"Hedefi ortak pazarlama"

2012 yılında 15,7 milyar adet olan yumurta üretimi 2013'te 16,7 milyar adede yükseldi.

31 EKİM, 20140
Paylaş Tweet Paylaş
Hedefi ortak pazarlama


BÜYÜME SÜRÜYOR

Üretim aylara göre değişiklik gösterse de yıllık ortalama artış yüzde 11,3 olarak gerçekleşti. Sektör son 5 yıllık performansıyla dünya yumurta üretimindeki 10'unculuğunu korurken ihracatta 2'nci sıraya yükseldi. 2012'de 351 milyon dolar olan ihracat tutarı, 2013'te yüzde 16'lık büyüme ile 407 milyon dolara ulaştı. 3 milyar dolar civarında ciroya sahip yumurta sektörü, 1050 işletmede 100 bin kişiye istihdam sağlıyor.

NET ZARAR
2012 yılında ortalama 18,5 kuruş olan yumurta fiyatı, 2013'te de aynı seviyede kaldı. Bu, enflasyon dikkate alındığında üreticinin aleyhine bir gelişme oldu. Maliyet ve yumurta satış fiyatları kıyaslamasına göre yılın ilk 7 ayında üreticiler net zarar etti ve sektörün 2013 yılı kârlılığı 2012'nin gerisinde kaldı.

Olumsuzluğun sektörde üretim planlamasının eksikliğinden kaynaklandığı görüşü hakim. Plansız büyüme, yetersiz pazarlama koşulları fiyat istikrarsızlığına neden olurken sektör her yıl aynı kısır döngüyü yaşıyor.

TEBLİĞ RAHATLATACAK
Yürürlüğe girecek Yumurta ve Yumurtalı Ürünleri tebliği ile yumurtanın 5-12oC aralığında muhafaza zorunluluğunun kaldırılması ve dökme yumurta satışına izin verilmesi bekleniyor. Bu da sektörü rahatlatacak. Sektör üretici/tüketici fiyatı arasındaki yüzde 40-45'lik fiyat farkını aza indirecek pazarlama yöntemleri geliştirmeye odaklanacak. YUM-BİR Genel Sekreteri Hüseyin Sungur, "Üreticiler ortak pazarlama şirketleri oluşturabilirse hem daha çok kazanabilecek hem daha ucuza yumurta tüketilebilecek" diyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz