Bir trendeyken internet üzerinde
sörf yapmak genellikle müthiş
sabır gerektiren bir iştir.
Sörf yaparken veya web sayfalarını
görüntülerken başarı oranı ağ
sunucusuna bağlı olarak, hatta yüksek
hızlı trenlerde bile yüzde 41 ila 65
arasında değişir. Bunun bir nedeni
de sıcaklık ve güneş ışığına karşı
koruma sağlayan pencere camlarının
aynı zamanda radyo dalgalarının
içeri girmesini de engellemesidir.
Çünkü bu camlar sadece ısıyı ve güneş
radyasyonunu değil ama aynı zamanda
diğer her türlü elektro-manyetik
dalgaları da dışarıya yansıtır. Sonuçta vagon bir Faraday kafesi gibi davranmaya
başlar. Yüksek hızlı trenlerde bu
perdeleme etkisi yüzde 99,9’a ulaşır.
Avusturya, Viyana’daki Siemens Kurumsal
Teknolojiler’den araştırmacılar artık
frekans-seçici pencere camı kaplaması
olarak bilinen bir teknikle bu sorunu
çözmeyi başarmış durumda.
Süper sinyal
Siemens Kurumsal Teknolojiler’den
Lukas Mayer, bu yeni teknolojinin nasıl
çalıştığını şöyle anlatıyor:
“Pencere camları elektriksel
olarak iletken ve metaller ile metal
oksitleri ihtiva eden şeffaf bir katmanla kaplanıyor. Pencerenin metal kaplaması
lazerle özel bir yapıdaki hatlar boyunca
buharlaştırılıyor. Bu sayede belirli
frekans aralığında kalan radyo sinyalleri
engellenmeden camdan içeri girebilirken
farklı frekanslardaki radyo sinyalleri
zayıflatılıyor. Bu gibi trenlerdeki
mobil terminallerin radyo dalgalarını
çekebilme seviyeleri adamakıllı
iyileştirilirken, sıcaklık ve güneş ışığından
korunma etkisi minimum seviyede
azalıyor.”
Mevcut çözümlerin sadece çok
dar bir frekans aralığında etkili olma
ve dolayısıyla diğer aralıklarda işleri
daha da kötüleştirmekten başka bir
işe yaramama gibi dezavantajları var.
Mayer, “Biz çözümümüzle yüksek
frekanslı pencerelerle donatılmış bir
vagonda mevcut çözümlere kıyasla
mobil radyo bant genişliklerinde 50 kata
varan oranlarda artan sinyal gücüyle
sonuçlanan perdeleme azaltımını
başardık. Bu yolcular açısından son
derece net ve dikkat çekici bir gelişme.
Modifiye edilmiş bir Avusturya
Demiryolları Railjet’inde yapılan
ölçümler, yolculuk boyunca iyi bir 4G
çekme süresinin yüzde 33 oranında
yükseltildiğini gösteriyor” diyor.
Ciddi tasarruf mümkün
Siemens Mobilite Bölümü’nden Mehrdad
Madjdi, “Biz müşterilerimiz için düşük
maliyetli bir çözüm bulmak istemiştik”
diyor ve “Bu pencereler yıllar boyunca
hiçbir şekilde bakıma ihtiyaç duymayacak.
Her ne kadar satın alınmaları pahalıya
geliyor olsa da tren içlerine yerleştirilen
sinyal güçlendiricileriyle kıyaslandıklarında
uzun vadede çok ciddi tasarruf imkanları
sunuyorlar” diye ekliyor. Bunun nedeni ise
700 megahertz’den 3.5 gigahertz’e kadar
geniş bir frekans aralığında pencerelerin
düşük sinyal zayıflatma özelliğidir ki
bu durum pencerelerin sadece mevcut
frekans bantları için değil, aynı zamanda
geleceğin mobil standartlarına da uygun
olması avantajını sunuyor. Hiçbir ek
yatırıma gerek kalmaksızın, yolcular en
son çıkan cep telefonu servislerinden
anında faydalanabilecek.
Bu sistemin trenlere kurulumu da
pek pahalı değil, çünkü burada hiçbir
ekstra bileşene veya özel olarak eğitilmiş
personele ihtiyaç duyulmuyor. Bu
pencereler mevcut vagonlara istenildiği
an uyarlanabilir.
Yakında hizmete giriyorlar
Test denekleri bu inovasyona yüksek
bir “havalılık faktörü” notu verdi
ve pencereler yüzünden gece ya da
gündüz dışarısının görünmesinde bir
zorluk fark etmediklerini bildirdi. Bu
pencere kaplaması sayesinde bazı
vakalarda enerji verimliliğinde artışlar
kaydedilmesi bile mümkün ki böylece
yolcular açısından çok daha hoş bir
ortam yaratılabilir.
Herkes şu konuda hemfikir: Daha
konforlu ve iyi bir yolculuk kalitesi. Bu
inovatif tren pencereleri Almanya’da
Rhein-Ruhr-Ekspresi (RRX) tarafından
işletilen ücretli yolcu servislerinde 2018
yılının sonlarından itibaren kullanılmaya
başlanacak.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?