Hedef en iyiler

Bahar Özen Şansal ile ilaç sektörünün ve Pfizer’in gençlere sunduğu fırsatları konuştuk.

1.08.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Hedef en iyiler
Pfizer Türkiye, Kafkaslar ve Orta Asya insan Kaynakları Direktörü görevini yürüten Ba,har Özen Şansal, Türkiye’de her dört yeni mezundan birinin Pfizer’e iş başvurusunda bulunduğunu söylüyor. İşe alım sürecinde adayları başvurmuş oldukları pozisyonun yanı sıra geleceğin Pfizer liderleri olarak yetişecekleri düşüncesiyle işe aldıklarını belirten Şansal, bu nedenle işin gerektirdiğinden fazla yetkinlik ve kapasiteye sa,hip kişileri seçtiklerinin altını çiziyor.

Dünyanın en önemli ilaç şirketlerinden biri olan Pfizer, en iyi ve nitelikli çalışanları bünyesinde toplamak istiyor. Bu doğrultuda çalışanlar belirlenirken ilerinin yöneticisi olma isteği ve potansiyeline sahip olan kişiler seçiliyor. Her yıl 40 bini management trainee olmak üzere 100 bine yakın başvurunun yapıldığı şirket, insan kaynakları sürecinde en fazla zamanı ve eforu en iyiyi bulmaya harcıyor. Doğru kişi kriterlerinin iyi bir eğitim almış, potansiyeli yüksek ve en önemlisi istekli kişi olduğunu belirten Pfizer Türkiye, Kafkaslar ve Orta Asya İnsan Kaynakları Direktörü Bahar Özen Şansal, kişinin öğrenme açlığı, merakı, vizyonerliği, iş yapma isteğiyle ilgilendiklerini söylüyor. İlaç sektörünün özellikle tıp, eczacılık, biyoloji, kimya, işletme, ekonomi mezunları için birçok avantaj sunduğunu hatırlatan Şansal “İyi bir pazarlamacı ya da ürün müdürü olmak istiyorsanız Pfizer’de öğrenecekleriniz bence rakipsiz” diyor. Pfizer Türkiye, Kafkaslar ve Orta Asya İnsan Kaynakları Direktörü Bahar Özen Şansal ile ilaç sektörünün ve Pfizer’in gençlere sunduğu fırsatları konuştuk.

İlaç sektörünün gençler için cazip yönleri neler olabilir?
Türkiye, global ilaç sektöründe dünya ortalamasının üzerinde büyümeleriyle dikkat çeken gelişen pazarlar yani ilaç endüstrisinin hızlı büyüme gösterdiği pazarlar arasında yer alıyor. Avrupa’daki ilaç şirketleri de gözlerini Türkiye’nin de içinde olduğu bu yeni pazarlara çevirmiş durumda. Sağlık Bakanlığı’nın ilaç sektörü yatırımlarının teşvik edilmesine yönelik inisiyatifler geliştirilmesine öncelik vermesini kapsayan son gelişmeler de ülkemizde ilaç sektörünün büyüyeceğine işaret ediyor. Bu anlamda ülkemizde çok ciddi yatırımlar var. Bu nedenle kariyer planlaması yapma aşamasında olan özellikle tıp, eczacılık, biyoloji, kimya, işletme, ekonomi mezunları için ülkemizin yükselen yıldızı ilaç sektörünün birçok avantajı var. Pfizer’e bakacak olursak dünya devi bir ilaç şirketi. Çalışanlarına ciddi fırsatlar sunuyor. Örneğin iyi bir pazarlamacı ya da ürün müdürü olmak istiyorsanız Pfizer’de öğrenecekleriniz bence rakipsiz.~
Pfizer’in insan kaynakları politikasından bahseder misiniz?
Pfizer’in insan kaynakları politikası üçe ayrılıyor: En iyiyi işe al, içeride en iyiyi geliştir ve şirkete bağlı bireyler olarak devam ettir. Bu üç öğe çok önemli. İnsan kaynakları sürecinin en temel kısmı en iyiyi işe al. En fazla eforu da bu süreçte harcıyoruz. Pfizer Türkiye’de amacımız önde gelen işveren olma vizyonumuz doğrultusunda en iyi ve nitelikli kişileri bünyemize çekmek. İlerinin yöneticisi olma isteğine ve potansiyeline sahip kişiler takımımıza katılır. İşe alım süreçlerimizde adayları sadece başvurmuş oldukları pozisyon kapsamında değil, ilerinin Pfizer liderleri olarak yetişecekleri düşüncesiyle işe alıyoruz. Bu nedenle işin gerektirdiğinden fazla yetkinlik ve kapasiteye sahip kişileri seçiyoruz. Çalışanlarımız birçok konuyu Pfizer’de yaşayarak, deneyimleyerek öğreniyor. Bu nedenle Pfizer üniversite sonrası da bir okul niteliği taşıyor.

Şirketinize başvurmak isteyenler hangi kanalları kullanabilirler?
Pfizer Türkiye olarak, sunduğumuz bu imkanları Pfizer’de Gelecek Var işveren markası altında birleştirdik. E-kariyer sayfamız www.gelecekvar.com, sosyal medya hesaplarımız, gerçekleştirdiğimiz kampus ziyaretleri ve şirket davetleriyle gençlere pek çok farklı kanaldan bu markayla ulaşıyoruz. Bu başarıda yenilikçi insan kaynakları projelerimizin, değişen trendleri hızla benimsememizin, insanı odağa koyan İK anlayışımızın ve elbette işinin uzmanı ve yaratıcı İK ekibimizin payı büyük. Tüm bu aktiviteler sayesinde gençlerin en çok çalışmak istediği şirketler arasında üst sıralarda, en gözde şirketler arasında yer almaya devam ediyoruz.

İşe alım sürecinden sonra kişi içeride hayatı boyunca eğitiliyor. Bunların bir kısmı masa başı, bir kısmı ise gerçek hayat eğitimi oluyor. Çalışanlara çok ciddi zaman ayırıyoruz. Örneğin yılda iki kez yetenek değerlendirme süreçlerimiz oluyor. Buna yaklaşık 150 iş günü harcıyoruz. Üst yönetim ve müdürler bir araya gelip elemanları tartışıyor ve “Geçen yıl biz Mehmet’in güçlü yönleri ve eğitim alanlarına ne demiştik. Biz bu kişi için ne yaptık? O neler yaptı? Hala gelişim alanı var mı? Bu arkadaşımıza bundan sonrası için nasıl görevler verebiliriz?” gibi soruların yanıtlarını arıyor.

En iyi ya da doğru kişi kriteriniz nedir?
Zaten belli okullardan mezunsa kişilerin eğitimi aşağı yukarı benzer oluyor. Bu yüzden biz daha çok, kişinin öğrenme açlığı, merakı, vizyonerliği, iş yapma isteğiyle ilgileniyoruz. Bu kişiden yarının genel müdürü ya da CEO’su olur mu diye bakıyoruz. Bunu da işe alım sürecinde vaka çalışmalarıyla yapıyoruz.

İşe alım sürecinde olmazsa olmaz��nız var mı?
Hayır, yok. Eğer olmazsa olmazınız olursa bir prototip alırsınız ve yaratıcılık olmaz. Bizce herkesin rengi çok özel. Yaptığımız bazı testler, analitik sözel beceri gibi baktığımız şeyler var ama biz kombinasyona bakıyoruz. Kişileri daha çok yetkinlik bazında değerlendirmeye çalışıyoruz. YETENEXT yani “Pfizer'de Geleceğimi Yönetiyorum” süreci kapsamında yürütülen alt süreçlerin her biri yetenek yönetimi için esas oluşturuyor ve bir bütün olarak değerlendiriliyor.~
Yetenek yönetiminin alt süreçleri arasında işe alım ve oryantasyon, yetenek değerlendirme, yetenek gelişimi ve bağlılık yer alıyor. Pfizer’de en fazla zaman ve emeği seçme kısmına veriyoruz. “Önde gelen işveren olma” vizyonumuz çerçevesinde her yılın eylül-ekim aylarında hangi üniversitelere hangi aktivitelerle gideceğimize, sosyal medya gibi yenilikçi kanalları nasıl kullanacağımıza karar vermiş oluyoruz. Pfizer’e her yıl yaklaşık 100 bin başvuru oluyor. Bugün Türkiye’de her dört yeni mezundan biri Pfizer’e başvuruyor. Bunun 40 bini management trainee pozisyonu için oluyor. Bu başvurularda önce CV elemesi yapıyor, sonra toplu sınava alıyoruz. Rasyonellik, sorgulayıcılık üzerine kurulu psikometrik sınavı geçenleri İngilizce sınavına alıyoruz. Baraj notuna ulaşanların hepsiyle mülakat yapılıyor. Bunların bir kısmı grup mülakatı, bir vaka çalışması üzerinde çalışıyorlar. Ardından insan kaynakları bire bir mülakata alıyor. Bütün bunları geçenleri de kişiyi tanımak ve bakışını anlamak için iki turlu bir management mülakatı bekliyor.

İşe yeni girenler hangi pozisyonda başlıyor?
Genelde management trainee olarak başlıyorlar. Bir ya da iki yıl içinde proje müdürü olarak devam ediyorlar. Bu arkadaşlara şirkete büyük resimden bakabilecekleri, neler olup bittiğini görebilecekleri işler vermeye çalışıyoruz. Daha sonra örneğin pazarlamada ilerlemek istiyorlarsa işin mutfağını görmeleri için belirli bir süre sahaya yollamaya çalışıyoruz. Ardından bu kişileri ürün müdürü olarak görevlendiriyoruz. Bazı yetkinlikleri tamamladığında kişiyi kıdemli ürün müdürü yapıyoruz. Belirli bir süre burada görev aldıktan sonra bu arkadaşları şirket içinde değişik yönetim kademelerine koyup ekip yönetmelerini istiyoruz. Daha sonra kişi, kariyerine nasıl yön vermek istiyorsa ona göre olanaklar sunmaya çalışıyoruz. Ortalama kıdemimiz ise 8 yıl.

Yeni işe girenleri Pfizer’de neler bekliyor?Şirkette yeni başlayanları masasının üzerinde bir hoş geldin paketiyle karşılıyoruz. Pakette “Bugün benim ilk günüm” yazan bir kart, kalem, defter gibi ihtiyaçlar ve bir mektup yer alıyor. Mektupta yeni başlayanın kullanması gereken sistemler, mail ortamı nasıl işliyor, bilgisayarını nereden alması gerekiyor gibi bilgiler bulunuyor. Sonrasında “Pfizerin” dediğimiz online bir oryantasyon programımız var. Bu eğitimde şirketi tanıtıyoruz. Belirli dönemlerde işe yeni girenleri gruplar halinde yüz yüze bir oryantasyona alıyoruz. Değişik departmanların yöneticileri kendi bölümlerini anlatıyor. Çünkü yarın belki o bölümlerde görev alacaklar.

Şirket içinde rotasyon süreciniz nasıl işliyor?
Pfizer’de değişim çoktur, biz kendi içimizde iş fırsatları sunarız. İki, üç yılda bir şirket içinde iş değiştirebilirsiniz. Ancak kişinin rotasyonu için önce bulunduğu pozisyonda başarılı olması, bu pozisyona değer ve farklılık katması gerekir. Sadece kişiyi geliştirmek için rotasyon yapılmaz. Ayrıca global bir şirket olduğumuz için yurtdışında da ciddi fırsatlar sunuyoruz.~
Kullandığımız sistem sayesinde her çalışan, şirket içinde açılan pozisyonların tümünü görebiliyor. Örneğin bugün Roma’da bir pozisyon açılsa isteyen müdürüyle konuşup buna başvurabilir. Şu anda Pfizer Türkiye’den yaklaşık 40’ın üzerinde arkadaşımız yurtdışında değişik pozisyonlarda görev alıyor.

Part-time ve staj olanakları konusunda bilgi verir misiniz?
Üç yıldır stajyer alımı yapmıyoruz çünkü bu ne şirket ne gelen arkadaş için verimli olmuyor. Fabrika dahil izinlerimizi olabildiğince temmuz-ağustos döneminde blok olarak kullanıyoruz. Gelen stajyer de işi öğrenme isteğiyle geldiği için umduğunu bulamıyor. Ancak bize başvuran arkadaşlara “Haftada 3-4 gün ayırabiliyorsanız gelin, sınava girin. Geçerseniz sizi part-time yapalım, bütün yıl bizimle çalışın” diyoruz. Böyle üç yıldır bizimle çalışan part-time’larımız var. İçlerinden mezun olanlar, hatta işe aldıklarımız bulunuyor. Son olarak 6-7 management traniee aldık, bunların üçü part-time. Part-time çalışan arkadaşların oryantasyonu bittiği için şirkette onlardan daha fazla verim alıyoruz. Stajyerlere dosya işleri yaptırırken part-time’lara proje veriyoruz. Belli dönemlerde sunum yaparak sanki bir şirket çalışanı gibi bizden geri bildirim alıyorlar.

Y jenerasyonuna yönelik çalışmalarınız var mı?
Son üç yıldır özellikle jenerasyonuna yönelik çok ciddi yatırım yapıyoruz. www.gelecekvar.com isimli bir platformumuz var. 30 bin aktif üyemiz bulunuyor. Bu üyelerin büyük kısmı yeni mezun ya da üniversite 3’üncü ve 4’üncü sınıfta okuyan arkadaşlar. Gençlerin koçluğa ihtiyacı var. Bu platform bu görevi üstleniyor. Bu platform üzerinde geçen yıl ilaç sektörünün ilk ve tek sanal pazarlama yarışması “CaptainPharma”yı hayata geçirdik. Bu iş simülasyonu için 60 üniversiteden öğrenciler 150 takım kurdu. Bu takımlar 2 ay boyunca sigara bırakma pazarında 5 ürün içinden birini seçerek belli bir süre bu ürünü yönettiler. En başarılı 15 takım da 31 Mayıs’ta merkezimize gelerek finali yan yana oynadı. Bu arada Pfizer’i de yakından tanıdı ve genel müdürümüzle bir araya geldi. Birinciliği kazanan Hacettepe Üniversitesi İşletme Fakültesi’nden iki arkadaşımız “Pfifty-Pfifty” programına dahil olup Pfizer’de yarı zaman çalışma fırsatı kazandı.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz