Ortadakiler fark peşinde!

Bankacılıkta aktiflerin yüzde 60’ından fazlası 5 büyük bankanın elinde. Rekabetin de yönünü bu bankalar belirliyor.

1.08.2010 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Ortadakiler fark peşinde!
Türkiye’de bankaları 3 ana grupta toplamak mümkün. İlk grupta, aktif büyüklüğü 60 milyar TL ve üzerindeki büyük bankalar var. Onların ardından 5 ile 30 milyar TL arasında aktif büyüklüğüne sahip orta ölçekliler geliyor. Bir de küçük ölçeklilerin olduğu üçüncü bir grup var.  Bu tablo son 10 yıldır değişiklik göstermiyor. Bunun en önemli nedeni sektörde artan rekabet. Rekabetin bugün geldiği noktada, bankalar için pazar payını 1 puan yukarı taşımak bile çok zor. Devasa yatırım ve iş gücü gerektiriyor. Herkesin eşit koşullarda rekabet ettiği mevcut tabloda orta ölçekliler çıkışı, belli segmentlerde fark yaratmakta bulmuş. Örneğin DenizBank, son 3 yıldır en fazla tarım kredisi kullandıran özel banka konumunda. Yaklaşık 5 milyar TL’lik aktif büyüklüğü ile ikinci ligin küçük oyuncularından Citibank, global tecrübesi ile fark yaratıyor. Banka bugün nakit yönetimi ve tedarik zinciri finansmanı gibi hizmetler için çok uluslu şirketlerin ilk tercihi.

YENİLİKÇİ ÜRÜN REKABETİ

Orta ölçekli bankaların ortak özelliği, yenilikçi ürün geliştirme kabiliyetleri. Hemen her bankanın farkı, geliştirdiği yenilikçi ürünlerle yakaladığı görülüyor. Örneğin ING, son dönemde, konut kredileri başta olmak üzere bireysel krediler alanına odaklanmış durumda.  ING Bank CEO’su Wilfred Nagel, “Konut kredisi tarafında müşterilerin kısa süre içinde kredi taksitlerini hesaplayabileceği “mortgagemetre” uygulamamız ve farklı konut kredisi ürünlerimiz içinde, müşterimize en uygun ürünü birkaç soru ile tespit edebildiğimiz “kolaybul” uygulamamız, hem tüketicilerimiz tarafından büyük beğeni gördü hem diğer bankalar tarafından benzer uygulamaları geliştirildi” diyor. Yenilikçi ürünleriyle dikkat çeken bir diğer banka ise Şekerbank. Banka, geçtiğimiz yıl EKOkredi ürünü ile önemli bir çıkış yakaladı. Şekerbank Genel Müdür Yardımcısı Hamit Haydar Yıldız, “Bugüne kadar 230 milyon TL’nin üzerinde kredi verdik ve bu sayede 9 binden fazla müşterimiz enerji tasarrufu ile tanıştı” diye konuşuyor.
Orta ölçekliler nerede fark yaratıyor görmek için görsele tıklayın

TARIMIN HIZLI BANKALARI

Şekerbank, EKOkredi ürününü önümüzdeki dönemde enerji verimliliği alanında tüm iş kollarına kullandırmak hedefinde. 2010 yılında toplam hacmi 260 milyon TL’ye çıkaracaklarını söyleyen Yıldız, “Orta vadede ise 380 milyon TL’lik hacme ulaşmayı hedefliyoruz” diyor. Şekerbank’ın iddialı olduğu alanlardan biri de tarım kredileri. Şubelerinin yüzde 60’ından fazlası Anadolu’da bulunan banka, tarım kredilerinde en çok tercih edilen özel bankalar arasında yer alıyor.
Denizbank da farkı tarım kredileriyle yaratıyor. Son 3 yıldır özel bankalar arasında tarım sektörüne en fazla kredi kullandıran banka konumunda. Denizbank’ın bugün, tarım kesiminde hizmet verdiği 260 bini aşkın müşterisi var. Türkiye genelinde çiftçilere kullandırdığı kredilerin büyüklüğü ise 1,5 milyar TL’yi aşıyor. Denizbank yetkilileri, “Tarıma özel şubelerimiz, çiftçimize özel hizmet veren ziraat mühendisi kadrolarımız, bu işin stratejisini geliştiren pazarlama ve bölge ekiplerimiz ile fark yarattığımızı düşünüyoruz” diyor.~
BÜYÜKLERE YAKIN TAKİP
Büyük bankalar ile orta ölçekliler arasında, aktif büyüklüğü açısından açık ara fark var. Ancak diğer yandan aralarında, pek çok segmentte burun buruna rekabet de mevcut. Örneğin geçtiğimiz birkaç yılda, rekabetin 5 marka arasına kaydığı kredi kartları alanında, büyük bankalarla birlikte 2 orta ölçekli banka da rekabet ediyor. Bunlardan biri Advantage markası ile HSBC, diğeri ise CardFinans ile Finansbank. Finansbank son 3 yılda yüzde 40’a yakın büyüme ile kart sayısını artırdı. Finansbank Genel Müdür Yardımcısı Erkin Aydın, sadece kredi kartlarında değil pek çok başka alanda da yüksek pazar payları ile ilk 5 arasında yer aldıklarını söylüyor ve ekliyor: “Örneğin konut kredilerinde yüzde 11’e ulaşan pazar payımızla ikinci en büyük özel banka konumundayız. KOBİ bankacılığında pazar payını en yakın ifade eden taksitli ticari krediler tarafında yüzde 9 seviyesinde pazar payımız var. Buna göre özel bankalar arasında 3’üncü konumdayız.”

YENİ GELECEK PLANLARI

Orta ölçekli bankalar arasında önümüzdeki dönem bir konsolidasyon beklentisi var. Grubun 2 oyuncusu TEB ve Fortis’in birleşmesi gündemde. Fortis Genel Müdür Yardımcısı Gökhan Mendi, Fortis’in bugün perakende bankacılıktaki kapsamlı hizmetleri ve müşteri memnuniyeti ile öne çıktığını söylüyor. Bireysel kredilerde 2007 sonundan Mayıs 2010’a kadar nakit kredi hacmini yüzde 34, otomobil kredisi hacmini yüzde 44 artırdıklarına dikkat çeken yönetici, “Konut kredisi hacmimiz de yüzde 88 gibi önemli bir oranda artış gösterdi” diyor. Mendi, önümüzdeki dönem alternatif bankacılık kanallarının rekabet avantajı sağlayacak unsurlardan biri olacağı görüşünde. Yönetici, “Alternatif bankacılık kanallarını yaygınlaştırarak, bankacılık işlemlerinde payını giderek artıracağız” diye konuşuyor. Denizbank yeni dönem planlarını bireysel bankacılık, tarım bankacılığı ve kamu bankacılığı olmak üzere 3 ana başlıkta topluyor. Tarım sektörüne verilen kredilerde liderliği korumayı, perakende ve KOBİ bankacılığında büyümeyi hedefliyor.” Şekerbank bu yıl kredilerde yüzde 25 büyüme hedefliyor. Halit Haydar Yıldız, KOBİ’lere kullandırılan kredilerin, toplam nakit krediler içindeki payını, orta vadede yüzde 40’ın üzerine taşıyacaklarını söylüyor ve “Liderlik yolunda yürüdüğümüz esnaf /küçük işletmeler kredilerinde ise bu yıl yüzde 60 büyüme planlıyoruz” diyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz