Gönlü Zengin 50 İş İnsanı listesinin son 10 yıllık değişimine baktığımızda liderlerinin çoğunun bağış tutarlarını çift haneli artırdığı görülüyor.
Dünyada sorunlar her geçen yıl artıyor. Bu durum şirketlerden ve liderlerden beklentinin artmasına neden oluyor. Yaptığımız araştırma, bu beklentinin karşılık bulduğunu, iş dünyasının “daha fazla sorumluluk” aldığını ortaya koyuyor. Gönlü Zengin 50 İş İnsanı listesinin son 10 yıllık değişimine baktığımızda liderlerinin çoğunun bağış tutarlarını çift haneli artırdığı görülüyor. 2023 bağış tutarıyla hazırladığımız Türkiye’nin Gönlü Zengin 50 İş İnsanı araştırmasının zirvesinde bu yıl da Koç Ailesi var. Aile, 10 yılda bağışlarını 27 kat artırdı. Selçuk Bayraktar, ikinci sıradan ilk kez sıralamaya girdi. Üçüncülük koltuğunda yer alan Tuncay Özilhan ise bağışlarını 43 kat artırmasıyla dikkat çekti.
Özlem Aydın Ayvacı - [email protected]
Capital Dergisi Temmuz sayısından
Her yıl gerçekleştirdiğimiz UEZ 2024’ün ana teması “Sorumlu ve Duyarlı Liderlik” idi. Bu temada düzenlenen panelin katılımcılarından Kale Grubu Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO’su Zeynep Bodur Okyay, liderlerin geçmişe göre daha fazla sorumluluk aldığına dikkat çekmiş ve örneklerle açıklamıştı. Capital Dergisi olarak bu yıl 12’ncisini hazırladığımız Türkiye’nin Gönlü Zengin 50 İş İnsanı araştırmasına da Zeynep Bodur Okyay’ın dikkat çektiği bu gerçek yön verdi. Türkiye’de hayırseverliğin ve bağışçılığın nabzını tutan tek yayın olarak son 10 yılda hayırseverlerin bağışlarını ne kadar artırdığına baktığımızda da Okyay’ın dikkat çektiği gibi liderlerin geçmişe göre daha fazla sorumluluk aldığı muazzam bir tabloyla karşılaştık. Bazı gönlü zengin liderler, bağış tutarlarını 90 kata varan oranlarda artırdı. Peki dünyada ve Türkiye’de ne değişti de iş liderleri toplumsal sorunlarla ilgili daha fazla sorumluluk almaya başladı? Onları buna yönlendiren temel dinamikler neler oldu? Zorlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Zorlu’nun da dikkat çektiği gibi dünya büyük bir dönüşümden geçiyor. Doğal afetler, göçler, salgınlar ve daha birçok mesele olduğunu söyleyen Zorlu, “Sürdürülebilir kalkınmayı bu meseleleri çözmeden gerçekleştirebilmek mümkün değil. Köklerimizdeki toplumsal fayda ve yardımlaşma kültüründen güç alarak, sorumluluğumuzun farkında olarak tüm faaliyetlerimizi sorumlu yatırım holdingi anlayışıyla yürütmeye devam edeceğiz” diyor.
LİSTE NASIL DEĞİŞTİ?
Türkiye’nin Gönlü Zengin 50 İş İnsanı listesinin bu yılki zirvesinde lider değişmedi. Koç Ailesi bağış miktarını 2022’ye göre 2023’te 4,5 katına çıkardı ve toplam 6 milyar 382 milyon 497 TL bağışladığını açıkladı. Baykar Yönetim Kurulu Başkanı Selçuk Bayraktar 5 milyar TL’lik bağış rakamıyla Türkiye’nin Gönlü Zengin 50 İş İnsanı arasına ilk kez ve 2’nci sıradan girdi. Anadolu Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan ise 2023 yılında bağışlarını 2,3 katına çıkardı ve 1 milyar 906 milyon 819 TL’lik bağış rakamıyla Türkiye’nin Gönlü Zengin ilk 3 iş insanı arasındaki yerini korudu. Tosyalı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Fuat Tosyalı da 1 milyar 868 milyon 279 TL’lik bağış rakamıyla yine ilk 4 içinde yer aldı. Listenin 5’inci sırasındaysa 1 milyar 504 milyon 674 TL’lik bağış rakamıyla LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük yer aldı. Listedeki önemli değişikliklere gelince… Doğuş Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ferit F, Şahenk, gönlü zenginler listesine geri döndü. Ahlatcı Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Ahlatcı, Kuzu Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Özen Kuzu, Aksoy Holding CEO’su Batu Aksoy listeye ilk kez giren isimler arasında yer aldı.
10 YILDA KATLADILAR
İş dünyası geçmişe göre toplumsal ve çevresel konularda daha fazla sorumluluk alıyor mu? Bu sorunun yanıtını Gönlü Zengin 50 İş İnsanı listesinin son 10 yıllık değişimine baktığımızda net olarak görebiliyoruz. Beşe ona değil, 90’lara katlanan bağışlar söz konusu. Bu anlamda zirvede Erdemoğlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Erdemoğlu var. Erdemoğlu, son 10 yılda bağışlarını cömertçe artırarak tam 92’ye katladı. Saran Holding Yönetim Kurulu Başkanı Sadettin Saran, bağışlarını 10 yılda 61 katına çıkarırken Yeşim Group CEO’su Şenol Şankaya ise 56 kat artırdı. Gönlü Zengin İş İnsanları listesinin sarsılmaz birincisi Koç Ailesi de son 10 yılda bağışlarını 27 katına çıkardı.
Erdemoğlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Erdemoğlu, hayırseverliğin kendisine babasından miras olduğunu söylüyor ve şöyle devam ediyor: “Servet, bizim felsefemize göre sadece kişisel zenginlik demek değil aynı zamanda toplumun refahına katkıda bulunmak için bir araç. Toplumun her kesimine destek olmayı ve yardımlarımızı sürdürülebilir kılmayı ilke edindik.” Son 10 yılda bağışlarını 35’e katlayan Altınbaş Yönetim Kurulu Başkanı İmam Altınbaş ise şöyle anlatıyor: “Gençlere en iyi imkanlarla eğitim vermek, onları yetiştirmek en büyük arzumuz. Bağışlarda odaklandığımız alan eğitim. Bundan sonraki yıllarda da bağışlarımızı elimizden geldiğince katlayarak artırmaya devam edeceğiz.”
ANA GÜNDEM
Kale Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Zeynep Bodur Okyay, çoklu krizler çağı olarak adlandırdığı bu dönemde, dünyanın ve toplumun sürdürülebilirliğinin en önemli gündem olduğunu ve bu nedenle iş dünyası olarak dünyaya iyi bakma felsefesiyle hareket ettiklerini açıklıyor. Gelişen ve değişen dünyada, ekonomik büyümeyle birlikte ihtiyaçlar nedeniyle ayrılan kaynakların da değiştiğini söyleyen Okyay, “Bu noktadan hareketle her geçen gün işimizin ve dünyamızın sürdürülebilirliğini gözeterek katkımızı koymaya ve bunu artırmaya gayret ediyoruz” diyor. Okyay, bağış ve yardımlara her yıl bütçede değişen oranlarda kaynak ayırdıklarını söylüyor ve “KSV çatısı altında yürüttüğümüz fırsat eşitliği, burs, mesleki eğitim ve sağlık alanındaki çalışmalara var gücümüzle devam edeceğiz” diyor. FLO Group Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ziylan, bağış ve yardımları için her yıl yönetim kurulu kararıyla bir önceki yılın net kârı üzerinden belirli bir yüzde belirleyerek planlamalar yaptıklarını söylüyor ve “2024 ve 2025 için de başta afet durumları olmak üzere eğitim, spor, çevre ve toplumsal birliktelik gerektiren tüm konularda insanımıza desteğimizi sürdürmeye devam edeceğiz” diyor.
NELER ETKİLEDİ?
Son 10 yılda bağış rakamını önemli ölçüde artıran bir diğer grup Yaşar Topluluğu. Bağışlarını 18 katına çıkaran gruptan yapılan açıklamada Yaşar Ailesi’nin 79 yıldır toplumun ihtiyaçlarını gözeterek toplumsal sorumluluklarını yerine getirmeyi, tüm paydaşlarında toplumsal sorumluluk bilinci oluşturmayı ilke edindikleri ifade ediliyor. Ailenin, son 10 yılda bağış oranlarındaki artışta toplumsal ihtiyaçların farklılaşması ve çeşitlenmesinin yanı sıra ülkemizin yaşadığı doğal afetlerin de etkili olduğu açıklanıyor ve şöyle devam ediliyor: “Doğal afetlerde mevcut durumu ve ihtiyaçları tespit ederek en üst seviyede maddi ve manevi destek vermek önceliğimiz. Bağış ve yardımlarımızda afetler daima ilk sırada yer alıyor. Bağış ve yardımlarda standart bir oran belirlemek yerine toplumsal ihtiyaçları doğru anlayarak stratejiler ve planlar dahilinde kaynak ayırıyoruz. İhtiyacın büyüklüğüne göre ayırdığımız kaynağın oranı da değişebiliyor.” Yıldızlar Yatırım Holding Yönetim Kurulu Başkanı Fehmi Yıldız da afetlerde ellerini taşın altına koymaktan çekinmediklerini belirtiyor ve “Deprem bölgesindeki yaşamın yeniden canlanması ve insanların hayatlarına kaldıkları yerden devam edebilmeleri için projeler geliştirmeye devam ediyoruz. Bu kapsamda, 60 milyon Euro’luk yatırımla Hatay’ın İskenderun ilçesine gübre fabrikası kurma kararı aldık” diyor.
HERKES FARKINDA
Şirketlerin sorumluluğu artarken daha fazla şirket de toplumsal sorunlarla ilgilenmeye başladı. Listede ilk kez yer alan Aksoy Holding’in CEO’su ve başkan yardımcısı Batu Aksoy da kendini böyle ifade ediyor. Aksoy, “Küresel ve ulusal ölçekte pek çok önemli gelişmenin yaşandığı dönemlerden geçiyoruz. Günümüzün hızla değişen dünyasında şirketler, sadece finansal başarıyı hedefleyen kurumlar olarak görülmenin ötesine geçerek daha geniş bir toplumsal sorumluluk üstleniyor. Bu anlayış, iş dünyasını sadece ekonomik bir güç olmaktan çıkarıp toplumsal değişimin önemli aktörlerinden biri haline getiriyor. Biz de sürdürülebilir finansal performans göstermenin yanında toplumsal değişimde oynadığımız rolün bilincindeyiz” diyor. Son 10 yılda bağışlarını 11 katına çıkaran Arkas Holding Yönetim Kurulu Başkanı Lucien Arkas, sorumluluğunu her yıl nasıl artırdığını şöyle anlatıyor: “Tüm sorumluluk projelerimizin başarılı somut çıktılarının olmasının nedeni sürdürülebilir olmaları ve odaklandığımız konuya uzun vadeli kaynak ayırmamız.” Repman İtibar Araştırmaları Merkezi Kurucu Başkanı Salim Kadıbeşegil, günümüzün temel arayışının “sorumlu yönetim” performansı olduğunu söylüyor ve şunlara dikkat çekiyor: “İş sonuçlarının etkilendiği yer burası. Karne notumuz, çalışanlarımızın, tüketicilerin ve iş ortaklarımızın hayatın bütününde ‘sorumlu’ davrandığımıza dair samimi duygularıdır. Bunun da temel göstergesi CEO’ların bu işlerin yönetiminde ne kadar rol model olduklarıyla ilişkili. CEO’ların bir numaralı önceliği sorumlu iş yönetimini şirket içinde ne kadar kurumsallaştırabildikleri olmalı.”
ETKİ STRATEJİSİ
İş dünyasının sorumluluk alanı şirketlerin büyümesiyle de doğru orantılı artıyor. Daha büyük bir ekosistem daha büyük bir sosyal etki yaratıyor. Bahçeşehir Uğur Eğitim Kurumları Başkanı ve Bahçeşehir Üniversitesi Mütevelli Heyeti Başkanı Enver Yücel, sosyal etkilerini düşünerek bağışlarına yön verdiklerini belirtiyor ve şöyle açıklıyor: “Kurumlarımızın büyümesiyle sosyal sorumluluk çerçevesinde yaptığımız bağışlar da artıyor. Büyümenin yanı sıra sosyal sorumlulukları da geliştirip artırıyoruz. Büyümeyle doğru orantılı bağışlarda bulunuyoruz. Eğitime her geçen gün daha fazla bağışta bulunmak üzere destek oluyoruz ama ani gelişen deprem ve pandemi gibi gündemlerde bağışlarımızda daha fazla artış yapabiliyoruz. Bütün eğitim kurumlarımız kendi büyümelerini gerçekleştirirken topluma sağlayacakları katkı ve toplumda yaratacakları sosyal etkiye de odaklanıyor. Tüm sürdürülebilir kalkınma amaçlarının gerçekleştirilmesine yönelik yardımlarımız, desteklerimiz ve sosyal sorumluluk kampanyalarımız artarak devam edecek.” NEF Yönetim Kurulu Başkanı Erden Timur ise sosyal etki odaklı olduklarını söylüyor ve “Kurulduğumuz ilk günden beri toplumsal ve sosyal fayda için çalışmalarımızı sürdürüyoruz” diyor. Bilfen Şirketler Topluluğu Yönetim Kurulu Başkan Vekili Fatih Öztürk, sürdürülebilir projelere yatırım yapmanın önemine inanıyor. Nesiller boyu sürecek değerler yaratmaya devam edeceğiz” diyor.
“TOPLUMSAL SORUMLULUK BİLİNCİMİZ ARTTI” BEGÜM DOĞAN FARALYALI DOĞAN HOLDİNG YÖNETİM KURULU BAŞKANI ÖNCELİKLER Faaliyet gösterdiğimiz alanlarda toplumsal sorunlara katkı vermek, en önemli önceliklerimiz arasında yer alıyor. Bu sebeple 1996 yılında Aydın Doğan Vakfı’nı kurduk. Son 10 yılda bağış oranlarımızdaki artışın ardındaki en büyük gerçek, toplumsal sorumluluk bilincimiz ve ülkemizin geleceğine duyduğumuz derin inanç. Eğitim ve kadın, değerler ve kültür, çevre ve sürdürülebilirlik olmak üzere üç ana odak alanımız bulunuyor. Bu alanlarda sürekli olarak topluma katkı sağlamak için yürekten çalışıyoruz. GENÇLER Geçtiğimiz yıl yaşadığımız afetler, hepimizi derinden sarstı ve planlarımızı değiştirdi. Ancak çok hızla tüm grup şirketlerimizle bir fon yaratarak acil yardımlara koştuk. Bu yardımların ötesinde yine bu üç ana odak alanımıza yönelerek projeler gerçekleştirdik ve gerçekleştirmeye devam ediyoruz. Deprem bölgesinde başlattığımız “Eğitime Devam Seferberliği”nden tüm Türkiye’yi kapsayan “Güçlü Kızlar, Güçlü Yarınlar” projesine, Ortak Değerler Hareketi’nden Uluslararası Karikatür Yarışması’na, Anadolu Ödülleri’nden Antakya Medeniyetler Korosu’na birçok sürdürülebilirlik projesinde özellikle gençlerle çalışmaya devam edeceğiz. DÜZENLİ KAYNAK Bağış ve yardımlarımız için her yıl düzenli bir kaynak ayırıyoruz. Bu kaynağı belirlerken toplumsal fayda yaratacak projelere öncelik veriyoruz. Kısa vadede de bu yaklaşımı sürdüreceğiz ve eğitim, kadınların güçlendirilmesi, kültür ve sürdürülebilirlik alanlarında yeni projelerle topluma katkı sağlamaya devam edeceğiz. Her yıl belirli bir oranla bu kaynakları ayırmak, bizim için sadece bir sorumluluk değil, aynı zamanda büyük bir onur ve gurur. |
“CAN DERDİNE DÜŞEN İNSANIMIZIN YANINDA OLDUK” ABDULKADİR KONUKOĞLU SANKO HOLDİNG ONURSAL BAŞKANI PAYLAŞIM ANLAYIŞI Konukoğlu Ailesi olarak “Paylaşmak Mutluluktur” anlayışıyla imkanlarımız ölçüsünde çalışanlarımız ve işletmelerimizin bulunduğu kentlerdeki ihtiyaç sahiplerinin gıda, eğitim ve sağlık alanlarında gereksinimlerini karşılamaya yoğunlaşıyoruz. “BİZE DÜŞEN ÇARE ÜRETMEK” Ülkemizin ötesinde dünya 6 Şubat 2023 sabahına asrın felaketi olarak tanımlanan ikiz depremlerle uyandı. Bölge halkı sarsıntıyı tam da yüreğinde hissetti. Konukoğlu Ailesi ve Sanko Holding olarak depremin ilk anından itibaren sorumluluk bilinci ile hareket ederek neler yapabileceğimizi saptamaya öncelik verdik. İnsanların canının derdine düştüğü ortamda imkan sahibi olanlara düşen çare üretmekti. ACİL İHTİYAÇLAR Bu anlayışla depremin olduğu ilk saatlerden itibaren kardeşim Sanko Holding Yönetim Kurulu Başkanı Adil Sani Konukoğlu, AFAD’ta adeta görevli gibi günlerce kaldı. Valiliğin, AFAD yönetiminin bildirdiği ihtiyaçların giderilmesini anında sağladı. Gün canının derdine düşen bölge insanının yanında olmak ve acil ihtiyaçlarını karşılamalarına katkı sunmak günüydü. Biz de öyle yaptık. “DAYANIŞMAYI YAŞADIK” Depremzedelere bin 500 dolayında mefruşatı dahil hazırlanan konteyner, gıda, kıyafet ve değişik yardım sağladık. Yaraları sarmak için maddi manevi anlamda bütün imkanları ortaya koyduk. Deprem sürecinde bizi biz yapan değerlerin toplumumuzun geneli tarafından adeta yarışırcasına yaşatıldığına tanık olduk. Bu dönemde şunu bir kere daha gördük. Milletimiz zor günlerde dayanışmanın, yardımlaşmanın güzelliğini yaşatıyor. |
“BÜYÜK FELAKETLER DAHA SIK YAŞANIYOR” TUNCAY ÖZİLHAN ANADOLU GRUBU YÖNETİM KURULU BAŞKANI İHTİYAÇLAR Anadolu Grubu olarak tüm paydaşlarımızın ihtiyaçlarını önceliklendiren stratejiler oluşturuyoruz. Faaliyette bulunduğumuz her alanda, her coğrafyada değer katmak, toplumun ve insanın yanında olmak, kurucularımızdan miras aldığımız çok önemli bir değer. Son yıllarda özellikle iklim krizinin de etkileriyle maalesef toplumları ve ülke ekonomilerini dahi etkileyecek büyüklükte felaketler daha sık yaşanıyor. SEFERBERLİK Böyle olaylarda grup şirketlerimiz ve sosyal kuruluşlarımızla üzerimize düşeni yapabilmek için seferber oluyoruz; ayni ve nakdi bağışların yanı sıra gönüllü çalışanlarımızın ve paydaşlarımızın da desteğiyle pek çok yardım çalışması gerçekleştiriyoruz. Toplumun sorunlarına kalıcı çözümler üretilmesine katkıda bulunmak amacıyla sosyal sorumluk ve sürdürülebilirlik konularına her zaman bütçe ayırıyoruz. BÜTÇE Grup şirketlerimiz ve sosyal kuruluşlarımız kendi stratejileri ve marka değerleri kapsamında tarım, spor, sağlık, eğitim, kültürsanat ve turizm başta olmak üzere pek çok alanda değer katan çalışmalar yapıyor. Bu kapsamda ayırdığımız bütçeler belli bir standardı olmasa da oluşan ihtiyaçlara, gelen taleplere, grubumuzun özellikle üzerine eğildiği konulara bağlı olarak her geçen yıl artıyor. PROJELER Grubumuzun çalışmaları arasında toplumun her kesimine hitap eden, gençlerin eğitimine ve geleceğine yatırım yapan, fırsat eşitliği sağlamaya çalışan, ihtiyaç sahiplerine fayda sağlamaya çalışan, çevreye odaklanan pek çok proje var. Ayrıca Anadolu’dan Yarınlara sürdürülebilirlik stratejimiz ve hedeflerimiz kapsamında insanın, işin ve doğanın yarınına yönelik pek çok yeni proje de hayata geçirmeye devam ediyoruz. Dünya üzerindeki yaşamın tüm paydaşlarının ortak geleceğine yatırım yapmaya devam edeceğiz. |
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?