Sürdürülebilirlik hedeflerinde ne var?

Green Business, şirketlerin sürdürülebilirlik ajandasında yer alan 2014 hedeflerini sordu.

25.05.2014 20:38:090
Paylaş Tweet Paylaş
Sürdürülebilirlik hedeflerinde ne var?
Sürdürülebilirlik uzun zamandır şirketlerin ajandasında yer alıyor. Pek çoğu, uzun yılları kapsayan bir hareket planı da hazırlamış durumda. Bu planlarda 2014'e de önemli görevler düşüyor. Örneğin Garanti Bankası, 2014'te daha fazla hizmet noktasını yeşil ofise dönüştürmeyi planlıyor. Carrefoursa, karbon salımını 12 milyon kg azaltmayı hedefliyor. İşte 15 şirketin, sürdürülebilirlikte 2014 hedefleri...

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Türkiye’nin önde gelen şirketleri, son yıllarda sürdürülebilirlik konusunu ajandalarının ilk sıralarına koymuştu. Daha az enerji ve su tüketmek, karbon salımını düşürmek, üretim süreçlerinde kaynak kullanımını minimuma indirmek, geri dönüşüm odaklılığı esas alarak hareket etmek artık neredeyse bütün şirketlerin ajandalarında yer alıyor.

Orta ve uzun vadede sürdürülebilirliğe yönelik pek çok hareket planında bu başlıklar detaylarıyla ele alınıyor. Peki bu planlarda, 2014 yılında yapılması gereken neler var? 2014 planlarına bakıldığında şirketlerin gündeminde sürdürülebilirliğe yönelik ciddi hedefler olduğunu görüyoruz.

Örneğin otomotiv şirketleri, yeni teknolojilerle boya tüketimini azaltarak, karbon ayak izlerini de küçültme planları yapıyor. Tekstil sektöründe özellikle suyun yüzde 70’lere varan oranlarda geri kazanımı odaklı çok sayıda projeye devreye alınmış durumda.

İlaç ve finans gibi sektörler ise yeşil bina konseptine odaklanıyor. Bina işletim sistemi kaynaklı verimlilik çalışmalarını yürütüyorlar. Green Business, şirketlerin sürdürülebilirlik ajandasında yer alan 2014 hedeflerini sordu. işte yanıtlar...~
AZ KAYNAKLA FAZLA ÜRETİM
3M için sürdürülebilirlik her alanda iş felsefesinde birinci derecede önem taşıyor. Şirket ekonomik, sosyal ve çevresel sürdürülebilirliği destekliyor. 3M Türkiye Kurumsal Pazarlama, iletişim ve Stratejik Planlama Direktörü Nihan Civelek, “Temel sürdürülebilirlik amaçlarımız çevreye bıraktığımız izi yönetmek, müşterilerimiz ve toplum için çevresel ve sosyal sorunların üstesinden gelen çözümler geliştirmek, ürünlerimizin yaşam döngüsü boyunca güvenli olmasını temin etmek ve sağlıklı ve güvenli bir çalışma ortamını kalıcı hale getirmek” diyor. Şirket, bu yıl doğadaki ayak izini azaltmak için yıllar içinde edindiği deneyimi daha da ileri götürmek niyetinde.

Hedefi, 2015  yılına kadar uçucu hava emisyonlarını yüzde 15 ve katı atıklarını da yüzde 10 oranında azaltmak. Barilla “en az kaynakla en yüksek üretimi sağlamak” peşinde. Barilla Türkiye Genel Müdürü Güneş Karababa, bu hedefte önemli yol aldıklarını söylüyor. Son 5 yılda üretimlerini yüzde 21 artırırken su tüketimlerini yüzde 36, enerji tüketimlerini de yüzde 11 azalttıklarını paylaşıyor.

“2014 yılında da bu trendi sürdürme amacındayız. Üretimimizi yüzde 5’e yakın artırırken 1 ton ürün başına karbon emisyonumuzu 221 kiloya, su tüketimimizi de 0,9 metreküpün altına çekmeyi hedefliyoruz. Ambalaj atıklarımızın toplanmasındaki hedeflerimiz de 475 ton plastik ve 306 ton kağıt” diye konuşuyor.

KARBON SALIMI AZALIYOR
CarrefourSA ürün ve faaliyetlerinde çevreci, duyarlı ve sorumlu bir duruş sergilemeyi önemsiyor. Marketlerinde karbondioksit salımını ve enerji tüketimini azaltma çalışmaları yapıyor. CarrefourSA Yatırım ve inşaat Direktörü Onur Ehliz, tüm marketlerde endüstriyel soğutma, iklimlendirme ve aydınlatma sistemlerinde yapılan tasarruf odaklı optimizasyon çalışmaları sonucunda yıllık 18,5 milyon kilovat/saatin üzerinde enerji tasarrufu sağladıklarını söylüyor.~
Bu yılki hedeflerini de şöyle paylaşıyor: “Yıl içinde alınan tasarruf tedbirleri doğrultusunda karbon salımımızı geçen yıl olduğu gibi 12 milyon kilo azaltmayı hedefliyoruz. Bu yıl açmayı hedeflediğimiz, 100 yeni marketimizde de enerji tasarruflu elektrik armatürleri ve soğutucu dolaplar kullanacağız.”

Eczacıbaşı Topluluğu’nda sürdürülebilirliğe bütünsel bir bakış açısıyla yaklaşarak ekonomik, sosyal ve çevresel sürdürülebilirlik uygulamalarını yaşama geçiriyor. Topluluğun 2014 yılı planlarında, enerji ve su tüketimiyle karbon salımı azaltımı hedefleri var.

Eczacıbaşı Kurumsal iletişim ve Sürdürülebilir Kalkınma Grup Başkanı Okşan Atilla Sanön, “20142016 yılları arasında Türkiye’deki üretim tesislerinde ton başına enerji ve su tüketimini ve karbon salımını yüzde 4 oranında azaltmayı planlıyoruz” diyor.

YENİDEN KULLANILABİLİRLİK
Goodyear’in çevreye olumsuz etkileri azaltmak için temel stratejisi, kullanılan malzemelerin optimize edilmesiyle başlıyor. Şirketin temel araştırma ve geliştirme faaliyetleri, yenilenebilir malzemeler ve malzeme azaltma, yeniden kullanılabilirlik ve geri dönüşüm üzerine odaklanmış durumda.

Goodyear Adapazarı Üretim Müdürü Ömer Tezgörücü, bu yıl hedeflerinin, karbon ayak izi, su tüketimi ve enerji alanlarında yaklaşık yüzde 3 iyileşme sağlamak olduğunu söylüyor. 2014 yılında Türk Pirelli’nin sürdürülebilirlik alanındaki temel hedefleri ise yeşil performans ürün serisinin daha da geliştirilmesini ve doğal kaynakların tüketiminin azaltılmasını sağlamak.

Türk Pirelli CEO’su Mete Ekin, “Daha güvenli ve çevre dostu bir sürüş için her yıl premium segment gelirlerinin yüzde 7’sini AR-GE’ye ayıran Pirelli, 2015 yılında karbon emisyonlarının yüzde 15 su tüketiminin ise yüzde 70 oranında azaltılmasını hedefliyor” diyor.~
Mercedes-Benz Türk Hoşdere Otobüs Fabrikası’nda 2014 yılı için ana hedeflerden biri, akredite çevre laboratuvarını iş ergonomisini de göz önüne alarak başka bir lokasyona taşımak. Şirket yetkilileri, “Bunun dışında çevre laboratuvarımızın TS/EN ISO /ICE 17025 ve ‘Çevre Yönetim Sistemi’mizin TS EN ISO 14001 sertifikasyonlarını sürdürmeye devam edeceğiz. Ayrıca bu yıl odaklanacağımız çalışmalar arasında hammadde ve uçucu organik bileşenlerin azaltılması var” diye konuşuyor.

VERİMLİLİĞİ 3'E KATLAMAK
Henkel’in sürdürülebilirlik stratejisinin odağında ‘daha az tüketerek, daha fazla elde etmek’ ve ‘verimliliği 3’e katlamak’ yer alıyor. Türk Henkel Yürütme Kurulu Başkanı Hasan Alemdar bunu, müşteriler, içinde yaşadığımız toplum ve şirketler için daha çok katma değer üretip ekolojik ayak izini azaltarak gerçekleştireceklerini söylüyor. Ulaşmak istedikleri noktayı da şöyle açıklıyor:

“Odak noktalarımız olan enerji, su ve atıkta 2015’e kadar üretilen birim başına yüzde 15 daha azalma hedefliyoruz. Aynı zamanda üretilen birim başına net satışları yüzde 10 artırarak daha fazla katma değer yaratmayı amaçlıyoruz. Uzun vadede ‘sıfır iş kazası’ hedefimize ulaşmak için kaza oranını yüzde 20 daha azaltmak niyetindeyiz.”

Yeşim Tekstil de üretirken tüketimi azaltmak peşinde. Şirketin su ve enerji tasarrufu konusunda birden fazla projesi var. Boyama makinesinde düşük flote ile boyama projesi, yıkama prosesinde su ve kimyasal yerine ozon kullanımı projesi, polyester ve pamuklu susuz boyama projesi bu projeler arasında yer alıyor.

Bu projeleri özellikle en çok enerjinin tüketildiği boyahane bölümlerinde yürüttüklerini belirten Yeşim Tekstil Yalın, Kalite, İK ve Sosyal Uygunluk Müdürü Tunç Aydoğan, ‘Yürüttüğümüz projelerle ön terbiye işlemlerinde yılda yüzde 30-35 su, yüzde 20-25 enerji, boyama işlemlerinde ise yüzde 30 su, yüzde 25 enerji tasarrufu yapmayı hedefliyoruz” diyor.~
GERİ DÖNÜŞÜM YATIRIMLARI
Novartis doğal kaynakları koruma ve çevresel etkini sınırlama konusunda çalışmalar yürütüyor. 2013 yılında yenilenebilir enerji kullanılarak karbondioksit emisyonlarını yüzde 43 azaltan şirket, 2014 yılında ise bu oranı yüzde 63’e çıkarmayı hedefliyor. Novartis Türkiye Farmasötik Operasyonlar Direktörü Necdet Kuruoğlu, bu yıl enerjinin verimli kullanılması ve tasarrufu ile ilgili projeleri bulunduğunu belirtiyor.

“Örneğin, merkezi atık ısı geri kazanım sistemi, ofis ve depo alanlarında mevcut aydınlatma armatürlerinde LED aydınlatma sistemleri dönüşüm yatırımı planlanıyor” diyor. Roche, 2014 yılında ISO 50001 Enerji Yönetim Sistemi doğrultusunda Bina Enerji Takımı ile enerji verimliliği sağlayacak projelere odaklanacak.

2009 yılına göre toplam enerji tüketimlerini yüzde 35 oranında azaltmayı başardıklarını belirten Roche Türkiye yetkilileri, 2014’teki hedeflerinin bu oranı yüzde 1,5 daha iyileştirmek olacağını ifade ediyor. “Araç filomuzun yüzde 65’ini 2014 yılında yenileyeceğiz ve yeni araç modelimizin belirlenmesinde enerji verimli araç modeli öncelikli tercihimiz olacak” diyor.

Polisan Holding ise bu yıl her birim ürün için kullandığı doğal kaynak kullanım miktarını yüzde 5 azaltmayı planlıyor. Polisan Holding icra Kurulu Üyesi ve CEO’su Erol Mizrahi, “Polisan Holding olarak şirketlerimizde her yıl kurumsal karbon ayak izini hesaplayarak bu sayede azaltım tedbirleri geliştireceğiz” diye konuşuyor.~
ARZU AKSOY BİLGEN BASF TÜRKİYE,
ORTADOĞU VE KUZEY AFRİKA BÖLGESİ, KURUMSAL İLETİŞİM VE KAMU İLİŞKİLERİ DİREKTÖRÜ
"SUYU YARI YARIYA AZALTACAĞIZ"
İDDİALI HEDEFLER

Dünyanın lider kimya şirketi BASF olarak tüm operasyonel süreçlerimizi. "Sürdürülebilir bir gelecek için kimya yaratıyoruz" vizyonu ışığında devam ettiriyoruz. Çevre ve sağlığın korunması, iş güvenliği konusunda kendimize sürekli hırslı hedefler belirliyoruz.

Bu konuya bakış açımız uzun vadeli. 2020 yılı için yeni ve iddialı bir iklim koruma hedefi belirledik. Ölçümlediğimiz karbon ayak izi değerlerimiz, şirketimizin üretimdeki karbon emisyonlarını önemli ölçüde azalttığını gösteriyor.

EMİSYON AZALACAK
 2002 yılından beri satılan ürünlerin metrik tonu başına emisyonlar yaklaşık yüzde 32 düşüş gösterdi. 2020 yılı hedefimiz ise yüzde 40. 2020 yılı itibarıyla satılan ürünlerin tonu başına global sera gazı emisyonlarını 2002 yılına oranla yüzde 40 oranında azaltmayı hedefliyoruz.

Bu hedef doğrultusunda çalışmalarımıza hız kesmeden devam ediyoruz. Diğer yandan 2020 yılı itibarıyla üretim için kullanılan mevcut içme suyu miktarını, 2010 yılına oranla yarı yarıya azaltmayı planlıyoruz.~
EBRU ŞENEL ERİM  
UNILEVER TÜRKİYE DIŞ İLİŞKİLER DİREKTÖRÜ
"PLAN KAPSAMINDA ÇALIŞMALARIMIZ SÜRÜYOR"

STRATEJİNİN TEMELİ
Unilever olarak Hayata Değer Katan Markalar adlı yeni pazarlama stratejimizi hayata geçirdik. Bu stratejimiz, sosyal, çevresel ve ekonomik ilerlemeyi, marka gelişiminin kalbine yerleştiriyor. Unilever Sürdürülebilir Yaşam Planı'nı pazara sunduğumuz her markaya entegre etmemiz anlamına geliyor.

Bu pazarlama stratejisi 3 temel üzerinde yükseliyor: 'İnsan' olgusunu birinci planda tutmak, 'marka sevgisi' geliştirmek ve markaların içindeki 'sihri' ortaya çıkarmak. Bu stratejiyle Unilever ile tüketici arasında daha açık bir bağlantı kurmaya başladık.

NELER YAPACAĞIZ?
Sürdürülebilir yaşamı yaygınlaştırarak gelecek nesillere sürdürülebilir bir büyüme sunmayı hedefliyoruz. 2014 yılında da 2020'ye kadar gerçekleştirmeyi taahhüt ettiğimiz Unilever Sürdürülebilir Yaşam Planı kapsamında, işimizi büyütürken ürünlerimizin çevresel etkilerini yarı yarıya azaltmayı, 1 milyardan fazla insanın sağlık ve esenliklerini artırmak için harekete geçmesine yardımcı olmayı, tarımsal hammaddelerimizin yüzde 100'ünü sürdürülebilir bir şekilde tedarik etmeyi planlıyoruz.

EBRU DİLDAR EDİN
GARANTİ BANKASI GENEL MÜD. YARDIMCISI
”TÜM OFİSLER ÇEVRE DOSTU OLACAK"
KAT EDİLEN YOL

Geçtiğimiz 3 yıl içerisinde özellikle çevresel performansımıza odaklandık. Örneğin 2013 yılında ISO14001 ile belgelendirilen Çevre Yönetim Sistemi'ne dahil hizmet noktası sayımızı tam 10 kat artırarak 260'a çıkardık.~
Bu sayede Türk bankacılık L sektöründe Çevre Yönetim Sistemi'ni en geniş kapsamda ve en fazla lokasyonda kuran banka unvanına kavuştuk. Hedefimiz, 2014 yılında bu sayıyı 600'ün üzerine çıkarmak ve birkaç yıl içinde Garanti Bankası'nın tüm ofislerini çevre dostu hale getirmek.

ENERJİ TÜKETİMİ AZALIYOR
Hizmet sektöründe faaliyet göstermemiz nedeniyle karbon ayak izimizin yüzde 86'sını, elektrik ve ısınma amaçlı enerji tüketimi oluşturuyor. Bunun için aldığımız pek çok önlem var.

Örneğin yenilenen hizmet noktalarımızın aydınlatmasında ve reklam panolarında LED kullanımına geçiyoruz. Klimaların enerji sarfiyatı açısından taşıdığı önem nedeniyle eskilerini yüzde 40 daha verimli cihazlarla değiştiriyoruz. Bu uygulamalara 2014 yılında da devam edeceğiz.


Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz