Harekette esneklik

Otomobil 2050 yılında hala bizimle birlikte olacak ama sadece birçok ulaşım şeklinden birisi olarak...

1.03.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Harekette esneklik

 Bu şehirde halenmetro hatları, otobüsler ve deniz ulaşımını birbirine bağlayan multimodel bağlantı istasyonlarının sayısı giderek artıyor. Mekik otobüs servisleri her metro istasyonunda mevcut. Merkezden uzak istasyonlarda bile! Ücretler "akıllı kart" ya da bir akıllı telefon bileti uygulaması aracılığıyla ödenebiliyor. Bu da insanların ulaşım araçlarını değiştirmesini kolaylaştırıyor. Yolcular sabit bir ücret yerine gittikleri mesafe kadar ödüyor ve otopark için de akıllı teknolojiyi kullanabiliyor. Almanya'da bulunan Bergisch Gladbach Uygulamalı Bilimler Üniversitesi'nde profesör olan Stefan Bratzel'e göre, otobüsler ve raylı sistemler, büyük şehirlerdeki genç insanlar otomobilden uzaklaştıkça, giderek daha fazla tercih edilen ulaşım biçimleri haline geliyor. "Gençler ve Otomobil 2010" adlı bir araştırmada Bratzel ve ekibi 18 ila 25 yaş arasında bin 100 kişiyle görüştü. Sonuçlar bu grubun otomobili artık hiçbir şekilde statü sembolü olarak görmediğini ortaya koydu. Ayrıca Bremen'de yaşayan Prof. Peter Kru-se'un 2000 yılı ortalarından bu yana yaptığı araştırmalar da bu trendi doğruluyor. Kruse, "Mobilite özgürlük anlamına geliyordu ve bir ayrıcalık olarak kabul ediliyordu. Bugün özgürlük otomobilden ziyade cep telefonuyla ifade ediliyor" diyor. Kişisel bağımsızlığın sembolü ve arzu nesnesi, mobilite fonksiyonu için giderek daha pratik bir araç haline geliyor. Birçok tüketici bilinçaltında otomobilin birçok ulaşım şeklinden sadece birisi olduğunu düşünüyor. Almanya-Karlsruhe'de bulunan Fraunho-fer İnovasyon Araştırma ve Sistemleri Enstitü-sü'ndeki araştırmacılar da aynı bulguyu bildiriyor. "Almanya'da Sürdürülebilir Ulaşım Vizyonu" adlı araştırmalarında, 2050 itibarıyla büyükşehirlerde 4 kişiden sadece birinin arabası olacağını öngörüyor. Araştırmacılar, "Bisikletler ve son derece verimli, hafif elektrikli araçlar şehir sakinlerinin yeni statü sembolleri oldu" diyor.

Bir hizmet olarak mobilite.
BMW ve Daimler gibi oto üreticileri bir süredir müşterilerinin mobilite bağlamında değişen arzularını yakalamaya çalışıyor. Gelecekte tüketiciler sadece otomobil değil, her şeyin üzerinde mobilite satın almayı isteyecek. Şehirlerde elektrikli araçlar için oto paylaşım önerilerine ilave olarak, bu tür şirketler toplu taşıma sistemlerine bağlantı üzerine odaklanıyor. Örneğin BMW park et + devam et seçeneklerini park alanlarını daha iyi gösteren işaretlerle ve online olarak elverişli park yerini ve gelecek tren seferlerini duyuran bilgi iletmek gibi araçlarla daha cazip hale getirmeye çalışıyor. Daimler; Ulm, Hamburg, Austin ve Vancouver şehirlerinde akıllı otolarının kiralanmasına ek olarak sadece "car2go" hizmeti vermekle kalmıyor, aynı zamanda yolcuları ve sürücüleri akıllı telefonlar ya da bilgisayarlar aracılığıyla gerçek zamanlı olarak bir araya getiren yeni bir tip sürüş paylaşımı hizmetini sunuyor. Bu da ilk kez kısa yolculuklar için sürüş paylaşımının düzenlenmesini mümkün kılıyor. Böylece trafik sıkışıklığının azaltılması öngörülüyor. Daimler'de Strategy, Alliances & Business Innovation'ın Başkan Yardımcısı Dr. Martin Zimmermann, "Geriye sadece tüm toplu taşıma hizmetlerini maksimum verimlilik elde edecek şekilde birbirine bağlamak kalıyor" diyor. Bunun multimodal ulaşımı büyük ölçüde cazip kılacağına inanıyor. Bu süreç şimdiden başlamış durumda. Mobil internetin yaygınlaşması şehirlerde daha verimli şebekelenmiş ulaşım için inanılmaz potansiyel sunuyor. Zwick, "Mobil iletişim teknolojisi, trafik kontrol sistemlerinin daha hızlı tepki vermesini sağlayan, 'arabadan-altyapıya iletişim' denilen kavramın anlaşılmasını kolaylaştırıyor" diyor. Siemens'in mobilite uzmanlarının sadece kaç aracın geçtiğini değil, araçların hızını da ölçen akıllı bir trafik lambası kontrol sistemi çözümünü henüz tamamladıkları Houston'da bu kavram şekillenmeye başladı bile. Sistem trafik lambası zamanlamasını yaklaşan araç sayısına göre dinamik olarak kendisi belirliyor. Trafiğin daha düzgün akışını sağlamak için yeni teknoloji, otobüslerin saatlerine uymalarını da sağlıyor. Eğer bir otobüs gecikmişse altyapı, kayıp zamanı telafi için yol üzerindeki lambaları yeşile çeviriyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz