Biz bu makalede ürünün müşterilerin değer verdiği özelliklere
dönüştürülmesini mümkün kılabilecek ve faaliyetler, pazarlama, ürün
geliştirme gibi tarihsel olarak ayrı silolar halinde duran gruplar
arasındaki asırlık uçurumların kapatılmasına yardımcı olacak
ilerlemelerin altını çizeceğiz.
Hizmetlere yalınlık girince
Yalınlığın işlevsel prensipleri ilk defa eskiden fabrika tarzı
özelliklere sahip olmadıklarını zanneden hizmet endüstrilerine
uygulanmıştı. Yalınlığın hizmetlere ilk girdiği sıralar Quarterly’den
alıntılanan aşağıdaki örnekleri dikkate alalım:
Perakende bankacılık
Bir montaj hattından çok da farklı olmayan fiziksel bir süreç olduğundan
kağıt çeklerle ve kredi kartı slipleriy-le başa çıkmak için kolaylıkla
yalın-imalat tekniklerinden faydalanılabilir. Etkileri de dramatik
boyutlarda olabilir: Bir banka çekleri kendi sistemi içinde ne kadar
hızlı döndürebilirse, kendi fonlarını o kadar hızlı geri alabilir ve
yatırılmış sermayesi üzerinden çok daha iyi getiriler sağlayabilir.
Devereaux A. Clifford, Anthony R. Goland, and John Hall, “İlk Ulusal
Toyota," McKinsey Quarterly, Kasım 1998, mckinsey.com.
Hastaneler
Elbette ki bir hastane bir otomobil fabrikası değildir ve insanlar da,
özellikle hasta olanlar, araba parçalarından daha az öngörülebilir
varlıklardır. Buna rağmen genellikle büyük imalatçılara kıyasla açık ara
farkla çok daha az sayıda farklı evreye sahip olan hastaneler kendi
değişkenliklerini sıklıkla büyük ölçüde azaltabilir. Paul D. Mango ve
Louis A. Shapiro, “Hastaneler kendi faaliyetlerini ciddiye alıyorlar,"
McKinsey Quarterly, Mayıs 2001, mckinsey.com.