Çin Seddi'ni nasıl aştılar

Türkiye'nin büyüyen şirketlerinin Çin'e giriş taktikleri...

1.10.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Çin Seddi'ni nasıl aştılar

GLOBAL ŞİRKET ÇİN ŞART
Çin’e gitmenin en önemli avantajı rakibe yakın olup onu daha yakından takip ve kontrol edebilmek. Global pazarlarda iş yapan şirketlerin muhakkak Çin’de de operasyonlarının olması gerekiyor. Çin’de hem üretim hem satın alma işlerini yönettiğimiz tekstil grubuna ait iki şirketimiz var. Tabii başka alternatifler için görüşmelerimiz de sürüyor. Üretim şirketimizin adı Zorlu Yinhua. Çin’in orta bölgesinde Sichuan eyaletinde kurulu ve bu şirkette devletle ortağız. Ticari satın alma yapan şirketimiz Zorlu East ise Şangay’da.
SADECE ÇİN YETMEZ
Çin’de Zorlu Tekstil Grubu olarak üretim ve ithalatta 80 milyon dolar civarında hacmimiz var. Global pazarlarda ürünlerimizi pazarlarken isteyene Türkiye’den isteyene daha ucuz üretim imkanı olan ülkelerden çeşitli kalite gruplarına ait ürünler satarak pazar hakimiyetimizi korumaya çalışıyoruz. Türkiye’de üretim, ürün geliştirme gibi imkanlar Çin’deki üretime çok destek veriyor. Yani Türkiye’de üretmeden sadece Çin’de üretmenin çok faydalı olduğuna inanmıyoruz.

PROF. DR. ALİ BEBA / HONG KONG BİLİM VE TEKNOLOJİ ÜNİVERSİTESİ GİRİŞİMCİLİK MERKEZİ DİREKTÖRÜ
“ÇİN'E GELEN ŞİRKETLER KAZANIYOR"
TÜRKLER AVRUPALI

Türk şirketleri Avrupalı şirketler grubuna giriyor. Saygınlıkları var. Pazarın büyüklüğü ve iç tüketimin artırılması Çin’in yılda yüzde 8-10 oranında büyümesi için devlet politikası haline gelmiş durumda. Bu da dünyanın tüm şirketleri için olduğu gibi globalleşen Türk şirketleri için de büyük potansiyel sunuyor.
FIRSATLARI GÖRENLER
Bazı Türk girişimcileri Çin’de harikalar yaratıyor. Bizde atık olan tavuk bacağı Çin’de 17 değişik şekilde pişiriliyor. Bunu fırsat gören bir girişimcinin şirketi bugün zeytinyağı dahil çeşitli gıda maddeleri ve maden ithalatı yapan önemli cirolu bir şirkete dönüşüyor. Bir başka girişimcimizin Hong Kong’da başlattığı bir başka şirket Pekin’de önemli ihaleler alabiliyor.
ŞARAP VE GIDADAKİ FIRSAT
Son zamanlarda şarap kültürü ciddi bir yükseliş içinde. Dünyanın en pahalı şarapları Çin’de satış rekorları kırıyor. Ancak mutfakları bizden çok farklı olduğu için gıda işine gireceklerin burada dikkatli olması lazım.
BUNLARA DİKKAT!
Türk şirketleri Çin’e girerken araştırma şirketlerinden hizmet satın almalı ve mutlaka piyasa araştırması yapmalı. Her işe değil, ihtisas sahibi konulara odaklanılmalı. Yasal ve düzenleyici hizmetler konusunda hukuk deneyimi olan kurumlardan hizmet alınmalı.
GUANXI FAKTÖRÜ
Çin’de “guanxi” yani ilişkiler çok önemli olduğu için yerli bir ortak bulunmalı. Teknolojinin tüm nimetlerinden faydalanılmalı. İnternet ve sosyal medya iletişimine çok önem verilmeli. Ürünlere ait kataloglar ve fiziksel örnekler hazırlanmalı ve çok sayıda fuara katılınmalı. Çin’e giriş Hong Kong üzerinden yapılmalı. Sabırlı olunmalı.



İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz