Denge arayışı

Şirketler gelirlerden aslan payını ya 1-2 ürün ya da 1 kategoriden alıyor...

1.06.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Denge arayışı

Ayrıca geniş yelpazede farklı modeller sunmak tüketicideki marka algısını da düzeltir" diye anlatıyor. Zaten şirketler de bu riskin farkında. Gelir portföyünde de değişim başlamış durumda. Denizbank Mali İşler Grubu Genel Müdür Yardımcısı Suavi Demircioğlu, gelirlerinden önemli payı alan faizlerin gerileme trendinde olduğuna dikkat çekiyor ve ekliyor: "Son 23 yılda gelirlerin dağılımında faiz gelirlerinin payı 2009'dan bu yana yüzde 78'den yüzde 70'e doğru bir değişim gösterdi" diyor. Benzer bir değişim Turkcell'de de var. Turkcell Genel Müdür Yardımcısı Koray Öztürkler, gelir dağılımında son dönemde dengenin iyileştiğini aktarıyor ve şöyle konuşuyor: "2009'da yüzde 76 ses, yüzde 14 mobil internet ve yüzde 10 iştirakler şeklinde bir kompozisyona sahiptik. Sesin payı yüzde 65'e geriledi."

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

ŞİRKETLER DENGE PEŞİNDE
Son 2-3 yılda artan kişi başına düşen milli gelir artması da tüm sektörleri olumlu yansıyor. Çünkü artan refah seviyesi, yeni ürün gruplarının yükselişine neden olurken şirketlerin gelir getiren ürün portföylerini de daha dengeli bir yapıya taşıyor. Bu trende en güzel örneği, beyaz eşya sektörünün küçük ev aletleri kategorisi oluşturuyor. Arzum Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kolbaşı, refahla gelen değişimi şöyle aktarıyor: "Gelirimizin yüzde 50'sini mutfak grubu ürünleri oluşturuyor. Son yıllarda kişisel bakım ürünleri kategorisinde hızlı büyüme görüyoruz. Ütü ve süpürge gruplarında da önemli büyüme kaydettik." Homend Genel Müdürü Hakan Koçer de satışlarda giderek daha çok konfor odaklı ve sağlıklı yaşama dair ürünlerin, elektrikli süpürgeler ve içecek hazırlama ürün gruplarının ve seramik, cam yüzeyli mutfak ürünlerinin öne çıktığını aktarıyor. Refah düzeyindeki iyileşme, turizmi de etkiliyor. Gelirlerinin yüzde 65'ini seyahatlerden elde eden VIP Turizm'in CEO'su Ceylan Pirinçcioğlu, tatile çıkan birey sayısının arttığına dikkat çekiyor. "Özellikle bu yılın ilk üç ayında yüzde 40 artış oldu. Burada ülkenin ekonomik yapısı ve moral etken oluyor" diyor. Girişimci şirket sayısının artması ve KOBİ'lerin iş dünyasında güçlenmesi de sigorta sektörüne yarıyor. Oto sigortaları, pazarının yüzde 30'undan fazla pay alıyor. Ancak bu alanda yüksek kâr olmaması farklı alanlara yönelmeye zorluyor. Anadolu Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Musa Ülken, "Mesleki ve bireysel sorumluluklar başta olmak üzere KOBİ segmentine yönelik paket ürünler ile yangın, nakliyat branşlarında önemli artışlar ve kârlılık bekleniyor" diye konuşuyor.

MOBİL ETKİYE DİKKAT

İletişim kanallarının sabitten mobile kaymasına paralel olarak teknolojinin dokunduğu her alanda, tüketici elektroniği perakendeciliğinden bilişime telekomünikasyona kadar gelirlerin dağılımında ciddi bir değişim yaşanıyor. Tüketici elektroniğinin öncü isimlerinden Darty'nin ticaret direktörü İlker Baydar, "Akıllı telefonların payının artışı, tablet satışlarının büyümesi ve son 2 yıldır akıllı TV'lere geçiş bu ürünlerin gelirdeki ağırlığını artırıyor" diyor. Teknoloji şirketi Cisco, Avrupa'da mobil veri trafik hacminin 2010-2015 döneminde yılda ortalama yüzde 90 artacağını öngörüyor. BTK'nın 2011 yılı 4'üncü çeyrek raporuna göre de Türkiye'de mobil internet abonelerinin sayısı bir önceki döneme göre yaklaşık yüzde 14 artışla 6,5 milyona ulaşıyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz