, Bu yeni dalga ile beraber birçok yeni ürünün tüketicinin beğenisine sunulacağı dönemler yaşayacağız.
“YENİ BİR PAZAR OLUŞUYOR"
Bugün teknoloji sektöründeki şirketler ciddi bir değişim ve dönüşüm içinde. BT'de, "altyapı hizmetleri” olarak adlandırılan yeni bir pazar oluşuyor. Altyapı hizmetleri müşteriye ihtiyacına özel terzi işi çözümler sunuyor, BT sektöründeki değişimin özellikle bu alanda gerçekleşeceği öngörülüyor. Gartner'ın raporuna göre üreticiler her şeyden biraz yaparak değil, pazarın standartlaşmasıyla birlikte bir alanda uzmanlaşarak hayatta kalacak.

7-LİDERIN PEŞİNDEKİLER ARTIYOR

BT sektörünün oyuncu yapısına gelince. Pazarda birçok alt kırılımla birlikte oyuncu dağılımı da çeşitlilik gösteriyor. BT hizmetleri alanında 1 milyon TL üzerinde gelir elde eden, çoğunluğu yerli oyunculardan oluşan 50 şirket bulunuyor. Bu şirketlerden ilk 5’i pazarın yüzde 35’ini oluşturuyor. Donanım pazarında da IBM, HP ve Dell pazarın yüzde 80’ini kapsıyor. Bu kategoride cirosu 100 milyon doları aşan sadece 5-10 şirket yer alıyor. Sunucu işletim sistemi sektöründe Windows Server, pazarın neredeyse tamamına sahip. Bazı kategoriler ise oldukça bölünmüş bir yapıda. Örneğin veri merkezi, irili ufaklı çok sayıda oyuncunun yer aldığı bir kategori. PC ve tablet kategorisinde en büyük ilk üç oyuncu toplam pazarın yüzde 40’ını elinde tutuyor, En büyük ilk 10 oyuncu arasında da sadece 3 yerli oyuncu bulunuyor. HP Türkiye Kişisel Sistemler ve Baskı Grubu Ülke Müdürü Ertuğ Ayık, “Dünya çapındaki en yüksek rakamlara sahip ilk üç şirketin pazar paylarının toplamı yüzde 50-55’lerin üzerinde. Bu sıralamalar Türkiye’de çok çabuk değişebiliyor, Çünkü Türkiye’de pazar lideri olarak kalabilmek diğer bölgelere göre çok daha zor, Oyuncu sayısı oldukça fazla, şirketlerin pazar payları da birbirine çok yakın” diyor.

8- YENİ KATEGORİLER YÜKSELİYOR
Geçtiğimiz 5 yılda, BT sektörünün büyümesine yol açan kategorilerin başında “içerik hizmetleri” geliyor. Bu hizmetler, internet reklamcılığından isteğe bağlı video hizmetlerine, çevrimiçi oyunlardan e-haberciliğe ve müzik/edebiyat/sinema eserleri gibi entelektüel ürünlerin elektronik ortamda satışına kadar çok geniş bir yelpazeye yayılıyor. Turkcell Genel Müdür Yardımcısı Koray Öztürkler, “İçerik hizmetlerinin yanında mobil uygulamalar, bulut bilişim ve makineler arası iletişimi de geçtiğimiz 5 yılın BT yıldızları arasında gördük. Önümüzdeki dönemde bu alanlarda çok daha büyük açılımlar gerçekleşmesini bekleyebiliriz” diyor. Son yıllarda kurumsal yazılım tarafında kurumsal kaynak planlama (ERP), iş analitiği (BA), müşteri ilişkileri yönetimi (CRM), tedarik zinciri yönetimi (SCM) operasyon ve üretim uygulamaları (OMA) sektörün büyümesinde etkili oldu. IDC Türkiye’nin 2011 verilerine göre Türkiye’de ERP, geçtiğimiz yıl yüzde 43,7 ile en büyük pazar payına sahip olan alan, Bunu yüzde 17,6 ile BA, yüzde 16,1 ile CRM takip ediyor, Teknolojideki gelişim ve tüketici tercihlerindeki değişim beraberinde tablet bilgisayarlar ve akıllı telefonları da sektörün yıldızları haline getirdi.~

9- REKABETİN YENİ HARİTASI
IDC Türkiye’ye göre dünya BT sektörü 2020 yılına kadar yüzde 50 büyüyecek, Bu büyümenin yüzde 80’i ise mobil cihazlar, uygulamalar, bulut bilişim, büyük veri ve sosyal medya gibi alanlardan gelecek. Kategoriler bazında baktığımızda da her bir kategoride rekabet yeni iş alanlarına yönelecek. Türkiye Bilişim Vakfı (TBV), önümüzdeki dönemde akıllı telefon ve tabletlerin hem bireysel hem iş alanında daha yoğun kullanılacağını söylüyor. TBV Başkanı Faruk Eczacıbaşı, “Tabletin bilişim pazarındaki mevcut pazar payının yüzde 20 oranında artmasını öngörüyoruz, Önümüzdeki yıllarda rekabetin bu yönde artacağını düşünüyoruz” diye konuşuyor. IDC İstanbul Ofisi Analisti Aslı Koçkal da rekabette son durumu şöyle özetliyor: “PC talebinin tablet bilgisayarla kaymasını engellemek amacıyla tüm üreticiler hibrid ürünlere ağırlık verecek, Özellikle dizüstü bilgisayarda ekranı dönebilen, çıkabilen, dokunmatik ekran özellikli birçok farklı modeli 2013 içerisinde piyasada görebileceğiz.” Öte yandan BT pazarında bulut hizmetlerinin de şirketler tarafından daha yoğun kullanılması bekleniyor. IDC’nin Microsoft için yaptığı bir araştırmaya göre. 2015’e kadar bulut bilişimle ilgili açılacak iş pozisyon sayısı her yıl yüzde 26 artacak, Elektronik ticaret giderek ivme kazanacak. Mobilite yaygınlaşacak. SAP Türkiye Satış Destek Direktörü Erdem Şekeroğlu. “Önümüzdeki yıllarda bulut bilişim ve mobilite alanlarındaki ürün ve çözümlerin öne çıkacağını öngörüyoruz” diye konuşuyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz