Yerel kalanların büyümesi zor

Vestel İcra Kurulu Başkan Vekili Turan Erdoğan, bu hedefe ancak yurtdışında var olarak ulaşılabileceğini söylüyor

1.04.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Yerel kalanların büyümesi zor

Son dönemde Türk şirketlerinin adını yurtdışındaki başarılı satın almalarla daha çok duyar olduk. Bu başarılı satın almalara imza atanlardan biri de Vestel. Türkiye'nin en büyük beyaz eşya ve elektronik üreticilerinden Vestel, 2006 yılında İskandinavyalı Finlux ile Luxor'u, 2008'de ise Batı'nın önde gelen beyaz eşya markalarından Vestfrost'u satın alarak küreselleşme yolunda önemli bir adımlar atmıştı. Zaten şirketin asıl hedefi de bu. Küresel bir oyuncu olmak. Global olarak büyüyebilmek için farklı coğrafyalarda iş yapmak gerektiğini söyleyen Vestel İcra Kurulu Başkan Vekili Turan Erdoğan, "Yerel bazda kalan oyuncuların büyümesi de sınırlı oluyor" diyor ve ekliyor: "Bu anlamda farklı ülkelerde üretim, ticaret ve servis yapabilme niteliklerine sahip olmayan şirketler global oyuncu olamazlar. Biz Vestel olarak, buna başından beri çok dikkat ettik ve bu yüzden bugün toplam ticaret hacmimizin yüzde 80'ini yurtdışı oluşturuyor." Uluslararası arenada iş yapabilmek için çok kültürlü çalışma ortamları sağlamak gerektiğini belirten Erdoğan, Türk şirketlerin bu anlamda daha şanslı olduğuna inanıyor. Erdoğan, "Türkiye olarak, bu konuda diğer birçok ülkeye göre çok daha avantajlı bir durumdayız. Çünkü kültürel olarak hem Doğuyu hem Batıyı anlayabiliyor, onlarla iletişim kurabiliyoruz" diye konuşuyor. Vestel İcra Kurulu Başkan Vekili Turan Erdoğan ile yaptığımız söyleşide Vestel'in küresel marka olma yolunda kat ettiği yolu dinledik. Erdoğan, hem Vestel'in geldiği noktayı hem şirketin geleceğe dönük yurtdışı yatırım stratejilerini anlattı.

Vestel'in yurtdışına dönük satın alma ve yatırımları şu anda ne aşamada? Hangi ülkelerde, ne kadar büyüklükte yatırımınız var?
- 2010 yılından itibaren anapazarımız olan Avrupa'nın yanı sıra, Rusya, Ortadoğu, Afrika ve Hindistan'da da hızla büyüdük. Avrupa ülkelerinde buralarda bilinen ve güvenilen markaları bünyemize katma ve bu markalarla var olma stratejisiyle hareket ediyoruz. İskandinav ve Kuzey Avrupa ülkelerinde yüksek bilinirliğe sahip Finlux ve Luxor, Avrupa ve Rusya'nın en prestijli beyaz eşya markalarından Vestfrost, Almanya'nın ünlü markalarından Graetz bu ülkelerde satış gücümüzü artırıyor. Ayrıca, birçok ülkede lisans haklarını satın aldığımız Telefunken ile satışlarımızda kayda değer artış sağladık. İskandinavya'nın popüler ve saygın ev elektroniği markası Finlux'u 2006 yılında bünyemize kattık. Büyük atılım yaptığımız bu markayla gerçekleştirdiğimiz satışları 2010'un ilk yarısında bir önceki yıla göre yüzde 42 artırdık. Bugün 18 ülkeye Finlux satıyoruz. Rusya'daki fabrikamızda yaklaşık 10 yıldan bu yana buzdolabı, çamaşır makinesi ve LCD TV üretimimizi sürdürüyoruz. Bu ürünlerde önümüzdeki yıl yüzde10 olarak belirlediğimiz pazar payı hedefini yakalayacağız.

Grubunuzu yurtdışında satın alma yapmaya yönlendiren temel faktörler neler oldu? Dışa açılma ilk ne zaman başladı, nereden nereye geldi?
- Faaliyet gösterdiğimiz sektörde özellikle Doğu Avrupa'daki küçük ölçekli üreticilerin krize yenilmesiyle birlikte, Avrupa'nın yeni üretim alanı Türkiye oldu. Ülkemiz kaliteli ve hızlı üretiminin yanı sıra Avrupa'ya yakın konumuyla da rekabette avantaj sağladı. ~
Ayrıca kriz sonrasında oluşan elverişli ortam, yeni satın almalara da imkan sağladı. Bunun yanında, sektörümüzde, alıcıların büyük miktarlarda mal almak yerine, kısa vadelerde hızlı mal alımı gerçekleştirme eğiliminin artmasıyla birlikte ürün kalitesi, müşteri beklentileri ve hızlı hizmet öne çıktı. Vestel, sektörün lider şirketlerinden biri olarak, esnek üretim modeli, karar alma ve eyleme dönüştürmedeki çevikliğiyle talepleri karşılama ve hızlı teslimatta fark yaratarak rekabet üstünlüklerinin sunduğu fırsatları iyi değerlendirip pazar konumunu güçlendiriyor. Yurtdışında satın alımlar ise Vestel'in bu konudaki karşılaştırmalı üstünlüklerinin daha da belirginleşmesine yarıyor.

2008'de Vestfrost markasını aldınız. Bu tarz satın almalar grubu nereye taşıyor? Neler hedefleniyor?
-2008'de Avrupa ve Rusya'nın en prestijli beyaz eşya markalarından Vestfrost'u satın aldık. Danimarka pazarında A sınıfı kategorisinde yer alan Vestfrost ile buzdolabı satışlarına 2009 yılında başladık. 2010'un ilk yarısında buzdolabı model gamımızı genişleterek Danimarka pazarında payımızı yüzde 8'e çıkardık. Ayrıca Vestfrost markasıyla tam boy vitroseramik fırın, ankastre vitroseramik ocak ve çamaşır makinesi satışına başladık. Finlandiya, Almanya, Çek Cumhuriyeti ve Malta'ya da Vestfrost markasını sunuyoruz.
Vestel, Avrupa'da OEM/ODM satışlarıyla öne çıkarken farklı markalarla da pazara giriyor, genişleme alanına dahil diğer ülkelerde ise markalı satışlarla varlığını sürdürme stratejisi uyguluyor. Dünyanın en büyük OEM/ODM üreticilerinden biri olarak Avrupa pazarında eşsiz bir konuma sahibiz. Bu satın almalar sonucunda, Avrupa'daki
mevcut satış ve pazarlama şirketlerimizle, pazarların durumlarını birebir pazar içinde takip edip, çok hızlı hareket edebiliyoruz. Çok geniş bir müşteri portföyümüz mevcut. Farklı dizayn, estetik ve teknik özelliklerle tüm müşterilerimize farklılıklar sunabiliyoruz. Üretimdeki esnekliğimiz sayesinde 100 adetten tutun 10 binlerce adetlik farklı siparişlere kadar her tür siparişi aynı özel yaklaşımla üretebiliyoruz.
Kısacası, satın aldığımız markalarla birlikte her pazarı çok yakından takip edebilmemiz, müşteri çeşitliliğine ulaşmamız, ürün geliştirme ve üretim hızındaki esnekliğimiz, tedarik zincirindeki gücümüz ve tabii ki müşteri odaklılığımız, Vestel'in en önemli gücü.

Satın alma yaparken aradığınız temel kriterler neler? Yerli veya yabancı oyunculardan size bu anlamda "bizi alın" diye çok teklif geliyor mu?
-Yurtdışında yatırım yaparken, en dikkat ettiğimiz hususlardan biri şirketin kendi bölgesindeki marka bilinirliği oluyor. Bunun yanında, yatırım yaptığımız bölgenin hinterlandındaki pazarlar da bizim açımızdan büyük önem taşıyor. Biz bir markayı satın alırken sadece o ülkede büyümeyi ve pazar payı elde etmeyi hedeflemiyoruz.
Vestel olarak, her ülkenin teknik özelliklerine uygun ürünler yapabilmemiz, mühendis ve Ar-Ge farklılığımızı rakiplerimiz karşısında bir avantaja ve ayrıcalığa dönüştürme kabiliyetimiz sayesinde yabancı markalar da Vestel'le işbirliğine giderek bu başarıya ortak olmak istiyorlar.

Geleceğe dönük planlarınızda neler var? Satın almalar sürecek mi?

-Bunlar uzun vadeli stratejik kararlar. Bu arada önümüze çıkan fırsatları değerlendirmeye devam edeceğiz.~

Küresel varlık açısından en büyük 19 Türk şirketini görmek için görsele tıklayın


VESTEL'İN YURTDIŞI MACERASI
2006'DA BAŞLADI Bundan 5 yıl önce İskandinav ve Kuzey Avrupa ülkelerinde yüksek bilinirliğe sahip Finlux ve Luxor markalarını satın alan Vestel, bu markalar altında üretim ve yurtdışı satışlarla pazar atağına geçti. Şirket, iki yıl sonra ise Avrupa ve Rusya'nın en prestijli beyaz eşya markalarından Vestfrost'u bünyesine kattı.



AVRUPA'DA GÜÇLENİYOR

Alman ekolünün hakim olduğu ülkelerde yaygın olan Graetz markasının ardından, 5 yıllığına Telefunken'in isim hakkını satın alarak İspanya, İtalya ve Portekiz pazarlarına üretim ve satış yapmak için anlaşma imzaladı. Şirket bu satın almalarla Avrupa'daki konumunu her geçen gün güçlendiriyor.
Türkiye'nin yurtdışında doğrudan yatırım yaptığı 30 ülkeyi görmek için görsele tıklayın









Türk şirketlerinin yurtdışında yaptığı en büyük 10 satın alma işlemini görmek için görsele tıklayın






Yıllar itibarıyle Türkiye'nin yurtdışındaki doğrudan yatırımlarını görmek için görsele tıklayın









Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz