YÜZDE 10 BÜYÜME Türkiye istatistik Kurumu'nun (TÜİK) 2 yıl önceki verilerine göre Türkiye'nin 30 milyar dolar seviyesindeki tarım ürünleri pazarında bal sektörü, 500 milyon liralık büyüklüğe sahipti. 2010'da ise sektör yüzde 10 büyüyerek 550 milyon lira seviyesine ulaştı. Üretim ise 40 bin ton seviyesinde gerçekleşti. Bunun yüzde 70' lik bölümünü çiçek geri kalanını ise çam balı üretimi oluşturdu. Ambalajlı bal üretimi ise 15 bin ton olarak gerçekleşti. ENDEMİK YAPI ZENGİN Türkiye'nin, coğrafi konumu nedeniyle uluslararası bal sektöründe büyük avantajı var. Bal üretimine uygunluk bakımından yüksek seviyede endemik bitki çeşitliliğine sahip. Dünyadaki endemik bitki örtüsünün 8'de 3'ü Anadolu topraklarında yer alıyor. Öte yandan arı nüfusu olarak da dünyada ilk 10 ülke arasında. Ancak tüm bunlara karşın sektörün en önemli sorunu bal tüketiminin azlığı. Türkiye'de kişi başı 600 gram olan bal tüketimi, Almanya'da 1,5 kilo. Ayrıca kovan başı verimsizlik de yüksek. Açıkta satılan balların denetimi ve verimlilik konusunda yeni projelerin geliştirilmesi gündemde. TAHMİN YAPMAK ZOR Üretimin 2011 sonunda yüzde 10 büyüyerek 600 milyon lirayı aşması bekleniyor. Altıparmak Gıda Yönetim Kurulu Başkanı Özen Altıparmak, şu değerlendirmede bulunuyor: "Önceliğimiz Türkiye'de bal tüketimini ve üretimde verimliliği artırmak. Sektörün geleceğinden ümitliyiz. Yaşanan sorunların zamanla ortadan kalkacağını düşünüyoruz. Bal konusunda tüketicilerimizin daha da bilinçlenip satın almalarda daha dikkatli ve hassas davranacağını umut ediyoruz."
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?