"Bankaya Odaklanma Outsorcıng’e Yaradı"

Bank Europa, bankacılık dışındaki bütün işlerini dışarıya yaptırıyor. Finansbank, ödeme sistemleri ve ATM konusunda bu yola başvuruyor. Dışbank, giderek daha fazla outsourcing hizmeti alıyor. Halkb...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Bankaya Odaklanma Outsorcıng’e Yaradı

Bank Europa, bankacılık dışındaki bütün işlerini dışarıya yaptırıyor. Finansbank, ödeme sistemleri ve ATM konusunda bu yola başvuruyor. Dışbank, giderek daha fazla outsourcing hizmeti alıyor. Halkbank, Garanti, Yapı Kredi ve diğerleri… Sadece bankacılık işine odaklanmak isteyen bankalar, giderek daha fazla iş ve hizmeti dışarıya veriyor. Şu anda toplam pazarın yüzde 25’ini bankalar gerçekleştiriyor. Pazar şimdilik 18 milyon dolara ulaştı. Ancak, giderek yükselen trend, bu pazarın hızlı yükseleceğini ortaya koyuyor.

Dünya klasmanındaki bankalar “arka ofis”lerini ve BT aktivitelerini verimli yönetebilmek için sürekli olarak yaratıcı çözümler bulmaya çalışıyorlar. Çünkü, bu aktiviteler onların operasyonel maliyetlerinin yarısına ulaşabiliyor. Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerde de bankalarda outsourcing (dış kaynak kullanımı) eğiliminin yükselişini gözlemek mümkün. Saygın danışmanlık firmalarından McKinsey’e göre, Şilili bankalar bu konuda çok etkileyici bir performans sergiliyor. Üstelik, nüfusu 15 milyon olan bu Latin Amerika ülkesinde bankalar düşük gelirli kesimlere de hizmet sunuyor. Şili’nin 5 büyük bankasının maliyetlerin gelirlere oranı yüzde 59. Oysa, bu oran 2003’te Brezilya’nın en büyük 5 bankasında yüzde 87, Amerika’da yüzde 67, İngiltere’de ise 58 olarak gerçekleşti. Şilili bankaların bu başarısının arkasında ise yenilikçi şube formatları, yalın operasyon süreçleri ve outsourcing var.

Aslında, outsourcing son dönemde tüm şirketlerin gündeminde önemli yer tutuyor. Bunun en büyük nedeni de uygulamada maliyetler açısından ciddi şekilde tasarruf sağlaması. Bu konuda tüm sektörlerde ciddi çalışmalar yapılıyor. Herkes, dış kaynak kullanımını bir yerden yakalamaya çalışıyor. Outsourcing’in en yaygın kullanılabileceği sektörlerden biri de bankacılık. Türkiye’de bu konuda birçok banka çeşitli dönemlerde çalışmalar yaptı. Fakat bazı operasyonel ve güvenlik sorunları nedeni ile bu süreçten vazgeçti.

18 milyon dolarlık pazar

HSBC Bank ve Citigroup gibi yabancı bankalar, yurtdışında fazlasıyla outsource ettiği işleri, Türkiye’de kendi bünyelerinde yapmayı tercih ettiler. Onların bu tutumu zeminin henüz oluşmadığı konusundaki şüpheleri de artırdı. Özellikle büyük bankalar kendi altyapılarını kurduktan sonra yüksek hacimlerdeki işleri kendilerinin yapmalarının daha kârlı olacağını düşündü. Bu nedenle de outsourcing konusuna çok fazla ilgi göstermediler.

Ancak, hacimler büyüdükçe, işlem kârlılıkları önemli oranda ortadan kalktı. Bankalar da dış kaynak kullanımına daha fazla yönelmeye başladı. Hali hazırda bankaların yarattığı pazarın büyüklüğü konusunda net rakamlar yok. IDC’nin araştırmasına göre, dünya genelinde dış kaynak kullanımı 2004 sonunda 79,6 milyar dolara ulaştı. Bu yıl sonunda ise bu rakamın 86,7 milyar doları yakalaması bekleniyor.

Türkiye’de ise bu rakamın 50-60 milyon dolar arasında olduğu tahmin ediliyor. Bu rakamın içinde bankaların aldığı payın ise yüzde 25-30 arasında olduğu ifade ediliyor. Yani bankaların outsource ettiği işler 12 – 18 milyon dolarlık bir pazar yaratıyor. Bankacılara göre, önümüzdeki dönemde hem outsource pazarı hem de bankaların buradan aldığı pay da çok ciddi büyümeler yaşanacak. Ancak, bunun için outsource şirketlerinin yüksek işlemleri proses edip, düşük fiyat uygulaması gerekiyor.

Ekstre basımı ilk sırada

Finans sektörüne yönelik hizmet veren outsource firmaları, veri girişi ve işleme, kart hamili veri tabanı yönetimi, online veya sesli otorizasyon alanında hizmet veriyor. Bunun yanı sıra kart basma ve gönderme, takas verisi hazırlama, başvuru işleme de bu şirketlerin iş alanına giriyor. Ayrıca ATM ve POS networklerinin işletim, bakım ve onarım hizmeti, ATM’ler için izleme, malzeme ve para yenileme, hesap bildirim cetveli basımı ve postalama ile pazar araştırmaları konusunda da müşterilerine destek oluyorlar.

Bankalar da kendi operasyonları içinde oldukça maliyetli olan söz konusu hizmetleri bu şirketlerden almayı tercih ediyor. Bu sayede bankacılık hizmetlerine odaklanarak, teknolojiyi daha hızlı uygulayabiliyorlar. Sonuçta da rekabet ve maliyetlerde esneklik sağlıyorlar. Ağırlıklı olarak alınan hizmetlerin başında ise ekstre basımı ve gönderimi, veri girişi ve işleme yer alıyor.

Finansbank Genel Müdür Yardımcısı Kubilay Güler, “Kartlı ödeme sistemleri donanım ve yazılımını tamamen outsource ediyoruz. ATM ve POS kanallarında müdahale, bakım, onarım ve yazılım işlemlerinin tamamında da dış kaynak kullanıyoruz” diye konuşuyor. Ayrıca, telefon bankacılığında da özel uzmanlık gerektiren konulardaki çağrıların karşılanması ve satış amaçlı aramaların bir bölümünde de bu yola başvurduklarını vurguluyor.

Yapı Kredi Bankası Teknoloji Geliştirme Yönetimi Direktörü Abdullah Bilgin de ilk olarak operasyon merkezi baskı hizmetlerini  uzman şirketlerden almaya başladıklarını söylüyor. Sonrasında, networklerinin işletim, ATM’lerin bakım, UPS’lerin bakımı ve yenilenmesi hizmetlerini dış kaynak ile yapmaya başladıklarını anlatıyor. Ayrıca, şubeler ve genel müdürlükte kullanılan, masaüstü ortamlarının bakımının da dış kaynak kullanımı için verildiğini ifade ediyor.

4-5 milyon dolarlık tasarruf

Bankaların belli işlerini outsource etmelerinin arkasında, “çekirdek işe” odaklanma isteğinin yanı sıra, maliyetleri düşürme arzusu da yatıyor. Bununla beraber verimlilik artışıyla birlikte hizmet ve ürün gelişimine daha çok vakit ayırabiliyorlar. Böylece, hem müşteri memnuniyetini hem de kârlılıklarını artırıyorlar. Maliyet avantajları ise yıllık 50 bin dolardan 1 milyon dolara kadar yükseliyor. Toplamda ise bu rakamın 4-5 milyon dolara ulaştığı söyleniyor.

Dışbank Genel Müdür Yardımcısı Kaan Cesur, 2004 yılı içerisinde bilgi giriş, kart basımı, ekstre ve mektup basımı ve zarflama işlemlerinden 400 bin doların üzerinde tasarruf sağladıklarını söylüyor. Bunun yanı sıra, söz konusu işler için 500 bin dolar tutarında ek yatırım yapmalarına da gerek kalmadığını ifade ediyor.  Kaan Cesur, “Üstelik bu işler için yapmamız gereken 500 bin dolarlık yatırım da bize kaldı” diyor.

Yapı Kredi Bankası Teknoloji Geliştirme Yönetimi Direktörü Abdullah Bilgin, belli işlemleri outsource etmeleriyle birlikte hizmet kalitelerinin yükseldiğini ve maliyetlerde de beklenen hedeflerin tutturulduğunu söylüyor.

Garanti Ödeme Sistemleri Genel Müdür Yardımcısı Reha Emekli ise özellikle saha operasyonu yapan kişileri bünyelerinde bulundurmalarının ekstra maliyet doğurduğunu söylüyor. Reha Emekli, “Müşteri memnuniyetini ciddi olarak artırdık. Ayrıca konu ile ilgili operasyonel giderlerimizde de minimum yüzde 30 tasarruf sağlıyoruz” diye konuşuyor.

Bankacılığa odaklı çalışma

Dış kaynak kullanımının en önemli yararı, ana iş alanına daha fazla odaklanmaya imkan sağlaması. Bankalar da dış kaynak kullanarak, belirli konularda uzmanlaşmış bir firmanın sağladığı profesyonel yaklaşım ve tecrübeden faydalanabiliyor. Outsourcing firmaları, genellikle aynı servisi bir çok firmaya sunduğundan, bu enerjiyi sinerjiye dönüştürerek yüksek hizmet kalitesini düşük fiyata sunabiliyor.

Dışbank Genel Müdür Yardımcısı Kaan Cesur, dış kaynak kullanımı ile bankaların yapmaları gereken işe yani bankacılığa daha iyi odaklanabildiğini söylüyor ve ekliyor:

“Doğrudan bankacılığın alanına girmeyen işler, daha profesyonel firmalar tarafından, rekabetçi ortamda fiyat ve hizmet standardı avantajları ile birlikte yapılıyor. Buna ek olarak outsourcing’le kapasite ve yeni yatırım yapma gereksinimini de çözmüş oluyorsunuz. Dış kaynak firmaları da ölçek ekonomisi nedeniyle daha düşük maliyetlerle hizmet sunabiliyor.”

Citibank yetkilileri de, dış kaynak kullanımının şirket içi kontrol mekanizmasını artırarak insan kaynakları ve nakit akışı gibi konularda avantajlar da sağladığını söylüyor. Firmalara dış kaynak kullanımından en iyi şekilde yararlanmaları için, bunu sadece şirket maliyetlerini azaltma modeli olarak görmemelerini öneriyorlar. Gerekli kontrol mekanizmalarını kurarak birlikte çalışacakları firmalara en iyi şekilde eğitim vermeleri gerektiğine de dikkat çekiyorlar. 

Denizbank Kartlı Ödeme Sistemleri Grup Müdürü Enis Tuna, outsourcing sayesinde, bankaların kritik iş kararına daha fazla zaman ayırabildiklerini söylüyor. Tuna’ya göre, outsourcing riskleri ve yatırım maliyetlerini azaltması ve garantili hizmet kalitesi sunma gibi avantajları da beraberinde getiriyor.

Kontrol mekanizmasına dikkat!

Ancak, tabii bu işin de dezavantajları var. Bunların başında da kontrol mekanizmasının yeterli olmaması halinde hizmet kalitesinin düşmesi geliyor. Zaten bu durum da müşteri memnuniyetinin olumsuz etkilenmesi sonucunu doğuruyor. Ayrıca, ilgili kuruluşun benzer hizmeti rakiplere sunması halinde, “hizmet kalitesi farklılığı avantajı”nı kaybetme riski oluşuyor. Yeni teknolojilerin adaptasyonunda yaşanacak gelişmeler, sistem ve teknoloji altyapılarının eskimesi de dezavantajlar arasında yer alıyor.

Dışbank Genel Müdür Yardımcısı Kaan Cesur, dış kaynak kullanımına geçiş aşamasında hizmet standartlarının baştan doğru şekilde tanımlanmasının önem taşıdığını söylüyor. Bunun yanı sıra, her iki firmanın da karşılıklı olarak kârlı çıkacakları kazan-kazan ilkesiyle yola çıkmasının da işin doğru yapılması açısından önemli olduğunu ifade ediyor. Dış kaynak kullanımında dikkat edilmesi gereken konuları ise şöyle sıralıyor:

Bankanın bilgi ve varlıklarının güvenliğinin sağlanması son derece önemli.

Alınan hizmette kesinti olmayacağı konusunda outsource firmasının güvence vermesi de gerekiyor.

İş standartlarının sözleşmeyle çok net şekilde belirlenmesi, finansal avantaj sağlama konusunda doğru analizler yapılmış olmasına da dikkat etmek gerekiyor.

Ayrıca dış kaynak kullanılan süreçlerle diğer süreçlerin birbiriyle olan ilişkilerinin iyi yönetilmesi de büyük önem taşıyor.”

DIŞ KAYNAK, ZAYIF KAYNAK OLMAMALI

Finansbank Genel Müdür Yardımcısı Kubilay Güler, outsourcing’in bankalara sağladığı avantaj ve dezavantajları şöyle anlatıyor:

“Dış kaynak kullanımının verimlilik ve zaman kazancı başta olmak üzere, operasyon maliyetlerinin azaltılması ve kontrolü gibi avantajları var. Bu sayede de bankalar asli faaliyet alanlarına odaklanabiliyor. Sonuçta, yönetimi ve kontrolü zor fonksiyonların devri, riskin outsourcing yapılan firma ile paylaşılması, uzmanlaşmış iş gücünden faydalanabilme yararlarını da göz ardı etmemek gerekiyor. Tabii bu sayede oluşacak ürün ve müşteri bazında maliyetlerdeki düşüş, kârlılık artışını da beraberinde getiriyor.

Outsource kullanımındaki dezavantajların başında ise, diğer bir firmaya bağlı olarak hareket etme kısıtı, güven faktörü, olası başarısızlık riski yer alıyor. Ancak bunlar outsource kullanımının değil, doğru planlanmayan veya yürütülmeyen analiz ve karar sürecinin bir sonucu olabilir. Bu sebeple dış kaynak kullanım kararı verilmeden önce ihtiyaçların ve mevcut durumun çok iyi belirlenmesi, gereksinimleri karşılayacak kaynak kullanımına gidilmesi kritiktir. Outsource hizmet kullanım kararı alınırken; değişikliğin hedeflerini, nedenlerini ve olası sonuçlarını düşünmemiz ve hizmet sağlayıcıları kullanarak en yüksek değeri ne şekilde elde edebileceğini göz önünde tutmamız gerekiyor. Birlikte çalışılacak firmanın işindeki etkinliği ve yapılacak anlaşmalar ile iki firma arasındaki tüm  sorumlulukların, talepleri karşılamak üzere kullanılacak kaynakların belirlenmesi dış kaynak kullanımında başarıyı getirecektir. Ayrıca “outsourcing” yönetimi, organizasyon içerisinde ayrı bir yönetim modeli olmalıdır. Çünkü servis sağlayıcının kontrolü çok büyük önem taşıyor. Bana göre, ‘dış kaynak, zayıf kaynak olmamalıdır’.

POS’LARDAN YILDA 3 MİLYON DOLAR TASARRUF EDECEĞİZ

DIŞ KAYNAĞI YOĞUN KULLANIYORUZ Kurumumuz dışında yaptırdığımız birçok iş bulunuyor. Kredi kartı ve banka kartı basımı, ekstre-mektup basımı ve zarflanması, potansiyel müşterilerden alınan başvuru formlarındaki bilgilerin sisteme giriş işlemlerini dışarıda yaptırıyoruz. ATM’lerimizin bakım hizmetleri hatta şubelerimizdeki ve genel müdürlüğümüzdeki PC’lerin bakım hizmetleri de outsource ettiğimiz işler arasında yer alıyor.

UZMANLIĞA ÖNEM VERİYORUZ Bankacılığın doğrudan faaliyet alanı dışında kalan ve teknik uzmanlık gerektiren hizmetlerin, bu konularda uzmanlığı bulunan firmalar tarafından verilmesi gerektiğini düşünüyoruz. Böylece, bankalar kendi uzmanlık alanlarına daha fazla yoğunlaşma olanağına kavuşabilirler.

MALİYETLERİMİZ AZALACAK Kuşkusuz dış kaynak kullanımıyla ile önemli getiriler elde etmeyi hedefliyoruz. Bu getiriler arasında, maliyetlerin azalması, dolaylı maliyetlerin etkisinin direkt olarak ölçülebilmesi, esnek kaynak kullanımı, hizmet kalitesinde yüksek standartların yakalanması, verimlilik artışı, operasyonel risklerin azaltılması ve yaratılan rekabet ortamından faydalanmak bulunuyor. 

POS’LARI OUTSOURCE EDİYORUZ Üye işyerlerinde yer alan POS ‘ların outsource edilmesiyle yılda yaklaşık 3 milyon dolar tasarruf etmeyi planlıyoruz. POS cihazlarının bedeli 200-600 dolar arasında değişiyor ve yurt dışından alınıyor. Leasing işlemleri, resmi kurumlardan gerekli belgelerin alınması, gümrük işlemleri gibi süreçlerin yanı sıra stok bulundurma zorunluluğu, stokların takibinin yapılmasıyla donanım, operasyon ve süreç maliyetleri açısından tasarruf sağlanıyor.

OUTSOURCING’İN ARTI DEĞER YARATMASI ÖNEMLİ

EMEK YOĞUN İŞLERDE KULLANIYORUZ Halkbank, bilgi teknolojilerinin bankacılığa dönüşümündeki temel süreçleri bünyesinde barındırmayı hedefliyor. Günümüzde bankacılık, gelişen teknolojik altyapılarla ciddi rekabet yaşıyor. Hedeflerimizi bu doğrultuda belirleyerek katma değeri yüksek, know-how içeren teknolojilerle ürün geliştirmeyi bünyemizde gerçekleştiriyoruz. Bununla birlikte, çeşitli kriterleri göz önünde bulundurarak, özellikle emek yoğun ve geniş coğrafik örgütlenme gerektiren destek konularında da dış kaynak kullanımına önem veriyoruz.

OUTSOURCE EDİLEN İŞLER Network altyapısının, şube donanımlarının ve ana sistemlerin bakımlarını uzman şirketlere yaptırıyoruz. İnternet, web sitesi, hosting, tasarım ve güncelleme, kısmi olarak kredi kartı ekstre basımı, kesintisiz güç kaynakları bakımı, POS işletimi, telefon santralleri bakımı, kiosk önyüz yazılımlarında outsource kullanmayı tercih ediyoruz.

SÜREKLİLİK VE MALİYET ÖNEMLİ Bankamızda dış kaynak kullanma kararını verirken değerlendirme kriterlerimiz, ölçeklenebilirlik, süreklilik, maliyet, standardizasyon, entegrasyon ve uzmanlıktır. Bu kriterlerin sağlandığı ve artı değer getirdiği, temel bankacılık uygulamaları dışındaki her türlü alanda outsourcing banka için ciddi bir seçenek olacak.

BELGİN BAYIR LEVENT
blevent@capital.com.tr


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz