Girişim

TEKNOLOJİ GİRİŞİMCİLERE ÖZEL BİLGİ PENCERESİ Teknolojiyi doğru ve etkin kullanmak rekabet avantajı sağlıyor. Yine de özellikle küçük ölçekli işletmelerin teknoloji konusunda oldukça geride oldu...

1.07.2005 03:00:000
Paylaş Tweet Paylaş

TEKNOLOJİ

GİRİŞİMCİLERE ÖZEL BİLGİ PENCERESİ

Teknolojiyi doğru ve etkin kullanmak rekabet avantajı sağlıyor. Yine de özellikle küçük ölçekli işletmelerin teknoloji konusunda oldukça geride oldukları bir gerçek. Bu amaçla özellikle BT sektörünün büyük oyuncuları büyük çaba sarf ediyor. Microsoft Türkiye de, Avea ve Garanti Bankası ile birlikte Microsoft Girişimci Penceresi uygulamasını hayata geçirerek bu potansiyeli geliştirmeyi hedefliyor. Bu ürünle küçük ölçekli işletmelerin günlük ihtiyacı olan tüm bilgiler MSN gibi bir mesaj penceresinde, ihtiyaca yönelik ve kişiselleştirilebilir şekilde sunuluyor. Ürünün küçük ölçekli işletmelere faydalarıyla ilgili Microsoft Türkiye Küçük Ölçekli İşletmeler Satış Müdürü Göktuğ Oğuz’la konuştum:

ÜRÜNÜN AMACI NE? Bu ürünle internette dağınık olarak bulunan her türlü haberi şirketlerin masaüstlerine getirmeyi hedefledik. Amacımız Microsoft olarak girişimcilere, KOBİ'lere, ihtiyacı olan servis ve hizmetleri götürebilmek. Bu sayede teknolojiyi de kullanmaları için bahane yaratmış olacağız. Sonuçta bu bilgilere kolayca erişebilmeleri için yazılımı, interneti ve bilgisayarı kullanmaları gerekiyor.

NE TÜR AVANTAJLAR SUNUYOR? Bu ürün internette dağınık olarak bulunan bilgileri kendi profillerine uygun olarak süzüp önlerine getiriyor. Etraflarında kendileri için uygun olan fırsatları, araçları, servisleri bir arada görmelerini sağlıyor. En azından anlık Dolar kuru, hava durumu, haberler (ekonomi haberleri), kredi hesaplama araçları gibi servisleri her an önlerinde bulunuyor. Yapmaya devam ettiğimiz iş ortaklıkları ile daha da yeni servisleri ve hizmetleri götürüyor olacağız.

REKABETE NE FAYDASI  VAR? Bilgi çağındayız. Eğer bilgiye sahipseniz ve onu yönetebiliyorsanız zaten rakiplerinizden bir adım öndesiniz demektir. Microsoft olarak bu uygulama ile bilgi ve servise kolay, hızlı ve direkt erişimi sağlamaya çalışıyoruz. Bu uygulama ile şirketler sadece ihtiyaç duydukları bilgiye sahip oluyorlar. Rakiplerinden önce ya da en azından aynı anda bu bilgi avantajına sahip olmaları da onları bir adım öne taşıyor.

KOBİ’LER NASIL FAYDALANABİLİR? Girişimci Penceresinden yararlanabilmek için www.girisimcipenceresi.com adresinde hemen üstlerde görecekleri linkten yazılımı indirmeleri ve makinelerine kurmaları gerekli. Kurulum sırasında karsılarına çıkacak bir pencereye profil bilgileri girmeleri gerekiyor. Burada girecekleri doğru bilgiler, kendilerinin de doğru ve kendilerine uygun bilgileri almalarını sağlayacak.

İLGİNÇ FİKİRLER

KİŞİYE ÖZEL AYAKKABI ÜRETİMİ SATIŞLARI ARTIRDI

Artık niş alan pek kalmadı. Bu nedenle iyi bir fikirle girişimde bulunmak giderek zorlaşıyor. İş süreçlerinde farklılık yaratarak aynı fikirlerin bir adım öne geçmesi sağlanıyor. Yine de yaratıcı ve farklı fikirlerle ilerlemesini sürdüren örnekler de yok değil. Antrepo A.Ş de bu şirketlerden biri. 2005 yılında 1 trilyon TL ile kurulan şirket, farklı bir fikri hayata geçirmesiyle dikkat çekiyor. Aslında şirket kurucusu Cem Kubilay Cabani Shoes adıyla 15 yıldır ayakkabı sektöründe faaliyet gösteriyor. Fakat kişiye özel ayakkabı tasarımı gibi farklı bir fikirle piyasada yer almaya karar verince, şirket ismini de yenilemeyi düşünmüş. Bu farklı fikrin hayata nasıl geçtiğini ve kısa sürede aldığı başarılı sonuçları Kubilay’a sordum:

YAŞANABİLİR MAĞAZA KONSEPTİ YARATTIK Birincisi mağaza konseptimizin farklı olması gerektiğini düşündük. Bu nedenle oluşum aşamasında Amerika ve Avrupa’daki tüm lüks mağazalar ziyaret edip araştırdık. Mağazanın, keyifli alışveriş yapılabilen ve birçok ihtiyaca karşılık veren bir alan olabilmesi için, mini basketbol sahası, Playstation kabinleri, 2 cafe, kitaplık, lostra hizmeti, otoparkı olan bir mağaza oluşturduk. İç mekanın ferah ve sade olmasına özen gösterdik. Bunun için de ünlü   mimar  Ebru Köksal ile çalıştık.

MÜŞTERİLERİN TALEPLERİNİ DİKKATE ALDIK Kişiye özel ayakkabı fikri ise yeni mağazamızın açılışıyla ortaya çıktı.Özellikle bayan müşterilerimizin değişik taleplerinin bize ulaşmasıyla başladı. Mevcut olan ürünlerde kendine hitap eden ürün bulamayan müşterilerimiz olduğunu gözlemledik. Örneğin ayakkabıdaki pulların yerine boncuklar olsa daha iyi olur diyen müşterimiz için ne yapabiliriz diye düşündük. İstekler doğrultusunda, hali hazırda mağazada satılan,ürettiğimiz ayakkabılar üzerinde oynadık. 

SATIŞLARIMIZ YÜZDE 20 ARTTI Bir bayan müşterimiz çok sevdiği ve çok rahat ettiği eski bir çizmesini getirdi, onun için aynı model çizmeden 7 ayrı renk yaptık. Bu hizmet için bir tasarım ekibi ve tasarım atölyesi kurduk. Antrepo mağazamız bu değişiklik ile satışlarını yüzde 20 arttırdı Bu çalışmayı müşterilerimizi mağazamızdan mutlu uğurlayabilmek için başlamıştık, başardığımızı da düşünüyorum. Henüz yıllık ciromuz çıkmadı. Ama satışlarımızdan çok memnunuz, aylık 250-500 milyon YTL ciro yapıyoruz.

TOPTAN SATIŞ DA YAPIYORUZ Biz ayakkabı sektöründe aslında 15 yıldır varız. Mağazacılık konusunda tecrübeli olduğumuz için yeni işimizde herhangi bir zorluk yaşamadık. Perakende ve toptan ayakkabı almak isteyenleri aynı adreste bulunduran Antrepo 5+5 uygulaması sektöre yeni bir soluk getirdi. 5 çift ayakkabı alana uygulanan indirim kendi mağazasına toptan ürün almayı düşünen müşterilerimizin de ilgisini çekti.

UYGUN FİYATLI ÜRÜNLER SUNUYORUZ Ayrıca indim mağazacılığını da yürütüyoruz. Puma, Nike, Converse, Adidas ve Guess gibi saygın markaların yeni koleksiyonlarının tamamını, daha uygun fiyatlara Antrepo’dan almak mümkün. Mağazamızın şehir dışında olması nedeniyle işletme giderlerimiz minimumda, bu sayede kaliteli ürün ve hizmetleri daha uygun fiyata müşteri ile buluşturabiliyoruz. Anadolu Yakası’na da bir Antrepo açmak istiyoruz, daha sonra Ankara, İzmir, Bursa başta olmak üzere birçok ile de Antrepo açmayı arzu ediyoruz.

BAŞARI ÖYKÜSÜ

ELAZIĞLU ÇİĞKÖFTECİ NASIL ULUSAL MARKA OLDU?

hedÇiğ köfte doğunun en geleneksel yemeklerinden birisidir. Restoranların çoğunda bulunan bu ürünü, tek başına satarak başarı yakalamak imkansız diye düşünebilirsiniz. Fakat bunu başaran, üstelik sadece bu ürene odaklanarak markalaşan Elazığlı Ahmet Usta bunu başarmış bir örnek. İstanbul’un önemli semtlerinde 9 farklı şube açan Ahmet Usta’nın öyküsü aslında bilindik. Yine de sonuçları diğer örneklere göre oldukça farklı. Elazığ’da tornacı çıraklığı yapan Ahmet Usta, 1994 yılında İstanbul’a geliyor. Bir süre değişik sektörlerde çeşitli işlerle ilgilendikten sonra kendi işini yapmaya karar veriyor. 600 milyon TL’ye bir Anadol kamyonet alarak E5 karayolunun Avcılar tarafında çiğköfte satmaya başlıyor. Kısa sürede ismi duyuluyor ve Anadol kamyonetin önünde İstanbul’un değişik semtlerinden gelen insanlar kuyruk oluşturmaya başlıyor. Bir süre sonra kamyonetin yetersiz kalması nedeniyle, 1999 Avcılar’ın en işlek yerinde, işyeri kiralarının ucuzlamasıyla ilk dükkanını açıyor. 5 yılh gibi kısa bir sürede yeni şubeleri bünyesine katan Ahmet Usta’nın şubeleri bugün Avcılar, Etiler, Fındıkzade, Kozyatağı, Zeytinburnu, Büyükçekmece, Firuzköy ve İzmit gibi yerlerin işlek yerlerinde yer alıyor. AhmetUsta önümüzdeki dönemde şube sayısını 30’a çıkarmayı hedeflediklerini söylüyor. Yıllık üretim kapasitelerinin 100 tonu bulduğunu belirtiyor. 10 yıl gibi kısa bir sürede çiğ köfte gibi bir ürünü endüstri haline dönüştürdüğünü belirtiyor. Yıllık cirosunun 400 milyar TL tutarında olduğuna değinen Ahmet Usta sözlerini şöyle sürdürüyor: “Çiğköfte belirli standartları ve bozulma süresi olan bir ürün. Bu nedenle aslında büyük risk taşıyor. Biz çiğköfteyi bir endüstri haline getirdik. Bu iş tamamen hijyenik bir ortamda, yüksek kapasiteli üretim tesislerimizde yapılıyor. Ayrıca çiğköftenin formülü sadece benim tarafımdan biliniyor. Elazığlı Çiğköfte’nin bir diğer özelliği ise yine formülü sadece benim tarafından bilinen sosta sakladır. Normalde 1,5 saat taze kalabilen çiğköfte, gizli formülü sayesinde 1 hafta taze kalabiliyor. Elazığlı Çiğköfteci Ahmet Usta’yı başarılı ve farklı kılan özelliklerin başında da HACCP ve ISO 9001:2000 belgelerinin bulunması geliyor. Böylece kendi  sektörümüzde bir ilki gerçekleştirmiş bulunuyoruz. Hijyen ve kalite standartlarımızın uluslararası arenada kabul görmesi markamız açısından oldukça önemli.”

YÖNETİM

MAİL’LE MÜŞTERİYİ ELDE TUTMA TAKTİKLERİ

Kim Gordon, küçük ve orta ölçekli şirketlere 26 yıldır girişimcilik konusunda danışmanlık veriyor. Bu alanda pek çok kitabı ve makalesi var. Şirketlere pazarlama koçluğu da yapan Gordon’a göre girişimcilerin başarılı bir iş fikrini hayata geçirmesi için müşteri ilişkilerinin sağlam olması gerekiyor. Bunun için ise çok fazla para harcamaya gerek yok. Basit bir mail programı oluşturarak müşterileri elde tutmak ve bu müşterilere daha fazla ürün satmak mümkün. Gordon bu konuda girişimcilere şu önerilerde bulunuyor:

VERİ TABANI OLUŞTURUN: Yeni müşteri bulmanın maliyeti eski müşteriyi bulmaktan 5 kat daha fazla. Bu nedenle mevcut müşteri üstüne yoğunlaşmak gerekiyor. Bunun için müşterilerin veri tabanını oluşturmak şart. Bu sayede mevcut müşteri hakkında detaylı bilgi edinmek mümkün olabilir.

SATIŞ ANINDA BİLGİ TOPLAYIN Müşteri veri tabanını oluşturmak için ürün satış anının kullanılması faydalı olacaktır. Bunun dışında insanların sizin sorularınıza yanıt vermesini sağlamanız oldukça zor. Eğer internet üzerinden satış yapıyorsanız işiniz çok daha da kolay. Satış sırasında doldurulacak bilgileri, sizin için gerekli olan birkaç tanesini daha eklemeniz yeterli olacaktır.

İLETİŞİM YÖNETİMİ ÖNEMLİ Fakat fiziksel satışta, mail adreslerini toplamak için satış anında bir ödül vermek iyi fikir olabilir. Bu sayede müşteriye sizin için ayırdığı vaktinin karşılığını da vermiş olursunuz. Daha sonra ise iyi bir iletişim yönetimi ile topladığınız mail adreslerini kullanmanız gerekir. Bunun için ise mail’in içeriği detaylı planlanmalı. Yoksa müşteri tarafından dikkate alınmama riski olabilir.

DOĞRU MESAJI GÖNDERİN: Bu nedenle e-mail yoluyla pazarlama yapan şirketlerin yumuşak iletişim taktikleri kullanması son derece önemli. Bunun için mail’de şirketle ilgili ilgi çekici bir haber göndermek faydalı olabilir. Burada önemli ve zor olan ise e-mail’de ele alınacak konunun müşterinin ilgi alanı içinde olmasını sağlamak. Bunun için de yine satın alma anında toplanan bilgilerden yararlanılabilir.

UZMANLIĞINIZI BELİRTİN Gönderilen mail’lerde şirketinizin konusunda uzman olduğunu belirten anlatımlar olmalı. Aynı zamanda e-mail’in isminin de ilgi çekici olması gerekir. Yoksa alan kişi tarafından spam gibi algılanabilir. Bütün bunları başarıyla yapabilirseniz yeni bir pazarlama aracına kavuşmuş olursunuz. Üstelik oldukça düşük maliyete.

FIRSATLAR

T-KART’LA TİCARET KOLAYLAŞIYOR 

T-Kart Dışbank’ın KOBİ’lere sunduğu en yeni ürünlerden bir tanesi. T Kart tahsilat ve ödeme konusunda şirketlere pek çok kolaylık sağlıyor. Tedarikçi şirketlere tahsilat garantisi verirken, kredi limiti sayesinde de kart sahiplerinin alışverişlerini nakit sıkıntısı yaşamadan yapmalarını sağlıyor. Bunun yanında T Kart müşterilerine esnek limit dağılımı, puanlarla bedava alışveriş, özel müşterilere ek limit gibi farklı hizmetler de sunuluyor.

2003 yılından bu yana T Kart’ı işletmesinde kullanan Garden Doğa A.Ş sahibi Hasan Yıldırım, kartın nakit kullanımına gerek bırakmamasının en büyük avantaj olduğunu söylüyor. Restoran ve bar işleten Yıldırım, kartı kullanmaya başladıktan sonra ödeme planlarını daha rahat yapmaya başladıklarını belirtiyor. “Kimi zaman büyük alımlar yaptığınızda hesap bakiyeniz yetersiz kalabiliyor” diyen Yıldırım, T Kart’ın otomatik kredi limiti sayesinde ödeme yapabildiklerine de dikkat çekiyor.

Yıldırım sözlerini şöyle sürdürüyor: “Ayrıca T Kart ile hesaplarımızdaki nakit ile peşin alışveriş yapabiliyoruz. Bu sayede ödemelerimizde gecikmiyoruz. Birçok açıdan T Kart hayatımızı kolaylaştırıyor diyebiliriz. Alkollü bir yer işlettiğimiz için bizim için öncelikli alımlarımızı alkollü içkiler oluşturuyor. Alkollü içki alımlarında ödemelerimizi nakit yerinde T Kart ile yapıyoruz. Böylece nakit para bizim cebimizde kalabiliyor. Restoran işinde de nakit para oldukça önemli. Nakit akışımızı böyle düzenlerken ödemelerimizi de planlamış oluyoruz.”

SUDAN YATIRIM BEKLİYOR

KOSGEB’in ülkeler raporuna göre son dönemde Afrika kıtasında en geniş topraklara sahip olan Sudan’da önemli yatırım açığı var. Bu Pazar, özellikle planlanan tarım ve enerji sektörleri ile sınai alandaki çeşitli altyapı projelerinin gerçekleştirilmesine yönelik Türk girişimcilerine büyük fırsatlar sunuyor. Finansman sorunu olan Sudan Hükümeti uygun finansman koşulları ile gelecek bütün şirketlere kapılarını açıyor.
Sudan, hızla büyümeye başlayan ekonomik ve ticari faaliyetlerini idame ettirmek için birçok mala ve yatırıma da ihtiyaç duyuyor. Ülkede bu malların üretimi ve sanayisi olmadığından bu ihtiyaçlar, Türkiye gibi ülkelerden ithalat yoluyla karşılanmaya çalışılıyor.

Sudan’da yapılacak yatırımlara sağlanan teşvikler ve muafiyetler de Türk yatırımcıları için cazip imkanlar sunuyor. Önümüzdeki yıllarda önemli gelişme göstereceği düşünülen Sudan ekonomisi Türk ihraç malları ve yatırımcıları için oldukça cazip. Ülkede yapılacak yatırımlara devlet on yıla varan vergi muafiyetleri sağlıyor. KOSGEB’in raporuna göre Sudan müteahhitlik pazarı, Türkiye açısından önemli bir potansiyel oluşturuyor. Özellikle 1999 yılından itibaren petrol çıkarılmaya ve ihraç edilmeye başlanması ile Sudan hükümetince son derece zayıf olan altyapının güçlendirilmesine yönelik çalışmalar başlatılmış durumda. . Bu kapsamda ülkede başta yol, köprü, konut, baraj, elektrifikasyon projeleri olmak üzere bir, çok proje mevcut. Bu ülkeye yatırım yapmak isteyenler Ankara’daki Sudan Büyükelçiliğine başvurabilir.

Şeyma Öncel
[email protected]

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz