Online itibar taktikleri

Silikon Vadisi’nin harika çocuklarından ve online itibar yönetimi şirketi Reputation.com’un CEO’su Michael Fertik, son kitabı “İtibar Ekonomisi”nde (The Reputation Economy) yakın gelecekte itibarın para veya güçten çok daha önemli olacağına dikkat çekiyor. Fertik, herkesin dijital ayak izi olduğunu, bunun da online itibarı yarattığını söylüyor. Şirketlere “Markanız Apple kadar büyük ve ürünleriniz Apple kadar iyi değilse dijital ayak izlerinizi mutlaka yönetin” diyen Fertik, liderlere de “Sosyal medyada kendinize özgü bir tarzınız olması önemli” tavsiyesinde bulunuyor.

19.08.2015 16:16:480
Paylaş Tweet Paylaş
Online itibar taktikleri

* Kitabınızda şu andaki kredi notu gibi hepimiz için bir “itibar notu” (reputation score) verilmesinin an meselesi olduğunu ve hakkımızdaki kararların bilgisayarlar tarafından bu itibar derecesine göre verileceğini söylüyorsunuz. Sizce bu şirketler için de geçerli olacak mı? 
* Zaten şu anda da bu durum şirketler için geçerli. Müşteri hizmetleri, ürün kalitesi ve hizmet deneyimi gibi konularda şirketler için bir itibar derecelendirmesi yapıldığını görebilirsiniz. Sürdürülebilirlik ve kurumsal sorumluluk gibi konularda da şirketlere halihazırda not veriliyor. * Online itibar, paradan veya güçten çok daha önemli olacaksa şirketler dijital ayak izlerini nasıl yönetip avantaja dönüştürebilir? 
* İlk olarak anlamaları gereken şey, internette bir itibarlarının olduğu. Yaptıkları en büyük hata, bir sorunları yoksa itibarlarının da olmadığını düşünmeleri. Çünkü bir probleminiz yoksa aslında bir avantajınız da yok demektir. Buradaki fırsatları avantajınıza çevirmeniz gerekir. Aksi halde fırsatları da kaçırmış olursunuz. Anlamaları gereken ikinci önemli konu ise itibar CEO’nun Twitter’daki varlığıyla alakalı bir şey değildir. İtibar, teknolojiyi kullanarak şirketinizin Google’da, sosyal medyada ve değerlendirme/ eleştiri sitelerinde en iyi intibayı tesis etmenizle ilgilidir.
* İnternette pozitif itibar yaratmak isteyen şirketlere temel önerileriniz nedir? 
* Öncelikle teknolojiyi kullanarak itibarınızı ölçmelisiniz. İtibarınızı ölçerken de bunu rakibinizin durumuyla karşılaştırmalı bir şekilde gerçekleştirmelisiniz. İkincisi, zayıf ve güçlü yanlarınızı çok iyi bilmelisiniz. Genellikle pazarlamayı ölçmenin geleneksel metotları internette doğru sonuçlar vermez. Eğer operasyonunuzda büyük bir hata varsa önce hatayı düzeltmelisiniz. Hatayı örtbas edemezsiniz. Örneğin eğer müşteri hizmetleriniz kötüyse önce orayı halletmelisiniz. Halkla ilişkileri bir problemi saklamak için kullanamazsınız. Daha sonra büyük veriyi kullanarak gerçek bilgiyi toplayıp, bu bilgiyi internette yayınlayınca tüm tablo ortaya çıkacaktır. 
* İnternette olumlu itibar sağlamayı başarmış şirketlere birkaç örnek verebilir misiniz? 
* ABD’deki büyük otomotiv şirketleri, kendi itibarlarını ölçmek ve bayiliklerinin itibarıyla ilgili bilgilerden faydalanmak konusunda çok iyi. Ayrıca sağlık hizmeti sektöründeki büyük şirketler de bu alanın iyilerinden. Kendi doktorlarının itibarını sürekli ölçüyor ve onların online itibarını geliştiriyorlar. Online itibar konusunda iyi örneklerden biri Apple, ama o bile hala çocuk işçi problemi yaşıyor. Bunu aImak için çok çabalıyorlar. Yine de ürünlerinin gücünden ve borsa değerinden ötürü olumlu bir itibarları var. Steve Jobs’un ölümünden sonra yeni CEO’ya geçiş sürecini başarıyla tamamladılar. Apple ürünleri o kadar iyi ve markası o kadar büyük ki bir itibar problemleri yok. Ama ürününüz bu kadar iyi değil ya da bu kadar büyük değilseniz itibarınızı mutlaka yönetmeniz gerekir. Apple dışında bu kadar iyi itibara sahip aynı büyüklükte bir şirket yok. Çok iyi bir ayakkabı şirketi olabilirsiniz ama insanlar yine de sizi çalışan politikanız veya ürününüzün yeterince lüks olmadığı konularında eleştirecektir. Yani Apple kadar özel olmadığınız sürece online itibarınızı mutlaka korumalısınız. Facebook bile bu konuda bir şeyler yapıyor. Bu bir teknoloji sorunu. Basın bültenleriyle bu problemi çözemezsiniz. Olumlu bir itibar tesis edebilmek için arama motoru optimizasyonunu geliştirecek teknolojiye ihtiyacınız var. Çünkü hiç kimse sadece sizin hakkınızdaki iyi haberlere bakmaz, sizin hakkınızdaki haberlere bakar. Ve arama yaptıklarında çıkan sonuca göre de haberlerin iyi olup olmadığını anlarlar. Örneğin bir gazeteci olarak siz kariyeriniz boyunca toplam 2 bin haber yazmış olabilirsiniz. Bunlardan 10 tanesi, kariyerinizin en iyi makaleleri iken diğerleri basit, rutin haberlerden oluşabilir. insanlar sizi internette araştırdıklarında ilk olarak belki o en iyi 10 haberden bazılarını bulur, belki de diğerlerini. Bunun bir mantığı yok. Bizim yaptığımız, bir kişi sizin isminizi internette arattığında o “en iyi 10 makale”yi bulacağından emin olmak.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz