Dolaylı liderlik

Türkiye’de dolaylı istihdamın öncü şirketleri...

1.03.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Dolaylı liderlik


NASIL YÖNETİYORLAR?
Uzmanlara göre dolaylı istihdamı başarılı biçimde yönetmek son derece önemli. Çünkü ilişkiler iyi yönetilmediği takdirde kurumsal itibarın zayıflama riski var. Şirketler de bu gerçeğin farkında. Örneğin yaklaşık 20 bin kişilik dolaylı istihdam yaratan Teknosa’nın İK’dan sorumlu genel müdür yardımcısı Asena Yalınız, hizmet kalitesi ve denetime odaklandıklarını söylüyor: “Bu konuda çalışabileceğiniz doğru şirketleri belirleyebilmek önemli. Biz de dolaylı hizmet aldığımız şirketleri, titizlikle belirleyip verilen hizmetlerin kalitesini takip ederek sürecimizi buna göre yönetiyoruz.” TAV Havalimanları İK Direktörü Yiğit Oğuz Duman da kaliteyi denetlediklerini vurguluyor: “Dolaylı istihdam olarak alt yüklenici hizmet kalitesinin de TAV hizmet kalitesinde olmasına azami önem gösteriyoruz ve denetliyoruz. Kalitenin artırılmasına yönelik devamlı iyileştirmeler yapıyoruz.” Bilim İlaç İK Direktörü Aykut Bora, “Dolaylı istihdam gücümüzü yönetirken stratejimiz, ilaç üretimiyle ilgili esas iş kolumuza odaklanmak ve rekabet avantajı elde etmek” derken, Coca-Cola İçecek Kurumsal İlişkiler Direktörü Atilla Yerlikaya, şirket değerlerini tüm iş ortaklarına anlattıklarını söylüyor. Yerlikaya, sözlerini şöyle sürdürüyor: “Bu ilke ve beklentiler, tedarikçilerimizle vardığımız anlaşmaların birer parçası. Bayi denetimleri, aylık periyotlarla doldurulan bayi performans değerlendirme formları, bağımsız kuruluşlarca gerçekleşen denetimler ve bayi çalışanlarımıza verdiğimiz eğitimler, onların işine katkı sağlamada ve sürekli iyileştirmede kullandığımız temel yöntemler. ”

EĞİTİM OLMAZSA OLMAZ
Bayilere, fason üreticilere, yan sanayi şirketlerine, kısaca tüm paydaşlara dönük periyodik eğitimler düzenlemek ise şirketlerin dolaylı gücü yönetirken başvurduğu diğer bir strateji. Örneğin Yeşim Tekstil CEO’su Şenol Şankaya, bu konunun altını özellikle çiziyor ve “Fason firmalarımıza bizim sistemlerimizle ve çalışma koşullarımıza paralel biçimde çalışmaları için eğitimler veriyoruz. Özellikle yalın üretim konusundaki çalışmalarımızı benimsemeleri için çalışmalar yapıyoruz” diyor.  “Shell standartlarını korumanın en etkin yolunun eğitimden geçtiğine inanıyoruz” diyen Shell & Turcas İK Direktörü Rick Young da Şankaya ile aynı fikirleri savunuyor: “Çalışanlarımız, iş ortaklarımız ve tedarikçiler için eğitim projelerini hayata geçiriyoruz, Özellikle emniyet kavramını, bir yaşam kültürü haline getirdik. Lojistik zincirinden depolara, perakende ağından madeni yağ üretim tesisine kadar tüm iş kollarındaki çalışanlara güvenli ve emniyetli çalışma konusunda eğitimler veriliyor.” Doğuş Otomotiv İnsan Kaynakları Direktörü Ela Kulunyar, “Kendi yapımız içinde yarattığımız bilgi birikimini aktarıyor, uygulamalarımızı paylaşıyor, sistemlerimizi birlikte geliştiriyoruz” diye konuşuyor. İpragaz yetkilileri, “Zorunlu eğitimler söz konusu. Takibi ise İpragaz tarafından yapılıyor” derken, Mesa İnşaat’ın uygulamalarını da şirket yetkilileri şöyle özetliyor: “Sertifikasız taşeron personel çalıştırmıyoruz. Bu personeli kalite, İSG ve çevre konusunda eğitiyor ve geliştiriyoruz, Kimi zaman gerekirse eğitimlerini biz karşılıyoruz.”

EN "DOLAYLI" SEKTÖRLER
Peki sektörler açısından bakıldığında en fazla dolaylı istihdam hangi alanlarda görülüyor? İlk akla gelenler arasında otomotiv, beyaz eşya, tekstil, inşaat gibi yan sanayisi geniş olan sektörler var. Odgers Berndtson Türkiye Yönetici Ortağı Ayşe Öz-tuna Bozoklar, “Otomotiv, perakende, teknoloji, gıda, tekstil gibi bazı sektörlerde dolaylı istihdam daha fazla. Bu durum söz konusu sektörlerin çalışma modellerinden kaynaklanıyor. Örneğin otomotiv, yan sanayisiyle ciddi bir dolaylı istihdam yaratmasına ek olarak, bayilik modeliyle çalıştığı için de önemli bir ekosistem oluşturuyor” diyor. My Executive Kurucu Ortağı Müge Yalçın, “Dolaylı istihdamın en çok otomotiv, turizm, inşaat, lojistik, telekom gibi sektörlerde görüldüğünü söyleyebiliriz. Özellikle otomotiv sektöründe çok büyük seviyelere ulaştığı görülebilir” diye konuşuyor. HRM Danışmanlık Ortağı Ayşegül Davutoğlu ise son dönemde performansı yükselen sektörler olduğuna dikkat çekiyor ve ekliyor: “Otomotivin yanı sıra gıda, perakende, telekomünikasyon ve hazır giyim sektörleri dolaylı istihdam açısından yükselen bir performans sergiliyor. Genel olarak piyasada belli ürünlere yönelik talep artışı, istihdam artışını da beraberinde getiriyor. Aynı zamanda sektörler arasındaki mal alma ve satma ilişkilerinin artması, talebin yükselmesi ve daralması sadece bir sektöre değil, onlarca sektöre de yansıyor. Türkiye’de son yıllarda markalaşma sürecine verilen önemin de bu sürece katkısını belirtmekte fayda var. ”

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz