"Online itibar taktikleri"

Silikon Vadisi’nin harika çocuklarından ve online itibar yönetimi şirketi Reputation.com’un CEO’su Michael Fertik, son kitabı “İtibar Ekonomisi”nde (The Reputation Economy) yakın gelecekte itibarın para veya güçten çok daha önemli olacağına dikkat çekiyor. Fertik, herkesin dijital ayak izi olduğunu, bunun da online itibarı yarattığını söylüyor. Şirketlere “Markanız Apple kadar büyük ve ürünleriniz Apple kadar iyi değilse dijital ayak izlerinizi mutlaka yönetin” diyen Fertik, liderlere de “Sosyal medyada kendinize özgü bir tarzınız olması önemli” tavsiyesinde bulunuyor.

19 AĞUSTOS, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Online itibar taktikleri
Michael Fertik, Harvard Hukuk Fakültesi’nden mezun olduktan sonra 2006’da Louisville’deki temyiz mahkemesinde çalışırken insanların ve şirketlerin çokça kendi rızaları dışında siber kabadayılığa maruz kaldığını fark etti. İnsanların internet tecrübelerini yönetmesi gerekirken internetin nesneleri haline geldiğini düşünen Fertik, aynı yılın ekim ayında online itibar yönetimi şirketi olan “Reputation.com”u kurdu. Başta en büyük müşteri kitlesinin çocuklarının internette bıraktığı izlerden rahatsız olan ebeveynler olacağını düşünürken kapısında web’de itibarının zedelendiğini düşünen beyaz yakalıları ve şirketleri buldu. Şirket sosyal medya kullanımının artmasıyla sosyal medya denetimi ve yönetimi alanına da el attı. Bugün risk sermayesini 67 milyon dolara yükselten “Reputation.com”, Silikon Vadisi’nde 250 mühendisle 1,6 milyon müşteriye hizmet veriyor. Şirket, hem sanal dünyada pozitif bir şöhrete sahip olma yöntemleri hem de bir Google aramasında hakkınızdaki olumlu sonuçların sıralamada ilk görülenler olması konularında yardımcı oluyor. Fertik, David C. Thompson ile yazdığı son kitabı “The Reputation Economy”de (İtibar Ekonomisi) itibarın hiç olmadığı kadar önem kazandığını savunuyor. Büyük veriden (Big data) büyük analiz (Big analysis) dönemine geçtiğimizi savunan Fertik, her internet tecrübesinde kendimiz hakkında verdiğimiz bilgilerin, kısaca dijital ayak izimizin, hızla arttığını, bu verilerin bilgisayarlar tarafından analitik yöntemlerle birleştirilerek hakkımızda anlamlı bir sonuca ulaşıldığını söylüyor. Bu izlerden yola çıkarak her birey veya şirket hakkında kredi derecelendirmesine benzer şekilde bir “itibar notu” belirlenmesinin an meselesi olduğunu vurgulayan Fertik, “Bu notla sizin hakkınızda bir kanaate varılacak ve örneğin işe girşIte, kredi alırken, sigorta değerlemenizde ve hatta kişisel ilişkilerinizde belirleyici olacak. Kısaca “itibar, paradan veya güçten çok daha önemli hale geliyor” diyor. İşte Fertik’ten liderlere ve şirketlere online itibarı koruma ve geliştirme önerileri… 

* Son kitabınız “The Reputation Economy” de (İtibar Ekonomisi) itibarın günümüzde hiç olmadığı kadar önemli hale geldiğini söylüyorsunuz. Neden? 
* Çünkü bugün insanlar hakkındaki kararlar, itibarlarına göre veriliyor. Bir işe başvurduğunuzda işverenin yaptığı ilk şey, isminizi internette aratmak oluyor. Sanal dünyada buldukları bilgilere göre de sizinle ilgili bir karar alıyorlar.
* Kitapta büyük verinin (Big data), geçen 10 yılın en önemli kavramı olduğunu bugün ise onun yerini büyük analizin (Big analysis) aldığını söylüyorsunuz. Bunu biraz açar mısınız? 
* Veri, sadece veridir. Bu veriler, ancak analizle değer kazanır. Büyük analiz, internetteki veriler arasında bağlantı kurarak yapılan çıkarsamalardır. Sevseniz de sevmeseniz de internette başkalarının görebileceği dijital ayak izleri bırakıyorsunuz ve bu izler de ne söylediğiniz veya yaptığınızdan bağımsız olarak sizin gelecekteki davranışlarınızı tahmin etmek için kullanılıyor. Biz bu dijital ayak izlerine “itibar” diyoruz. İtibar ekonomisi de (The Reputation Economy) sınırlı ikinci el bilgiyle verileri kullanarak insanlara karar vermelerinde ve öngörülerde bulunmalarına yardımcı olmaktan ibaret. 

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz