Kamudan
özel sektöre ve katılım bankalarına kadar her bankanın yurtdışında
büyüme hedefi var. Özellikle Avrupa ve İslam ülkelerinde fırsatları
değerlendiriyorlar. Ziraat Bankası, Orta Asya ve Kırgızistan’da satın
alacak banka arıyor. Garanti Bankası Romanya’da, Yapı Kredi Bankası ise
Azerbaycan’da büyümesini güçlendirmeye öncelik veriyor. Yurtdışındaki
ağlar giderek büyüyor. Türk bankalarının 2012 yılı sonunda yurtdışındaki
iştiraklerinin aktif toplamı da 90 milyar TL’yi aşıyor. Global oyuncu
olma treni kaçtı. Sektörün 180 milyar sermayesi var. Bu büyük ama dünya
çapında küçük... Batı’da bir bankanın sermayesi bizim sektörünkinden
fazla. Onun için biraz ayağımızı yere sağlam basmamız gerekir. Mevcut
konjoktürde bölgesel olarak tabii bazı avantajlar sağlayabiliriz.”
Garanti Bankası Genel Müdürü Ergun Özen, bu sözleriyle Türk bankalarının
yurtdışında global hedefler yerine bölgesel büyük oyuncular olma
yolunda çalışmaları gerektiğini ortaya koyuyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın. Gerçekten
de Türk bankacılık sektörünün son yıllarda yurtdışında attığı adımlar
da Özen’in bu fikrini doğruluyor. Özellikle büyükler liginde yer alan
ilk 10 Türk bankası, çevre ülkelerde bölgesel oyuncu olma adına önemli
hamleler yapıyor. Örneğin sektörün lideri İş Bankası’nın genel müdürü
Adnan Bali, yurtdında bankacılık imkanlarını değerlendirdiklerini
belirtiyor.ve “Sınır ötesi genişleme faaliyetlerimizi hem iştirak edinme
hem yurtdışı şube açılışlarıyla devam ettiriyoruz” diyor.
Zaten Türk bankaların yurtdışında elde ettikleri rakamlar da mevcut
işleri içinde yabana atılmayacak bir paya erişiyor. BDDK verilerine göre
Şubat 2013 itibarıyla Türk bankacılık sektöründe yurtdışı şubelerin
yarattığı aktiflerinin toplam aktiflere oranı yüzde 9,4. Aynı şekilde
yurtdışı şubelerde oluşan kredilerin toplam kredilere oranı yüzde 4,78’i
buluyor. Türk bankaları yurtdışı tarafındaki etkinliklerini artırmak
amacıyla şubeleşme, sıfırdan banka kurma ya da satın alma yoluyla
kendilerine yeni hedef ülkeler belirliyor.
İLK SIRADAKİ ÜLKELER
Türkiye’nin en büyük kamu bankası Ziraat Bankası, yurtdışında
Almanya’dan Azerbaycan’a uzanan 7 iştirakiyle dikkat çekiyor. Ziraat
Bankası Uluslararası Bankacılık ve Ortaklıklar Genel Müdür Yardımcısı
Osman Arslan, yurtdışındaki hedeflerini şöyle açıklıyor:~
“Kırgızistan’da çoğunluk hissesi bankamıza ait olacak şekilde satın
almaları değerlendiriyoruz. Balkanlar’da Bosna Hersek’teki iştirak
bankamıza bağlı şubeleşme yoluyla büyüyeceğiz. Orta Asya’da ise banka
satın alınması yoluyla büyümeyi öngörüyoruz. Kuzey Afrika ve Uzakdoğu'da
bankacılık faaliyetlerine başlamak istiyoruz.”
Yapı Kredi CEO’su Faik Açıkalın ise “Yurtdışı pazarlarda kârlı yatırım
fırsatları olması halinde, bunları değerlendirmeye açığız. Yurtdışında
konjonktürden kaynaklanan fırsatların olduğunu görüyoruz” diyor. Garanti
Bankası Genel Müdürü Ergun Özen de Açıkalın gibi “bekle-gör” politikası
izlediklerini açıklıyor:
“Gündemimizde yatırım için cazip bir pazar yok. Komşu ülkelerde ve İslam
ülkelerinde satın alma fırsatlarına sürekli bakıyoruz. Şu an
beklemedeyiz.”
İş Bankası Genel Müdürü Adnan Bali de “Irak’ın Bağdat ve Duhok,
Pakistan’ın Karaçi, Azerbaycan’ın Bakü ve Gürcistan’ın Tiflis
şehirlerinde imkanları değerlendiriyoruz. Mısır’da faaliyetlerimizin
genişletilmesi yönündeki kararımız var” diyor.
BÜYÜME NEREDE OLACAK?
Dünya ekonomisindeki belirsizlik ve büyüme sorunu nedeniyle özellikle
Avrupa’da satın alma fırsatları çıksa da Türk bankaları çekimser
yaklaşıyor. Sektörde genel strateji, mevcut yurtdışı yatırımları
üzerinde büyümek yönünde gelişiyor. Bu mantıkla Yapı Kredi,
Azerbaycan’da organik büyümeyi ve ardından bu modeli diğer ülkelere
taşımayı planlıyor. Garanti Bankası da Romanya’da bireyselden KOBİ
bankacılığına kadar her alanda verdiği hizmet modelini fırsat bulduğunda
diğer komşu ülkelerde kopyalamak istiyor.
Yapı Kredi CEO’su Faik Açıkalın, “Yurtdışında organik büyüme planlarımız
arasında şu anda sadece Azerbaycan yer alıyor. Bu pazarı özümseyelim,
ardından bu bilgi birikimini diğer pazarlarda pozitif sonuca
dönüştürebileceğimizi düşünürsek elbette başka ülkelerdeki fırsatları da
değerlendiririz” diye konuşuyor.
Özen ise mevcut iştirakleriyle büyümeye devam edeceklerini vurguluyor:
“Yakın coğrafyamızda, Balkan ülkeleri ekonomileri büyüme göstermiyor.
İslam dünyasında yatırım için Arap baharının etkilerinin oturduğunu
görmemiz lazım. Biz artık bir ülkeye gideceksek Romanya modelinde oluğu
gibi yani tüm hizmetlerimizle holistik bir yaklaşımla gireceğiz.”
Denizbank da aynı yaklaşıma sahip. Bankanın yönetim kurulu üyesi Derya
Kumru, organik büyümeyi tercih ettiklerini açıklıyor, “Bulunduğumuz
Avrupa ve Rusya pazarları bizim için stratejik önemde, planlarımızı bu
pazarlarda yapıyoruz” diyor.~
KATILIM BANKALARI DA HEVESLİ
Son yıllarda hızlı büyüme trendine giren katılım bankaları da Körfez
ülkeleri ağırlıklı olarak yurtdışında önemli hamleler yapıyor. Kuveyt
Türk Genel Müdürü Ufuk Uyan, “Körfez’de Bahreyn şubesi ve Dubai
iştirakimizle faaliyet gösteriyoruz. Katar’da açılacak olan şubemizle bu
coğrafyada büyümeyi sürdüreceğiz” diyor. Banka, Avrupa’ya da açılmak
adına Almanya’da banka lisansı başvurusunda bulunuyor.
Satın almadan çok sıfırdan iştirak kurma fırsatlarına baktıklarını
belirten Uyan, “Orta Asya, Irak ve Kıta Avrupası’nda Almanya, Fransa ve
Avusturya gibi ülkeler büyüme projeksiyonumuzda” diye konuşuyor.
Bank Asya da Orta Asya, Balkanlar ve Uzakdoğu ülkelerinde faaliyet
göstermek için araştırmalarını sürdürüyor. Bank Asya Genel Müdürü Ahmet
Beyaz, yurtdışı planlarını şöyle özetliyor: “İlk yurtdışı şubemizi geçen
yıl Erbil’de açtık. Orta Asya, Balkanlar ve Uzakdoğu ülkelerinde
kimyamızla uyuşan stratejik işbirliği fırsatlarına açığız.”
Albaraka Türk de Körfez ülkelerinde büyümek için fırsat kolluyor.
Albaraka Türk Genel Müdür Yardımcısı Ayhan Keser, “Önümüzdeki dönemde de
başta Körfez ülkeleri olmak üzere yakın bölgelerde şube açmayı ya da
banka satın almayı düşünebiliriz” diyor.
İŞTİRAKLER 90 MİLYAR TL'Yİ AŞTI
2012 sonu itibarıyla Türk bankalarının mevcut iştiraklerinin toplam
aktif büyüklüğü 90 milyar TL’yi geçiyor. İş Bankası Genel Müdürü Adnan
Bali, 14 ülkede, 50 şube, 2 temsilcilikten oluşan yurtdışı örgütlerinin
2012 yıl sonu toplam aktif büyüklüğünün 23,9 milyar TL’ye ulaştığını
açıklıyor. Burada ikinci önemli payı 13 milyar dolar konsolide büyüklüğü
ile Fiba Grubu’na ait 10 ülkede faaliyet gösteren Credit Europe Bank
alıyor. Garanti Bankası Genel Müdürü Özen de, “Garanti Bank Romania’nın
2012 sonunda 2 milyar Euro aktif büyüklüğü mevcut. Burada piyasa payımız
yüzde 2’ye geldi. Hollanda’da 5 milyar dolar büyüklüğümüz ve Rusya’daki
500 milyon dolar aktifimiz bulunuyor” diyor.
Ziraat Bankası’nın yurtdışı şube ve iştirakleri de bankalarının toplam
aktifleri içinde yüzde 3,4 pay alıyor. Yapı Kredi CEO’su Açıkalın ise
yurtdışında yakaladıkları büyüklükleri şöyle açıklıyor: “Yapı Kredi Bank
Azerbaijan’ın aktif büyüklüğü 2012 sonu itibarıyla 295 milyon dolar.
Rusya’da aktif büyüklüğümüz 212 milyon dolar ve Hollanda’da 1,8 milyar
Euro’ya ulaştı.”
Büyükler liginde bulunan Denizbank’ın da yurtdışı iştirakleri toplam
aktif büyüklüğü 5,1 milyar Euro seviyesinde bulunuyor. Bu iştiraklerin
ulaştığı müşteri sayısı da oldukça çarpıcı... Credit Europe Bank’ın
yurtdışında toplam müşteri sayısı 3,5 milyonun üzerinde. Yapı Kredi
Bankası’nın iştiraklerinin 122 bini geçen müşterisi bulunuyor.~
HAKAN BiNBAŞGiL / AKBANK GENEL MÜDÜRÜ
"YENİ YATIRIM FIRSATLARINI TAKİP EDİYORUZ'
YETERLİ SERMAYEMİZ VAR
Öncelikli odağımız, önemli büyüme fırsatları bulunan Türk bankacılık
sektörü. Ancak başta hissedarlarımız olmak üzere paydaşlarımıza uzun
dönemli, sürdürülebilir değer yaratma potansiyeli sunan yurtiçi ve
yurtdışı yatırım fırsatlarını da takip ediyoruz. Bu fırsatları
titizlikle değerlendiriyoruz. Bankamızın çok güçlü bir sermayesi var.
Bu, hem organik hem de inorganik büyümeye yeterli olacak bir sermaye...
Öte yandan yurtdışı pazarlarda ekonomik sıkıntıların sürdüğünü de
görüyoruz. Ülkemiz ise istikrarlı ortamı ve başarılı büyüme
performansıyla öne çıkıyor. Yurtdışında büyüme planlarını dikkatle
incelemek, doğru karar vermek lazım. ALMANYA’DA 6,5 MİLYAR TL
Yurtdışı faaliyetlerimizi Almanya ve Dubai'de yerleşik iştiraklerimiz ve
Malta şubemizle sürdürüyoruz. Almanya'da Akbank AG adı altında bir
bankamız var. Türkiye, Almanya, Rusya ve diğer Orta Avrupa ülkelerinde
faaliyet gösteriyor. Bu iştirakimizin 2012 sonu aktif büyüklüğü 6,5
milyar TL. Bu pazarda 2012 yılı ortalarında hayata geçirdiğimiz bireysel
mevduat ürünlerinde kısa sürede 15 bin 500 müşteriye ve 375 milyon Euro
hacme ulaşıldı. Bu hacmin 2013 yılı sonuna kadar 700 milyon Euro'ya
yükselmesini bekliyoruz. Bu bankamızı mevcut faaliyet alanları etrafında
büyütmek istiyoruz ve özellikle Avrupa'daki gelişimimizi bu banka
üzerinden yapmayı planlıyoruz. ORTADOĞU’YA KAPI
Şimdilik yurtdışına Almanya ve Dubai'den, Avrupa ve Körfez Bölgesi'nden
açılıyoruz. Zaman içinde bu tür modelleri başka ülkelere de adapte etmek
mümkün. Rusya ve Çin de temsilcilik açmaya yönelik planlarımız var,
çalışmalarımız devam ediyor. Dubai'de Aralık 2009'da temsilcilik açtık.
Bu temsilciliğimizle tüm Körfez ülkelerine uzanan geniş bir coğrafyaya
hizmet veriyoruz. Yatırım bankacılığı, özel bankacılık, ticari ve
kurumsal bankacılık hizmetleri veriyoruz. Son iki yılda bölgeden 2
milyar dolara yakın konvansiyonel ve islami finansman kaynağı ve 1
milyardan dolardan fazla dış ticaret ve teminat mektubu işlemleri
yaratıldı. Bunun yanında Çin ve Japonya ile Türkiye arasında ticari
köprüler kurduk. Bank of China ile birlikte Akbank bünyesinde 'Çin
Masası' da oluşturduk.
MURAT BASBAY / CREDIT EUROPE BANK CEO
"FİBA GRUBU NUN YURTDIŞINDA BÜYÜKLÜĞÜ 13 MİLYAR DOLAR"
10 ÜLKEDE VARIZ
Fiba Grubu olarak Credit Europe Bank ismiyle 10 ülkede bankacılık
faaliyetlerimizi sürdürüyoruz. Bankamızın konsolide bilanço büyüklüğü 13
milyar doları buluyor. Hollanda, Almanya, Belçika, İsviçre, Malta,
Romanya, Ukrayna ve Rusya'da iştirak ve şubelerimiz var. Yurtdışında 200
şubemiz bulunuyor. 3,5 MİLYON MÜŞTERİ
Yurtdışında toplam müşteri sayımız 3,5 milyonun üzerinde. Bu sayının
büyük bölümünü bireysel bankacılık ve kredi kartı müşterilerimiz
oluşturuyor. Kurumsal ve KOBİ müşteri sayımızsa 20 bine yakın. Batı
Avrupa ülkelerinde bireysel müşterilerimize direkt bankacılık
kanallarıyla ulaşırken, Doğu Avrupa'da daha çok şube, ATM ağlarımızı ve
kredi satış noktalarımızı kullanıyoruz. Bu yıl özellikle Rusya'da
gelişen müşteri ihtiyaçlarına göre yeni şubeler açmayı planlıyoruz.~ BÜYÜME STRATEJİMİZ
Lokal ekonomilerin daha güçlü olduğu ülkelerde ve müşteri talebinin
arttığı ürünlerde büyüyoruz. Rusya'da otomobil kredilerinde ilk 5
bankadan biriyiz. Romanya'da kredi kartlarında piyasa lideriyiz. Dünya
ekonomisindeki belirsizliklerin azalması ve güçlü büyüme rakamlarının
geri gelmesiyle büyüme hedeflerimizi artıracağız. Sıfırdan banka kurarak
büyümeyi tercih ediyoruz. Şu an için yeni bir ülkeye girme planımız
yok.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?