Milyar Doları Yakalama Yarışı

İş dünyasında ciroda, ihracatta, pazar payında belli eşikleri aşan şirketler bir üst lige çıkar, farklı kural ve fırsatlarla yoluna devam etme şansını yakalar. ?Milyar dolarlık? ciro ve piyasa değe...

1.07.2006 03:00:000
Paylaş Tweet Paylaş

İş dünyasında ciroda, ihracatta, pazar payında belli eşikleri aşan şirketler bir üst lige çıkar, farklı kural ve fırsatlarla yoluna devam etme şansını yakalar. ?Milyar dolarlık? ciro ve piyasa değeri de şirketler dünyasındaki mihenk taşı sayılan rakamlardan. ?Ancak bu rakamı yakalamak o kadar da kolay değil. Milyar dolar ciroya ulaşmak 40 yıl da sürebiliyor, 5 yılda. Türkiye?nin milyar dolar ciroya en hızlı ulaşan şirketi ise Turkcell. Şirket bu rakamı kuruluşundan sadece 6 yıl sonra yakaladı. Boyner, Abalıoğlu gibi bu eşiğin önemini kavrayan pek çok grup ise yakın gelecekte ?milyar dolar? ciroyu yakalama hedefi ile ilerliyorlar.

Şirketler dünyasında bazı rakamların özel bir anlamı vardır. ?1?inci olmak?, ?İlk 3 oyuncu arasında yer almak? veya ?en çok anımsanan ilk 7 markadan biri olmak? bunlardan birkaçı?1,3,7 rakamları gibi şirketler için özel anlam taşıyan, gücü ve liderliği simgeleyen bir başka rakam ise ?1 milyar dolar?? Pek çok şirket ?1 milyar dolar ciro? rakamına ulaştığında adeta psikolojik bir sınırı aşıyor ve önünde yeni ufuklar açılıyor. Stratejik ortaklıklardan işbirliklerine, yatırımcı ilgisinden pazarlık gücüne kadar pek çok alanda şirketler, 1 milyar dolar ciroya sahip olmanın gücünden yararlanıyorlar. Bütün bu olumlu katkıların yanı sıra 1 milyar dolar ciroya ulaşmak adeta bir eşik olarak kabul ediliyor. Öyle ki, 1 milyar dolar ?psikolojik sınırı? aşıldıktan sonra şirketlerin büyüme oranlarında ciddi artışlar görülüyor. Halka açık şirketlerin piyasa değerinin 1 milyar doları eşiğini aşması da yatırımcılar tarafından anlamlı bulunuyor.

hedNortel Networks, Hewlett-Packard ve McKinsey gibi uluslararası dev şirketlerin 20 yıl satış ve pazarlama kadrosunda kilit noktalarda üst düzey yöneticilik yapan David Thomson da ?Blueprint to a Billion: 7 Essentials to Achieve Exponential Growth? (1 Milyar Dolara Ulaşma Planı : Hızlı Büyümenin 7 Temel Yolu) isimli kitabında ilginç saptamalarla bu gerçeği destekliyor. Ona göre 1 milyar dolarlık şirketlerin cirolarında başlangıç noktası, sıçrama noktası ve büyüme sağladıkları nokta olmak üzere 3 ana dönemeç dikkat çekiyor. Genellikle şirketler sıçrama noktasından sonra 1 milyar dolarlık ciroya 4,6 ya da 12 yıllık zaman dilimlerinde ulaşabiliyor.

Büyümeyi hızlandırıyor
David Thomson, Microsoft, Google, eBay, Staples, Genentech, Starbucks ve Nike gibi milyar dolarlık iş kurma fikrini, iyi bir işe dönüştürüp rakipleri arasından sıyrılmayı başaran ve çok hızlı büyüyen şirketleri ?Blueprint companies? olarak tanımlıyor. Amerikan şirketlerinin sadece yüzde 5?inin bu kategoride değerlendirilebileceğini söylüyor. Bu şirketlerin, 2005?te istihdamın yüzde 56?sını karşıladıklarına dikkat çekiyor.

Ona göre, Amerika?nın kalbinde, bu şirketlerin yaratıcılığı ve büyüme potansiyeli var. Ürün ve hizmetleriyle herkesin hayatına sızmayı başaran bu şirketler, aslında basit ama bir o kadar da farklı karakteristik özelliklere sahip.

Thomson, blueprint şirketlerin hızlı büyüme performanslarını şu sözlerle değerlendiriyor: ?Katlanarak büyüyorlar. Yani her yıl gelirlerini 2?ye katlayabilme başarısını gösteriyorlar. Kimse bunun rastgele olduğunu söyleyemez.?

Google, eBay, Microsoft ve Cisco gibi örnekler düşünüldüğünde dünyanın en hızlı büyüyen şirketlerinin BT sektöründen çıktığının düşünülebileceğini ama her zaman bunun doğru olmadığını söylüyor. Thomson, ?Araştırmalar hızlı büyüyen şirketlerin sadece yüzde 18?inin BT pazarından olduğunu gösteriyor. Oysa hızlı büyüyen şirketlerin yüzde 36?sının Staples, AutoZone, Williams- Sonoma ve Abercrombie&Fitch gibi dev şirketlerin faaliyet gösterdiği perakende sektöründen çıktığı göze çarpıyor. Hızlı büyüyen şirketlerin yüzde 15?ini ise finansal hizmetler oluşturuyor? diyor.

hedKaç yılda 1 milyar dolara ulaşıyorlar?
Bütün uzmanlar, 1 milyar dolara ulaşmanın şirketlere ciddi avantaj sağladığı görüşünde birleşiyor. Öncelikle, yatırımcıların şirkete duydukları ilgi artıyor. Bunun yanında bu şirketlerin pazarlık gücü de yükseliyor. Ulusal ve uluslararası stratejik ortaklıklar ve işbirliklerinde daha çok tercih ediliyorlar.

Peki şirketler ciddi avantaj sağlayan 1 milyar dolar ciroya ortalama kaç yılda ulaşabiliyorlar?
Bu soru aslında pek çok değişkene bağlı. 1 milyar dolar ciroya, çok hızlı büyüyenler ortalama 4 ile 12 yıl, diğer şirketler ise ortalama 30-40 yıl arasında ulaşabiliyor. Ancak, ?1 milyar dolar? aynı zamanda bir büyüme eşiği de. Öyle ki şirketler, 1 milyar dolara ulaşmak için yıllarca beklese de, bu sınır bir kere aşıldıktan sonra ciro katlanarak büyüyor. Pek çok şirket örneğinin içinde bulunduğu durum da bunu destekliyor.

Türkiye?nin en eski şirketlerinden biri olan ve 1954 yılından beri faaliyette olan Migros, 1 milyar dolar ciroya 46 yıl sonra 2000 yılında ulaştı. Ancak, Migros 1 milyar dolar sınırını aştıktan sonra katlanarak büyüdü. Öyle ki, 2000 yılında 1 milyar dolara ulaştıktan sonra 2005?te, yani sadece 4 yıl içinde cirosunu ikiye katlayarak 2 milyar dolar konsolide ciro rakamını yakaladı.

Migros, 1991 yılında halka açıldığında, borsada bir hissesinin değeri 8 bin TL idi. Aynı dönemde toplam şirket değeri ise 16,4 milyon dolara denk geliyordu. Bugün ise Migros?un borsadaki değeri 2 milyar dolara yaklaştı.

?Global pazarda yüksek bir rakam değil?
Türkiye?de bir şirketin 1 milyar dolar ciro yapması ülkenin en büyük 100 şirketi içine girmeyi garantilemesi anlamına geliyor. Dünya ölçeğinde düşünüldüğünde ise 1 milyar dolar cironun anlamı çok daha farklı. Ford Otosan Finansman Genel Müdür Yardımcısı Tuncay Selçuk, 1 milyar dolar ciro Türkiye ölçeğinde önemli bir büyüklüğe işaret etse de, global pazarlarda bu rakamın ancak küçük ve orta büyüklükteki bir işletmeyi ifade ettiği görüşünde. Bunun için de 1 milyar dolar cironun yurtdışında çok büyük bir avantaj sağlamadığını söylüyor.

Ford Otosan, 1 milyar dolar ciroya kuruluşundan 41 yıl sonra, 2000 yılında ulaştı. İMKB'nin faaliyete geçtiği 1986 yılı başında şirketin piyasa değeri yaklaşık 13 milyon dolardı. Ford Otosan?ın piyasa değeri 2003 yılında 1 milyar doları aştı. Bugünkü piyasa değeri ise 3,5 milyar dolar düzeyinde.

Şirket 1997 yılında yabancı ortağın sermaye payının artmasıyla bir ?joint venture? haline geldi. Tuncay Selçuk, ?Bu tarihten sonra yapılan büyük yatırımlar sayesinde Ford Otosan bir yandan yerli piyasada pazar lideri konumuna yükseldi. Diğer yandan da gelirinin yarısını ihracat faaliyetlerinden elde eden uluslararası bir şirkete dönüştü? diye konuşuyor.

35 yılda 1 milyar dolara ulaştı
Anadolu Efes?in konsolide satış cirosu 2004 yılında bir önceki yıla göre yüzde 36 büyüme kaydederek, 1 milyar 14 milyon dolara ulaştı. Faaliyetine 1969 yılında Türkiye?de 2 fabrika ve Efes Pilsen markasının sunumu ile başlayan şirket, bugün itibariyle 6 ülkede toplam 31 milyon hektolitre üretim kapasitesiyle yoluna devam ediyor. Anadolu Efes?in 2005 yılı satış cirosu ise 1 milyar 207 milyon dolar olarak gerçekleşti.

Anadolu Efes, Mali İşler ve Yatırımcı İlişkileri Direktörü (CFO) Hurşit Zorlu, Efes İçecek Grubu?nun halka açık olan 4 bira ve malt fabrikasının tek bir kuruluş altında birleşerek, Anadolu Efes çatısı altında 2000 yılında İMKB?de işlem görmeye başladığını söylüyor. Anadolu Efes çatısı altında işlem görmeye başladıklarında şirketin piyasa değerinin 1,3 milyar dolar olduğunu, bugün ise 3,6 milyar dolar piyasa değerine ulaşıldığını belirtiyor. Zorlu şunları söylüyor:

?Ciro artışı, sabit giderlerin marjının azalmasının yarattığı olumlu etkinin yanı sıra, şirketimize küresel sektörde de avantaj sağlıyor. Şirketimiz, bugün Avrupalı bira üreticileri arasında 7?nci en büyük bira üreticisi konumundayken, Coca-Cola operasyonumuz, Coca-Cola sistemi içindeki en büyük 10 şişeleyiciden birisi. Bu durum hem bira, hem de meşrubat sektörlerinde şirketimizin aktif bir rol almasına ve sektörel gelişmelerde söz sahibi olmasına olanak sağlıyor.?

Yüksek ciro kredibiliteyi artıyor
Şişecam, 2000 yılında 1 milyar dolar konsolide ciroya ulaştı. Şirketin kuruluş yılı olan 1935 yılı dikkate alındığında 65 yılda bu ciroyu yakaladığı ortaya çıkıyor. Borsada ilk işlem gördüğü 1986 yılı sonu itibariyle piyasa değeri 49 milyon dolar seviyesindeydi. 1999 yılı sonunda ise Şişecam?in İMKB?deki piyasa değeri 1 milyar doları aştı.

Şişecam?ın gelirlerinin çok büyük bir kısmı üretimden satışlardan oluşuyor. 2005 yılında 1 milyar 657 milyon dolar olan konsolide cirosunun 174 milyon dolarlık kısmı yurt dışı operasyonlarından, 570 milyon dolarlık kısmı ise Türkiye üretimlerinden yapılan ihracat gelirlerinden oluşuyor. Şişecam Topluluğu, dünya cam şirketleri içinde stratejik bir büyüklüğe sahip. Yüksek ciro değeri ise şirketin kredibilitesini artırıyor.

1991 yılında İMKB?de işlem görmeyen başlayan Petrol Ofisi ise 1993?te 1 milyar doların üzerinde piyasa değerinin üzerine çıktı. Halka açık olduğu dönemde ortalama piyasa değeri 1,26 milyar dolar olarak gerçekleşti. 2005 yılını 1,94 milyar dolar piyasa değeri ile kapatan Petrol Ofisi, 12 Mayıs 2006 tarihi itibariyle 2,34 milyar dolar piyasa değerine ulaştı.

Turkcell, 6 yılda ulaştı
Doğru zamanda doğru işe girmek ve büyüme potansiyeli olan iş alanlarını keşfetmek milyar dolarlık cironun daha kısa sürede yakalanmasını da sağlıyor. Örneğin, Turkcell, 1 milyar dolar ciroya kısa sürede ulaşan bir Türk şirketi. 1 milyar dolar sınırını 6 yılda aşan Turkcell, 1993 yılında kuruldu ve 1994?te aktif olarak faaliyete geçti. Turkcell, 1999 yılında US GAAP (Amerikan Muhasebe Standartları) bazında açıkladığı finansal sonuçlarına göre, ilk kez 1 milyar doları aşarak 1,5 milyar dolarlık ciro rakamına ulaştı. Şirketin hisseleri ilk kez 2000 yılının temmuz ayında New York Menkul Kıymetler Borsası?nda ve İstanbul Menkul Kıymetler Borsası?nda aynı zamanda işlem görmeye başladı.

Aygaz, kuruluş yılından 42 yıl sonra 1 milyar dolar ciroya ulaştı. İMKB verilerine göre ilk kez 2000 yılında şirket değeri 1 milyar doları buldu. Bu ciroyu yakalamasında ise 2000 yılından sonra otogaz kullanımının artması ve yurtdışı satışları etkili oldu.

Aygaz Mali ve İdari Genel Müdür Yardımcısı Müjdat Altıntaş, yüksek ciroya ulaşmanın ilk etapta belirleyici bir kriter olmaması gerektiği görüşünde. Ona göre öncelikle faaliyet gösterilen sektörün yasal standartlara uygun, normal rekabet koşullarına sahip, kâr ve kaynak yaratabiliyor olması önemli.

Ciro oluşumunda sektörel fiyatlar ve fiyatlandırmanın da önemli bir kriter olduğuna dikkat çeken Altıntaş, şöyle devam ediyor: ?Ürün fiyatları içinde kaynak yaratmayan ve maliyeti yansıtan özel tüketim vergisi veya benzeri dolaylı vergiler gibi unsurlar, cironun fiktif artış sağlamasına neden oluyor. Kâr ve kaynak yaratan ciro, şirketin özkaynaklarını ve kârlılığını yükselttiği ölçüde, yatırımcılar tarafından önem arz ediyor.?

Sedat Yalınkaya/Goldaş Kuşumculuk Genel Müdürü

1 Milyar Dolara Sadece 12 Yılda Ulaştı

12 Yılda 1 Milyar Dolar Goldaş Kuyumculuk olarak büyüme trendimizi 2005 yılında da devam ettirerek, 1,7 milyar dolar ciro rakamına ulaştık. 1993 yılında kurulduğumuz göz önünde bulundurulduğunda, kuruluşumuzun 12?nci yılını 1 milyar doları aşan ciro rakamı ile kapattığımız ortaya çıkıyor.

Borsaya Kote Tek Kuyumcu 1999 yılının aralık ayında, İMKB?ye kote olarak Türk mücevherat sektörünün ilk ve tek halka açık şirketi olduk. 1999 yılında satışlarımız 98,3 milyon dolardı. 2005 yılında ise toplam satışlarımız 1,7 milyar dolar olarak gerçekleşti.

Yeni Ürün Ve Markalar Geliştirdik Varolan markalarımızı güçlendirirken, yeni ürün ve markalar geliştirdik. Dünyaca ünlü lisans anlaşmalarına imza attık. Böylece çok yeni ve farklı hedef kitleler edindik. Mağaza konseptimiz markamızı farklı kılarken, aynı zamanda çok daha fazla kişi tarafından tanınmamızı sağladı.

Hızlı Büyüyen Pazarlarda Olduk Türkiye, Rusya ve Çin gibi dünya ekonomisinin en hızlı büyüyen pazarlarında bulunan mağazalar ile markalarımız temsil ediliyor. Goldaş?ın büyümesinde, yarattığımız grup sinerjisinin de önemli bir payı var. Sadece altın ile sınırlı kalmayıp, gümüşte ve kıymetli maden ticaretinde de ciddi bir uzmanlığımız var.

1 Milyar Doları Hedefledik 2004 yılında iyi bir büyüme yakalamıştık. 2005 yılında da bu büyümeyi sürdürmeyi ve milyar dolarlık bir ciroya ulaşmayı hedefledik. 2005 şirketimiz için verimli, büyüme ile dolu bir yıl oldu ve hedeflediğimiz ciro rakamının da üzerine çıktık.

Rekabette Avantaj Sağlıyor 1 milyar dolar ciro, şirketin büyüklüğünü göstermesi açısından önemli bir rakam. Hem faaliyet gösterdiğiniz sektörde hem de uluslararası alandaki rekabet ortamında avantajlı bir konumu da beraberinde getiriyor.

1 Milyar Doları Hedefleyen 3 Grup Boyner Holding Boyner Holding, 1 milyar dolar ciroya 2010 yılına kadar ulaşmayı hedefliyor. Grup, hali hazırdaki formatlarıyla yurtiçinde birebir büyüme ve daha fazla yayılmayı planlarken, yeni formatlar ve yeni markalar ile de büyümesini hızlandıracak. Yurtiçi büyümenin yanı sıra grubun tüm şirketleri, yurtdışı atılımlarını geliştirmek için çevre ülkelerdeki girişimlerini de sürdürüyor. Boyner Mağazacılık ve Beymen?in olası bir yabancı stratejik ortaklık ile, büyümelerinin daha da ivme kazanması bekleniyor.
Abalıoğlu Holding Grup, 1999 yılından beri stratejik planlarını her yıl yeniliyor. 2005 yılında 500 milyon dolar ciro yaptı. Bu yıl 650 milyon dolar ciroya ulaşması bekleniyor. Grubun 2010 yılı hedefi ise 1 milyar dolar. Grup, bakır, ambalaj ve tekstil sektörlerinde büyüme ve farklılaşma gerçekleştirmeyi planlıyor. B doğrultuda, temizlik kağıtları ve otomotiv sektöründen çıktı. Bakır sektöründeki büyümesini her yıl yaptığı yatırımlarla sürdürüyor. Özellikle Amerika ve Avrupa pazarlarını büyütüyor. Oluklu mukavva sektörü başta olmak üzere faaliyet gösterdiği diğer sektörlerde de yatırımlarını artırıyor.

Index Grup Index Grup bünyesindeki Index Bilgisayar, Datagate, Despec, Netex ve Neotech şirketleriyle 2007 yılında 1 milyar dolarlık ciroyu aşmayı hedefliyor. Index Grup Yönetim Kurulu Başkanı Erol Bilecik, ?2005 yılında 675 milyon dolarlık konsolide net satış gelirine ulaştık. 2006 yılı için hedefimizi 867 milyon dolar ciro elde etmek. Dolayısıyla 2007?de 1 milyar dolara rahatlıkla ulaşabileceğimize inanıyoruz. 2010 yılında ise 2 milyar dolar ciro yapmayı planlıyoruz? diyor.

Davıd Thomson/Yönetim Danışmanı

1 Milyar Doları Geçen Şirketlerin 7 Özelliği

1. Değerli Bir Fikir Oluştur Ve Koru
Bu şirketlerin en belirgin özelliklerinden biri değerli bir fikre sahip olmaları ve bu fikri ürün ve hizmetleriyle müşteri yararına dönüştürebilmeyi başarmaları. Müşteriler bu ürün ve hizmetlerin kendi yararlarına olduğunu anlayıncaya kadar da ısrarcı davranıyorlar. Pazarda var olmayı sürdürerek, değerli bir teşebbüsü ellerinde tutmayı başarıyorlar.

2. Hızlı Büyüyen Alanlara Odaklan
Birçok sektörde fırsatlarlar var. Önemli olan bu fırsatları iyi değerlendirebilmek. Çok hızlı büyüyerek 1 milyar dolar ciroya ulaşan şirketlerin büyük bir kısmını oluşturan 18 şirket, oluşturdukları özelliği olan mağazalarla dikkat çekiyor. Autozone, Staples, Tractor Supply, Williams-Sonoma gibi şirketler, ofis malzemeleri, evcil havyan malzemeleri gibi birbirinden çok farklı sektörlerde ön plana çıkabildiler.

3. Afiş Müşterilerin Katkısı Büyük
Müşteriler bazen müşteri olmaktan daha fazla bir misyon üstleniyor. Öyle ki bazen en iyi satış takımından bile daha güçlü olup, satışlarınıza katkı sağlayabiliyor. Ben onları ?afiş müşteriler? olarak tanımlıyorum. Bunlar sizin ürün ve hizmetlerinizi test edip, sizi bütün arkadaşlarına tavsiye ediyorlar. Etkili de oluyorlar. Şirketin katlanarak büyümesine basit ama etkili bir iş yapıyorlar.

4. Yeni Pazarda Güvenli Ağabey İttifakı
Afiş müşteriyi tamamlayıcı diğer bir unsur da büyük ağabey-küçük kardeş ilişkisi kurarak güven duyulan şirketlerle ittifak yapmak. Bu ittifakta büyük şirket, küçük şirkete yardım ederek pazardaki ününden küçük şirketin yararlanmasına da olanak sağlıyor. Küçük kardeşin kredibilitesini artırıyor. Microsoft ve IBM?in stratejik işbirliği buna iyi bir örnek.

5. Katlanan Kazanca Hakimler
Çok hızlı büyüyen şirketler, faaliyet gösterdikleri ilk yıllarda nakit akışları yüksek olduğu için daha sonra bu nakit akışının düşmesini de engelleyerek 1 milyar dolar gelire ulaşabiliyorlar. Özellikle piyasa değerinin yüksek olduğu teknoloji sektöründe, şirketlerin sıçrama noktasından önce nakit akışlarının yüksek olduğu dikkat çekiyor. Hızlı büyüyen şirketler, 4 yıllık bir projeksiyonda hissedarlarına ortalama yüzde 87 geri dönüş sağlıyor.

6. Her Alanda Liderlik
Bu şirketlerde dikkat çeken diğer bir unsur da liderleri. Çok hızlı büyüyen şirketlerin liderleri, dinamik olmalarının yanı sıra pazarda yüzlerini çok gösteriyorlar. Müşteri ilişkilerinde, işbirliklerinde, komitelerde bu kişilerin pozitif yaklaşımı operasyonu da iyileştiriyor. Şirket içinde ve dışında liderlik özelliklerini koruyorlar ve pazara hakimler. Microsoft, eBay, Yahoo! bunun iyi örneklerinden.

7. Farklı Yönetim Kurulları
Çok hızlı büyüyen şirketlerin yönetim kurullarının düşündüğü tek şey yatırımcılar değil. Bu şirketlerde, yönetim kurulları müşteriler ve işbirliği yapılan partnerlerle daha iyi duruma getiriliyor. Bu da pazarda büyük farklılık yaratıyor. Yönetim kurullarının rolleri uygulamada ön plana çıkıyor. Çünkü çok sayıda yatırımcı, bu şirketlerin gelirlerinin 1 milyar dolar olduğunu ölçmüyor. CEO ise pazarda potansiyel olan ve büyümeyi sürdürebilecekleri alanlar üzerinde yoğunlaşıyor.

 ?Stratejik Ortaklıklarda Tercih Edilme İhtimalini Yükseltiyor?

Ahmet Karacahisarlı/ Doğan Holding Mali İşler Ve Finansman Grup Başkanı

1998?de Cirosu 1 Milyar Doları Aştı Doğan Şirketler Grubu, uluslararası muhasebe standartları uyarınca mali tablo düzenlemeye başladığı 1998?de 1 milyar 500 milyon doların üzerinde konsolide ciro elde etti. Şu anda holdingin konsolode cirosu 7 milyar doların üzerinde.

5 Yılda 1 Milyar Dolar Piyasa Değeri Doğan Holding, 21 Haziran 1993 tarihinde halka açıldı. İlk işlem günü kapanışı itibariyle Doğan Holding?in piyasa değeri 70,4 milyon dolardı, 15 Kasım 1999?da ise 1 milyar dolarlık piyasa değerine ulaştı.

Yatırımcının İlgisi Artıyor Şirketler ortalama 1 milyar dolar ciroya ulaştıklarında yatırımcıların ilgisi artıyor. Şirketin finansal anlamda pazarlık gücü yükseliyor. Kreditörlerin şirkete bakışı daha olumlu oluyor. Ulusal ve uluslararası stratejik ortaklıklar ve işbirliklerinde tercih edilme ihtimali artıyor. Bu ciroya ulaşmada ise doğru alım ve ileriye yönelik yatırım kararları önemli bir etken.
 
1 Milyar Dolarlıkların Ciro Eğrisi Nasıl Değişiyor?

Hızlı Büyüme Eşiği David Thomson?ın araştırmasında, 1 milyar dolarlık şirketlerin finansal verileri inceleniyor. Bu inceleme sonucunda sadece bu şirketlere özel bir ciro yapısı ortaya çıkıyor. Ciro eğrilerinde başlangıç noktası, atlama gösterdikleri sıçrama noktası ve büyüme sağladıkları nokta olmak üzere üç ana dönemeç göze çarpıyor. Başlangıç noktası şirketin kuruluş yılını gösteriyor. Şirketin cirosunun hızlı büyüyen bir alana girdiği sıçrama noktası ise büyük bir atılım yaptığı döneme işaret ediyor. Son olarak da 1 milyar dolara ulaştığı büyümesini katlamaya başladığı dönem araştırmada inceleniyor.

4-6-12 Yıllık Zaman Dilimleri 1 milyar dolarlık şirketlerin bu noktaya ulaştıkları süre de ayrı bir önem önem taşıyor. Thomson?ın araştırmada, şirketin cirosunun hızlı büyümeye geçtiği yani atlama noktası olarak tanımlanan nokta sıfır noktası olarak kabul ediyor. Şirketin kuruluş yılının ardından ne kadar sürede atlama noktasına geçtiği burada önemli bir diğer gösterge. Daha sonra ise hızlı büyümeye geçtiği, yani 1 milyar dolara ulaştığı zaman aralığına bakılıyor. Genellikle şirketlerin atlama noktasından sonra 1 milyar dolarlık ciroya 4,6 ya da 12 yıllık zaman dilimlerinde geçtikleri görülüyor.

Atlama Noktasına Ulaşma Süresi Şirketlerin atlama noktalarına gelme süresiyle, hızlı büyüyen şirketler arasına girme süresi arasında bir ilişki olması gerektiği düşünülebilir. Oysa bu, tam olarak doğru bir yaklaşım değil. Örneğin Google, kurulduktan 2 yıl sonra atlama noktasına ulaşmayı başardı. Bundan 4 yıl sonra ise dünyanın en hızlı büyüyen şirketleri arasında yerini aldı. Bunun yanında Cisco?nun atlama noktasına ulaşması 7 yılını aldı. Ama Cisco?nun en hızlı büyüyen şirketler arasında yerini alması yine 4 yılı buldu.

Atlama Süresi Önemli Değil Örneklerden de anlaşılacağı gibi şirketlerin atlama noktasına ulaşmaları farklı olmasına rağmen, dünyanın en hızlı büyüyen şirketi olması aynı zaman diliminde olabiliyor. Bunun dışında farklı uç örnekler de var. Fifth Third Bancorp, 19?uncu yüzyıl ortalarında faaliyete başladı. Atlama noktasına ise 80?lerin sonlarında ulaştı. 1 milyar dolarlık bir şirket olması ise 12 yılını aldı ve 1994 yılında 1 milyar dolarlık ciroyu yakaladı.

Fadime Çoban
[email protected]

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz