Kredi
kartları pazarı her yıl ortalama yüzde 20 büyüyor. BBVA’nın global
ödeme sistemlerinden sorumlu başkanı MEHMET SEZGİN, kart başına kârlılık
düşse de büyümenin süreceğine inanıyor. Sezgin’e göre bugün 300 milyar
TL olan kart üzerinden toplam harcama tutarı, 5 yılda iki katına
çıkacak. Ödeme sistemlerinde büyüme, mobil bankacılığın gelişmesiyle ön
ödemeli kartlardan gelecek. Yenilikçi kartların pazara girebileceğini
söyleyen Sezgin, “Tüketiciye yeni hizmet sunan kartlar pazarda her zaman
yer bulur” diyor.ürkiye’de 55 milyon kredi kartı ve 75 milyon banka
kartı sahibi var. Kredi kartı üzerinden yapılan toplam harcama tutarı
ise 300 milyar TL’ye ulaştı. Bugün kredi kartlarının kişisel harcamalar
içinde payı yüzde 34 seviyesinde. Türkiye bankacılık sistemi, ulaştığı
hacimle bu alanda yarattığı ürün ve uygulamalarla dünyada örnek
alınıyor. Garanti Ödeme Sistemleri’nin ardından BBVA’da global ödeme
sistemlerinin sorumluluğunu alan Mehmet Sezgin, Türkiye’nin ödeme
sistemlerinde her yıl yüzde 20’lik büyümesini sürdüreceğine inanıyor.
Sezgin’e göre önümüzdeki 5 yıl içinde kredi kartı cirosu iki kat artarak
600 milyon TL’ye ulaşacak. Ona göre bu büyüme, mobil tarafa kayışla ön
ödemeli kartlardan ve ticari kartlardan gelecek. Sezgin, “5 yıl içinde
tüm Türk bankaları telefonlar üzerinden sanal cüzdanlar ve sanal kart
sistemleri kuracak. Bu sanal kartlar için de ana kart hesabına bağlı
daha az limitli ön ödemeli kartlar ortaya çıkacak” diyerek pazarın
yönünü anlatıyor. BBVA Global Ödeme Sistemlerinden Sorumlu Başkanı ve
Garanti Ödeme Sistemleri Eşbaşkanı Mehmet Sezgin ile kredi kartlarının
dahil olduğu ödeme sistemlerindeki son gelişmeleri ve trendleri
konuştuk:
Capital: Türkiye’de kredi kartları pazarı nasıl şekilleniyor?
- Türkiye’de şu an 55 milyon kredi kartı ve 75 milyon banka kartı sahibi
var. Aktif kredi kartı kullanıcısı sayısı 25 milyonu buluyor. Kartla
harcanan toplam tutar, 300 milyar TL’ye geliyor. Bankalararası Kart
Merkezi (BKM) istatistiklerine göre kredi kartlarına yatırım yapan, çatı
markalara sahip ilk 4 bankanın kredi kartı pazarında payı yüzde 68-70
arasında. Büyük 6-7 banka, bu işe sürekli yatırım yapıyor. Türkiye’de 5
yıl önce kredi kartların kişisel harcamalar içinde payı yüzde 22’ydi.
Bugün bu oran, yüzde 34’e çıktı. Bu kredi kartlarının en kadar
büyüdüğünün önemli bir göstergesi... Bugünkü bu oran, Latin Amerika
ülkelerinde yüzde 8-12 arasında oynuyor. Meksika’da yüzde 13’lerde.
Avrupa’da da İngiltere hariç hiçbir ülkede bu oran yüzde 25’ten fazla
değil. İtalya ve İspanya’da yüzde 16-17’lerde gerçekleşiyor. Bu oranın
daha iyi olduğu iki ülke olan İngiltere ve Amerika’da, kişisel
harcamaların yüzde 35’e yakını kredi kartlarından yapılıyor.