Pazar 3 yılda 10 kat büyüyecek

ETİD Başkanı Hakan Orhun ile Türkiye'de e-ticaretin mevcut durumunu ve geleceğe dönük beklentileri konuştuk.

1.04.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Pazar 3 yılda 10 kat büyüyecek


Türkiye e-ticaret pazarındaki yıllık büyüme oranı nasıl? Potansiyel nedir?
- Kriz yıllarında bile büyüyen e-ticaretin yıllık büyüme oranı her zaman yüzde 50'ler civarında oldu. Burada biraz önce bahsetmiş olduğum alışveriş yapan kişi sayısında 2 kat büyüme ve alışveriş frekansının 4-5 kat büyümesini 2-3 sene içinde görebiliriz. Bu da sektörümüze 2-3 yıl içinde 10 kat büyüme getirecektir.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

Peki alışverişlerin yüzde kaçı sanal ortamda yapılıyor?
- Türkiye'deki genç kesim büyümenin en önemli işaretlerini veriyor. Bu kesimin büyük biçoğunluğu interneti kullanıyor, ürünlerini oradan seçiyor. Bir kısmı ebeveynlerinin yardımıyla alışveriş yapabiliyor. İlerleyen dönemde bu kesimin kredi kartı sahibi olmasıyla beraber alışverişlerde internetin çok daha önemli bir pay alacağını öngörmek çok kolay. Aktif internet bankacılık kullanıcısı sayısı 7 milyona yaklaştı. E-ticaret deneyimi yaşamış kişi sayısı da buna yakın. Kadın-erkek dağılımda her yıl kadınların sayısı erkeklere yaklaşıyor. Aslında yapılan araştırmalarda biliyoruz ki satın al butonuna basanlar erkek de olsa satın alma kararını verenler kadın. O nedenle diyebiliriz ki herkes artık internetten alışveriş yapıyor.

Önümüzdeki süreçte Türkiye'de e-ticaretin nasıl bir noktaya gelmesini bekliyorsunuz?
Türkiye'de e-ticaret çok çekici bir konu ve bu cazibe önümüzdeki dönemde de sürecek. Ne iş yapılırsa yapılsın herkes işinin "e" bacağını düşünmek zorunda olacak. Çünkü fiziksel ve online perakendecilik giderek birleşiyor. Bunun dışında sosyal alışveriş kavramıyla facebook'taki milyonlarca Türk, alışveriş deneyimlerini facebook üzerinde yaşayacak. Bu doğrultuda bir sonraki 10 yılda da 30 kat büyüme hayalci bir yaklaşım olmayacaktır.

E-ticaretin şirketlere sunduğu en önemli avantajlar neler?
- E-ticaret öncelikle şirketlere, müşterilerine ve hedef kitlelerine daha yakın olma imkanı sunuyor. Müşterilerini daha iyi tanıyabilmek, onlara daha iyi hizmet sunabilmek için bu çok önemli. Bunun dışında da tabii ki internet önemli bir iletişim mecrası. Getirdiği hacimle de ciddi bir satış kanalı olarak konumlandırılabilir.

Tüketici açısından bakarsak sanal alışverişin avantajları / dezavantajları neler?
- Tüketici açısından internet bir avantajlar dünyası. Kıyaslamanın kolay olduğu, hizmet kıyaslamasının yapılabildiği, önceki tüketici deneyimlerinin hızla bulunabildiği, fırsatlara ve indirimlere oturduğu yerden ulaştığı inanılmaz bir dünya burası. Dezavantaj olarak aklıma gelen hiçbir şey yok. Sadece ufacık bir uyarım var. Nasıl ki fiziksel alışverişte nereden alışveriş yaptığımıza dikkat ediyorsak, sanal ortamda da aynı noktalara kesinlikle dikkat etmeliyiz. Gerekli dikkat gösterildiği takdirde bu avantajlar dünyası kullanıcılara çok şey kazandıracaktır.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz