Bireysel planlar

2013’te rekabetin odağında bireysel bankacılık var.

1.01.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Bireysel planlar

Pastadan pay almak isteyen bankalar, iddialı hedeflerle yeni yıla hazırlanıyor. 2012’de bir parça tökezleyen bireysel bankacılık için bu yıl daha pembe bir tablo hakim. Yüzde 17-20 bandında büyüme bekleniyor. Yılın en hızlı alanının ise ihtiyaç kredileri olacağı düşünülüyor. Konut kredilerinde de düşen faizlerin etkisiyle hareketlenme öngörülüyor. Faizlerdeki gerileme mevduat tarafında yavaşlama getirse de sektör burada da altın hesaplarına güveniyor. Bütün bankacılar aslında hem fikir. Hepsine göre 2013’te bankacılıkta rekabetin odağında bireysel bankacılık yer alacak. Bu nedenle bankaların, yeni yıl planlarında bireysel bankacılık özel bir yer alıyor. Bu trend nedeniyle bireysel bankacılıktan sorumlu genel müdür yardımcılarına da çok iş düşüyor. Onlar, 2013’te bireyselin hem mevduat ayağında hem de kredilerde güçlü bir hareketlilik bekliyor. 2012’de bankacılık sektörü mevduatta yüzde 6, tüketici kredilerinde yüzde 11 ve mevduatta yüzde 8 büyüdü. 2013 yılı için ise daha pembe bir tablo resmediliyor. Denizbank Bireysel Bankacılıktan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Gökhan Ertürk, “Sektörün büyümesi anlamında 2013’te de 2012’ye benzer bir tablo olacak” dese de tahminlere göre 2013’te sektörde aktifleri yüzde 12, krediler yüzde 14, mevduatlar ise yüzde 11 büyüyecek. Garanti Bankası Genel Müdür Yardımcısı Onur Genç, bireysel kredilerin yüzde 17-20 büyüyeceğini düşünüyor. Bireysel bankacılıkla ilgilenen genel müdür yardımcıları, 2013’te tüketicilerin bankalarla olan ilişkisinin ağırlıklı olarak kredi bacağında gelişeceğini düşünüyor. Bunun nedeni de Türkiye’nin 2013 büyümesinin ağırlıklı olarak iç talepten geleceği ve düşük faiz ortamının da bu tüketici davranışını destekleyeceği beklentisi etkili oluyor.

MEVDUATTA HIZ DÜŞECEK Mİ?
Bireysel bankacılığın en önemli ürünlerinden mevduat açısından 2012, faizlerin hızlı bir şekilde aşağıya geldiği ve yüzde 10’nun altı oranlara oturduğu bir yıl oldu. 2013 yılında da faiz oranların bu seviyelerde devam etmesi bekleniyor. Garanti Bankası Genel Müdür Yardımcısı Onur Genç, “2013 yılında mevduat faiz oranları, yine düşük seviyelerde olacak.~
Ancak yıl sonuna göre faizlerin bir miktar yukarıda seyredeceğini söyleyebilirim” diyor. Akbank Bireysel Bankacılıktan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Galip Tözge de bu nedenle mevduat tarafında büyümenin yavaşlamasını öngörüyor. “Zira düşen faizler, yatırımcıların eski getirileri farklı enstrümanlarda aramasına yol açacak” diyen Tözge, ürün çeşitliliği artan yatırım fonlarına ve hisse senedi piyasalarına olan ilginin artmasını bekliyor. Yapı Kredi Bankası Perakende Bankacılık Pazarlama Grup Direktörü Mehmet Cemalcılar, önümüzdeki yıl mevduatın, pazarın en hızlı büyüyen ürünlerinden birisi olacağı görüşünde. Cemalcılar, 2013’te mevduatta yüzde 13 büyüme öngörüyor. Tabii mevduat alanında son yıllarda artan altın mevduat hesaplarına da dikkat çekmek gerekiyor. 2012 Kasım sonu itibarıyla altın mevduat pazarı, yüzde 20 büyüdü ve önümüzdeki yıl da altın hesaplarının en hızlı büyüyen pazar olacağını öngörülüyor. Bireyselin kaptanları, büyümenin kredilerden geleceği konusunda hemfikir. Kredilerde büyümenin en hızlanacağı alan olarak ihtiyaç kredileri işaret ediliyor. Mehmet Cemalcılar, yılbaşından bu yana yüzde 11 civarında büyüyen bireysel kredilerde lokomotifin ihtiyaç kredileri olacağı düşüncesinde. Türkiye Bankalar Birliği’nin rakamlarına göre, 2012’nin ilk 9 ayında sektörde 5,3 milyon adet ve 47 milyar TL tutarında ihtiyaç kredisi kullandırıldı. Galip Tözge, yılın son çeyreğinde faizlerde yaşanan düşüş paralelinde kullanımı artan ihtiyaç kredilerinin, 2012 yılını toplam 70 milyar TL ile kapatacağını tahmin ediyor. ING Bireysel Bankacılık Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı Cenk Tabakoğlu, bu trendin 2013’te süreceği fikrinde. Yüzde 25-30 arası bir büyüme hedefledikleri bireysel kredilerde en çarpıcı büyümenin, ihtiyaç kredilerinde olacağının altını çiziyor. “Bireysel kredi dağılımında bu yıl olduğu gibi kredi kartları ve ihtiyaç kredilerinin ilk sırada yer alacağını, konut ve taşıt kredilerinin de bunları takip edeceğini düşünüyoruz. Bizim bireysel kredi bakiyemizin yaklaşık yüzde 45’ini ihtiyaç kredileri oluşturuyor. 2013 yılında bu oranı, yeni satış kanallarımızın etkisiyle yüzde 55’lere taşımayı hedefliyoruz” diyor. HSBC Türkiye Bireysel Bankacılıktan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Taylan Turan da 2013 yılında bankacılık sektörü toplamında ihtiyaç kredilerinde yüzde 25 büyüme öngörüyor. Turan’ın HSBC için bu alanda büyüme hedefi ise yüzde 30. Galip Tözge ise biraz daha temkinli bir yaklaşımla 2013’te ihtiyaç kredisi pazarının yüzde 18 artışla yaklaşık 120 milyar TL’ye ulaşmasını öngörüyor.

MORTGAGE PİYASASI AÇILIYOR
Gerçekten de faizlerdeki gerileme ve kredi kullanım süreçlerindeki kolaylık, 2013’te kredi pazarının hızlı büyümesine yol açacak. Burada özellikle konut kredilerinin değişime hızlı cevap vermesi bekleniyor. Konut kredileri, 2012 yılında bir önceki yıla göre daha düşük gerçekleşti. Türkiye Bankalar Birliği verilerine göre, 2011 yılında 400 binin üzerinde ve 30 milyar TL’lik konut kredisi alındı. 2012’nin ilk 9 ayında ise bu rakam, 240 bin adet ve 18 milyar TL olarak gerçekleşti.~
Bu da konut kredisi kullandırımlarının adette yüzde 28, tutarda yüzde 27 azaldığını gösteriyor. Ancak son çeyrekte pazarda yaşanan hareketlilikle birlikte 2012’de konut kredilerinin adette 350 bin, miktarda 25 milyar TL’yi aşacağı tahmin ediliyor. 2013 ise konut kredilerinin sektöre ivme katan anlardan biri olacağı görüşü hakim. Finansbank Perakende Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı Erkin Aydın, “Düşen faiz ortamında konut talebini de pozitif destekleyecek şekilde konut kredilerinde hızlı bir ivme bekliyoruz” diyor. Taylan Turan da konut kredilerinde önemli bir potansiyel olduğunu şu sözlerle aktarıyor: “Hane halkındaki birey sayısının gelişmiş ülkelerde olduğu gibi düşmesi ve hızla büyüyen nüfus konut kredilerini artıracak. Avrupa bölgesinde konut kredilerinin GSYİH’ye oranı yüzde 52. Türkiye’de ise sadece yüzde 6, bu da potansiyelin net bir göstergesi.” Akbank’tan Galip Tözge de benzer bir görüşe sahip: “Konuttaki hareketlenmeye paralel olarak 2013’te konut kredilerinin yüzde 15-20 gibi bir oranda büyümesi ve 90 milyar TL’nin üzerine çıkması mümkün” diyor.

FAİZLER REKABETİ TETİKLİYOR
Aslında bugün bireysel bankacılık konusuna giren bütün ürünlerde çetin bir rekabet yaşanıyor, Akbank Bireysel Bankacılıktan sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Galip Tözge, “Bankacılığın iki temel ürünü krediler ve mevduatlarda çok yoğun bir rekabet zaten mevcut, Ama düşen faiz ortamı, özellikle kredilerde rekabetin artarak devam etmesini tetikliyor, Burada belirleyici faktör, uygulanan faiz oranlarından ziyade müşterilere karşı şeffaflık, hız ve kolaylık olacak diye düşünüyorum” diyor, Taylan Turan da Tözge ile aynı fikirde: “Özellikle mevduat ve kredi kartı dahil kredi ürünlerinde yaşanan yoğun rekabet, 2013 yılında da devam edecek.” Garanti Bankası Genel Müdür Yardımcısı Onur Genç, bu noktada farklı bir konuya parmak basıyor: “2013’te farklı olarak kredi bacağında pazarın da büyümesiyle aktif oyuncu sayısının artacağını bekliyoruz, Kaynak tarafında da agresif büyüme ihtiyacındaki oyuncuların rekabeti fiyatlama alanına taşıyacağı, katılan yeni oyuncularla farklı rekabet unsurlarının pazarda görülebileceğini düşünüyorum” diyor. Rekabetin klasik bankacılık kanallarından alternatif kanallara doğru kayması da oyunun kurallarını değiştiriyor, Bu anlayış, bankaların sosyal medya ve dijital kanallara yatırım yapmasını gerektiriyor. Finansbank Perakende Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı Erkin Aydın, Türkiye’nin ödeme sistemleriyle ilgili proje geliştirme ve uygulama konusunda dünyanın en gelişmiş pazarları arasında yer aldığını hatırlatarak yakın gelecekte temassız ödemeler, mobil ödemeler, e-ticaret ve mobil ticarette rekabetin kızışacağını vurguluyor.~

YENİ KULVAR TASARRUF
2012 yılında Türkiye’deki tasarruf oranının düşüklüğünün gündeme gelmesiyle bankalar için bireysel tarafta yeni bir kulvar daha açılıyor. Özel bankalar artık tasarruf yönünde attıkları adımlarla da birbirleriyle yarışıyor, Cenk Tabakoğlu, halkın tasarruf konusundaki farkındalığının arttığına inanıyor ve kendilerinin özellikle eğildiği tasarruffun tüm bankaların gündeminde olacağını belirtiyor. “Tasarrufun alışkanlık haline gelmesi için 2013’te birikime yönlendiren ürünler ön plana çıkacak” diyor. Aynı şekilde Garanti Bankası Genel Müdür Yardımcısı Onur Genç de “2013 için genel anlamda tüketime yönelik bir iklim oluşsa bile tasarruf anlamında gideceğimiz çok yol var, Bireylerin birikim ürünlerine olan ilgisinin önümüzdeki yıl artarak devam edeceğini ve bankaların bu konuda önemli bir rol üstlenerek müşterilerini yol gösterici ürün ve hizmetler ile destekleyeceğini söyleyebiliriz. Biz de banka olarak bireysel bankacılıkta bilançomuzu yüzde 20’ler seviyesinde büyütmeyi hedefliyoruz” diyor. “Tasarruf” konusunda gündem yaratmak için yıl boyunca iletişim kampanyaları düzenleyen Akbank’ın genel müdür yardımcısı Galip Tözge de mevduat yatırımcısının başka alternatiflere yönelmesi ve tasarruf alışkanlığının düşük olması gibi etkenlerden dolayı, 2013 yılında mevduatta çok daha fazla bir rekabet yaşanacağını açıklıyor, Faiz oranlarındaki düşüş, uzun yıllar boyunca yüksek getiri sağlamış müşterilerin, bu ortama alışmasını zorlaştıracak.Ama bu noktada “bankasız” müşteri sayısının yaklaşık 19 milyon olmasının yarattığı potansiyeli de unutmamak gerekiyor.

GALİP TÖZGE / AKBANK BİREYSEL BANKACILIKTAN SORUMLU GMY
AKBANK'IN GELECEK YIL HESAPLARI
1 MİLYON YENİ MÜŞTERİ

2012 yılında yaklaşık 1 milyon yeni müşteriyle tanıştık. Bu kazanımlarda en büyük ağırlık, maaş anlaşmaları dolayısıyla kazanılan yeni müşteriler, gençlik segmentiyle girilen yakın iletişim sonrasında okuldan yeni mezun olup Akbank’ı ilk bankası olarak seçen gençler... 2012 yılında tüm tüketici kredilerinde pazarın üzerinde, sağlıklı ve güçlü bir büyüme kaydettik.
KONUT KREDİSİNDE ARTIŞ
Konut kredilerinde de 2011 yıl sonunda 7,5 milyar TL’ye ulaştık. Bu rakam, 2012’nin ilk 9 ayında yüzde 19 büyüme ile 8,9 milyar TL’ye yükseldi. 2011 yıl sonunda yüzde 10,7 olan pazar payımız, 30 Eylül 2012 itibariyle yüzde 11,9’a çıktı. Biz de bu artış paralelinde, konut kredisi müşteri adedimizi pazarın üzerinde artırarak 2015 yılına kadar müşteri sayımızı 1,5 katına çıkarmayı hedefliyoruz. Her zaman olduğu gibi hedefimiz, müşterilerimizin yarısının bankamıza yeni müşteri olarak kazandırılması.
KREDİ KARTLARINDA LİDERİZ
Türkiye’de en hızlı büyüyen ve dinamik pazarlardan biri olan kredi kartları pazarında, 2012’nin 3’üncü dönemi itibarıyla Akbank olarak bireysel kredi kartı kredilerini en fazla artıran banka olduk ve ulaştığımız yüzde 19 pazar payıyla liderliğe yükseldik. 2013 yılında mevduat ve kredilerde pazarın üzerinde büyümeyi hedefliyoruz. 2012 yılında ihtiyaç kredilerinde yüzde 35 ile pazarın 3 katı büyüyerek bakiyesini 9,3 milyon TL’ye yükseltti.~

ONUR GENÇ / GARANTİ BANKASI GMY
"1,2 MİLYON KİŞİYE KREDİ VERECEĞİZ"
YÜZDE 20 BÜYÜYECEK

Bireysel bankacılıkta bilançomuzu yüzde 20’ler seviyesinde büyütmeyi hedefliyoruz. Bireysel krediler toplamında sektörün yüzde 17-20 bandında büyüyeceğini, bu oranın Garanti’deki karşılığının da yüzde 2225 bandında olacağını düşünüyorum. 2012 yılında yaklaşık 900 bin müşteriye bireysel kredi kullandırdık. 2013 yılında bu sayının 1,2 milyon seviyelerine çıkmasını bekliyoruz.
YARISI MORTGAGE’DAN
2013 sonuna geldiğimizde bireysel kredi portföyü dağılımımızın yüzde 50’sinin mortgage’dan geleceğini düşünüyoruz. Bu dağılımda mortgage kredilerinin vade yapısının payı var elbette. Destek, ihtiyaç kredilerinin payı da bu seviyeye yakın olacak. Kredi verilen kişi sayısına baktığımızda, ihtiyaç kredileri en çok verilen ürün olacak diyebiliriz. 2015 yılına geldiğimizde bireysel müşteri sayımızın 33,5 milyon civarında yeni müşteriyle toplamda 13,5-14 milyon seviyesine ulaşacağını düşünüyorum.
MEVDUATTA GENİŞ KİTLE
500 bin civarında vadeli mevduat müşterimiz var. Bu rakamı 2013’te klasik mevduat ürünlerinde yüzde 8-10 bandında artırmayı hedefliyoruz. Tasarruf ve altın ürünlerindeki trendi ve çalışmaları da dikkate aldığımızda, daha geniş bir kitleye ulaşarak büyüme oranının bu rakamdan da yüksek olmasını umuyoruz. Kasım sonu itibariyle kredi kartı adedimiz 9,1 milyon. 2013 sonunda bu sayıyı 9,5 milyona çıkarmayı hedefliyoruz.

CENK TABAKOĞLU / ING BANK BİREYSEL BANKACILIK PAZ. VE ÖZEL BANK. GMY
"HEDEFİMİZ SEKTÖRÜN İKİ KATI"
YOL HARİTAMIZ NET

Son iki yıldır yol haritamız çok net. Tasarruf bankası olarak konumlandırdığımız bankamızın en önemli iş prensibi, müşterisini yaptığı her işin odak noktasına yerleştirmek. 2012’de sektör mevduatta yüzde 6 büyürken, biz yüzde 20 büyüdük. Tüketici kredilerinde sektör, yüzde 11 büyürken biz yüzde 33 büyüdük. Tasarruf mevduatında sektör yüzde 8 büyürken, biz yüzde 18 büyüme ile tasarruf bankacılığındaki iddiamızın altını çizdik. 2013’te de başarılı performansımızı koruyacağız.
KREDİLERDE YÜZDE 30
Hedefimiz, yüzde 15 büyüyeceğini öngördüğümüz bankacılık sektörünün iki katı kadar büyümek. Bireysel bankacılıkta kredilerde yüzde 25-30, mevduatta yüzde 10-15 büyüme bekliyoruz. Müşteri portföyümüzde yüzde 10-12 arası büyüme hedefliyoruz. 2012 Kasım sonu itibariyle yaklaşık 300 bin müşterimize ihtiyaç kredisi, yaklaşık 30 bin müşterimize de taşıt ve konut kredisi kullandırdık. 2013 yılında bireysel kredi kullandırımında yüzde 50 artış bekliyoruz.~
YAKINLIK ÖNE ÇIKIYOR
2013 yılında müşteriye “yakınlık” kavramı ön plana çıkacak. Bizim “yakınlık” tanımımız, müşterilerimizin sadece banka şubelerinden değil, hayatlarının, sosyal yaşamlarının içerisindeki noktalardan da bankacılık ürün ve hizmetleriyle buluşmalarını sağlamak. Özellikle yeni satış kanalımız PTT ile Türkiye çapında daha fazla müşterilerimize ulaşıyoruz. Yeni iş ortaklıklarımız ve geliştirdiğimiz alternatif dağıtım kanallarımızla sektörde büyük oranda pazar payı kazanmayı planlıyoruz. 2013, konut ve taşıt kredilerinde iş ortaklıklarımız ve projelerimize önem vereceğimiz bir yıl olacak.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz