Trenlerde daha iyi sörf

Demiryolu işleticileri de daha düşük bakım maliyetlerinden kazançlı çıkıyor...

15 ŞUBAT, 20170
Paylaş Tweet Paylaş
Trenlerde daha iyi sörf
Bir trendeyken internet üzerinde sörf yapmak genellikle müthiş sabır gerektiren bir iştir. Sörf yaparken veya web sayfalarını görüntülerken başarı oranı ağ sunucusuna bağlı olarak, hatta yüksek hızlı trenlerde bile yüzde 41 ila 65 arasında değişir. Bunun bir nedeni de sıcaklık ve güneş ışığına karşı koruma sağlayan pencere camlarının aynı zamanda radyo dalgalarının içeri girmesini de engellemesidir. Çünkü bu camlar sadece ısıyı ve güneş radyasyonunu değil ama aynı zamanda diğer her türlü elektro-manyetik dalgaları da dışarıya yansıtır. Sonuçta vagon bir Faraday kafesi gibi davranmaya başlar. Yüksek hızlı trenlerde bu perdeleme etkisi yüzde 99,9’a ulaşır. Avusturya, Viyana’daki Siemens Kurumsal Teknolojiler’den araştırmacılar artık frekans-seçici pencere camı kaplaması olarak bilinen bir teknikle bu sorunu çözmeyi başarmış durumda.
Süper sinyal
Siemens Kurumsal Teknolojiler’den Lukas Mayer, bu yeni teknolojinin nasıl çalıştığını şöyle anlatıyor: “Pencere camları elektriksel olarak iletken ve metaller ile metal oksitleri ihtiva eden şeffaf bir katmanla  kaplanıyor. Pencerenin metal kaplaması lazerle özel bir yapıdaki hatlar boyunca buharlaştırılıyor. Bu sayede belirli frekans aralığında kalan radyo sinyalleri engellenmeden camdan içeri girebilirken farklı frekanslardaki radyo sinyalleri zayıflatılıyor. Bu gibi trenlerdeki mobil terminallerin radyo dalgalarını çekebilme seviyeleri adamakıllı iyileştirilirken, sıcaklık ve güneş ışığından korunma etkisi minimum seviyede azalıyor.” Mevcut çözümlerin sadece çok dar bir frekans aralığında etkili olma ve dolayısıyla diğer aralıklarda işleri daha da kötüleştirmekten başka bir işe yaramama gibi dezavantajları var. Mayer, “Biz çözümümüzle yüksek frekanslı pencerelerle donatılmış bir vagonda mevcut çözümlere kıyasla mobil radyo bant genişliklerinde 50 kata varan oranlarda artan sinyal gücüyle sonuçlanan perdeleme azaltımını başardık. Bu yolcular açısından son derece net ve dikkat çekici bir gelişme. Modifiye edilmiş bir Avusturya Demiryolları Railjet’inde yapılan ölçümler, yolculuk boyunca iyi bir 4G çekme süresinin yüzde 33 oranında yükseltildiğini gösteriyor” diyor.
Ciddi tasarruf mümkün
Siemens Mobilite Bölümü’nden Mehrdad Madjdi, “Biz müşterilerimiz için düşük maliyetli bir çözüm bulmak istemiştik” diyor ve “Bu pencereler yıllar boyunca hiçbir şekilde bakıma ihtiyaç duymayacak. Her ne kadar satın alınmaları pahalıya geliyor olsa da tren içlerine yerleştirilen sinyal güçlendiricileriyle kıyaslandıklarında uzun vadede çok ciddi tasarruf imkanları sunuyorlar” diye ekliyor. Bunun nedeni ise 700 megahertz’den 3.5 gigahertz’e kadar geniş bir frekans aralığında pencerelerin düşük sinyal zayıflatma özelliğidir ki bu durum pencerelerin sadece mevcut frekans bantları için değil, aynı zamanda geleceğin mobil standartlarına da uygun olması avantajını sunuyor. Hiçbir ek yatırıma gerek kalmaksızın, yolcular en son çıkan cep telefonu servislerinden anında faydalanabilecek. Bu sistemin trenlere kurulumu da pek pahalı değil, çünkü burada hiçbir ekstra bileşene veya özel olarak eğitilmiş personele ihtiyaç duyulmuyor. Bu pencereler mevcut vagonlara istenildiği an uyarlanabilir.
Yakında hizmete giriyorlar
Test denekleri bu inovasyona yüksek bir “havalılık faktörü” notu verdi ve pencereler yüzünden gece ya da gündüz dışarısının görünmesinde bir zorluk fark etmediklerini bildirdi. Bu pencere kaplaması sayesinde bazı vakalarda enerji verimliliğinde artışlar kaydedilmesi bile mümkün ki böylece yolcular açısından çok daha hoş bir ortam yaratılabilir. Herkes şu konuda hemfikir: Daha konforlu ve iyi bir yolculuk kalitesi. Bu inovatif tren pencereleri Almanya’da Rhein-Ruhr-Ekspresi (RRX) tarafından işletilen ücretli yolcu servislerinde 2018 yılının sonlarından itibaren kullanılmaya başlanacak.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.