Banka ve kredi kartlarının sayısı 100 milyonu aşarken kart işlemlerine imkan veren POS cihazları da 2 milyon adede ulaşmış durumda. Türkiye’de bankaların önde gelen POS tedarikçilerinden biri olan ...
Banka ve kredi kartlarının sayısı 100 milyonu aşarken kart işlemlerine imkan veren POS cihazları da 2 milyon adede ulaşmış durumda. Türkiye’de bankaların önde gelen POS tedarikçilerinden biri olan Fransız Ingenico’nun CEO’su Philippe Lazare, Türkiye’nin Avrupa’daki 4’üncü büyük ödeme sistemleri pazarı olduğunu ve çok hızlı geliştiğini söylüyor. Her yıl 350-500 bin adet yeni POS yatırımı olduğuna dikkat çeken Lazare, “Türkiye POS’a, yılda 60 milyon Euro harcıyor” diyor.
Türkiye’de kart pazarı hızla büyüyor. Banka ve kredi kartlarından oluşan toplam pazarın büyüklüğü 100 milyon adedi aşmış durumda. Bu gelişime paralel olarak POS cihazlarının sayısı da artıyor. Banka Kartları Merkezi’nin istatistiklerine göre, Türkiye’de kullanımda olan POS sayısı 1.7 milyona ulaşmış durumda. Kullanımda olan cihazların yanı sıra bankaların stoğunda bulunanlarla birlikte toplam pazarın 2 milyonu aştığı tahmin ediliyor.
Fransız Ingenico, Türkiye’de bankaların en önemli POS tedarikçilerinden biri.
Ingenico CEO’su Philippe Lazare, hali hazırda kullanımda olan POS cihazlarının yarısının Ingenico markalı olduğunu, pazar paylarının yüzde 51’e ulaştığını söylüyor. Türkiye’nin dünyadaki en dinamik ve hızlı büyüyen pazarlardan biri olduğuna dikkat çeken Lazare, “Türkiye POS’a yılda yaklaşık 60 milyon Euro harcıyor. Her yıl 350-500 arası yeni terminal yatırımı oluyor” diyor.
Ingenico, önümüzdeki dönem iş hacmini daha da artırmak hedefinde. Türkiye’de yıllık 40-50 milyon Euro’luk hacim yaratabileceklerini söyleyen Lazare, “Bu oldukça önemli bir rakam. Bugün Fransa pazarı 70-80 milyon Euro. ABD pazarı da hemen hemen bu ölçekte” diye konuşuyor.
POS pazarı, önümüzdeki dönem yeni teknolojilerle büyüyecek. Gelecekte POS cihazları üzerinden çok daha fazla uygulamayı hayata geçirmenin mümkün olacağına dikkat çeken Philippe Lazare, “Geleceğin POS cihazlarını birer i-Phone gibi de düşünmek mümkün. i-Phone ekranından onlarca uygulamaya erişim var. Telefon görüşmesi yapmak bunlardan sadece biri. POS cihazlarında da ödeme, 5-6 uygulamadan biri olacak”.
Ingenico CEO’su Philippe Lazare ile dünyada ve Türkiye’de POS pazarını, öne çıkan yeni teknoloji ve uygulamaları konuştuk:
*Dünyada bugün kullanımda olan POS sayısı ne kadar? Buna yılda kaç adet yeni POS ekleniyor?
Dünyada bugün kullanımda olan 40 milyon adet POS cihazı var. 2009’u bir kenara bırakırsak, son 10 yıldır pazarın yıllık büyümesi yüzde 10 düzeyinde gerçekleşiyor. Bu orana 2010 yılında yeniden ulaşabileceğimizi ümit ediyoruz.
Pazar aslında kart kullanımının artmasına paralel büyüme gösteriyor. Kart kullanımı da her yıl daha hızla artıyor. Özellikle Çin, Hindistan gibi gelişmekte olan pazarlarda bugün yıllık yüzde 30-40 gibi oranlarda büyüme oluyor.
Bu cihazların üzerinden gerçekleştirilen işlem adedi kadar?
Bir POS cihazı üzerinden günde ortalama 10 adet işlem yapılıyor. Ancak tabi bu rakam çok değişiyor. Örneğin, büyük bir perakendecide 100’ü aşıyor.
Türkiye’de ne kadar zamandır faaliyettesiniz. Buradaki iş hacminiz ne kadar? Müşterileriniz arasında kimler var?
2007 yılından bu yana Türkiye’deyiz. Türkiye pazarına ana distribütörümüz olan Planet ile girdik. Türkiye’deki bankaların hemen hepsiyle çalışıyoruz.
2008’de global pazarın büyüklüğü 10 milyon adetti. Bunun da 4 milyonu Ingenico’ya ait. Bu rakamın yüzde 10’u, yani 400 bini Türkiye’den geliyor. Bu da Türkiye’nin bizim için ne kadar önemli bir pazar olduğunun göstergesi.
Türkiye, 2008 yılı gelirlerine baktığımız zaman bizim için İspanya ve İtalya pazarlarıyla aynı ölçekte. Türkiye’de yıllık 40-50 milyon Euro iş hacmi yaratıyoruz. Bu oldukça önemli bir rakam. Bugün Fransa pazarı 70-80 milyon Euro. ABD pazarı da hemen hemen bu ölçekte.
Türkiye’de yazılım tarafında da önemli işler yapıyoruz. Müşterilerimiz bizim gibi bir tedarikçileri olduğu için oldukça mutlular. Burada çok iyi bir ekibimiz var. Amerika’daki 150 çalışanımız var. Türkiye’de de 100 kişilik bir ekibe sahibiz.
Türkiye bizim için ayrıca bölgesel bir merkez konumunda. Bugün Türkiye’ye bağlı 10 ülke var. 10 ülkedeki operasyonumuzu buradaki ofisimizden yönetiyoruz.
Türkiye pazarında bugün bizimle birlikte büyük ölçekli projelere imza atan 3 şirket daha var. Bunlardan en önemli rakibimiz Verifone. Ingenico olarak biz, pazarın yüzde 51’ini elimizde tutuyoruz.
Türkiye yılda POS’a ne kadar harcıyor, kaç adet POS satın alınıyor? Kullanımdaki POS sayısı ne kadar?
Türkiye pazarı, dünyadaki en büyük ve dinamik pazarlardan biri konumunda. BKM’nin resmi rakamlarına göre Türkiye’de 1.7 milyon terminal bulunuyor. Bunun yüzde 15-20’si kadarı, yani yaklaşık 300 bin adet POS da bankaların stokunda bulunuyor. Buradan yola çıkarak pazardaki POS sayısının 2 milyon olduğunu düşünüyoruz. Tahminimiz bu rakamın 1 milyondan fazlası Ingenico markalı. Pazar payımız da yüzde 51 düzeyinde. Geçtiğimiz 2 yılda gerçekten çok başarılıydık. Bu dönemde pazara 600 bin terminal verdik.
Türkiye, Avrupa’daki 4’üncü büyük ödeme sistemleri pazarı konumunda. Kredi kartı sayısı hızla büyüyor. Aralık 2007’de 93 milyon olan kart adedi, bugün 104 milyona ulaştı. Bu geçtiğimiz 16 ayda yüzde 10’un üzerinde bir büyümeye işaret ediyor.
-Bu hızlı büyümenin arkasında teknoloji de var mı?
POS pazarı oldukça gelişmiş bir pazar. Büyüme daha çok yenileme, arka plandaki eski teknolojileri yenileriyle değiştirme tarafında oluyor. Örneğin, son dönemde ADSL POS cihazları çok popüler. Telefon bağlantılı terminaller ADSL POS’larla değiştiriliyor.
GPRS Mobility, son dönemin popüler konularından. GSM, Wi-Fi ve Bluetooth destekli olmak üzere, mobil cihazlarda 3 ayrı kullanım var. Geçtiğimiz yıl pazarda 500 bin kadar yeni terminal yatırımı oldu. Bu yıl bir yavaşlama var ama biz her yıl 350-500 arası yeni terminal yatırımı olacağını öngörüyoruz.
Bir POS terminali ortalama 150 Euro civarında. Bir hesap yaparsak Türkiye’de bu işe yılda yaklaşık 60 milyon Euro para harcandığını söyleyebiliriz.
Türkiye’de 2009 ve sonrası için planlarınız nasıl? Örneğin yeni ürünler getiriyorsunuz. Bu ürünlerle ne kadar hacim yaratmayı hedefliyorsunuz?
Türkiye pazarının bu yıl da bizi hayal kırıklığına uğratmayacağını düşünüyoruz. Bu yıl pazara yeni ürünler de sunuyoruz. Bu ürünlerin, bu yıl ve özellikle 2010’da çok talep göreceğini düşünüyoruz. Çünkü, bu ürünler, bankaların ihtiyaç duyduğu ve bir süredir beklediği ürünler.
Türkiye’de öncelikli hedefimiz pazar payımızı koruyabilmek. Bu yıl da geçen yılki pazar payımızı yakalayabilmek hedefindeyiz.
Pazar Yeni Teknolojilerle Büyüyecek
3 Önemli Yenilik
En önemli trend temassızlık. Yeni terminallerin hepsinde bu özellik bulunuyor. Türkiye, bu alanda da öncü pazarlardan biri konumunda… Mobilite ile ilgili her şey öne çıkan trendler arasında. Biz operatör değiliz ama bazı ülkelerde kendi SIM kartlarımızı da kullanıyoruz. Temassızlık uygulamalarının arkasındaki teknoloji olan NFC teknolojisi öne çıkan bir başka trend.
Uygulamalar Çeşitleniyor
Gelişmekte olan ülkelerde, örneğin Hindistan’da POS terminalleri üzerinde neredeyse hiç ödeme işlemi yapılmıyor. Bu terminaller üzerinden yapılan işlemlerin önemli bir bölümü mikro kredi işlemleri ve fatura ödemeleri oluyor.
Bu terminaller üzerinde ayrıca DCC adı verilen bir teknoloji var. Para birimi Euro ama siz hangi ülkedeyseniz onun para birimine çevriliyor. Bir çeşit döviz bürosu gibi iş görüyor. Yeni terminaller renkli ekranlı. Ekranda reklam görüntüleyebiliyorsunuz. Bu da bir yenilik olarak sıralanabilir.
Gelecek Trendleri
Gelecekte POS cihazları üzerinden çok daha fazla uygulamayı, hizmeti hayata geçirmek mümkün olacak. Geleceğin POS cihazlarını birer i-Phone gibi de düşünmek mümkün. Biliyorsunuz i-Phone ekranından onlarca uygulamaya erişim var. Telefon görüşmesi yapmak bunlardan sadece biri. POS cihazlarında da ödeme, 5-6 uygulamadan biri olacak.
Perakendeye Özel Çözümler
Türkiye’de sadece bankalarla çalışıyoruz ama dünyada, örneğin Fransa’da büyük perakendeciler de müşterilerimiz arasında yer alıyor. Onların için POS terminalleri de geliştiriyoruz, bu terminallere özel çözümler sunuyoruz ve yönetimlerini gerçekleştiriyoruz. Burada da çok yeni teknolojiler üretiliyor.
“Sırada Yenilikçi Uygulamalar Var”
Dünyanın her yerinde, her ülkede çok başarılı uygulamaları görmek mümkün. Ancak Türkiye’de bankaların uygulamaları gerçekten çok başarılı. Örneğin, Garanti Bankası, bu alanda çok yaratıcı uygulamalar gerçekleştiriyor. Dünyada perakende tarafında çok güzel uygulamalar var. Bazı ülkelerde doğrudan perakendecilerle çalışıyoruz. Türkiye’de ise bankalar aracılığıyla perakendecilere yöneldiğimiz oluyor. Örneğin Metro Group ile bir çalışma gerçekleştirdik. Bu projeyi 2 banka iştirakinde yaptık. Gerekli olan altyapıyı ve arka ofisteki bazı uygulamaları onlara sağladık. Metro Group Ingenico markalı terminallerini doğrudan bizden almış oldu.
Türkiye pazarı uygulamalar anlamında son derece gelişmiş. Bugün dünyada ayrı ayrı mevcut olan tüm uygulamalar burada kullanılıyor. Örneğin Garanti Bankası gibi büyük bir banka Avrupa ya da Amerika’da bir bankanın tek birini sunduğu uygulamaların tümünü birden sunabiliyor.
2007 yılında Türkiye’deki ilk temassız uygulamayı biz gerçekleştirdik. Bu projede Garanti ile çalıştık ve bu Avrupa’da da bir ilkti. Türkiye’de bankalar müşterilerine hizmet sunarken gerçekten yenilikçi bir yaklaşımla hareket ediyor. Bu da uygulamaların çeşitliliğini ve başarısını artırıyor.
25 Ülkede Faaliyette
Ingenico’nun 2008 yılı cirosu 780 milyar Euro olarak gerekleşti. 25 ülkede faaliyet gösteriyoruz. Aralarında Türkiye’nin de olduğu 40’dan fazla temsilciliğimiz var. Gelirlerimizin yüzde 80’i donanım, yüzde 20’si yazılım tarafından geliyor. Dünya genelinde 35-40 milyon POS var. Bunun 15 milyonu Ingenico markalı.
Fason Üretim
Kendi fabrikamız yok. Fason üretim yaptırıyoruz. 6-7 büyük OEM ile çalışıyoruz. Üretimimizin yarısı Çin, Şangay’dan geliyor. Bir bölümü Vietnam’dan geliyor. Brezilya’da bir miktar üretimimiz var. Üretimimizin son önemli bölümü de Tunus’ta. Son dönemde çok küçük miktarda bir üretimi de Romanya’da yaptırdık. Türkiye’de üretimimiz yok çünkü siz düşük maliyetli bir ülke değilsiniz.
Hande D. Süzer
[email protected]
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?