Suriye umudu

Toparlanma sinyali

1.06.2017 16:08:200
Paylaş Tweet Paylaş
Suriye umudu
PLASTİK
ÜRETİM
Plastik sektörü 2015 yılında ulaştığı 8,6 milyon tonluk başarılı üretim grafiğiyle Avrupa’da ikinciliğini korudu. Dünya sıralamasında ise yüzde 2,7 payla 6’ncı sırada yer aldı. Sektör, 2016’da miktar bazında 8,9 milyon ton, değerde ise 33,8 milyar dolarlık plastik mamul üretimi gerçekleştirdi. Üretim 2015 yılına kıyasla miktar bazında yüzde 3,5 değer bazında ise yüzde 3 artış gösterdi.
İHRACAT Plastik mamul ihracatı, 2012 yılında 4 milyar 38 milyon dolar seviyesindeyken 2013’te 4,5 milyar doları geçti. 2014 yılında 4,9 milyar dolara yükselen ihracat, 2015’te 4,3 milyar dolar olarak gerçekleşti. 2016 yılında ise sektörün direkt ihracatı 4,1 milyar doların üzerine çıktı. Plastik hammadde ihracatı ise söz konusu yıllar içinde 919 milyon dolar ile 1,1 milyar dolar arasında gerçekleşti.
İSTİKRAR 2017 yılında sektörün ihracatının 2016 rakamlarının yaklaşık yüzde 5 üzerine çıkacağı öngörülüyor. Suriye’deki iç savaşın sonlanma ihtimali, 2017’de sektör için olabilecek en güzel gelişmelerden biri olarak tanımlanıyor. Türk Plastik Sanayicileri Araştırma, Geliştirme ve Eğitim Vakfı Başkanı Yavuz Eroğlu, “Savaşın ardından Suriye’nin, Türkiye’nin plastik ürün ihracatında en büyük pazarı olması mümkün. Bölgede istikrarın geri kazanılması Irak’a olan ihracatımızın da artmasına sebep olacaktır” diyor.

ŞEKERLİ MAMÜLLER
YENİ PAZARLAR PEŞİNDE
PERFORMANS
2014 sonrasında dünya emtia fiyatlarındaki aşağı yönlü hareket, hammadde fiyatlarına yansıyınca şekerli mamuller sektörü de bundan ciddi bir şekilde etkilendi. Bu kapsamda 2016 yılında şekerli mamuller ihracatı yüzde 6 oranında gerileyerek 2,2 milyar dolar oldu. Buna karşın miktar olarak sektör ihracatındaki gerileme sadece yüzde 1 ile sınırlı kaldı.
RİSKLER Sektörün ihracatının yüzde 50’den fazlası Orta Doğu ülkelerine gerçekleşiyor. Bu ülkelerin birçoğu çok ciddi iç karışıklıklarla çalkalanıyor. Bu bakımdan sektörün ihracatındaki pazar bağımlılığı ihracatın yapısal olarak istikrarlı büyümesi önünde önemli bir tehdit oluşturuyor. Şekerli Mamuller Tanıtım Grubu (ŞTG), ihracatta pazar çeşitliliğini artırabilmek bu yıl çok sayıda B2B etkinliği düzenlemeyi planlıyor.
ROTALAR Sektör temsilcileri 2017 yılının ikinci yarısında hedef pazarlardan Kuzey ve Güney Amerika ile Uzak Doğu ülkelerine yönelik ticaret heyetleri düzenleyecek. ŞTG Başkanı Hidayet Kadiroğlu, “Yıllık ortalama yüzde 15’lik büyüme ile 2023 yılında 6 milyar dolar ihracat gerçekleştireceğimize inancımız tam” diyor.

BİLGİSAYAR
TALEP ARTIŞI BEKLİYOR
KÜÇÜLME
Türkiye, 2016 yılını 1,8 milyon adet bilgisayar satışıyla kapattı. Bu da yüzde 15 civarında bir küçülme demek. Satışların yüzde 70’i dizüstü bilgisayarlardan oluşuyor. Ticari PC’lerde ise özellikle KOBİ’lerden gelen dizüstü kategorisindeki cihazlara talep artışından dolayı olumlu bir seyir var. Tablet pazarına bakıldığında ise hem dünyada hem Türkiye’de 2016 yılında yüzde 25 civarında bir küçülme mevcut.
TÜKETİM Sektör şirketlerinin sağlıklı bir stok finans dengesi içerisinde uzun vadeli ilerleyebilmesi için tüketici taleplerini de sağlıklı değerlendirmeleri gerekiyor. Türk tüketicisini dünyadan ayıran en önemli fark, tasarım ve performans dengesi nde beklentilerinin yüksek olması.
BEKLENTİ Son 3 yılda hem özel sektörde hem kamuda hem de bireysel kategoride bilişim ihtiyaçlarına dönük yüksek bir ihtiyaç oluştu. Ayrıca zor geçen 2016 yılında ertelenen talebin 2017’de hayata geçmesi bekleniyor. Casper Pazarlama Direktörü Feray Karaman, “Bilişimin şirketlerin verimliliği için en önemli araç olduğu düşünüldüğünde sektörün önümüzdeki dönemde de Türk ekonomisi için amiral sektörlerden biri olacağına inanıyorum” diyor.~KURU MEYVE
SAĞLIKLA BÜYÜYECEK
ZOR YIL
2016 yılında yaşanan zorluklar kuru meyve ihracatını negatif etkiledi. 2016’da kuru meyve ihracatı bir önceki yıla göre miktar bazında yüzde 7’lik artış, değer bazında ise yüzde 3’lük düşüş gösterdi. Kuru meyve sektörünün geleneksel ihraç pazarı olan AB, pazarın ihracatında yüzde 65’lik payla ilk sırada yer alıyor.
KALİTE Sağlıklı gıdaya yönelik ilginin tüm dünyada artmasıyla kuru meyvelere ilginin yoğunlaşması sektör için büyük bir avantaj. Bu çerçevede, Türkiye’de üretimi mümkün olan kuru ve kabuklu meyvelerin tamamının üretiminin artırılması gerekiyor. Ürün kalitesini artırmak için de üreticilerin, uygun dozda zirai ilaç kullanmaları, üretim, hasat, nakliye ve depolamada iyi tarım uygulamalarını hayata geçirmeleri konularında eğitilmeleri gerekiyor.
HEDEF Sektörün 2023 yılı ihracat hedefi, 3 milyar dolar olarak belirlendi. Hedef pazarları ise ağırlıklı olarak gelişen ve gelişmekte olan ülkelerden tüketim hacmi önemli olan ülkeler. Ege İhracatçılar Birliği’nden (EİB) yapılan açıklamada, “Bu yılın hedef pazarı olan Güney Kore’de çalışmalar hızla yürütülüyor. Bu çalışmaları önümüzdeki yıl Hindistan üzerinde yoğunlaştırmayı hedefliyoruz” deniliyor.

KOZMETİK
İHRACAT ARTACAK
DARBE
2016 ilk yarı sonunda Rusya ile krizin tatlıya bağlanmasıyla birlikte sektörde toparlanma beklentisi öne çıktı. Ancak bu beklentiler de temmuzda yaşanan darbe girişiminin etkisiyle yeniden olumsuza döndü. 2016 yılı itibarıyla sektörünün pazar büy��klüğünün 8,53 milyar TL olduğu tahmin ediliyor.
GERİLEME Sektör son çeyrek içerisinde yılın önceki bölümlerinde yaşanan düşüşü telafi etmek beklentisi içerisine girmişken bu sefer eylül sonunda BDDK’nın kozmetik ürünler için kredi kartına taksit imkânını kaldırmasıyla tekrar zorlu bir dönemece girdi. Bunun sonucu olarak iç tüketim bir önceki yıla göre döviz bazında geriledi.
STRATEJİ Kozmetik ürünleri sektörü tüm olumsuz gelişmelere rağmen 2017 sonunda ihracatta yüzde 12’lik bir artış bekliyor. Sektörün ihracat yaptığı 180 ülke arasında Almanya, İngiltere ve ABD gibi ileri teknolojiye sahip ülkeler dışında komşu ülkeler (Irak, İsrail, İran, Azerbaycan, Rusya, Ukrayna, Belarus) ile Afrika ve Asya’daki pek çok ülke bulunuyor. Kozmetik ve Temizlik Ürünleri Sanayicileri Derneği (KTSD) Başkanı Ahmet Pura, “Yeni pazar geliştirme faaliyetleri sonucunda Güney Amerika ülkeleri de ilgi alanımıza girdi” diyor.

SAKIZ
İYİMSER TABLO
BÜYÜME
2010-2014 arasında Türkiye’de sakız pazarı, her yıl ortalama yüzde 8 büyüdü. Bu ciro büyümesinde pazara yeni katılan markaların, yeni tat ve paket lansmanlarının etkisi büyüktü. 2015’ten itibaren genel ekonomik yavaşlamanın da etkisiyle büyüme hızı yüzde 3 olarak gerçekleşti. Sakız pazarı 2016 yılında ise bir önceki yıla kıyasla yüzde 2,5 büyüdü ve yaklaşık 704 milyon TL’lik bir ekonomik büyüklüğe ulaştı.
AVANTAJ Türkiye’de 35 yaş altı genç nüfusun toplam nüfus içindeki payı yüzde 55 seviyesinde. Bu demografik fırsat sakız sektörü açısından da büyük bir avantaj teşkil ediyor. Ayrıca Türkiye’de tüketiciler, yeni ürün ve markaları denemeye son derece istekli. Ferahlık ihtiyacını karşılayan ürünler dışında meyveli tatlara yönelik talep de hızla artıyor.
YENİLİK Sakız pazarının 2017 yılında yüzde 4,4 büyüme göstererek yaklaşık 735 milyon TL’lik bir büyüklüğe ulaşması beklenirken, sektörün önümüzdeki dönemde de yeniliklerle büyümeye devam etmesi öngörülüyor. Mondelez International Türkiye Sakız&Şeker Kategori Lideri Doğuş Kezer, “Fonksiyonel fayda sağlayan diş dostu ürünler, saf ve doğal ürün bileşimleri, duyulara hitap eden yeni tat ve ürün formları, hızlı ve pratik ambalaj tipleri sakız kategorisinde büyümenin motoru olmaya devam edecek” diyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz