İki taraflı büyüme formülü

Kodak, dijitalleşme trendini başta yakalamasına rağmen neden başarısız oldu? Netflix, rakibini geride bırakırken neyi farklı yaptı?

1 KASIM, 20170
Paylaş Tweet Paylaş
İki taraflı büyüme formülü


TEKNOLOJİDEKİ İKİLİ DÖNÜŞÜMLER

GOOGLE’I BÜYÜTEN ADIMLAR 
2001 yılının sonunda analistlerin çoğu hala Google’ın nasıl para kazanacağını çözemiyordu. Ancak Google, mükemmel bir reklam modeli yarattı. Reklamları araştırma terimleriyle eşleştirdi ve AdWords iş modeli de bu şekilde ortaya çıktı. Ardından Google diğer yayımcılardan reklam geliri kazanmak amacıyla AdSense’i yarattı. Bir dizi inovasyon şirketin gelirini ve reklamların akışını sağladı. Şirket, çeşitli dönüşümler gerçekleştirerek gelir modelini çok doğru şekilde kurguladı.
FACEBOOK’UN GENİŞLEME STRATEJİSİ Mark Zuckerberg, 2004’te ilk versiyonunu sunduğunda MySpace vardı ve pazar lideriydi. Zuckerberg, Facebook’u Harvard’da başlattı, ardından hızla büyüdü. Bugün ise geldiği noktaya bakın... Facebook bir ülke olsaydı muhtemelen en genişi olurdu. 2016’da 2 milyar kullanıcıya sahip oldu. Şirket uygulamayı diz üstü bilgisayarlardan cep telefonlarına geçirdi. Aynı zamanda Instagram, Whatsapp ve Oculus gibi şirketleri de bünyesine katarak büyümeye devam ediyor.
LINKEDIN’İ FARKLILAŞTIRAN MODEL LinkedIn ise bir diğer başarılı örnek. Facebook kişisel haberleri ve bebeğinizin son resimlerini yayınladığınız bir mecra olurken LinkedIn profesyonel olarak networkleşti. LinkedIn 2016’da 500 milyon aktif kullanıcıya sahip oldu. Çok çeşitli bir gelir modeli yarattı. Ardından Microsoft, LinkedIn’i 2016’da 26 milyar dolara satın aldı.



İKİLİ DÖNÜŞÜMÜN MATEMATİK FORMÜLÜ


Bu stratejinin püf noktası, yıkıcı değişimlerle baş edebilmek için ana işten asla vazgeçmeden onun yanına yeni özellikler eklemek ve yeni ihtiyaçları bu şekilde karşılamak. Şirketi böylece rekabette güçlü hale getirmek. İkili dönüşüme en yakışan simge ise matematikte değişimi de anlatan, Yunan alfabesinin deltası olurdu. İkili dönüşümü basit bir matematik formülü olarak yazarsak açılımını şöyle anlatmak doğru olur:
A+B+C= ▲
DÖNÜŞÜM A: 
Var olan işin verimliliğini maksimum seviyeye çekerek çekirdek işin sıçramasını sağlayın. Tıpkı Adobe’un yazılım paketleri satmaktan yazılımı bir hizmet olarak sunmaya geçişinde olduğu gibi...
DÖNÜŞÜM B: Ana işten vazgeçmeksizin farklı ve yeni bir büyüme mekanizması yaratın. Amazon’un e-ticaret markası olmasının yanı sıra dünyanın en büyük bulut bilişim hizmeti veren şirketi olması buna bir örnek.
YETENEKLER LİNKİ C: Çekirdek işinizi yiyip bitiren etkenlere yenik düşmeden değerli varlıklarınızı korumak için amansızca savaşın. Yani şirketinizin ana işinde taklit edilemez ürün ve hizmetlerini rekabet ortamında avantaj haline getirin. Onlardan destek alarak ve faydalanarak merkezdeki işi büyütün. İşte bu süreci tamamlayan şirketler, ikili dönüşümü başarmış oluyor ve günümüz rekabetinde asla geri kalmıyor.



KODAK DÖNÜŞÜM FIRSATINI NASIL KAÇIRDI?

ŞANS KAPISINA GELİYOR 
Genç mühendis Steve Sasson, dijital kameranın yaratıcısıydı ve Eastman Kodak için çalışmaya başladı. O dönemler Kodak, geleneksel fotoğraf filmi pazarına yön veren şirketti. Yüzde 80 pazar payı, yüzde 70 brüt kâr marjı vardı. Kodak, yeni teknoloji yatırımına ağırlık verdi. 1990 yılında ilk dijital kamerayı pazara sundu.
DİJİTAL ALANA GİRİLİYOR 2001’de fotoğraf paylaşım sitesi olan Ofoto’yu satın aldı ve “Anıları paylaşın, hayatı paylaşın” sloganını kullanmaya başladı. Bir süre sonra Ofoto’nun ismini değiştirdi ve Kodak Moments koydu. Sosyal networkleşme de yeni bir kategori yaratarak şirketi dönüştürmeye çalıştı. Burada insanlar resimler paylaşıyor, kişisel güncellemeler yapıyor, haberlere ve bilgilere ulaşabiliyordu.
BÜYÜME BAŞLIYOR 2010’da ise genç bir mühendis olan Kevin Systroom, sitenin bir ileri adıma taşınmasını sağladı. 2015’te Kodak Moments’ın milyonlarca kullanıcısı vardı. Bugün Kodak hala niş pazar olan film pazarına satış yapıyor ve şirketin merkez işi sosyal networkleşmeye kaymış durumda olabilirdi. Evet, tüm bunlar olabilirdi ancak olmadı.
HATALI SATIŞ KARARI Çünkü Kodak dijital kamera pazarına Ofoto’yu alarak girmişti. Ancak ana işini baskıya odaklı olarak kurdu. 2011’de de Ofoto işini sattı. Amerikan ikonunun yeteneği, parası ve bu dönüşümü yapacak öngörüsü vardı ancak yapamadı.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.